Sunrider_Fly
Thymoquin_Fly

הטעמים שיוסיפו לכם חיים 

החינוך לתזונה נכונה מתבטא בעיקר בעידוד צריכת ירקות ופירות, ואילו צריכת צמחי תבלין ועשבי תיבול כמעט ונעלמה מן העין. מדובר בפספוס אדיר של פצצות בריאות טעימות במיוחד. באנו לתקן. המתכונים בפנים

צילום באדיבות מרינה

himalayaKrem_IN

בין אם התגוררתי בבית דירות או בבית צמוד קרקע, תמיד היה חלום אחד שליווה אותי – גינת ירק ועשבי תיבול. כזו שאוכל לקטוף ממנה עלים של עשב לימוני, נענע או מרווה לחליטת התה בבוקר, או עלי הבזיליקום הירקרקים מהם אכין לי מטבל פסטו מחייה נפשות, או עלי כוזברה ופטרוזיליה רעננים לסלט הטרי שאחתוך ממיומנות של שפית מדופלמת. אבל איכשהו תמיד החלום חמק מבין אצבעותיי.

כאשר חושבים על עשבי תיבול וצמחי תבלין זה מגיע בדרך כלל בקונוטציה של השבחת תבשילים. וזה ברור – עשבי תבלין יכולים להפוך כל ארוחה לחגיגה בלתי נשכחת של טעמים ניחוחות וצבעים. וכבר משחר ההיסטוריה נעשה שימוש בצמחים ותבלינים לצרכים קולינריים ורפואיים וגם לטקסים ופולחנים דתיים. אבל דומה שבעידן שלנו החינוך לתזונה נכונה מתבטא בעיקר בעידוד צריכה של ירקות ופירות ("אכילה של ירקות ופירות בחמישה צבעים מדי יום"), בעוד שחשיבות הצריכה של צמחי תבלין ועשבי תיבול, ותרומתם לבריאותנו, כמעט ונעלמה מן העין ואינה זוכה לתשומת הלב הראויה.

אולי בשל גודלם הקטן באופן יחסי ואולי משום חוסר המודעות באשר לאפשרויות השימוש בהם ויתרונותיהם הבריאותיים. כך או כך – הגיע הזמן לשנות זאת.

שיטוט אקראי בספרות המקצועית יניב מידע רב על איכויותיהן התרפויטיות: סיוע לתהליכי העיכול, הגנה מפני צינון, בעיות במערכת הנשימה, מחלות קרדיו וסקולריות וניווניות, סרטן, סוכרת, פעילות אנטי בקטריאלית ועוד ועוד – בין היתר הודות לתכולת הפוליפנולים שבהם – נוגדי חמצון רבי עוצמה המסייעים בהגנה על התא מפני רדיקלים חופשיים ונמצאים גם במזונות שונים כדוגמת בצל, ברוקולי, שוקולד מריר, ענבים, פירות יער וכו'. לצד נוגדי חמצון נוספים וויטמינים ומינרלים כדוגמת ויטמין C, בטא קרוטן, אשלגן, מגנזיום, חומצה פולית וכו'.

כך למשל, רוזמרין מכיל רכיב בשם CARNOSIC ACID  שהראה יכולת להילחם בתאי סרטן ואף לשפר את הזיכרון. טימין – נחשב מהצמחים המובילים לטיפול במערכת הנשימה ובעל תכונות אנטיספטיות הודות לרכיב ה-THYMOL  שבו. הבזיליקום – נחשב כבעל השפעה טובה על מערכת העצבים ובעל פעילות אנטי דלקתית. הפטרוזיליה – עשירה בוויטמיני A,C ו-K (החיוני לבריאות בדם). ואלו הן רק חלק מהדוגמאות.

רוזמרין

רוזמרין

ברפואות המסורתיות – האיורוודית, הסינית, הערבית ואף ברפואת הרמב"ם השכילו להבין כבר לפני אלפי שנים את החשיבות בשימוש יומיומי בהם. ונדמה שלאט לאט מחלחלת ההכרה הזו גם למטבח הביתי שלנו.

בשנים האחרונות נולד מדד חדש להערכת ערכם של מזונות שאנו נוהגים לצרוך מדד ANDI .  "אנדי" (AGGREGATE NUTRITION DENSITY INDEX) הוא מדד המדרג מזונות בין סקאלה של 1 ל 1000, בהתאם לרמת הפיטוכימיקלים, ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים שבהם. בראש הרשימה נוכל למצוא ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, קייל, חרדל), אבל גם צמחי תבלין ועשבי תיבול תופסים בהם מקום מכובד. כך למשל ניקוד של תבלינים פופולאריים: בזיליקום 518, כוזברה 481, טרגון 426, טימין 422, פטרוזיליה 381, שמיר 326.

בנוסף, כדאי לציין גם את דירוג ה- ORAC ) ובשמו המלא: OXYGEN RADICAL ABSORBANCE CAPACITY)  הגבוה של עשבי התיבול, המעיד על כמות נוגדי החמצון הרבים שמכילים. מדד ה- ORAC  המשמש להערכת יכולת המזון לקלוט רדיקלים חופשיים –  העניק לטימין ניקוד של 157,380 יחידות, מרווה 32,004 יחידות, טרגון 15,542 יחידות, נענע ואורגנו 13,978 וכן הלאה.  למותר לציין כי לבד מההשפעה המיטיבה שצוינה, נמצא כי שימוש קבוע בעשבי תיבול וצמחי תבלין מקטין את צריכת הנתרן – ששמו נקשר לשורה רחבה של בעיות רפואיות, בהן יתר לחץ דם, התקפי לב, אירועים מוחיים ועוד .

אם גם אתם חלמתם תמיד על גינת תבלין, אין צורך לחלום. חברת מרינה, העוסקת בגידול תוצרת חקלאית מובחרת מזה כ- 30 שנה, מביאה את הגינה היישר אליכם הביתה עם מגוון עלים ירוקים מטובה של הארץ, הכולל בזיליקום, עלי רוקולה, עירית, טרגון, אורגנו, טימין, קורנית, רוזמרין, מרווה, פטרוזיליה, כוזברה, נענע, שמיר ואפילו עשב לימון מרענן.

מלבד המבחר המרשים, נושאת עמה חברת מרינה בשורה חדשה:

1. יותר עלים פחות גבעולים – לניצול ותמורה מכסימליים של הצמח וחלקיו, כי למה לשלם על חלקים שלא נעשה בהם שימוש?
2. צמחים טריים היישר מן השדה – אגב, בשימוש בעלים טריים מומלץ לעשות שימוש בשלבי הבישול האחרונים.
3. תבלינים המשווקים באריזה שקופה המאפשרת להתרשם מאיכות המוצר ומידת טריותו.
4. אריזה ידידותית לסביבה הניתנת למחזור המיועדת ל-50 גרם תבלין ו-100 גרם ירק.
5. מוצרים באיכות של יצוא.
6. כמה פעמים השלכתם לאשפה עשבי תיבול שלא הצלחתם לנצל אותם עד תומם או שהשחירו בטרם עת? האריזות החדשות של מרינה מאפשרות סגירה חוזרת וחיי מדף אופטימליים.
7. חדש! לכל אריזה מצורפת סימניית מתכונים הכוללת 15 מתכונים שונים שתרצו לנסות.

 

לחברת מרינה ניסיון רב בגידול שיווק והפצה של מוצרים איכותיים רבים (כן…לא רק פטריות). היא מחזיקה בבתי אריזה מודרניים ממוכנים בצפון הארץ ובאזור השרון והיא מביאה מדי יום תוצרת חקלאית מובחרת לכ-1,000 נקודות מכירה בכל הארץ. לחברה מעל 1,500 לקוחות קבועים כלל המגזרים העסקיים רשתות המזון הקמעונאיות המובילות, מטבחים מקצועיים, מלונות, מסעדות, רשתות בתי הקפה וחברות הקייטרינג המובילות.

ארץ ישראל נתברכה ב"חלב ודבש" וגם באינספור צמחי תבלין ועשבי תיבול, שחלקם נחשבים אף למוגנים. יהיה זה מן ההפסד אם לא נעשה בהם שימוש על בסיס קבוע – בחליטות, בתבשילים, פשטידות, מרקים ועוד.

ואיך אפשר בלי מתכונים?

קציצות ירק ועשבי תיבול אפויות בתנור

רכיבים:

• 1 צרור (2 כוסות לא דחוסות) פטרוזיליה קצוצה דק • ½  צרור (כוס) כוסברה קצוצה דק  • 1  קישוא מגורר גס • 2  מקלות סלרי קצוצים דק• ½  בצל סגול קצוץ דק • 1  גבעול עבה של בצל ירוק קצוץ • 2  שיני שום כתושות • 1  כפית מלח • ¼  כפית פלפל שחור • 2  ביצים • 1  כף שמן זית • ½  כוס קוואקר • ½  כוס פירורי לחם

אופן ההכנה:

קציצות ירק

פטרוזיליה

1. מחממים תנור ל־180 מעלות ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה. מזלפים עליה מעט שמן ובעזרת נייר סופג מורחים את השמן על כל הנייר. 2. בקערה גדולה מערבבים היטב את כל חומרי הקציצות. 3. מניחים את התערובת כרבע שעה בצד או במקרר כדי שהקוואקר יתרכך וידביק את העיסה. 4. בידיים רטובות יוצרים קציצות בגודל שקע כף היד (כשתי כפות) ומניחים על התבנית.  5. אופים 20־25 דקות, עד שהקציצות יציבות למגע והחלק התחתון שלהן מוזהב. 6. הצעת הגשה: לצד יוגורט טבעי מעורבב עם חצי שן שום כתושה ומעט מלח ופלפל.

סלט עגבניות שרי ועשבי תיבול

רכיבים:

6 עגבניות שרי צהוב 6 עגבניות שרי תמר 6 עגבניות שרי רגילות 6 עגבניות שרי מנומר 4 צנוניות פרוסות דק 1/2 פלפל צ'ילי פרוס לטבעות 4 גבעולי בצל ירוק עלים מחמישה גבעולי בזיליקום   עלים משלושה גבעולי אורגנו טריים עלים משלושה ענפי תימין עוד 10 עגבניות שרי מנומר לצלייה עגבנייה מגוררת שמן זית מיץ לימון מלח גס שלושה חלמוני ביצים מבושלות 3 בצלצלי שאלוט פרוסים

אופן ההכנה:

סלט עגבניות וצמחי תבלין

צולים את העגבניות המנומרות 10 דקות בחום גבוה מאד בתנור הגשה: • מניחים את העגבנייה המגוררת בתחתית הצלחת ועליה עורמים את כל שאר חומרי הסלט • מתבלים במלח פלפל ושמן זית ומיץ לימון • מוסיפים מעל את העגבניות הצלויות ומפוררים את הביצים המבושלות ואת הגבינה הבולגרית

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו