SunnyDew_Fly
Bari13_Fly

באיזה שמן נטגן את הלביבה?

מאת: גת וייס עבודי
זמן קריאה: 3 דקות
חנוכה הוא חג השמן והטיגונים. מה הן העובדות שחשוב לדעת על שמן? ואם אנחנו לא יכולים לוותר על טיגון – באיזה שמן הכי מומלץ לטגן?
באיזה שמן לטגן? השף צחי בוקששתר מדגים. צילום: ליאור שני

באיזה שמן לטגן? השף צחי בוקששתר מדגים. צילום: ליאור שני

SunnyDew_Inside

סיקור הרצאתם של גיא בן צבי וצחי בוקששתר מכנס אוכלים בריא 12

"סיבת המוות המרכזית של בני האדם השתנתה. היום מה שהורג אותנו זה האוכל שלנו", כך טוען גיא בן צבי, מנכ"ל ומדען ראשי בחברת אומגה גליל.

המזון שאנחנו אוכלים יצר מחלות חדשות.

בתחילת 1900 התמותה מהתקפי לב בארה"ב הייתה אפסית. בשנת 2000 נפטרו 700,000 מתושבי ארה"ב מהתקף לב. איך זה קרה?

אנחנו אוכלים מזון מקולקל

יש שני סוגים של קלקול מזון:

קלקול מיקרוביאלי

מיקרואורגניזמים (חיידקים ועובשים) מייצרים רעלנים טוקסיים. לדוגמא, בוטולינום.

קלקול כימי

כאשר השמן מתחמצן, נוצרים "אלדהידים", שהם רעלים של ממש עבור הגוף שלנו. לדברי בן צבי, כמעט בכל מזון מעובד יש שמן מחומצן, אבל לא נרגיש בו.

בשנת 1900 בני האדם לא צרכו שמנים בלתי רוויים, אך בשנת 2000  צריכת השומן הבלתי רווי הגיעה ל-30 ליטר בשנה לאדם.

רובו של הקלקול הכימי במזון הוא של שמנים בלתי רוויים, מהם אנחנו צריכים להיזהר.

 מהו שומן בלתי רווי?

שמני אומגה 3

שמן הדגים אומגה 3 הוא הרגיש ביותר לחימצון. למעשה, נמצא ש-50% ממוצרי שמן אומגה 3 בארה"ב מחומצנים כבר על המדף!

במקרה של שמן זה הפתרון הוא קירור.

כאשר מחזיקים את השמן בטמפרטורה של  25 מעלות – הוא אינו ראוי לצריכה אחרי 6 חודשים.

כאשר מחזיקים אותו בטמפרטורה של 7 מעלות במקרר, הוא יכול להחזיק 3-4 שנים.

לכן, מי שצורך שמן אומגה 3 כדי ליהנות מיתרונותיו הבריאותיים, חשוב שישים לב כי השמן נמצא בקירור מהיצרן ועד בית הלקוח.

שמנים המכילים אומגה 6

הם השמנים שמהווים את עיקר הצריכה שלנו היום, שכן הם נמצאים  במזונות מעובדים רבים שאנו  אוכלים: שמן תירס, שמן סויה, שמן קנולה וכד'.

מהקהל נזרקה שאלה: "מה לגבי שמן זרעי ענבים?" ובן צבי ענה שלמרות השיווק ויחסי הציבור הטובים לשמן זה, הוא בעייתי בדיוק באותה מידה.

שמן המכיל אומגה 9

שמן זית, הנחשב לבריא, מתחמצן באופן מהיר ביותר בחימום. לכן יש להקפיד להשתמש בו בסלט ובמאכלים קרים ולהימנע מלטגן בו.

גיא בן צבי בכנס אוכלים בריא 12. צילום: ליאור שני

גיא בן צבי בכנס אוכלים בריא 12. צילום: ליאור שני

איך שמן מתחמצן?

חשיפה לחמצן, חום ולחות מגבירה את קצב החימצון של השמן. שמן צמחי בכבישה קרה רגיש גם לאור, לכן רבים מחזיקים שמן זית בבקבוק שחור אטום.

ליצרנים יש תקני חמצון שהם צריכים לעמוד בהם, שכן בחשיפה מעל התקן –  תוצרי החמצון הם רעילים.

בניגוד לאומגה 3, בבדיקת השמנים הנפוצים על המדף (קנולה, זית וכד') נמצא שרוב היצרנים אכן עומדים בתקנים, והשמנים אינם מחומצנים כבר על המדפים. חדשות טובות.

אז איפה הם מתחמצנים? בבית שלנו, על המחבת.

באומגה גליל בדקו את שני השמנים הפופולאריים ביותר לטיגון – שמן זית ושמן קנולה. שמן הזית התחמצן בצורה המהירה ביותר ואחריו שמן הקנולה.

שניהם אינם מומלצים כלל לטיגון, כמובן.

אנו למעשה מרעילים במו ידינו את המזון שלנו.

למאמרים נוספים בנושא:

שמונה עובדות חשובות על שמן

איך לטגן בריא יותר?

זהירות שומן רווי?

מה הפתרון? באיזה שמן אפשר לטגן חביתה או לביבות וסופגניות לחנוכה?

חייבים לטגן? זכרו – בעוד שומן בלתי רווי מתחמצן במהירות, שומן רווי עמיד לחימצון.

השף והנטורופת צחי בוקששתר פרס בפנינו בהרצאה את האופציות הטובות יותר לטיגון:

לשאלת הקהל ענה בוקששתר שגם שמן קוקוס פחות גרוע מהשמנים ה"רגילים", אבל טעמו לא תמיד משתלב טוב במזון.

השף צחי בוקששתר מכין חביתת ירק על הבמה בהרצאה. צילום: ליאור שני

השף צחי בוקששתר מכין חביתת ירק על הבמה בהרצאה. צילום: ליאור שני

לשאלה באיזה מחבתות עדיף לטגן הוא ענה כי הוא בוחר במחבתות נירוסטה, שבריאות הרבה יותר מאלו עם הציפויים.

באופן כללי סיכם בוקששתר, כי בעיניו, שווה להשקיע בכלים טובים ובשמן איכותי. אחרי הכל, המחיר בבריאות הוא גבוה הרבה יותר.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו