Thymoquin_Fly
Sunrider_Fly

האם שייק פירות נטול ערכים תזונתיים לחלוטין?

מאת: - נטורופתית להרזיה טבעית ואורח חיים בריא ומשוחרר מדיאטות
אחת הדרכים לצרוך פירות היא בשייקים כך ניתן למלא חסרים ולהזין את הגוף היטב. אך האם פעולת הערבול פוגמת בתכונות הבריאותיות של הפירות?

צילום: unsplash

bari14_HP
bari14_Fly
bari14_Corner
bari14_Mob
bari14_In
Sunrider_Mob
Sunrider_Article
Sunrider_HP
Sunrider_Fly
Sunrider_Corner

פירות הם אחד המזונות הכי בריאים שיש לטבע להציע לנו עם עושר תזונתי של ויטמינים, מינרלים, סיבים, סוכר טבעי ומים. אחת הדרכים לצרוך פירות היא בשייקים כך ניתן למלא חסרים ולהזין את הגוף היטב. אך האם פעולת הערבול פוגמת בתכונות הבריאותיות של הפירות?

הפירות הם בית המרקחת של הטבע אך כאשר הם עוברים עיבוד או מאוחסן בצורה לא נכונה הם עלולים לאבד מהערכים התזונתיים שלהם.

תהליך כימי טבעי שקורה לפירות הוא חימצון, אותו התהליך שגורם לתפוח להפוך לחום כאשר הוא מקבל מכה או נחשף לאוויר.

מאיפה המנהג לשים תפוח חתוך במים?

חימצון הוא תהליך טבעי הקורה בתאים חיים. כאשר ה"עור" של הפרי נפגע, הממברנה (קרום התא) נקרעת והפרי חשוף לאוויר, מתאפשרת כניסת חמצן אשר מגיב עם תרכובות בתוך הפרי.

ברקמת פרי בריאה ושלמה קיים אנזים בשם פוליפנול אוקסידאז (PPO) ובנפרד ממנו, עטופים בממברנה משלהם,  קיימים חומרים בשם פנולים. כאשר הפרי נפגע או נחתך, האנזים והפנולים באים במגע זה עם זה ובנוכחות החמצן נוצרת מולקולה גדולה של הרבה פנולים שהיא זו שיוצרת את השכבה החומה בפרי או בשמה המדעי: השחמה אנזימתית – כלומר נגרמת מפעילות של אנזימים.

מה שמאט את התהליך, הוא הפחתת החשיפה של הפרי לחמצן וכמו כן מתרחשת האטה בנוכחות של חומצה, כך נוצרו "שיטות סבתא" כמו לשים פירות חתוכים בקערה עם מים ולימון בניסיון לעצור את השחרת הפרי.

רבים חושבים כי מדובר רק במראה לא יפה ולא אסתטי אך למעשה השחמה זו מצליחה לפגוע גם באיכות הפנולים שהם קבוצה חשובה של נוגדי חימצון בפרי.

חום וקור – אויבים או טובים?

גם חום מסוגל לגרום להרס של ויטמינים בפרי, למעשה מרגע הקטיף של הפרי מהעץ מתחיל תהליך של איבוד רכיבי תזונה חשובים, כך שככל שהפרי ותיק יותר כך גם ערכיו התזונתיים.

ויטמין C  נחשב לרגיש ביותר לחום, אך הידעתם כי גם בקור ויטמין זה נהרס?

מחקר שנעשה באוניברסיטת דיוויס בארה"ב גילה כי תפוזים ועגבניות ששהו 21 יום בקירור איבדו לחלוטין את כל תכולת הוויטמין C  שהיה בהם. המחקר הראה כי יש טמפרטורה מאוד מסוימת עבור כל פרי וירק לשמירת הערכים שלהם בצורה המקסימלית. אין ספק כי זהו נושא מורכב המראה עד כמה הפירות רגישים.

בנוגע לפירות קפואים, קיימים חילוקי דעות, חלק מהמחקרים מראים כי פירות קפואים דווקא מצליחים לשמור על רמה טובה יותר של רכיבים תזונתיים ואילו חלק מהמחקרים מראים ההיפך, יש שוני בשמירת הערכים בפירות השונים, למשל מחקר הראה כי קלמנטינות קפואות הצליחו לשמור על 100% מתכולת ויטמין C בהם, אך תותים איבדו 23% במהלך ההקפאה.

ירקות ירוקים, שייק ירוק המכיל גם עלים ירוקים הוא דרך מצוינת לקבל הרבה פירות וירקות בארוחה אחת המחליפה ארוחה שתכיל ברוב הסיכויים פחות פירות וירקות

צילום: 123RF

מה בכל זאת היתרונות של שייק?

שייק ובעיקר שייק ירוק המכיל גם עלים ירוקים הוא דרך מצוינת לקבל הרבה פירות וירקות בארוחה אחת המחליפה ארוחה שתכיל ברוב הסיכויים פחות פירות וירקות. ניסיתם פעם לאכול חצי ראש חסה, 3 גבעולי סלרי, חופן פטרוזיליה ו-3 תפוחים בסלט? רוב הסיכויים שתתעייפו במחצית הדרך! שלא לדבר על הרטבים עתירי הקלוריות שבוודאי יהיו בסלט כזה. לכן, כאשר כל הרכיבים עוברים ערבול – קל לנו יותר לצרוך כמות גדולה.

קיימים היום בשוק בלנדרים ומסחטות מתקדמים המפחיתים מגע של חמצן, משתמשים בטכנולוגיה של מעיכה (מה שמכונה כבישה קרה) ובכך מונעים התחממות של הפירות ומצליחים לשמור בצורה טובה על הערכים ככל שניתן כך שנהנה מכל העולמות.

בכל מקרה, אל תוותרו על הפירות והירקות שלכם. בכל מצב הם עדיין יתנו לכם הרבה יותר מאם בכלל לא תצרכו אותם.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו