Nikui_Fly
himalayaKrem_Fly

התאבדות של תאים - לא תאמינו אבל יש דבר כזה

מאת: לאה רזניקוביץ, מקדמת בריאות ואחות
זמן קריאה: 4 דקות
"התאבדות" תאים היא חשובה והכרחית לקיום הטבעי של כל גוף חי ומתרחשת בכל חלקיק שנייה של חיים. תאי סרטן מתעקשים לא "להתאבד" כך בעצם מתחילה התפתחות של גידולים ממאירים. כיצד השום נחלץ לעזרתנו?

כמה שום לאכול?, צילום: pixabay

himalayaKrem_IN

הכתבה אודות יכולות הריפוי העוצמתיות של השום עוררה ענין וסקרנות רבה, במיוחד  באשר לתהליך ההתאבדות של תאי סרטן שנגרם כתוצאה מהחשיפה לשום. רבים מן הקוראים לא שמעו קודם על  "התאבדות" של תאים ולחלקם הדבר אף נשמע תמוה מאוד. לכן החלטתי להרחיב את הכתיבה על הנושא המרתק הזה.

האומנם תאים מתאבדים?

בהחלט כן. הדבר "התמוה" הזה מהווה חלק חשוב מהקיום הטבעי של כל גוף חי והוא מתרחש בכל חלקיק שנייה של חיים. בגופנו למשל, בכל רגע נתון קיימים מיליוני תאים שמבצעים התאבדות מתוכננת. הם עושים זאת לא כי הם "השתגעו" אלא כי הם "מבינים" שמותם הכרחי כדי ששאר הגוף יוכל להמשיך להתקיים באופן תקין. כלומר, התאים המתאבדים בעצם "מקריבים את חייהם" למען הכלל.  חייו של כל ייצור חי תלויים ביכולתו ליצור כל הזמן תאים חדשים, ומנגד, ביכולתו להשמיד תאים מסוימים שכבר לא נחוצים לו או שפוגעים בו.

כמה דוגמאות בולטות למערכות בגופנו בהן קיים תהליך של התאבדות תאים:

1. כל שלבי ההתפתחות העוברית בהם נוצרים האיברים.
2. תאי העור שלנו מתחלפים כל הזמן. התאים הישנים מתאבדים כדי לאפשר מקום לתאים חדשים.
3. תאי רירית הרחם מתאבדים כל חודש ויוצאים מן הגוף בזמן הווסת.
4. תאי רירית המעי מתחלפים כל כמה ימים בתהליך דומה.

המונח המקצועי לתהליך בו התא ממית את עצמו באופן מתוכנן נקרא אפופטוזיס ועל דבר קיומו יודע עולם המדע כבר מאז המחצית  הראשונה של המאה ה-20. בעקבות מחקרים רבים שבוצעו מאז ועד היום יודע המדע פרטים פיזיולוגיים רבים ומדויקים אודות כל תהליך האפופטוזיס, אבל עדיין לא ניתן לומר שקיימת הבנה מוחלטת של כל התהליך.

תהליך האפופטוזיס, שהוא ארוך ומסובך מאוד מבוצע בכמה שלבים  בהם נוטלים חלק חומרים ביוכימיים רבים.

שלב ראשון – בו ניתן הגירוי הראשון שמתחיל את תהליך ההתאבדות. הגירוי יכול להגיע מתוך התא עצמו או מגורמים חיצוניים כמו למשל רעלים, קרינה, נגיפים, הזדקנות התא, לחץ נפשי ועוד. הגירוי יכול להגיע גם מתא של מערכת החיסון (תא T). משמעות הגירוי הוא העברת מסר (או "אות מוות" כפי שהוא מכונה במדע) לחלבונים שנמצאים על פני קרום התא להתחיל את תהליך ההתאבדות.

שלב שני – קולטנים מיוחדים (מכונים "קולטני מוות") נקשרים ל"אות המוות" שהגיע אל התא ומתחילים שרשרת של תגובות כימיות בתוך התא. בין היתר מופעלים חלבונים / אנזימים שמוציאים לפועל את החיסול העצמי. לאנזימים אלה יש סכינים שבאמצעותם הם חותכים את כל החלבונים שבתא. חלבונים מיוחדים מפרקים את הדנ"א. בנוסף לחיתוך המסיבי של החלבונים, בתי החרושת לאנרגיה (מיטוכונדריות) מושבתות ויחד איתן מושבת כל תהליך הייצור והאספקה של  האנרגיה לתא.

התא המתאבד הולך ומתפרק מבפנים באופן שיטתי ומסודר והסוף מגיע כשמתפרק גם קרום התא. תכולתו של התא המפורק נבלעת ע"י התאים הסובבים אותו. כל התהליך המורכב הזה אורך בין 10-20 שעות מרגע קבלת "אות המוות" הראשון ועד להיעלמות המוחלטת של התא.

תאי סרטן "מתעקשים" לא להתאבד

תאי סרטן נוצרים כאשר בתא מסוים נוצר שינוי מבני בחומר הגנטי האחראי על חלוקתו, שינוי שמהווה פגם חמור. במצב תקין, כשמתרחש שינוי כזה, התא ממהר להתאבד ובכך מגן על הגוף מהתפתחות של גידול ממאיר. במצבים מסוימים מעוכבת יכולתו הטבעית של התא להתאבד, כמו למשל, כשנגרם נזק לחומר הגנטי שבגרעין התא (נזק כזה יכול להיגרם גם מרעלים שחודרים אל התא). המשמעות של עיכוב ביכולת התא להתאבד היא שהתא שבו התרחש השינוי הגנטי ממשיך להתקיים, לשכפל את עצמו ואף לשלוח את התאים הפגומים החדשים לכל עבר (גרורות). כך בעצם מתחילה התפתחות של גידולים ממאירים.

כלומר הצרה הגדולה  שלנו עם תאי הסרטן היא, שהם "מתעקשים" לא להתאבד למרות הפגם החמור הטמון בהם. טובת הכלל "לא מעניינת אותם" כפי שהיא "מעניינת" את התאים הבריאים. יש להם יכולת לשרוד לנצח (עד שהם ממיתים את הגוף החי בו הם מתאכסנים).

בעקבות המחקרים הרבים שנעשו על מחלת הסרטן, התגלה בין היתר, שלתאי סרטן  יש יכולת לייצר חלבון מסוים שידוע כמעכב את תהליך ההתאבדות. מאמצים רבים מושקעים היום במדע במטרה למצוא / לייצר חומר שיפגע בחלבון זה – פגיעה שתשחרר את העיכוב בתהליך ההתאבדות, תגרום לתאי הסרטן להתאבד ובעצם תביא לריפוי מחלת הסרטן.

וכאן נכנס לתמונה השום

מחקרים רבים הראו כי לשום יש יכולת השפעה ניכרת על תאי סרטן, שבאה לידי ביטוי בהפעלה של גן מסוים, שגורם באופן ישיר לשינוי מבני בתאים שגורם להם להתאבד. כלומר השום גורם לנטרול החלבון המסוים שמעכב את תהליך התאבדות תאי הסרטן.  בדיוק מה שהמדענים רוצים למצוא. לפניכם דוגמאות לכמה מחקרים אלה:

במחקר משנת  2006 נמצא שתרכובת של שום מנטרלת פעילות של אנזים מסוים שמעכב תהליך אפפטוזיס בתאי סרטן הערמונית. נטרול זה מעורר את תהליך האפופטוזיס בתאי הסרטן.(1)

במחקר מ- 2009 נמצא כי תמצית שום מעוררת תהליך של אפופטוזיס בתאי סרטן השד. בסיכום כותבים החוקרים כי מחקר זה מראה בפעם הראשונה כי מתן תמצית של שום עשוי להוות אסטרטגיה חדשנית בטיפול בסרטן השד בקרב נשים.(2)

במחקר נוסף מ- 2013 שגם בו נחקרה השפעת תמצית שום על תאי סרטן השד, כותבים החוקרים כי לתמצית שום תפקיד קריטי בעידוד תהליך האפופטוזיס ועיכוב נדידת תאי הסרטן (שליחת הגרורות), וכי  מחקר זה מציע תובנות חדשניות בהבנת המנגנונים בהם משפיע השום על מניעה של סרטן.(3)

בסיכום של מחקר מ- 20015 כתבו החוקרים כי ההשפעה הביולוגיות של השום היא רבת פנים וכוללת גם הפעלה של גן שקשור למערכת החיסון וליכולתו להתגבר על תאי סרטן. מסתבר שגן ספציפי זה גורם באופן ישיר לשינוי מבני בתאי הסרטן שגורם להם להתאבד. במחקר זה ההשפעה המטיבה על הגן קרתה בעקבות אכילה של ארוחה אחת בלבד שהכילה 5 גרם של שום טרי כתוש.(4)

מתוצאות המחקרים הללו ומרבים נוספים ניתן לומר שבשנים האחרונות זוכה השום לעדנה רבה בעולם המדע שהולך ומתקדם בהבנתו עד כמה עוצמתית יכולת הריפוי של השום, במיוחד כנגד מחלת הסרטן. החשיבות והרצינות הרבה בהם מתייחס המדע אל השום בהקשר של ריפוי מחלת הסרטן, באים לידי ביטוי ברור בדברי הסיכום של המדענים שביצעו את המחקר השני אודותיו כתבתי:

"מחקר זה מראה בפעם הראשונה כי מתן תמצית של שום עשוי להוות אסטרטגיה חדשנית בטיפול בסרטן השד בקרב נשים".

לאה רזניקוביץ היא מקדמת בריאות ואחות, מתמחה בהדרכות  אישיות לחולי לב, סוכרת, יתר לחץ דם, והדרכה לירידה במשקל, מחברת הספר "רק לא דיאטה"
לאה מרצה ומעבירה סדנאות לאורח חיים בריא, בכל הארץ

מקורות

1. Dong Xiao and Shivendra V. Singh  Diallyl trisulfide, a constituent of processed garlic, inactivates Akt to trigger mitochondrial translocation of BAD and caspase-mediated apoptosis in human prostate cancer cells  Carcinogenesis (March 2006) 27 (3): 533-540.

https://carcin.oxfordjournals.org/content/27/3/533.short

2. Ahmed Malki, Muhammad El-Saadani & Ahmed S. Sultan
Garlic constituent diallyl trisulfide induced apoptosis in MCF7 human breas
cancer cells. Volume 8, 2009 – Issue 22 . Page 2174-2184
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.4161/cbt.8.22.9882

3.    Kumar Chandra-Kuntal, Joomin Lee, Shivendra V. Singh   Critical role for reactive oxygen species in apoptosis induction and cell migration inhibition by diallyl trisulfide, a cancer chemopreventive component of garlic. February 2013, Volume 138, Issue 1,  pp 69–79

https://link.springer.com/article/10.1007/s10549-013-2440-2

4. Craig S Charron, et al,  A Single Meal Containing Raw, Crushed   Garlic Influences Expression of Immunity- and ancer-Related Genes in Whole Blood of Humans1,2,3,4 J. Nutr. November 1, 2015  vol. 145 no. 11 2448-2455
https://jn.nutrition.org/content/145/11/2448.short

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו