Trima_saffron

Powered by WP Bannerize

HUM

Powered by WP Bannerize

דלקת מפרקים (Arthritis)

מאת: מאת ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D)
המלצות לתזונה נכונה בנושא דלקת מפרקים מתוך "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי"

במקרים רבים, תזונה נכונה ונבונה משפרת מאוד את יכולת הגוף לעצור את הידרדרות דלקת המפרקים.

מזונות מומלצים

זרעי פשתה ודגי מים קרים עשירים בחומצות שומניות חיוניות הפועלות נגד דלקות. דגי הסלמון (אלתית) והמקרל הם דוגמאות טובות.

הקפידו לצרוך כמות גדולה של סיבים תזונתיים על ידי אכילת ירקות טריים ודגנים מלאים. הסיבים התזונתיים מרחיקים מהגוף פסולת שהצטברה במעיים ושומרים על מערכת עיכול נקייה מחיידקים מחוללי מחלות. גם לירקות ממשפחת המצליבים, כמו ברוקולי וכרובית, יש פעילות נוגדת-דלקות.

מזונות עתירי גופרית מסייעים בתיקון סחוסים ועצמות. מומלץ לאכול אספרגוס, כרוב, שום או בצל מדי יום.

כדי לשמור על סחוס משומן ובריא, שתו כוס מים נקיים בכל שעתיים במהלך היום. נמצא שיש קשר בין התייבשות לבין הכאב שנובע מדלקת המפרקים.

אננס טרי, שלם או בצורת מיץ, מכיל אנזים הנקרא ברומליין. הוכח כי אנזים זה מקטין את עוצמת הדלקת.

מזונות שיש להימנע מהם

כמות גדולה מדי של חומצה בגוף עלולה לגרום לדלקת מכאיבה. הימנעו מאכילת מזונות המעלים את רמת החומציות בגוף כמו בשר אדום, ביצים, שומנים רוויים, שמנים מוצקים, מזון מטוגן, חלב ומוצרי חלב, פחמימות מעובדות (כמו סוכר), מזונות עתירי גלוטן (כמו לחם, פסטה ודברי מאפה מקמח חיטה), אלכוהול וקפאין. למרות שמדובר ברשימה ארוכה, הרי שמי שסובלים מאלרגיה ופועלים על פי דיאטת האלימינציה הזו, חווים הקלה משמעותית במצב בריאותם. בדיקות לאיתור הגורמים האלרגניים או לזיהוי רגישות למזון מסייעות לצמצם את קבוצת המזונות המזיקים שיש להימנע מהם (עיינו בערך אלרגיה ורגישות למזון).

מזון מן החי מחריף בדרך כלל את דלקת המפרקים. הימנעו לגמרי מאכילת ביצים, מוצרי חלב ובשר, למעט דגים המכילים שמנים נוגדי-דלקת.

אלרגיות גורמות לדלקות. בקרב החולים בדלקת מפרקים שגרונית, האלרגיות אף גורמות לפגיעה במערכת החיסונית שעלולה להגביר את פגיעות המעיים לחיידקים.

ירקות ממשפחת הסולניים – עגבניות, תפוחי אדמה, חצילים ופלפלים – מכילים חומר בשם סולנין שיכול לעורר תגובות אלרגיות וכאבים אצל אנשים מסוימים. הימנעו ממזונות אלה לתקופה של 6 חודשים כדי לבדוק אם חל שיפור במצבכם.

כיצד תנהגו בחיי היומיום?

• הקפידו על תפריט מאוזן ועל שתיית כמות מספקת של מים. הרבו באכילת מזון עשיר בחומצות שומן מסוג אומגה-3, כגון סלמון, טונה וסרדינים. על פי הרפואה הסינית, יש לצרוך סוגי מזון המכילים גידים, כגון בשר בקר או כנפי עוף.

• הקפידו לצרוך ויטמין C, D, E, חומצות שומן מסוג אומגה-3, שמן דגים, גלוקוזמין, וכן סולפט כונדרואיטין  אם מדובר בדלקת מפרקים ניוונית.

• אל תאכלו מאכלים שמנוניים או מטוגנים. הימנעו מצריכת אלכוהול. אל תאכלו מזון קר או לא מבושל. המעיטו באכילת תפוזים ולימונים. אל תאכלו יותר מדי מאכלים מתוקים.

טיפול תזונתי

• אם המפרק הנו אדום ונפוח, הרבו באכילת טופו, אגסים ושעועית מאש. אל תאכלו פִלפל, ג'ינג'ר או יין וקינמון, שעל סגולותיו ניתן לקרוא כאן.

• אם המפרק כואב וקר, ואתם חשים סלידה מקור, אִכלו בשר כבש, ג'ינג'ר, פפאיה או יין צמחים. אל תאכלו אבטיח, אצת ים, אגסים או שעועית מַאש.

• אם הבעיה היא מפרק מעוות ושרירים מנוונים, הרבו באכילת עוף, גרונות של עוף, אגוזי מלך, או גרעיני שומשום שחור.

** בתקופת ההיריון הגבילו את צריכת הפטרוזיליה ל-½ כפית (2 מ"ל) מהצמח המיובש או לגבעול טרי אחד מדי יום. אין לצרוך פטרוזיליה במקרה של דלקת כליות.

 

למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" בהוצאת פוקוס.

 

השאירו תגובה: