SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

SHABAT_MIG_R

Powered by WP Bannerize

אמת בפרסום?

מאת: ליה שומרון פינדר, עיתונאית אוכל ויועצת קולינרית לאוכל ולבישול בריא
הפרסומת למקדונלדס אשר משווה בין 3 פריכיות אורז עם גבינה לבנה 5% לבין ארוחת מק-רויאל מבחינה קלורית ראויה להתפרסם? ההשלכות וההסבר האמיתי מאחורי המספרים מוצגים לפניכם

זה קורה לי לעיתים, אני מדפדפת בעיתון או צופה בפרסומות בטלוויזיה ופתאום משהו מקפיץ אותי, "מה? איך הם יכולים להגיד את זה? זה ממש מטעה!". בד"כ נכנסת בי רוח קרב למשך כשעה ובה אני מתכננת איך אני הולכת  להוציא את האמת לאור. שאיש לא יפול למלכודת הזו… אחרי שעה בדרך כלל רוח הקרב חולפת, אני מזדכה על גלימת הסופרוומן וחוזרת לחיי.

הפעם מה שהקפיץ אותי היה בשטח השיפוט שלי. אני מתעסקת בתזונה נבונה, אוכל בריא וחיים בריאים. כשראיתי את הפרסומת למקדונלדס אשר משווה בין 3 פריכיות אורז עם גבינה לבנה 5% לבין ארוחת מק-רויאל מבחינה קלורית לא האמנתי למראה עיני, איך זה יכול להיות שכל מה שמבדיל בין השניים זה רק 14 קלוריות??? אני בהחלט מודעת למהפכה הבריאותית שמקדונלדס עוברת, אבל עדיין – איך זה ייתכן? אז מסתבר שהפרסומת השוותה בין 100 גרם פריכיות עם גבינה לבין 100 גרם של המבורגר וצ'יפס מתוך ארוחת מק רויאל (לא כולל שתיה).

פרסומת של מקדונלדס

פרסומת של מקדונלדס האחרונה

אבל רגע, כמה זה 100 גרם מתוך ארוחת מק רויאל? רבע? חצי? כמה צ'יפסים נכנסים בזה? וזה בכלל לא מתייחס לערך הקלורי של השתיה? כמה פריכיות נכנסות ב-100 גרם? התמונות בפרסומת, שכמובן נועדו לשם המחשה, תורמות לבלבול, כיוון שברור שהערכים הקלוריים המוצגים לא מתאימים למה שרואים בתמונה. הפעם, החלטתי להרים את הכפפה ולעשות עם זה משהו. התחלתי במציאת מכנה משותף: 100 גרם מוצר במקרה הזה הוא לא מכנה משותף טוב מספיק להשוואה, כי אף אחד לא אוכל שליש או רבע מארוחה כזו… לכן, גייסתי לפרויקט את הצלם שחר פליישמן. יחד שקלנו את ההמבורגר והצ'יפס, ושמנו על צד אחד של המאזניים. לאחר מכן שקלנו את הפריכיות עם הגבינה הלבנה ושמנו כמות שתאזן על הצד השני. התוצאה לפניכם.

מתוך פרסומת של מקדונלדס

מתוך פרסומת של מקדונלדס. צילום: שחר פליישמן

לנוחיות הקוראים, החלטנו להציג את הערכים הקלוריים המתאימים לתמונה כפי שהיא מופיעה בפרסומת, בתיאבון!

אגב, אנחנו חשבנו שזכות הציבור לדעת… מסתבר שכמה מהעיתונים הגדולים ומהפורטלים הפופולרים שפנינו אליהם לצורך פרסום, לא חשבו כך.

תגובת חברת מקדונלדס: "ההשוואה במודעה הספציפית הזו היא קלוריות ל 100 גרם –שיטת מדידת קלוריות מקובלת לכל דבר ועניין. זוהי מודעה מסדרת מודעות גדולה, מודעה שמתייחסת להשוואה של מוצרים כולל משקלם".

לאתר של ליה שומרון-פינדר

השאירו תגובה:
  1. רונית כוכבי

    כל הכבוד ליה על המחשבה והכתיבה.

  2. ורד לב

    בהחלט חשוב שכולם ידעו.
    זה שלא הסכימו לך לפרסם את זה במקומות ה"גדולים" רק מראה כמה חשוב שדברים יופצו במקומות שאינם תלויים הנשלטים ע"י בעלי אינטרסים.

  3. הדס

    ולחשוב כמה אנשים ילכו לאכול במקדונלד באמונה אמיתית שזה רק 185 קלוריות.
    כל הכבוד לך על הכתבה. אני אפיץ אותה בין מכרי.

  4. שני פרופסורסקי

    הרי ברור שמקדונלדס רק רוצים להרויח מחדש את אמון הציבור לאחר שקלטו את העלאת המודעות לבריאות. כל ה"מהפכה הבריאותית" שלהם זו פיקציה אחת גדולה. פראייר מי שלא שם לב.

  5. עדן קרז

    חייבים להפיץ "טעויות" כאלה לעיתים קרובות יותר! כל הכבוד על היוזמה!!אולי מתישהו הציבור יפסיק לקבל כל פרסומת כמובן מאליו, יפעיל את חוט מחשבתו ויתחיל להבחין בין "רווחי" לבין "בריא"…

  6. אלעד

    אין גבול לציניות.
    זה כמו שראיתי במקרר של סבתא שלי מיץ חמוציות שרשום עליו בענק 'ללא סוכר'. אחרי זה כשהסתכלתי ברכיבים ראיתי סירופ תירס עתיר פרוקטוזה. ואללה, שיחקתם אותה באמת ללא סוכר..

  7. לאה רזניקוביץ

    יישר כוח על תשומת הלב והעבודה החשובה אבל לצערנו מעטים האנשים שנחשפים לתמונות שצילמתם בהשוואה לאנשים שנחשפים לתמונות שמפרסמת מקדונלדס.
    מקדונלדס מטעה ומכשילה את הציבור בזדון.פעולה משותפת של לאנשי מקצוע רבים כמוך עשויה לגרום לכך שהתנהגות זדונית שכזו מצד גורמים בתעשיית המזון תגרום להעמדתם לדין.

  8. דיאטנית

    ניצול לרעה של המקצועה שלנו. אין מילים לתאר את זה אחרת.

  9. שרית

    בעיה דומה אנחנו רואים גם בפרסום של הקורפלקס מנה=30 גרם אבל הצלוחית המצולמת "מאוכלסת" במנה של לפחות 70 גרם.