SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

SHABAT_MIG_R

Powered by WP Bannerize

ג'אנק פוד? זה מבהיל אותי!

מחשבות בריאות לכבוד יום ראשון, ה-21.07, יום הג'אנק פוד העולמי
יום הגאנק

צילום: PEXELS

לכבוד יום הג'אנק פוד העולמי שחל ממש עכשיו, ב-21/7, לקחתי על עצמי אתגר כתיבה, הפעם על ג'אנק פוד .

אז קצת לפני שנצלול לעומק, מהי בעצם ההגדרה לג'אנק פוד?

המונח מתאר בצורת סלנג מזון בעל ערך תזונתי נמוך ולרוב ככזה שעתיר בכמויות השומנים, סוכרים ומלחים שבו. בדיוק מאותן סיבות ומתוקף היותו מעובד ועתיר תוספות, רמת הוויטמינים, המינרלים ושאר הערכים התזונתיים הטובים תהיה נמוכה בו מאד!

אז  לרגע נעשה כאן קצת סדר , מה נחשב בתכלס כ"אוכל ג'אנקי"?

למעשה, כל מזון מעובד מאד ומלא תוספות מלאכותיות ומעט ערכים תזונתיים ייכלל בקטגוריה הזו ובין השאר: חטיפים מלוחים ושומניים, סוכריות , קינוחים עתירי סוכר, שומן רווי , שתייה מתוקה ומגוון מאכלים כמו : המבורגר עם צ'יפס, נקניקיות ואפילו פיצה

אם קראתם עד כאן וגלגלתם עיניים בבהלה זה הזמן להמשיך לקרוא ועל הדרך גם לחזור ולנשום.

 

אז מה אני עושה כשממש בא לי ג'אנק פוד?

כלל המידתיות

קודם כל אנחנו אנושיים ולכולנו יש חשקים שונים למזונות ובדיוק כאן נכנס כלל המידתיות שאומר , שברגע שאנחנו מתווים דרך של אורח חיים בריא בחיינו, נוכל פה ושם לסטות מהמסלול ועדיין להיות בריאים.

מרביתנו, נהיה הרבה יותר בריאים כבר מהיום, אם ב % 80 אחוז מהזמן שלנו נאכל בריא וב % 20 אחוז האחרים נרשה לעצמנו לחרוג. ועוד יותר מכך להרבה מאד מהאנשים הגמישות הזו  תאפשר שמירה על אורח חיים בריא כדרך חיים . במידה ותשלבו עם הכלל הזה גם פעילות גופנית, מידת הבריאות שלכם תלך ותשתדרג ואת זה כבר טבע הרמב"ם לפני עשרות שנים. כאשר נשלב תנועה וספורט בחיינו הגוף יוכל להתמודד גם עם אותם " מאכלות רעים" ובשפת ה 120 – מזון מעובד וג'אנקי . ואם נתחבר לרגע למשנתו של פרויד ברגע שנאפשר ל"איד"  שלנו, שאחראי לעולם היצר והתשוקה מעט "חטאי ג'אנק פוד" , הוא יתרצה גם באותם זמנים שנפגין שליטה ואכילה מאוזנת ובריאה.

 

מחשבות על ג'אנק פוד

מחשבות על ג'אנק פוד. צילום: PEXELS

 

כלל המרכיבים

האם כל פיצה והמבורגר נחשבים אוטומטית כג'אנק?

התשובה היא שלא בהכרח והדבר תלוי במרכיבי המזון.

אם נדמיין לרגע המבורגר עסיסי, שנקנה מקצביה איכותית ללא תוספים וחומרים משמרים למיניהם ויותר אידיאלי מזה אף ללא אנטיביוטיקה , כאשר

מכינים אותו על מחבת בשר ייעודי ללא תוספת שמן בבית , נקבל מנה מזינה ועתירה במרכיבים חיוניים לגוף שאינה ג'אנקית.

באופן דומה, פיצה ביתית שעשויה בשילוב חיטה מלאה/כוסמין, עם רוטב עגבניות ביתי וגבינה עד 5% שומן תהפוך אוטומטית מזינה יותר ע"פ פיצה מעובדת ועתירת סוכר, שומן צמחי , מלחים ותחליפי גבינה למיניהם

כלומר, יש חשיבות גדולה למרכיבים מהם עשויה המנה ולערכים התזונתיים שלהם, שכבר מוציאים אותה מקטגוריית הג'אנק וכמובן שהכנה ביתית תאפשר לכם לאכול את אותו מאכל אהוב בגרסה בריאה ועם מרכיבים איכותיים

 

כללי האכילה המאוזנת ביחס לג'אנק פוד

אפשר להגדיר כמה כללים בסיסיים שיעזרו לכם לעשות סדר בג'אנק פוד שלכם

כאשר יהיו בבית אפשרויות מזינות– תגדל ההטמעה של אורח חיים בריא בחיינו.

אבל ממש ? לכו על זה , אבל קיבעו כלל עם עצמכם שאתם מפרגנים לכם את המאכל בתפריט אחת ל… ורק בחוץ .

מבטיחה לכם שכמות הג'אנק שתצרכו תהיה מצומצמת.

סלט מאזן

סלט יכול לסייע באיזון. צילום: PEXELS

 

 

מידי פעם ועל זה נאמר: "נפש בריאה בגוף בריא"

 

 

"דומה מושך דומה" כשתזינו אותו בטוב הוא ירצה עוד ממנו ולהיפך!

 

יש לכם רגישות למזון ובא לכם לאכול בחוץ?

גם כאן אין מה לדאוג, הודות לתרבות השפע של ימינו הרבה מאד בתי קפה ומסעדות נותנים מענה לאנשים עם רגישויות שונות למזון כחיטה, לקטוז ועוד.

מעבר לכך, ממליצה בחום לא להתבייש ולבקש מהמלצר/ית להוציא מרכיבים שונים מהמנה בהתאם לרגישות שלכם . לדוגמה: להחליף רטבים וממרחים ע"ב גבינות בטחינה, אבוקדו , עגבניות ועוד, אין שום סיבה לוותר על ההנאה החברתית שבאכילה בחוץ עם מי שתרצו ועל ההנאה מאוכל בפרט.

ולקראת סיום גילוי נאות: נושא המאמר העלה לי את החשק לאכילת תפוצ'יפס שהתאזן לבסוף בצ'יפס ביתי אפוי בשילוב ריצה.

 

מאחלת לכולם הרבה בריאות והכי חשוב איזון בחיים בתזונה ובכלל

ולמידע נוסף, מוזמנים לבקר באתר שלי – www.tzona-bitvona.com

שלכם

אסנת זילברמן

צרו קשר עם אסנת זילברמן - יועצת לאורח חיים בריא בגישת הרמב"ם
* שדות חובה
שלחו
השאירו תגובה: