Powered by WP Bannerize

מרינה נבטים

Powered by WP Bannerize

3 חומצות אמינו החיוניות לבריאותו של לבכם

מאת: - יעוץ תזונתי וריפוי טבעי.
3 חומצות אמיניות חשובות לבריאות לבכם: קרניטין, טאורין וארגינין. בעוד שלכל אחת מחומצות אמיניות אלו יש תפקידים שונים, כל השלוש מעורבות בבריאות מערכת הלב וכלי הדם
תזונה למניעת מחלות לב

מה הלב שלכם אוהב לאכול?, צילום: 123RF

מאמר זה יתמקד בתפקיד של חומצות אמיניות כמונעות התקפי לב, כמו גם כמשפרות את מצבם של אלו שכבר עברו התקף לב. יוצגו מספר עובדות יסוד הקשורות לחומצות אמיניות ולחלבונים. שרשרת של 2 עד 99 חומצות אמיניות מכונה פפטיד. 100 עד 999 חומצות אמיניות נקראת פוליפפטיד. 1000 ויותר נקראת חלבון.

במאמר זה יסקרו תפקידיהן של 3 חומצות אמיניות – קרניטין, טאורין  וארגינין. בעוד שלכל אחת מחומצות אמיניות אלו יש תפקידים שונים, כל השלוש מעורבות בבריאות מערכת הלב וכלי הדם והן תסקרנה פה יחדיו.

הסיבות למחלת לב

מחלות לב נגרמות מהפרעות בלב ובכלי הדם ובכלל זה בלב עצמו, בעורקים, ורידים ושכבת האנדותל, הציפוי הפנימי של העורקים. שינויים לא מעטים, ובמשך שנים רבות, גורמים בסופו של דבר להתקף לב או לאירוע מוחי. לפי נתוני אגודת הלב האמריקאית, יש 9 גורמי סיכון שעלולים לגרום להתקף לב ובהם יתר לחץ דם, סוכרת, רמת כולסטרול מופרזת, סטרס, עישון, השמנה בטנית, חוסר פעילות גופנית, אכילה לא מספקת של פירות וירקות והימנעות משתיית מיץ ענבים ומוצריו – במידה מתונה כמובן. כיום הוכנסו לרשימה מספר גורמים נוספים ובהם צריכת חלבונים מן החי וחוסר ויטמין D. גורמי סיכון אלו אינם אומרים מאומה לגבי התהליכים שגורמים למחלות לב.

הסיבה העיקרית למחלות לב היא מצבים דלקתיים או עקה חמצונית בה מעורבת יצירה של רדיקלים חופשיים. אלו פוגעים בשכבת האנדותל. עם הזמן, הנזק של הרדיקלים החופשיים  גורם לפגעים ונזקים באנדותל וכך נוצר פחות חנקן חמצני, המרכיב היותר חשוב לבריאות הלב. במשך השנים חודרים אל מתחת לשכבת האנדותל כולסטרול, פיברינוגן, בקטריות, שברי חלבונים ומתכות כבדות. כל אלו יוצרים פלאקים שמגבירים את הלחץ מתחת לשכבת האנדותל. כאשר הלחץ גובר, הפלאק חוסם כלי דם או מתנתק וחוסם מקומות אחרים. כך נוצר אוטם בשריר הלב.

אי אפשר שלא להזכיר פה את התפקיד המכריע שיש לרמה מספקת של ויטמין D בשמירה על בריאות הלב וכלי הדם. עדיפות עליונה היא לקלוט ויטמין זה על-ידי חשיפה נכונה לשמש – אם לא, אז נטילתו כתוסף מזון ביחד עם ויטמין 2K.

ארגינין

זוהי חומצה אמינית המעורבת ביצירת חלבונים בגוף וגם באיזון רמות הסוכר בו. הוא מגביר יצירה של הורמון הגדילה, עוזר לפירוק אמוניה, מוצר לוואי רעיל של חילוף החומרים של החלבון, והפיכתו לחומר שאינו מזיק.

הוא מעורב גם בהגלדת פצעים ובפעולת המערכת החיסונית. מגדיל את בלוטת ההרת (תימוס)  מקטין גידולים סרטניים בגוף אם יש כאלו ודרוש ליצירה של כדוריות דם לבנות. במאמר זה נתרכז בתפקידי הארגינין בשמירה על בריאות הלב וכלי הדם. באנדותל נוצר חנקן חמצני, ניטריק אוקסיד. ארגינין הינו המקור העיקרי לשם ייצור חנקן חמצני. כך, צריכת ארגינין מעלה את הרמות של חנקן חמצני לו יש מספר פעולות שהן קריטיות לבריאות הלב וכלי הדם. הוא גורם להרגעה של השרירים החלקים, מעודד גדילה של עורקים חדשים, פועל כמדלל דם טבעי, מונע היווצרות של סתמים (פלאקים) בכלי הדם ומפחית יתר לחץ-דם. אצל חולים שסבלו מיתר לחץ-דם נמצאה ירידה משמעותית שלו כאשר הם נטלו ארגינין. מאחר וארגינין עוזר להורדת יתר לחץ-דם ולייצור חנקן חמצני, הוא רכיב תזונה חשוב ביותר לבריאות הלב וכלי הדם. במצב בו יש בגוף נגיף הרפס רצוי לא להפריז עם אכילת מזונות שעשירים בארגינין.

מזונות צמחיים עשירים בארגינין, במ"ג ל- 100 גרם, מהיותר עשיר ומטה:

שזיפים מיובשים – 8684    דלעת זרעים – 7001  אגוז ברזיל – 4435   קוואקר – 4265     אגוז מקדמיה – 3154  משמש מיובש – 2464    עדשים מונבטים – 2147   אגוז פקאן – 1936   חיטה מונבטת – 1749    צנובר – 1608   חומוס – 1605   שעועית לימה – 1601     אפונה ירוקה – 1506      סויה מונבטת – 1337    שומשום – 1168    בצל יבש – 1151    אגוז קשיו – 1035    בורגול – 1017    אגוז קוקוס – 960    אבוקדו – 767    פיסטוק חלבי – 764    משמש – 740    פיטריות – 658    תפוחי אדמה – 633    כרוב ניצנים – 660    חסת עלים – 626       בננות – 542     ברוקולי – 510    תירס – 454    כרובית – 338    כרוב סיני – 296    כרוב – 239    סלק – 77 .

L-קרניטין

L-קרניטין הוא דיפפטיד המורכב משתי חומצות אמיניות – ליזין ומטיונין. תפקידו העיקרי של L-קרניטין קשור לשחרור אנרגיה בתאים, במיטוכונדריות. תהליך שחרור אנרגיה זה מכונה מעגל קרבס. ה-L-קרניטין מכניס חומצות שומן ארוכות שרשרת למיטוכונדריות שם השומנים הופכים לאנרגיה. בתהליך זה, ה-L-קרניטין גם מסלק מן התאים חומצות שומן רעילות. מרבית האנרגיה של האדם מופקת במעגל קרבס מגלוקוז, אבל הלב מפיק את האנרגיה שלו מחומצות שומן הכרחיות. L-קרניטין מפחית רמות של טריגליצרידים שמפריעים למחזור הדם וגורמים להתקפי לב.

לגבי תפקידיו של הL-קרניטין והקשר שלו למחלות לב, בעיתון "מאיו קליניק פרוסידינגס" פורסם בתאריך 12 באפריל 2013 מחקר בו נטלו חלק 3,629 משתתפים. במחקר נמצא שאצל אנשים להם היה התקף לב והם קיבלו L-קרניטין כתוסף מזון, הייתה ירידה של 27% בתמותה, 65% ירידה בפרפור עליות ו- 40% ירידה בהתפתחות של  אנגינה פקטוריס, תעוקת לב.

לדברי מנהל המחקר, שיפור זה בבריאות חל בזכות שיפור ביצירת האנרגיות במיטוכונדריות, בסילוק חומצות שומן רעילות ובהפחתת תהליך יצירת סתמים בעורקים, איסכמיה. איסכמיה הינה הפחתה באספקת הדם ומכאן הפחתה באספקת חמצן לתאים. אנשים רבים מודעים לתפקידו של L-קרניטין באספקת אנרגיה. כאשר הדבר נוגע למצב הלב, זו יכולה להיות שאלה של חיים ומוות.

טאורין

יש חוקרים המכנים את הטאורין "הגורם התזונתי שאחראי לאריכות הימים של היפנים". בתפריט הצמחוני יש מעט טאורין, לכן מומלץ לצמחונים ליטול אותו כתוסף מזון. אנשים בתרבויות בהן יש במזונם רמת טאורין גבוהה מוכרים בבריאותם ובאריכות ימיהם. טאורין הינה החומצה האמינית היותר נחקרת בעולם. יש לה שלל פעילויות. היא מעורבת בשמיעה, במערכת החיסונית, בבריאות הלב וכלי הדם, ברגישות לאינסולין, בתיקון חוסר איזון של אלקטרוליטים, בירידה במשקל ובתחזוקת רקמות המוח והלב. אין היא מעורבת בכימיה של החלבונים. יש לה פעילות באיברים רבים, היא משפרת את פעילות הכבד שהוא האיבר העיקרי לסילוק פסולת, מתקנת פגמים שנגרמו עקב מחלת הסוכרת ובכלל זה רטינופתיה, ויש לה תפקיד חיוני בכושר ספורטיבי. היא מאפשרת לשרירים לעבוד קשה יותר וזמן ממושך יותר.

יש לה גם תפקידים הקשורים לתפקוד המוח. זוהי חומצה אמינית מרגיעה שפועלת תוך שיתוף עם החומצה האמינית GABA, כך שיחדיו הן עוזרות להתגבר על מצבי סטרס ומרגיעות את המוח.  היא עוזרת גם במצבי עוויתות ובמידת מה גם נגד מניה.

לטאורין יש מספר פעילויות שמשפרות את בריאות הלב וכלי הדם. היא מייצבת רגישויות בשריר הלב ובכך עוזרת למניעת הפרעות קצב בלב, היא משפרת סבילות לגלוקוז, מפחיתה רמות של טריגליצרידים ועוזרת נגד השמנה. בניסויים עם בעלי חיים נמצא שהיא מפחיתה תחלואה בסוכרת מסוג 2. כל הפעילויות האלו קריטיות לבריאות הלב. בנוסף, חומצה אמינית זו מחזקת את תאי שריר הלב ומאריכה את תוחלת החיים של תאי הלב.

זאת ועוד, טאורין מפחיתה רמות של לחץ דם מופרז וזאת בהפחיתה איתותים של המוח שמעלים התנגדות של כלי הדם לזרימת הדם בתוכם. היא מפחיתה מצבים דלקתיים והתעבות דפנות  עורקים שנגרמת על-ידי הסתיידות עורקים.

לסיכום פעולות הטאורין כעזר ללב וכלי הדם – היא מפחיתה נזקים שנגרמים משומן, גלוקוז ורמת אינסולין גבוהה. היא מחזקת את תאי שריר הלב ומגינה עליהם, מגינה מפני הסתיידות עורקים, התקפי לב ואירוע מוחי. הן לטאורין והן לקרניטין יש יכולת להאריך את החיים ולשפר את החיוניות.

כאשר מצרפים את היכולת התזונתית של ארגינין, קרניטין וטאורין, אפשר להבין עד כמה חומצות אמיניות אלו חשובות לבריאות הלב ולאריכות ימים. יחדיו, הן שומרות על בריאות דפנות כלי הדם, מפחיתות יתר לחץ דם, מפחיתות השמנה ותחלואה בסוכרת מסוג 2, מחזקות את שריר הלב ומפחיתות הפרעות קצב בלב. הן גם מפחיתות מצבים דלקתיים בלב ועוזרות לשמירת אספקת דם נאותה ללב.

מתוך מגזין "תזונה פלוס" מס' 93

השאירו תגובה: