Nikui_Fly
bari14_Fly

הסיפורים המשמינים שאנחנו מספרים לעצמנו

מאת: - אחות, ויועצת מוסמכת להתמכרות לסוכר ויוצרת "שיטת היעד", תכנית לגמילה מסוכר שעוזרת לאנשים להשתחרר מהשיעבוד למתוקים ובצקים
קשה לך לרדת במשקל בגלל תקופה קשה? יש מה לעשות!
Sunrider_Article

אנחנו מספרים לעצמנו הרבה סיפורים שמונעים מאיתנו לאכול בצורה בריאה ונבונה. למען האמת, הם בדרך כלל אמיתיים וגם הגיוניים. לא חייבים להמציא תירוצים למה קשה לאכול בתבונה – סיבות טובות ישנן בשפע. תמיד יהיו טיעונים מוצדקים למה זה בסדר רק הפעם "לוותר", למרות שאנו יודעים אחרת, ולאכול מה שאני מכנה "מב"מים" – מתוקים בצקים ומאכלים היפר-מעובדים. אלו המאכלים שאינם רק "קלוריות ריקות", הם מזיקים מקדמים שורה שלימה של מחלות כרוניות כולל סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני והשמנה. מחקרים מראים שהם הם גם ממכרים, ממש כמו סיגריות, אלכוהול וסמים. בסדרת המאמרים הבאה, אדון באותם תירוצים וסיפורים שאנו מספרים לעצמינו, ואתן קצת מזון למחשבה מה ניתן לעשות בעניין.

 

סיפור #1 – אני בתקופה לא טובה

לפעמים הסיבה שאנו מוותרים לעצמינו היא רגשית הנחמה ואת ההרגעה באוכל, ובמיוחד במאכלים המשנים מצב רוח, בדומה לחומרים ממכרים אחרים,  ה"מב"מים" – מתוקים, בצקים ומאכלים היפר מעובדים (מזון מהיר). במקרים כאלו האוכל לא הבעיה אלא הוא הפתרון, פתרון זמין, זול, חוקי, ולדקה אחת או שתיים זה אפילו עובד.

ככה התנהלתי שנים רבות. הייתי פונה לאוכל בכל מצב ומכל סיבה. בעבר, לפני שנגמלתי מההתמכרות שלי למאכלים אלו, כשהתעוררה אי-נוחות רגשית הייתי מחפש את המזור, את תחושת ההקלה, את הנחמה וגם את השמחה באוכל. אתם יכולים לתאר לעצמכם שלא חיפשתי הקלה ונחמה בקערה של חסה. נמשכתי למתוקים כמו עש ללהבה.

קוראים יקרים, בואו נודה באמת. ההקלה הזאת רגעית ביותר ואחרי ההרגעה באה הבאסה. הבאסה מבאס יותר ממה שהרגעה מרגיעה. הרי, האוכל לא פותר את הבעיה ולעיתים קרובות יש רגשי אשמה, או סתם הרגשה פיזית לא נוחה בגלל אכילה מיותרת.

כשאוכלים בגלל בעיות, גם אם הסיבה מוצדקת, התוצאה הסופית היא שיש שתי בעיות במקום אחת – הבעיה המקורית והבעיה של אכילה מיותרת ומזיקה. בהתחלה זה טוב, אחר כך זה רע. הבעיה הגדולה ביותר היא שכשאוכלים מאכלים אלו, הם גורמים לנו רק לרצות לאכול מהם עוד. אל תשלו את עצמכם, מאכלים אלו מהונדסים מראש במטרה לגרום לנו לאכול יותר ממה שהתכוונו מלכתחילה. זה קורה במיוחד כאשר אוכלים את הרגשות שלנו.

 

שוקולד בריא

השוקולד עלול לקרוץ לנו; צילום: PEXELS

איך לחשוב מחשבות שיסייעו לנו לרדת במשקל?

לא פעם עונים לי "כן, אני יודעת, אבל איך להימנע מזה?" דרך אחת יעילה היא לדאוג שלא יהיו בבית הרבה מב"מים, ומה שישנו לשים במקום מוסתר. אם חייבים להיות מתוקים ובצקים בבית, תשמרו אותם במדף עליון או תחתון מאחורי דלת סגורה. ישנו כלל בפסיכולוגיה – מה שרואים, זה מה שיש. כשאנו במצב רוח מדוכדך והעוגיות ש'וקולד צ'יפס יושבים מולינו על שיש, זה מה שיש. פתרונות אחרים עפים מהראש, והמוח מתביית על מה שהכי קל, מהיר וזמין.

מה כן עוזר? להתקשר לחבר/ה, ללכת לטייל, לעשות מדיטציה, לשמוע מוזיקה מרגיעה או פודקאסט עם מסר של השראה. אלו צעדים המביאים להקלה אמיתית ועוזרים לשיפור הרגש. מחקרים מראים שמעשה של חסד למישהו אחר מעלה את פעילות המוליך העצבי הנקרא סרוטונין. הסרוטונין הוא נוגד הדיכאון הטבעי שלנו. מעשה טוב למישהו אחר, ללא כל ציפייה לתמורה, משפרת את מצב הרוח שלנו. יש כאלו שתפילה עוזרת להם, וגם הכתיבה הוא כלי חזק ויעיל, לדוגמה כתיבת מאמר על דרכים בריאות ובונות להתמודד עם רגש במקום אכילה של מאכלים מזיקים ומממכרים.

צרו קשר עם ציפי ליבנה – משקל בריא וראש חופשי



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו