Laisha_Fly
PassoverFocus_Fly

בריאות ילדינו? זה בידיים של המנהלים שלהם

מאת: רויטל אדמוני
זמן קריאה: 3 דקות
כולם התחילו לדבר לאחרונה על החשיבות של אוכל בריא לילדים והתזונה בבתי הספר. יש מי שגם עושים ומובילים מהפיכה בתחום

צילום - אייל קרן. תזונת ילדים

Thymoquin_In

השמנת יתר בקרב ילדים הוגדרה כבר מזמן בתור המגיפה של המאה ה-21, וילדי ישראל יכולים 'להתגאות' בתואר השניים הכי שמנים בעולם, וזה ממש לא עניין של אסתטיקה אלא סיכוי גבוה לשלל מחלות בעתיד. בעולם כבר מזמן מצאו פיתרון – חינוך לתזונה נכונה מגיל צעיר. ובארץ? שיעורי תזונה מעשית, בהם הילדים מבשלים וטועמים עם המורה אוכל בריא קיימים כבר שנים, אך חוסר ההיענות של משרד החינוך לשלב אותם בלימודי הליבה, משאיר את ההחלטה לגבי בריאות ילדינו בידיהם של המנהלים.

השמנת ילדים

השמנת ילדים – בעיה של ממש. צילום: RF123

השמנת יתר בקרב ילדים בישראל הפכה כבר מזמן למגיפה – ישראל נמצאת בראש דירוג השמנת יתר בקרב ילדים באירופה ובמקום השני בעולם עם 12.6% מהילדים המוגדרים כסובלים מהתופעה ו-28.8 אחוזים הסובלים מעודף משקל. בחטיבת הביניים הנתונים עגומים אף יותר כאשר לא פחות משליש מהילדים סובלים מעודף משקל, והתחזיות לעתיד הן לא אופטימיות – בלשון המעטה.

לחץ דם בקרב ילדים – מסכנות ההשמנה

כמה המצב בעייתי? מסתבר שהשמנת יתר היא הרבה מעבר לבעיה אסתטית, והרבה מעבר לחוסר ביטחון ובעיות דימוי עצמי: יותר ויותר מחקרים מוכיחים קשר ישיר בין השמנה לבין מחלות אחרות, ביניהן סוכרת, לחץ דם גבוה כבר בגיל צעיר ואף 10 סוגים שונים של סרטן. רק החודש מחקר בריטי שנערך בקרב כ-600 אלף ילדים לאורך 7 שנים הוכיח קשר ישיר למחלה נוספת, הפעם להחלקת ראש עצם הירך, מה שעשוי להוביל לכאבים עזים, לצליעה ואף לניתוח.

סוכר? לא בבית ספרנו!

בעולם כבר מתחילים להפנים את הנזק המידי והעתידי של התופעה, ומתחילים לנקוט באמצעים. כך, למשל, בריטניה העבירה לאחרונה הצעות חוק האוסרת על פרסום בטלוויזיה עבור מזונות לא בריאים לפני השעה 21:00, או איסור על מבצעים על מזון עתיר בסוכר, שומן או מלח, ובקליפורניה החל מינואר הקרוב יוכלו להגיש רק מים או חלב לצד ארוחת הילדים  – נגמר עידן המיצים והמשקאות המוגזים ליד ההמבורגר.

יחד עם זאת, חוקים אלו הם בגדר תמיכה ומעטפת, אך הדבר העיקרי, כמו תמיד, זה החינוך –והפעם לא מדובר רק בחינוך מהבית. במדינות רבות ברחבי העולם, ביניהן כל מדינות האיחוד האירופאי, מועברים לילדים שיעורי תזונה בריאה – בחלקן הגדול גם כמקצוע חובה. זאת מתוך הבנה שאף איסור לא עומד לעזור (הפרי האסור מתוק יותר – נשמע מוכר?) מבלי שהילדים יבינו לעומק מדוע עדיף לבחור בתזונה בריאה, ומה הנזק שהם גורמים לעצמם על ידי בחירת מזון רווי סוכר ושומן.

אז מה עם ישראל, והילדים הפרטיים שלנו? מסתבר שכבר שנים מתקיימים ברחבי הארץ שיעורי תזונה בריאה לילדים בבית הספר. "אלו שיעורים לכל דבר, ממש כמו אנגלית ומתמטיקה, רק שבשעות האלה הילדים מבשלים ביחד עם המורה בכיתה אוכל בריא, קוצצים ביחד ירקות, מריחים וטועמים מאכלים שהם לא היו מסכימים לטעום בבית כמו קינואה וכוסמת, ותוך כדי לומדים על החשיבות של אורח חיים בריא ותזונה נכונה", מתארת רויטל אדמוני, מחברת תוכנית הלימודים "אוכלים בריא" עבור משרד החינוך.

ירקות ירוקים מאבדים מחיוניותם כשהם באים במגע עם חמצן

לחנך את הילדים לאהוב ירקות ופירות. צילום: 123RF

 

והתוצאות, לדבריה של אדמוני, לא מאחרות לבוא: "בתוך זמן קצר הילדים מבקשים מההורים להשתתף בהכנת ארוחת הערב, להחליף את הקמח הלבן בבריא יותר, לשלב פירות וירקות. השיא, בעיניי, הוא לצפות בהם מבצעים תחרויות בהפסקת העשר 'למי יש כריך בריא יותר'".

 

אז איך זה שהילדים שלנו לא לומדים את המקצוע?

שיעורי התזונה המעשית מועברים נכון להיום בבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ במסגרת תל"ן (תוכנית לימודים נוספת), כלומר אינם חלק מלימודי הליבה. זה אומר שהבחירה האם לשלב את השיעור או לא נתונה בידי מנהלי בתי הספר, שצריכים לבחור בו מבין רשימה ארוכה של שיעורי העשרה דוגמת סינית או קרקס, וזאת בכלל במידה שההורים מסכימים מראש לשלם סכום כסף נוסף בכל שנה בשביל לממן שיעורי העשרה.

"כולי תקווה שבמשרד החינוך יבחרו לקחת דוגמה ממדינות אירופה ולשלב את התכנית בלימודי הליבה, כך שבריאות אף ילד בישראל לא תהיה מושפעת מהמצב הכלכלי של הוריו או מהחלטה כזו או אחרת של המנהלים. אך עד אז, זהו תפקידנו כהורים לדרוש מבתי הספר לדאוג לילדינו", היא מסכמת.

 

הכתבה באדיבות רויטל אדמוני, מורה ומחברת תוכנית הלימודים "אוכלים בריא" עבור משרד החינוך.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו