supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

האחראית המרכזית להזדקנות שלך - פסיה

מאת: ד"ר מיכאל הרלינג
זמן קריאה: 3 דקות
כדאי שתכירו את פסיה - האחראית המרכזית לתהליכי ההזדקנות בגופנו. אם שמעתם את המונח "פסיה" רק בהקשר לבנות פסיה, הגיע הזמן שתכירו אותו, כי מדובר בגורם המשמעותי ביותר בהזדקנות שלנו

מי אחראית על זה שאנחנו מזדקנים? צילום: RF123

Thymoquin_In

עד לא מזמן מדע הרפואה ראה בזיקנה תהליך ביולוגי גנטי, שאין לנו  שום השפעה עליו. רוב המחקר המדעי עוסק בהבנה ובטיפול במחלות. הרצון אבל, להישאר צעירים בגופנו ובמראה שלנו ולהאריך את תוחלת החיים הבריאה שלנו, הוא עתיק כהיסטוריה עצמה. מחקר הזיקנה עצמה והמנגנונים הביולוגיים שלה תפס תאוצה בשנים האחרונות והיום אנחנו נמצאים בעמדה הכי טובה אי פעם להשפיע על תהליך הזיקנה (עוד שנה נהיה כנראה בעמדה עוד יותר טובה).

כולנו רוצים להמשיך להיות בריאים, חזקים ומאושרים וחלקנו נשקיע בכך משאבים לא מבוטלים. טיפולים וניתוחים אסתטיים, טיפולים בתאי גזע, טיפולים הורמונליים, טיפולים בבתי הבראה משוכללים ברחבי העולם, תוספי מזון מתקדמים, בדיקות רפואיות נרחבות ועוד, מבוצעים בד"כ על ידי אנשים אמידים מאד. האם כדי להאט את תהליך הזיקנה ולהיראות ולהרגיש ולתפקד טוב אנחנו חייבים להיות מיליונרים או ילדים של מיליונרים?

האחראית הגדולה על ההזדקנות – להתחבר לרקמת החיבור

לדעתי לא. אחת המערכות בגוף שבה אנחנו מרגישים היטב היטב את חלוף השנים, היא המערכת שאחראית על המבנה שלנו – רקמת החיבור. הזדקנותה של רקמת החיבור נראית לעין הבלתי מזויינת (את הזדקנות אברי הגוף הפנימיים אפשר לראות מבחוץ רק על ידי בדיקות הדמייה). קמטים, עור נפול, שקיות מתחת לעיניים, קומה שחוחה, שער לבן, תנועה איטית ולא גמישה ועוד ועוד סימנים חיצוניים המעידים על התרחקותנו מאותו רגע שבו יצאנו לאוויר העולם. רקמת החיבור למזלנו לא דורשת מיליונים כדי לשמור אותה במצב טוב ואסתטי לאורך שנים.

 

בהרצאה שאעביר בכנס ניו-אייג'ינג ב- 16/10/2018 אסקור בקצרה את הידוע לנו על מבנה ותפקוד רקמת החיבור. הידע העכשווי על הפסיה שהיא המרכיב המרכזי של רקמת החיבור לא ידוע כמעט כלל לציבור המטפלים והמטופלים שכן מדובר במחקרים אקדמיים ממש מהשנים האחרונות. דרך ההבנה של המבנה ותפקוד הפסיה אנחנו יכולים להבין כיצד ניתן לשמור על תפקוד תקין וגמיש שגם נראה טוב של רקמת החיבור.

 

רקמות חיבור

מה מחבר אותנו ושומר עלינו צעירים? (RF123)

 

רקמת החיבור דואגת למבנה יציב, הדוק וגמיש של גופנו. הדרך לייצר מבנה שהוא חזק מאד מצד אחד אך גמיש וזריז מצד שני מושג על ידי שימוש גאוני בחלבון השכיח ביותר בגוף שנקרא- קולגן.  סיבי הקולגן והמולקולות הנילוות לו (כמו חומצה היאלורונית) יוצרים- עצמות, גידים, סחוסים, דיסקים, מיניסקוסים, יריעות פסיה העוטפות כל שרירי, יריעות פסיה המחברות את השרירים לעצם ואחד לשני, יריעות פסיה היוצרות את תשתית העור, סיבי פסיה המחזיקים את כל אברי הגוף ואת כלי הדם והעצבים במקומם, מעטפות היוצרות את כלי הדם עצמם. רקמת החיבור היא מערכת המשכית אחת (כמו העור למשל שבו אין הפסקות או מרווחים) ולכן ניתן להשפיע עליה בקלות יחסית.

 

איך לשמור על רקמת החיבור במצב טוב?

הדרך לטפח אותה מחולקת לשני מרכיבים. המרכיב הראשון הוא תנועה חכמה שמכוונת ישירות לטיפוח הפסיה ( בניגוד לתנועה שמכוונת לטיפוח כוח שרירים, או לסיבולת לב ריאה או לגמישות). בנושא זה של תרגילי פסיה הרחבתי במאמר שכתבתי בנושא ובספרי על פעילות גופנית בהוצאת פוקוס שיוצא בקרוב.

המרכיב השני הוא תמיכה במערכת החיבור על ידי תזונה חכמה ותוספים חכמים. נכון להיום אנחנו מכירים מספר תוספי מזון שנחקרו היטב בהקשר זה. היתרון של תוספי מזון אלו מעבר ליעילותם המוכחת הוא מחירם הנמוך יחסית והתועלת שהם מביאים למערכות אחרות בגופנו. בהרצאה אסקור מספר מזונות תומכי רקמת חיבור, בינהם לדוגמא-מרק עצם ועלים ירוקים וכן אסקור את חמשת  תוספי המזון המועילים ביותר שאני ממליץ עליהם- קולגן, ויטמין סי, כורכום, צרמידים וחומצה גמאלינולאית. שילוב יומי של תנועה חכמה המכוונת לפסיה עם נטילה של חמשת התוספים הנ"ל הן דרך מצוינת לשמירה על איכות רקמת חיבור טובה לאורך שנים רבות.

מתעניינים באנטי-אייג'ינג?

כנס New Aging שייערך ב-16.10 יכול לעניק לכם שלל מידע חדש ומרתק אודות התחום. ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ולדיקור סיני ומתמחה ברפואה פונקציונלית יהיה אחד המרצים בכנס.  קוד מיוחד לגולשי Eatwell המקנה לכם הנחה בעת רכישת כרטיסים – 80 ש"ח בלבד במקום 120 ש"ח – לכל אחד מהאולמות.
הקלידו את הקוד – eatwell בעת הרכישה כדי ליהנות מההטבה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו