Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

גמילה ממזון "אהוב"

מאת: אירית סדן, נטורופתית ותזונאית טבעית
זמן קריאה: 2 דקות
נכשלתם שוב בדיאטה וחזרתם להתחלה בגלל חוסר שליטה ותשוקה כרונית לעוגות, ממתקים, שוקולד, פחמימות, חטיפים, קוקה קולה או מזון "אהוב" אחר?
Thymoquin_In

אם נכשלתם שוב בדיאטה וחזרתם להתחלה בגלל חוסר שליטה ותשוקה כרונית לעוגות, ממתקים, שוקולד, פחמימות, חטיפים, קוקה קולה או מזון "אהוב" אחר, אתם מכורים וזקוקים לגמילה! גמילה ממזון ממכר הכרחית לירידה במשקל, לשיפור הבריאות ולשמירה על ההישגים לטווח ארוך. שיטות טיפול רבות משלבות בין שיטה להרזיה ושינוי בצעדים הקטנים לבין גמילה הדרגתית מהתמכרות למזון מכל סוג. עודף משקל והתמכרות לאוכל אינה גזירת גורל, ויש להתמודד עמה בכלים הנכונים!

מחקרים בנוגע לאכילת יתר

ממחקרים חדשים עולה שאכילת יתר בתכיפות גבוהה ובכמויות גדולות עומדת בכל הקריטריונים של התמכרות לחומרים ממכרים בדומה לאלכוהול, סמים, ניקוטין וכדומה.  חומרים אלה נקראים חומרים משני תודעה.

מחקרים אלה טוענים כי תהליכים דמויי התמכרות אחראים לקושי של אנשים הסובלים מעודף משקל להתמודד עם ויסות צריכת המזון ולכן גם עם דיאטה ושמירה על משקל תקין לטווח ארוך. ההסבר לכך הוא שאצל אנשים עם נטייה להתמכרויות יש כמות נמוכה של דופאמין האחראי על ההנאה. מרכיבים מסוימים במזון מפעילים את מנגנון ההנאה וההפרשה של הדופאמין ולכן האדם יאכל אותם שוב ושוב ללא יכולת שליטה ופיתוח תלות באותו מזון. תלות במזון ממכר יכולה להיות פיזיולוגית, פסיכולוגית, התנהגותית ורגשית, אחת מהן או כולן.

חוסר הנוחות והכמיהה בהיעדר המזון ה"אהוב" שונה מאדם לאדם ומתבטאת ברמות שונות של קושי וכך גם הגמילה, לפעמים קלה יותר ולפעמים קשה יותר. חשוב לזכור כי אפשר לרדת במשקל, להיגמל מאכילה מוגזמת והתמכרות למזון ולהיות בריאים יותר.

הרזיה וגמילה מהתמכרות לאוכל באופן תהליכי, מובילה לשינוי הדרגתי של הגישה לדיאטה ומאמנת את המוח לחשיבה חדשה. דיאטה וגמילה מהתמכרות לאוכל אינה מבצע "זריז" אלא שינוי הלוקח זמן ודורש התמדה.

טיפול לדוגמא, הוא טיפול "צעדים קטנים לשינוי גדול", המשלב שלושה כלים חשובים בדיאלוג הטיפולי לגמילה מהתמכרויות: "הראיון המוטיבציוני", דיקור אוזן (אוריקולותרפיה) ומדיטציית "קשיבות" – מינדפולנס. "הראיון המוטיבציוני" הוא דיאלוג טיפולי מונחה בין מטפל למטופל שמטרתו להגביר את המוטיבציה של המטופל לשנות את התנהגותו ולעזור לו לעשות שינויים בחיים, להתמיד בטיפול, להיגמל מהתמכרות לאוכל ולשפר את הבריאות. זהו כלי טיפולי קצר, אפקטיבי וממוקד המעביר את המטופל משלב לשלב בדרך לשינוי עד לגמילה וירידה במשקל.

דיקור באוזן לגמילה מהתמכרויות

שילוב דיקור אוזן לגמילה מהתמכרויות יעיל בכל שלבי הטיפול. דיקור באוזן מסייע בהפרשת חומרים מרגיעים בגוף – אנדורפינים, לניקוי הגוף מרעלים, לגמילה מכמיהה למזון ולהגדלת המוטיבציה לשינוי. דיקור אוזן לגמילה מהתמכרויות (פרוטוקול נאדא) נחקר, מוכח ומיושם בעולם גם במרכזי גמילה לסמים ואלכוהול. הכלי השלישי לשינוי דפוסי אכילה אוטומטיים והגברת המודעות לאוכל ולהרגלי האכילה שלנו היא תרגול מדיטציית "קשיבות"- מיינדפולנס. תרגול קבוע זה עוזר לנו לנו להפנות את הקשב לפעולת האכילה ולתת לרגשות סביב האוכל לחלוף.

מדיטציה זו מתאפיינת בתשומת לב להווה – "לרגע הזה", "למתרחש עכשיו", "מה אכלנו?" "האם אכלנו מתוך אוטומט או עצרנו רגע ובחרנו לאכול?". הפחתת התגובה האוטומטית ואבחנה בשינויים רגעיים מעודדת אי-הצמדות להרגלים, עמדות ותפיסות ושחרור מ"אמונות שגויות". שילוב כלים אלה בטיפול והתמדה בתהליך לאורך זמן מחלישה את ההתנגדות הטבעית שלנו לשינוי. המוח בונה תבניות חדשות של חשיבה המובילות לשינוי הרצוי הכולל  גמילה ממזון מזיק ומשמין, אכילת אוכל בריא בכמות הנכונה ושילוב של "מאכלים אהובים" במידה ובשליטה.

לסיכום, ניתן להיגמל מהתמכרות לאכילה מוגזמת וחוסר שליטה באכילה. תנאי להצלחה הוא התמודדות בכלים הנכונים ובהתאמת הטיפול לקצב וליכולת המטופל לבצע את השינוי. גמילה מהתמכרות לאוכל היא שינוי הלוקח זמן, השקעה והתמדה וחיונית מאד להשגת התוצאות המיוחלות של ירידה במשקל, שיפור הבריאות ושמירה על ההישגים לאורך זמן.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מעין

    אכילה רגשית, הנה אכילה שאינה נובעת מרעב אלא מניסיון לברוח מרגשות לא נעימים. במקום לגשת למקרר, אפשר לעצור, להפנות את הקשב ותשומת הלב לגוף, לזהות את הרגשות בגוף, להיפתח אליהם, לנשום לתוכם, להכיל אותם ולהרגיש אותם ישירות בגוף.

    המאמר בקישור הבא מדבר על הצורך בהכרות מעמיקה עם הרגשות, קבלה מלאה של כל קשת הרגשות, נכונות להרגיש אותם במלואם והיכולת להכיל אותם ולשהות עם הרגשות ומסביר איך לעשות זאת בפועל.
    https://www.simply-yoga.co.il/world-of-emotions/

  2. ממש לא נכון

    דבר זה גורם לרעב תמידי

    תאווה למזון זה חשיפה תמידית לחלבון ספציפי כמו אורז , סויה ,עוף ועוד…