keshet_flytop

Powered by WP Bannerize

obari3

Powered by WP Bannerize

הקשר בין ויטמין D לחיזוק המערכת החיסונית

מאת: מערכת eatwell
מהו ויטמין D ומהי תרומתו לחיזוקה של המערכת החיסונית? כל מה שצריך וחשוב לדעת על ויטמין D בכתבה שלפניכם.

החורף כבר כאן ויחד איתו הגיעו, כמו כל שנה, המחלות הויראליות השונות המאפיינות את העונה הקרה – השפעות על כל סוגיהן. חיזוקה של מערכת החיסון בתקופה המקדימה לחודשי החורף, יכולה לסייע לנו רבות בהתגוננות ובהתמודדות הטבעית של גופנו מפני פלישה של נגיפים, חיידקים וטפילים שונים. אחת מהדרכים לשמירה על חוסנה של המערכת החיסונית של גופנו, הינה באמצעות נטילת ויטמין D3.

 

מי אתה ויטמין D?

ויטמין D הינו ויטמין מסיס בשומן המשתייך לקבוצת ויטמינים האחראית בין היתר לקשירת סידן וזרחן ובניית עצמות ולעוד למעלה מ-100 תהליכים שונים הקשורים לכל מערכות הגוף. ויטמין זה נאגר בכבד ובתאי שומן המצויים בגופנו ולאחר פרק זמן ממושך הוא מועבר למעיים, כאשר לאורך כל משך שהייתו בגופנו, ויטמין D אחראי על ספיגת הסידן מהמעיים. ויטמין D נוטל חלק פעיל בתהליכים פיזיולוגיים שונים ונוכחותו בגוף מסייעת רבות לחיזוקה של מערכת החיסון.

מקורות הויטמין

המקור העיקרי של ויטמין D נובע מחשיפה לקרני השמש וזאת בניגוד לויטמינים אחרים המגיעים לגופנו דרך מזונות שונים. יחד עם זאת, ישנם מספר מצומצם של מזונות כגון: דגים עתירי שומן, כבד עוף, חלמון הביצה ושמן דגים בהם מצוי הויטמין. מכיוון שסוגי המזונות השונים יכולים לספק לגופנו כמות מזערית ומוגבלת של ויטמין D (עד כ-10% מהצריכה המומלצות), חשוב להקפיד על חשיפה עקבית לשמש באמצעות אמבטיות שמש מבוקרות בהתאם לגוון העור ובמידה ולא מתאפשר חשוב להקפיד על נטילת תוסף תזונה של ויטמין D3.

ויטמין D

צילום: RF123

 

זהו נושא רגיש ובמיוחד בישראל. במשך שנים ארוכות אנו חשופים למסרים אשר מזהירים אותנו מפני חשיפה לשמש מחשש להתפתחות מחלות עור כמו וטילגו, פיגמנטציה של העור ואפילו סרטן העור.

בנוסף, אורח החיים המערבי בו אנו מעבירים את מרבית זמננו במקומות סגורים וממוזגים ובעיקר בשעות הצהריים, מונע מאיתנו את קליטת הויטמין D החשוב.

לכן, על אף שאנו חיים במדינה שטופת שמש, מרבית הישראלים סובלים ממחסור בויטמין D בשלב זה או אחר בחייהם, דבר המותיר אותם חשופים לחולשה חיסונית ולמגוון בעיות בריאות.

 

מחסור בויטמין D

מחסור בויטמין D עלול לבוא לידי ביטוי בהתפתחותן של מחלות ויראליות, מחלות זיהומיות ומחלות דלקתיות והוא עלול להוות גם זרז להתפרצותן של מחלות לב, בעיות בכלי הדם, סוכרת מסוג 2 ועוד. בקרב ילדים הסובלים ממחסור בויטמין D עולה הסבירות (באופן משמעותי) להידבקות במחלות כגון צינון ושפעת בהשוואה לילדים שבגופם כמות מספקת של ויטמין D.

ויטמין D

האם אתם נחשפים למספיק שמש? צילום: pixabay

 

האוכלוסיות המצויות בקבוצת סיכון בכל הנוגע למחסור בויטמין D כוללות בין היתר את אוכלוסיית הגיל השלישי, אוכלוסייה בעלת עור כהה וילדים, נשים וגברים הממעטים בחשיפה לאור השמש, כמו כן גם בקרב אוכלוסיית המגזר החרדי בו נהוג לעטות פרטי לבוש על כל חלקי הגוף לאורך כל ימות השנה ובכך להקטין בצורה משמעותית את קליטת מקורות הויטמין באמצעות קרני השמש.

 

האם כדאי לקחת ויטמין D כתוסף?

כאשר ישנו מחסור בויטמין D ואין אפשרות לעשות שינוי מהותי ומיידי באורח החיים על מנת לקבל ויטמין זה באופן טבעי, ישנה חשיבות גבוהה לנטילת ויטמין D כתוסף.

יחד עם זאת יש לציין כי לא כל סוגי תוספי הויטמין D זהים. כיום ניתן למצוא שני סוגים של ויטמיני D: D2 ו-D3.

בעוד ויטמין D2 אינו פעיל בגוף ומתפנה ממנו במהירות, ויטמין D3 נשאר בגופנו לפרקי זמן ארוכים והוא פעיל וזמין לשימושו של הגוף.

חשוב לציין כי לרוב, המקור לויטמין D3 הוא מן החי ומיוצר מצמר כבשים או מכבד דגים, אך ישנו תוסף D3 אחד בישראל שהוא טבעי לחלוטין, מיוצר מהצומח והוא אפילו ליפוזומלי, דבר אשר נועד להבטיח ספיגה הגבוהה עד פי 5 מתוספי ויטמין D אחרים.

המבנה הליפוזומלי מסייע להובלת הויטמין מהמעי למחזור הדם ומשם ישירות לתאים, אפילו בסביבה מימית ולא שומנית, בכך הוא מאפשר זמינות ביולוגית גבוהה.

לכן, גם החורף כדאי לחזק את מערכת החיסון עם ויטמין D3 ליפוזומלי.

השאירו תגובה: