ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

ביצים

מאת: ד"ר ענת גרינשטיין נטורופתית N.D
הפילוסופים בימי קדם ראו בביצה את ארבעת היסודות המסמלים את החיים בצורה מוקטנת: הקליפה - היא האדמה, החלבון - הוא המים, החלמון - הוא האש והאוויר - נמצא בחלקה הקהה של הביצה.

בעבר נהגו באוקראינה, במצרים ובסין לצבוע ביצים כדי לחגוג את בוא האביב. הנוצרים ראו בביצה סמל לתחיית המתים וקידשו אותה לחג בפסחא, ובימי הביניים אסרה הנצרות על אכילת ביצים 40 יום לפני חג הפסחא על כן היו מבשלים חלק מהביצים, מקשטים ונותנים אותן לילדים לשחק בחג הפסחא.

ביצים שהטילו אותן תרנגולות, המסתובבות בחצר ואוכלות מזון אורגני, הן אחד המזונות הנפלאים ביותר בעולם. לחלמון שלהן צבע כתום והן מקור עשיר לויטמינים ומינרלים. אך המציאות בארץ היא שונה לחלוטין. רוב הביצים המגיעות לחנויות ולרשתות השיווק הן ביצים שמוטלות מתרנגולות הכלואות בכלובי סוללה דחוסות כאשר לכל תרנגולת מוקצה שטח של 20 ס"מ לכל היותר. רצפת כלובי הסוללה עשוי תיל אלכסוני הגורם לכאב, אי נוחות, פציעות ונשירת הנוצות. בלולי הסוללות נוהגים להרעיב את התרנגולות בגיל מסוים למשך מספר שבועות כדי לגרום להן להלם שבעקבותיהם נושרות הנוצות ובגופן מתרחש תהליך המעורר מחדש את יכולת ההטלה שלהן. התרנגולות מואכלות באנטיביוטיקה, הורמונים ומזון עתיר כימיקלים.
האלטרנטיבה היא ביצי חופש וביצים אורגניות המספקות בסך הכל כ- 1% מכלל צריכת הביצים בישראל. השאר מגיע מתרנגולות הכלואות בכלובי סוללה. ביצי החופש והאורגניות  מספקות יותר לציטין, פוספדיל כולין, ויטמין
E וחומצות אמינו. אין כל קשר בין ביצים אורגניות לבין ביצי משק טריות שחיות בלולי סוללה באותן תנאים של כלל הביצים.

ביצי חופש

תווית הניתנת תחת פיקוח של עמותת חי משק לביצים שמקורן במשקים, העומדים בדרישות רווחה מחמירות יותר לטובתן של התרנגולות ופחות לבריאות הצרכנים. על ביצי חופש לא חלות חובות מיוחדות ועל כן הן זולות יותר מביצים אורגניות. 

ביצים אורגניות

ביצים אורגניות הן ביצים העומדות בתקן של ארגון לחקלאות אורגנית ביולוגית בישראל. התקן קובע תנאים מינימאליים לבריאות הצרכנים ולרווחת התרנגולות כמו אי שימוש באנטיביוטיקה ומרכיבי מזון נטולים חומרי הדברה, דשנים והורמונים, גישה לחצר פתוחה המאפשרת לתרנגולות לשוטט וליהנות מאור שמש, אויר נקי ומזון אורגני. התקן קובע שלכל גוף כחצי מטר רבוע שטח הגדול פי 10 ויותר מן השטח המוקצב לכלובי סוללה. תאי ההטלה העשויות מקופסאות קנים מרופדות משמשות להטלה בחצר.
הערך התזונתי של הביצה גבוה מאוד ונחשב לטוב ביותר לאחר חלב אם, המכיל את כל אבות המזון שהגוף זקוק להם. משקלה של הביצה הוא כ 30 -70 גרם. החלבון  הנקרא גם "הלבן של הביצה" או "לובנן" או בשמה המדעי "שכבת הביצה" מכיל את רוב נוזלי הביצה 58% (15-43 גרם) ויותר ממחצית האלבומין, ויטמינים
B1, B3 , אשלגן, מגנזיום, כלור, גופרית, נתרן, נחשב כחומר גלם לאספקת חומצות אמינו. החלמון מכונה "הצהוב של הביצה" מכיל כשליש מנוזלי הביצה כ -30%  (10-23 גרם) מכיל ויטמין A ,D,E,B,K ברזל, סידן, שומן רווי ורב בלתי רווי מסוג אומגה 3 ו-6 ולציטין. הקליפה מהווה כ- 12% (3-7 גרם) מהמסה הכוללת של הביצה. היא רקמה נושמת המאפשרת מעבר גזים, עשירה בסידן, היא המעטפת החיצונית המגנה מפני מכות, יובש, חיידקים ופטריות. גודל הביצה משתנה בהתאם לגיל התרנגולת המטילה, גנטיקה, מסת העוף, טמפרטורה, עקה, צפיפות והזנה.

עפ"י הרפואה הסינית

נחשבת הביצה כמחזקת דם, יעילה במצבי שייעול יבש, כאב גרון, צרידות, שלשול, מונעת הפלה בקרב נשים הרות, נדודי שינה, הקאה דמית, שיהוקים. החלבון נחשב כקריר ומתוק והחלמון כניטרלי ומתוק. בשימוש חיצוני ביצים שחוטאו באלכוהול והושרו בחומץ למשך שבוע ימים יכולות לסייע במצבי פסוריאזיס, דלקת עור כרונית כמו במחלת הניודרמטיטיס .  

הידעת ש…

– ביצה שמשקלה הוא 67.5 גרם ומעלה נחשבת מספר 1

– ביצה שמשקלה אינו פחות מ – 57.5 גרם נחשבת מספר 2

– ביצה שמשקלה אינו פחות מ -47.5 גרם נחשבת מספר 3

– ביצה באיכות טובה צריכה להיות חלקה, נקייה ,בגודל אחיד וללא כתמים כהים או בועות המצביעים על תחילת קלקולה.

– יש לקנות אך ורק ביצים מוחתמות, שעברו תהליך מיון ואריזה אצל משווק מורשה. על גבי האריזה מופיעים שני תאריכים אחד תאריך אחרון לשווק – מועד האחרון בו ניתן לרכוש את המוצר בנקודת מכירה והשני תאריך אחרון לצריכה – 30 יום לאחר תאריך אחרון לשווק.

– אסור לרחוץ ביצה כיוון שאנו עלולים לגרום לחיידקים לחדור פנימה כיוון שהקליפה אינה אטומה.

– צבע הקליפה היינו זן העופות והוא אינו משפיע על איכות הביצה. הבדלי צבע החלמון תלוי במרכיבי המזון מהם ניזונה התרנגולת. לקבלת קצף טוב יחש להוציא את הביצה מקירור כשעה לפני ההקצפה.

– אין לקנות ביצים בשווקים שאינן מוחתמות!

– את הביצים מומלץ לשמור במקרר באריזתן ולא בדלת המקרר.

– רצוי לא לטגן ביצים אלא לבשלן לביצים רכות כך נשמר הלציטין הנחשב חומר המסייע בשריפת שומנים ונטרול כולסטרול. ביצים מכילות פי 8 יותר לציטין מתחלב מאשר הכולסטרול עצמו. הלציטין מונע חסימת עורקים ויצירת אבני מרה.

– כדי לבדוק אם ביצה טרייה יש להכניס אותה למים בקליפתה. ביצה טרייה תשקע ובלתי טרייה תצוף על פני המים משום שהיא מכילה יותר אוויר.

– ככל שביצה מתיישנת מתפשטת בועת האוויר וזו הסיבה שהיא צפה על פני המים. יש לשמור על הביצים בטמפרטורה שמתחת ל – 7 מעלות. טמפרטורה גבוהה מקלקלת את הביצים.

– ביצים טריות יחזיקו בקירור 3-4 שבועות. כדי להגדיל את נפח הקצף כדאי להקציף מעל סיר עם מים רתוחים. כתמים אדומים המופיעים על החלבון או החלמון נובע מקריעת כלי דם בשחלה במהלך הביוץ או בשלב התפתחותי מתקדם יותר מדימום כלי דם של העובר. ביצה שיש בה דם אסורה למאכל על שומרי הכשרות בשל העובדה שיש בה שאריות של עובר.

– חלבון ביצה לא מבושל מכיל אבידין המבטל את השפעתו של הביוטין (ויטמינים מקבוצת B). על כן רצוי לאכול ביצה מבושלת כדי לשמור על תכולת הביוטין ולהרוס את האבידין באמצעות חום בבישול.

– לצמחונים רצוי וחשוב להכניס ביצים לתפריט היומי כדי לספק את חומצות האמינו החשובות לגוף ואת ויטמין B12המצוי רק במזונות מן החי.

– אם בעבר חולי לב והסובלים מרמות כולסטרול גבוהות נאלצו להיפרד מאכילת ביצים הרי שכיום מחקרים רבים מראים כי אין קשר בין צריכת ביצים לבין מחלות לב וכלי דם. אכן לאחר אכילת ביצה נרשמת עלייה ברמת הכולסטרול הרע אך במקביל חלה עלייה גם ברמת הכולסטרול הטוב כך שהיחס בין הטוב לרע משתפר.

– כיום ניתן להשיג ביצים אורגניות או ביצי חופש בבתי טבע ובחלק מרשתות השיווק. 

 

השאירו תגובה: