O3_FLYL

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

הקרב על הבריאות - התזונה בצבא ומה עושים עם זה

מאת: גלי רולוף הנדל
מה, מתי ולמה חיילים אוכלים? כמה זה גרוע ומה הם יכולים לעשות בקשר לזה? גלי רולוף הציצה אל תרבות האוכל הצה"לית - תופתעו איך תשומת לב להתנהגות וטיפים פשוטים יכולים לשפר את המצב
אוכל בצבא

מה העמסתם? (גלי רולוף הנדל)

לפני מספר שבועות הוזמנתי להרצות בפני חיילים בצה"ל על תזונה בריאה בשירות. האתגר היה גדול: להציע דרכים לשינוי ושיפור התזונה בתוך מסגרת נוקשה, מורכבת הכוללת חוקים ונהלים מוכתבים עם אפשרויות בחירה מצומצמות. כמיטב המסורת חילקתי את ההרצאה ל-3 שאלות מרכזיות: מה, מתי ולמה אנחנו אוכלים.

כדי לגלות מה אוכלים חיילנו ערכתי תחקיר אותו הצגתי בהרצאה. לשמחתי ברוב הארוחות היה מגוון של ירקות ופירות טריים. לצערי, חיילנו עדיין אוכלים כמויות גדולות מידי של מזון מעובד, פחמימות ריקות (פתיתים, אורז לבן, אטריות, קוסקוס) מזונות עתירי סוכר ושמנים מזיקים. גם התפריט של השק"ם הצבאי כולל מאפים עתירי שומן טראנס, חטיפים, ממתקים, ומשקאות ממותקים.

כדי לגלות מתי חיילים אוכלים בחנתי את שעות הארוחות בחדר האוכל, שעת ת"ש והפנאי, מסיבות ימי הולדת, חגיגות צבאיות, ביקורים והזמנות של מזון מהיר. להפתעתי גיליתי שהחיילים מוצפים בכמויות גדולות של מזון, לאורך רוב שעות היממה. חלקו כמובן חיוני לתפקודם התקין אבל חלקו מיותר ומזיק.

כששוחחנו על למה אוכלים ועל הסיבות לאכילה, שאלתי על ההיבט הרגשי של מזון בשירות. אוכל בצבא מסמל פינוק, געגוע, או פיצוי. הוא משמש גם כבילוי חברתי וככלי להעביר את הזמן. במובנים אלו הוא המקור העיקרי לנחמה ולתחושה של אפשרות בחירה והשפעה. חיילים רבים דיווחו על אכילה מסביב לשעון ללא קשר לתחושה של רעב ושובע או על פיתוח בררנות באכילה תוך התבססות על מנעד מצומצם של מזונות, מזון מהיר או מזון מוכן מראש.

לכל זה יש כמובן השפעות מיידיות ולטווח הארוך. ואכן, תלונות חוזרות של חיילים כללו עליה במשקל, עייפות לאחר אכילה, הופעה והחמרה של אלרגיות, חסכים תזונתיים (ברזל, B12)מיגרנות, עצירות, כאבי בטן ובעיות עיכול נוספות. בהרצאה שוחחנו על ההשפעה של מזונות מסוימים על עייפות ורמת האנרגיה, על רמת הסוכר בדם ועל עידוד תשוקת למתוקים. כדי לשנות, לערוך בחירות מזון טובות יותר ולהשיג את מטרות הבריאות הצעתי לחשוב על התזונה כאל תרגיל צבאי, שהשלב הראשוני והקריטי שבו הוא הכנה, מודעות ומחשבה לפני פעולה.

אז מה כן נוכל לעשות על מנת לשפר את בחירות המזון בשרות הצבאי?

אוכל בצבא


אוכל מזין יותר יפחית את ההזדקקות לחטיפים (דובר צה"ל)

הכי טוב שאפשר כיוון שהאפשרויות בחדר האוכל מוגבלות, חשוב ללמוד לבחור "הכי טוב ממה שיש". ויתור על מזונת מטוגנים (בשמנים נחותים) משקאות ממותקים, ושומן טראנס (קינוחי פרווה, בורקסים, מאפים), סידור צלחת נכון בו יש ייצוג עיקרי לירקות מכל הסוגים, צמצום בכמות הפחמימות הריקות (פיצות, פסטות, פתיתים, קוסקוס) ובחירה של חלבון איכותי כבר יתרמו משמעותית לשינוי התזונה. לצערי לחיילים טבעוניים וצמחוניים עדיין לא קיימות כמעט אופציות בריאות (כגון תבשילי עדשים ודגנים, קציצות אפויות או ממרח חומוס אמיתי) במקומם של תחליפי החלבון המתועשים.

ובקצרה – איך מסדרים צלחת בריאה? שמים דגש על מגוון ירקות, מפחיתים בכמות הפחמימות הריקות ובוחרים חלבון על פי העדפה התזונתית.

בחירות מושכלות יותר

פעולה שניה שנוכל לבצע היא בחירה מושכלת יותר של מזון. מחוץ לחדר האוכל מנעד המזונות יכול לכלול אגוזים גרעינים, טחינה, ממרחי שקדים, אבוקדו, שמן זית, פירות יבשים, חטיפי תמרים טבעיים, סילאן, דבש (שלא חומם) אדממה מבושל, סרדינים, מעט טונה, לחם איכותי, פירות וירקות טריים או שוקולד מריר 85% , במקום הבורקסים, המאפים, הממתקים והחטיפים.

עבודת צוות

אם נרצה להצליח בהטמעת השינוי התזונתי חשוב ליצור מערכת תמיכה סובבת. קל יותר לבחור בריא יותר, לסרב למזונות מזיקים ולהציע חלופות כשכולם סביב נוהגים באופן דומה. לכל חייל הצעתי לבחור שותף לשינוי שיחד יתמכו יקדמו ויעודדו בחירות מזינות יותר. קבוצה של שני שותפים שיושבת לאכול עם קבוצה של שני שותפים אחרים וכך הלאה יוצרות שולחן אוכל שלם של חיילים שאוכלים בריא יותר!

לדרוש שינוי

אוכל בצבא

להפחית את כמות הפחמימות הריקות (דובר צה"ל)

עבור שינוי מערכתי, דרושה מסה קריטית של חיילים שכבר רואים את תוצאותיו של השינוי התזונתי בעצמם. תוצאות כאלו יכולות לכלול רמת אנרגיה גבוהה במקום עייפות, איזון משקל, הפחתה במקרי האלרגיה, בעיות העיכול, מיגרנות וחסרים התזונתיים שעלולים להיות בעלי השפעה מזיקה גם לטווח הארוך. לגישתי, בריאות וחיוניות מאפשרת לחיילים למלא את תפקידם בצורה הטובה ביותר, כך שהן אמורות להיות אינטרס של הצבא. בנוסף, צה"ל, כארגון שכולל מאות אלפי אנשים, מהווה את אחד הגופים המבוקשים והחזקים ביותר בארץ ולכן קל יהיה לו לדרוש ולקבל מספקים ויצרנים דגנים מלאים במקום ריקים, מגוון של עלים ירוקים לארוחות, שמנים בריאים לבישול ואפיה, תוספת של קטניות טריות ויבשות, עוף וביצים נקיים מהורמונים ואנטיביוטיקה, ומזונות שאינם כוללים שומן טראנס. כשהדרישה לשינוי תגיע באופן גורף, הן מן החיילים המשרתים והן מלחץ ציבורי מאלו שדואגים לבריאותם, אני מאמינה כי השינוי המיוחל יהיה קל משחשבנו.

גלי רולוף הנדל תזונה יצירתית

השאירו תגובה: