supherb_Fly
In2024_Fly

גנטיקה זה לא גזר דין

מאת: איילת אופיר, מטפלת בכירה באיורוודה והרבליסטית קלינית
זמן קריאה: 3 דקות
supherb_IN

לא פעם בוודאי שאלתם את עצמכם האם הגנים שלי אשמים במחלה זו או אחרת? ואם כן אז למה להתאמץ ולאכול נכון? ובכן התזונה לא תציל מכל חולי אבל בהחלט לא רק הגנטיקה אשמה. הפסיפס המרכיב את מצב בריאותנו מורכב מהרבה גורמים.

לא כדאי להסתמך על הגנים או על סבתא שחייה עד גיל 105 למרות שעישנה, חשוב לזכור כי 95% מהאוכלוסייה אפילו לא הגיעו לגיל 85 ויש גם כאלו שנפטרו בגיל 40 או 50 מסרטן או התקפי לב. לפעמים קל ונוח לשמוע "הסבר גנטי" למחלה ולהמשיך באורח החיים הקלוקל שלנו.

ד"ר תל אורן מציג מושג חדש במחקר ה-DNA  שלנו: Snips. אלו הן וריאציות ב- DNA שלנו ההופכות כל אחד מאיתנו ליחיד במינו ומגדירות את מצב הבריאות שלנו ואת נקודות התורפה שיכולות לגרום להתפתחות של מחלה זו או אחרת. ניתן לגלות אותן בבדיקה גנטית (בהשקעה גדולה למדי) אולם התנהלות נבונה מבחינת אורח החיים והתזונה יכולים לתת מענה גם למי שאין ביכולתו לבצע את הבדיקה היקרה הזו. הם פשוט מקטינים את הסיכויים שהפוטנציאל הגנטי שלנו לפתח מחלה זו או אחרת יתממש.

99% דמיון

אנחנו דומים זה לזה גנטית ביותר מ-99%. השוני בינינו הוא פחות מ-1% אבל הוא קריטי והוא זה שיגרום לנטייה לחלות במחלות שונות."Snip" הינו שינוי באות אחת ברצף של ה- DNA שלנו. ה"Snips" שלנו קובעים למה נהייה רגישים יותר או פחות. התזונה, הסביבה ואורח חיינו יקבעו בסופו של דבר מה יקרה לנו על סמך ה" Snips" הייחודיים לנו. יש  למשל  Snipsשמעלים רמות של נוגדי חמצון בדם – גורם המגן עלינו בצורה משמעותית. ד"ר תל אורן מספר על מחקר שהראה שנטילת כמויות גדולות של ויטמין C (לפחות פי 4 מהמינון היומי המומלץ ע"י ה-FDA) מקטין מאד את הסיכוי לחלות בסוגי סרטן שונים. מדובר במינונים גבוהים של כמה מאות מ"ג ביום המסייעים לשמור על שלמות ה-DNA. גורם חשוב נוסף לשמירה על בריאותנו הינו קצב פינוי הרעלים מרקמות הגוף. פינוי מהיר או איטי מדי יכול לגרום לתחלואה.

ישנם Snips המזרזים או מאיטים את קצב חילוף החומרים ופינוי הרעלים מהרקמות. ד"ר תל אורן ממשיך בהסבר על אנזימי ציטוכרום 450P בכבד. אנזימים אלו ייבנו בכמות גדולה או קטנה מדי ובהתאם ישפיעו על תהליכים חשובים ומורכבים של פירוק ופינוי רעלים ותרופות מהגוף. כמובן שתהליכי חילוף החומרים בגופנו תלויים גם בתפקודה התקין של המערכת האנזימטית בגוף.

הגנטיקה מגיעה רק עד למקום מסוים

הימנעות ממזונות עתירי חלבון מקטינה את הסיכון ללקות בסרטן. כנ"ל הימנעות ממזונות עתירי ניטרוזאמינים או מזונות היוצרים ניטרוזאמינים בגוף כי הם ידועים כמחמצנים ומסרטנים. לכן ממליץ ד"ר תל אורן לאכול פחות מזון מן החי שמהווה מקור ל-95% מן הניטרוזאמינים בגופנו, במיוחד אם נולדנו עם Snips מסויימים שגורמים ליכולת ירודה של הגוף לנטרל אותם.

תזונה עשירה בירקות ופירות, רצוי אורגניים, מגינה עלינו. עלים ירוקים עשירים בחומצה פולית, ירקות ממשפחת המצליבים כמו כרוב, כרובית, צנון, קולרבי, חזרת, ברוקולי ואחרים מכילים חומרים (סולפורופיין) המעכבים התפתחות תאים סרטניים. אצל גברים הנחשפים לרדיקלים חופשיים ורעלים (למשל מעשנים) יכולות להיווצר מוטציות בתאי הזרע דבר שעלול לפגוע בבריאותם העתידית של ילדיהם ולשנות את הגנטיקה שלהם. מזונות מזהמים מתקיפים את ה-DNA שלנו. קמח לבן וסוכר לבן יכולים לגרום למוטציות ב-DNA ולהגדיל את הסיכון לתחלואה.

פחות חלבונים

מחקרים הראו כי אכילת כמות רבה של מזונות חלבוניים במשך שנים גרמה לנטייה גנטית לפתח רגישות חיסונית לאותו חלבון. תזונה עשירה בחלבונים עלולה לגרום לתופעה הנקראת "מעי דליף" תהליך בו חודרים פפטידים (חלבונים שלא התפרקו עד הסוף) לזרם הדם דרך דופן המעי. הגוף צריך חומצות אמינו בודדות ע"מ לבנות מהן את החלבונים שלו אולם אם הן לא התפרקו עד הסוף מערכת החיסון עלולה לזהות אותם כגורם זר, לתקוף אותם וכך מתעוררת תגובה חיסונית ודלקתיות שבעקבותיה עלולות להתפתח מחלות אוטואימוניות. יש מחקרים המראים קשר בין רגישות לגלוטן וצריכה גבוהה שלו ובין התפרצות של סכיזופרניה.

גם המזונות ה"תמימים " ביותר, אם אוכלים אותם בתדירות גבוהה ויש נטייה או חולשה גנטית יכולים לגרום לבעיות ולכן חשוב לגוון ולהקפיד על תזונה מגוונת ורוטציה בין סוגי המזונות אותם אנו אוכלים. חלבון החלב קזאין וחלבון החיטה גלוטן מוזכרים כחלבונים הידועים לשמצה בהקשר זה ולא כדאי להרבות בצריכתם. ד"ר תל אורן מציע להימנע לחלוטין מחלבונים אלו למשך 6 שבועות ולראות אם חל שיפור.

תזונה יכולה לשפר או להחמיר נטייה גנטית היא יכולה להעלות רמות דלקתיות בגוף (הידועות כמגדילות סיכון לסרטן ומחלות אוטואימוניות) לפגוע בפוריות, במערכת העצבים  ובמערכת ההורמונאלית. אסור להרים ידיים ולוותר לגנטיקה אלא להתאמץ ולשנות את הביטוי של הפוטנציאל הגנטי בעזרת  תזונה ואורח חיים תומכים.

שמנים רק מפירות ולא מזרעים

חשוב לצרוך שמנים בריאים ולהימנע מצריכת שומנים מעופשים המשפיעים לרעה על הגנים שלנו.

מזון מעופש מזיק ל-DNA. השמנים הרב בלתי רוויים אינם יציבים ולכן מתעפשים בקלות במגע עם אור, חום וחמצן. שמן קנולה, סויה, תירס, חריע והמפ עשירים אמנם באומגה 3 אך מתעפשים בקלות גם בתוך הגוף. השמנים היותר יציבים מקורם בפירות: זית, אבוקדו וקוקוס. הם יציבים יותר ומתאימים לגנטיקה שלנו. את הזרעים עדיאל ממליץ לצרוך שלמים, בכמות קטנה. על מנת להוסיף אומגה 3 לתזונה כדאי לאכול הרבה עלים ירוקים.

הרגלי אכילה בריאים בשגרה, תוספי מזון וצמחי מרפא יסייעו לגוף לנטרל נקודות תורפה גנטיות. הבחירות שלנו בתזונה ואורח חיים בריאים יכריעו את הכף לבריאות טובה או לחולי. מזון אורגני איננו מושלם אבל הוא מכיל פחות חומרים "דמויי הורמונים", מי שיכול לגדל לבד או ללקט בטבע יזכה במזון איכותי יותר. וזכרו לצרוך על בסיס יומי ענבים אורגניים וירקות ממשפחת המצליבים, פירות יער (אפילו קפואים) והרבה שום ובצל כי הם תומכים בתהליכי טיהור הרעלים בכבד.

אילת אופיר, הרבליסטית ומטפלת בכירה באיור וודה  ayeletoffir@gmail.com

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו