Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

מה הילדים שלכם חייבים לאכול כדי להיות בריאים?

מאת: מורן אבן
זמן קריאה: 4 דקות
תזונה נכונה חשובה בכל גיל, אבל בילדות נבנים מרבית הקשרים במוח ומונחים היסודות למערכת הורמונלית תקינה. מה הם חייבים לאכול: שתי גישות שידהימו אתכם + מתכון לחלב שקדים עם 8 חומצות האמינו

איזה מזון יפתח אותם הכי טוב? (123RF)

bari14_In

לפני מספר שבועות התארחו שתי הרצאות חשובות על תזונת ילדים בכנס החברתי הראשון של הרפואה הסינית. הכנס עסק בהריון, לידה וטיפול בילדים.

זה לא היה סתם כנס, אלא נקודת ציון משמעותית לרפואה הסינית בארץ. כבר למעלה משנה, מקבלים מאות מטפלים ברפואה סינית, השתלמויות במחירי עלות, מתוך מטרה לחלוק ידע, להעלות את רמת המקצועיות ואת רמת הטיפול. והכנס הזה, נולד וקרה בזכות התנדבות של מטפלים שארגנו, בישלו, הרצו ומינגלו בין ההרצאות.

היוזמה הנהדרת הזו התחילה בשחר דוידמן, מטפלת ברפואה סינית וצמחי מרפא והיא מאז מתגלגלת ומתגברת ומתבגרת. בכנס השתתפו למעלה מ-150 מטפלים מכל רחבי הארץ, וזה היה אחד הכנסים המוצלחים בהם השתתפתי.

שתי ההרצאות החשובות בנושא תזונה נתנו על ידי שני מורים בכירים ומוותיקי המטפלים בארץ:

• ד"ר בסיה גרינברג, רופאת ילדים ומטפלת ברפואה סינית קלאסית
• ד"ר גדעון רון, מוותיקי המטפלים ברפואה סינית בארץ

קחו נשימה, ובאותה הזדמנות, אני מציע לכמה דקות הקרובות, להתרוקן מדעות קדומות ולהקשיב לשני מטפלים עם הרבה חכמה וניסיון. כל אחד מהם הציג גישה שונה לתזונת ילדים, וכל אחד מהם רואה הצלחות בקליניקה.

בשר, חמאה וקינואה עד גיל שלוש

בסיה בחרה להציג את התזונה לילדים דרך החוויה שאותה הם עוברים; מעבר לגן בגיל צעיר, השתלבות בסביבה חדשה והרבה סטרס, וכל זה קורה דווקא בין גיל שנה לשלוש. בגיל הזה מרבית הקשרים במוח נבנים, ומערכת העצבים נמצאת במצב של קליטה ולמידה.

הבסיס לבנייתה של מערכת העצבים נמצא בתזונה בחלבונים ושומנים. ומאלה צריך לתת לילד ביחס של 1.5 גרם חלבון לכל ק"ג, כלומר, אם הילד שוקל 20 קילו, הוא צריך לקבל 35 גרם חלבון ביום, 35 גרם שומן ביום, והשאר פחמימות (ירקות, דגנים וכו').

תפריט לילדים

התזונה בילדות היא הבסיס לכל החיים (123RF)

כמובן שכדי לקבל כזו כמות של חלבון, מומלץ לצרוך חלבון שהגוף סופג בקלות, בסיה המליצה על קינואה, עוף, בשר, חמאה, גבינה ולאט לאט להתחיל גם עם דגים. גם באפונה, סויה ועדשים יש חלבון, בסיה מציינת, אך הספיגה יותר קשה לילדים, שמערכת העיכול שלהם עדיין מתעצבת.

כדי להתמודד עם הסטרס, בסיה מדגישה את החשיבות של ברזל שערכיו צריכים להיות בין 12-13 כדי שכדוריות הדם יוכלו להוביל חמצן לרקמות השונות. גם ויטמין C חשוב להתמודדות עם סטרס, לבניית רקמת חיבור, שמירה על הריריות, על מערכת הנשימה ותמיכה בבלוטת האדרנל.

אכילה של שומן וחלבון, עוזרות לגוף לשמור על רמות סוכר מאוזנות ולכן שומרות גם על מצב רוח מאוזן, השומן מכין את הקרקע לגילאים מתקדמים יותר בהם תתפתח מערכת המין שהבסיס להורמונים ששותפים בהתפתחותה הוא השומן, כלומר אבוקדו, טחינה, חמאה, שמן זית ושמן קוקוס, עליו ניתן לקרוא בהרחבה כאן.

ילדים זקוקים לאור שמש וחמצן, בסיה מדגישה ש-4 שעות שבהן ילדים משחקים מחוץ לבית, רצים, מקפצים, מטפסים, תורמים לנשימה ולהתפתחות המוח.

הכוחות הפיסיים תומכים בכוחות הנפשיים, בסיה מסכמת, תנו לילדים חלבונים ושומנים עד גיל שלוש, אחר כך, הם כבר בוחרים בעצמם מה לאכול.

אוכל יד שנייה

גדעון רון, הגיע אלינו מאמירים, ומתחיל את ההרצאה עם קטע מתוך אחד מספריו "המזון חשוב לגוף כמו הדלק למכונית, בזכותו כל פעולה, גם פנימית, גם חיצונית. אך בעוד שלמכונית התדלוק רק לנסיעה, המזון (והשתייה) הם לגוף גם לבניה." [מתוך הספר: המכונה הכי משוכללת בעולם].

ילדים טבעונייים

איפה שהתחילו לאכול חלב ובשר בסין נצפתה עלייה בתחלואה (123RF)

גדעון רצה להדגיש בהרצאתו שני דברים שבעיניו הם הבסיס לבריאותם של ילדינו, מזון ושינה. כשמדברים על מזון, גדעון מחזיר אותנו אלפי שנים אחורה לתזונה בסין, מסתבר שעד המאה האחרונה, השתמרה בסין התזונה כפי שהיא הייתה לפני אלפי שנים: בסין ממעטים מאד במוצרי חלב וכמעט ולא אוכלים בשר. במקומות שבהם השתרשה בשנים האחרונות תזונה בשרית וחלבית בסין, רואים היום יותר מחלות לב וכלי דם.

גדעון פונה אלינו ושואל אותנו, מה אתם חושבים שחשוב במזון, מהקהל עלו תשובות כמו, אורגני, לא מרוסס, מגוון, עשיר בוויטמינים ומינרלים, וגדעון בסבלנות ענה: החלק הכי חשוב במזון מפוספס לעתים קרובות, ברפואה סינית קוראים לזה צ'י, ובשפת העם, חיוניות. חשוב שהמזון יהיה חיוני. ככל שהמזון נקטף כשהוא בשל, ככל שהמזון עובר פחות תהליכים כמו בישול, או שימור, הוא יותר חיוני. וגדעון מוסיף דוגמה: אם אתה צריך לבנות בית, הוא פונה אלי, מה אתה מעדיף, בלוקים יד ראשונה או יד שניה? כמובן שבלוקים יד ראשונה אני עונה, וגדעון ממשיך, לאכול חלבון מן החי, זה לקבל אותו מיד שניה.

על פי השקפת עולמו וראיית העולם הסינית, גדעון מחלק את העולם לשלוש 'ממלכות': הדומם, הצומח והחי. הדומם מזין את הצומח והצומח את החי. הצ'י במיטבו קיים בעולם הצומח, לכן האדם, עם המבנה הפיזיולוגי שלו, אמור להיזון מעולם זה.

את החלק על התזונה, חתם גדעון בהמלצה להסתכל טוב טוב מה יש באוכל שלנו ולקרוא תוויות, וכמובן נתן לנו גם מתכון לחלב שקדים בו נמצאות 8 חומצות האמינו ההכרחיות להתפתחותו של כל ילד:

חלב שקדים עשיר ב-8 חומצות אמינו

• 20-25 שקדים לבנים קלופים אחרי שהושרו במים פושרים לילה שלם
• פלח של פפאיה – בעלת האנזים פפאין
• בננה אחת בשלה מאד
• 3-4 תמרים – לפי הטעם
• מערבבים עם מיץ טבעי (מיץ סברס או תפוחים)
• מכניסים לבלנדר כמה דקות ומסננים (במה? במסננת)

והנה לכם משקה חלבי, עשיר, בריא ומזין.

גדעון גם הזכיר את השינה. בטלוויזיה, הוא אומר, השדרן לא אומר ב 20:00, שלום לכל הילדים, זה הזמן שלכם ללכת לישון (ולנו אותו דבר ב 22:00), אלא ממשיך לפמפם פרומואים, בלי התחשבות במוח, במערכת העצבים ובשינה היקרה שאין אפשרות לשמור ממנה מצבורים לשעת חירום.

ילדים צריכים לקום באופן טבעי, בלי שמעירים אותם ולכן צריכים ללכת לישון מוקדם, אז כל האימהות, זכרו שאתן שומרות כך על המוח של הקטנטנים, ושאימא רעה זו אימא טובה. ילדים שהולכים לישון מוקדם, קמים מוקדם ואז כולם מרוויחים זמן פינוק וכיף של התכרבלות כל בוקר, לא שווה?

מה אני אגיד לכם, זה כיף לבוא וללמוד ולהקשיב, ומכל אחד שלו הקשבתי קיבלתי משהו שילך איתי הלאה. אני גאה במה שקורה לרפואה הסינית בארץ, ואני שמח מאד עבור מי שמטופל ברפואה סינית, כי המטפלים שלכם כל הזמן לומדים ומתפתחים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו