ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

RONY_FLYR

Powered by WP Bannerize

אגוז הקקאו- מזון האלים

מאת: דורית יוסף (N.D) נטורופתית ומרצה בתחום הקוסמטיקה הטבעית
בכתבה השלישית בסדרת "מזונות על" דורית יוסף תכתוב על אגוז הקקאו לכל אוהבי השוקולד שבינינו. דורית תיגע ביתרונותיו הבריאותיים הרבים ותנחה אותנו כיצד מזהים שוקולד איכותי. פולי קקאו Raw כבר טעמתם?
קקאו

קקאו עושה לנו רק טוב? צילום: 123RF

חדשות טובות לכול אוהבי השוקולד וחובבי משקה הקקאו: מהיום הוכח כי השוקולד בריא לנו וכי הוא בעל יתרונות אמיתיים לבריאותינו.

מוצאו של אגוז הקקאו

אגוזי הקקאו הם הפירות שגדלים על עץ הקקאו. מוצאו של העץ באזור האמזונס והוא גדל רק בתנאי מזג אוויר חם, לח ובתוך צמחייה עבה, כך שהעץ מוצל מהשמש החזקה ומרוחות. העץ מניב את פירותיו לאורך כל השנה.

בתקופת שבט המאייה והאצטקים לקקאו היה ערך רב. לעיתים השתמשו בפולים כתחליף לכסף. במהלך ההיסטוריה השתמשו בקקאו לצרכים רפואיים שונים, למעשה נרשמו מעל 100 שימושים רפואיים לקקאו, שימושים אילו נאספו ממכתבים שנמצאו באירופה.

לקקאו שלושה שימושים מרכזיים ברפואה הקדומה:

1. העלאה במשקל

2. חיזוק/ גירוי מערכת עצבים חלשה, טיפול באדישות או תשישות.

3. שיפור העיכול, הכליות והמעי.

שימושים רבים נוספים בקקאו נרשמו עבור: טיפול באנמיה, תיאבון חלש, תשישות נפשית, הגברת תנובת חלב, חום ואבנים בכליות. במאה ה- 18 מדען בשם קרל לינאו (carl linnaeue) חשב שהקקאו בעל ערכים כל כך מופלאים שהחליט לקרוא לעץ הקקאו  theobroma caco בשם קקאו מזון האלים.

כל שוקולד נוצר מאגוז הקקאו. כל אותם יתרונות בריאותיים: נוגדי חמצון, מינרלים וכל אותם מרכיבים מחדשי נירוטרנסמיטורים, נמצאים בקקאו הטהור. בצורתו הטבעית הקקאו הוא נטול סוכר וטעמו מריר. אכילתו  או שתייתו יספקו לנו שפע יתרונות תזונתיים הגלומים בו. תזונאים סביב העולם תמימי דעים על כך ששוקולד מריר (שוקולד כהה) הוא מזון בעל ערך תזונתי גבוה.

אז מה יש בשוקולד?

שוקולד וקקאו מקבלים את ערכם התזונתי הרב מפלבונואידים שהם הפיגמנט בצמחים. לאותם פלבונואידים יכולת אנטיאוקסידנטית (נוגדת חמצון) חזקה. אנטי אוקסידנטים הם אחד מהדרכים של הגוף להילחם ברדיקלים חופשיים שהם מולקולות קטנות שנוצרות בתהליך חילוף החומרים. יצור מוגבר של רדיקלים חופשיים עלול ליצור נזק לתאים ומרכיביהם, כולל תאי  DNA ומהווה פתח להאצת תהליכי הזדקנות.

יתרונות בריאותיים:

 אנטי אוקסידנטים

אגוז הקקאו מכיל כמויות גדולות של נוגדי חמצון יותר מכל מזון אחר, כגון:
Polyphenols, Catechins, Epicatechins. כמות נוגדי החמצון שבאגוז הקקאו גבוהה יותר מתה ירוק, יין אדום וגוג'י ברי. כמות גדולה של נוגדי החמצון שבשוקולד, בשימוש יומי, יכולה לבטל חלק מקרינת הטלפונים הסלולאריים. קרינה שעלולה לגרום למחלות כרוניות כגון סרטן ומחלות לב.

כיום מזונות שונים נמדדים מבחינת תכולת נוגדי החמצון שלהם ונרשמים במוצרים שונים כ- ORAC ואכן השוקולד המריר קיבל את אחד המדדים הגבוהים. הנה טבלה לדוגמה:

 

מגנזיום

אגוז הקקאו מהווה מקור ראשון למגנזיום. מגנזיום תומך בלב ומגביר כוח מנטאלי, מקל על כאבי מחזור, מרפה כאבי שרירים, עוזר בבנייה של עצמות חזקות, משפר זרימת דם ואספקת חמצן ומעביר נוטריאנטים (רכיבי תזונה) לכל מערכות הגוף. מחסור במגנזיום מאפשר התפתחות של רדיקלים חופשיים ויצירת נזק ללב. במחקר שבדק את יכולת הקקאו לתקן נזקים בריאותיים שנגרמו ממחסור במגנזיום, הוכח כי צריכה קבועה של קקאו הצליחה לתקן נזקים שנגרמו ממחסורים במינרל זה.

ברזל

ברזל הינו מינרל חיוני בתזונה. באגוז קקאו יש פי 314 יותר ברזל מהכמות המומלצת על פי ה- RDA (Recommended daily allowance). ברזל הינו חלק מנשאי החמצן בגוף בשם המוגלובין, ששומר על בריאות הדם ומונע אנמיה. השוקולד נמצא במקום שני בין המזונות העשירים בברזל. נמצא כי בשוקולד יש 36mg ל-100g שוקולד שהם כ- 200% ממנת ה- RDA. באבקת הקקאו הלא ממותקת יש 17.4mg ל- 100g שמהווים כ- 97%  RDA.

 אבץ

הקקאו מספק מקור טוב לאספקת אבץ, מינרל חשוב לבריאותינו. לאבץ תפקיד מרכזי בחיזוק מערכת החיסון, הכבד, הלב והעור. מינרל זה משתתף בתהליכים אינזימטיים רבים בגוף. נמצא כי בשוקולד יש 9.6mg אבץ במנה של 100g שוקולד מריר, כ- 64% יותר מהמלצת ה- RDA. באבקת הקקאו נמצא 6.8mg אבץ ב- 100g שהם כ- 45% מהמלצת ה- RDA.

קקאו כנוגד דיכאון

אגוז הקקאו מכיל מרכיבים תזונתיים שזיכו אותו בתדמית של נוגד דיכאון. האגוז מכיל שלושה נירוטרנסמיטורים שמעודדים מצב רוח טוב:  Serotonin ,Dopamine ,Phenylethylamine – PEA
ה- PEA שנמצא באגוז הקקאו משפיע על הכימיה במוח באופן חיובי בכך שהוא מפריש כימיקל במוח שנותן תחושה דומה לזו כשמאוהבים.

 קקאו מכיל חומצות אמינו בשם טריפטופן tryptophan  וחומר בשם monoamine oxides) mao). מונואמין אוקסידאז אילו מאפשרים לנרוטרנסמיטור סרוטנין ודופמין לנוע במחזור הדם לזמן ארוך יותר ובכך משפר מצב רוח ומסייע להרגשה כללית טובה.

שוקולד ובריאות הלב

מלבד התחושה הנפלאה הדומה לאהבה, השוקולד בעל יתרונות רבים לבריאות הלב וכלי הדם. למעשה האצטקים כינו את הקקאו "yolloti eztli" משמע: "לב דם". כבר בתקופתם הם הבינו בחשיבות הקקאו  כמרפא מערכת קרדיווסקולארית (CVD).

לקקאו יתרונות בכך שהוא הופך מספר תהליכים פתוגנים שגורמים להתפתחות CVD,  והחשוב בניהם הוא עיכוב תהליך חמצון ה- LDL (הכולסטרול הרע) על ידי רדיקלים חופשיים. כך נמנע או נעצר תהליך מרכזי בהיווצרות הפלג בעורקים. עוד מונע השוקולד את הנטייה של טסיות דם להיצמד וליצור קרישי דם.

שוקולד לא גורם לאקנה

אחת האמונות היא שאכילת שוקולד מחמירה אקנה, על פי מחקר שנערך על כ- 65 אנשים הסובלים מאקנה שקיבלו כ- 112g שוקולד מריר ביום. השוקולד היה לא ממותק ולא הכיל מרכיבים חלביים. הם קיבלו מנה זו לתקופה של 4 חודשים. הממצאים לא הראו שיפור או החמרה של האקנה. אם כך כל אותם בני נוער ששמעו לא פעם כי השוקולד גורם לאקנה יכולים לנשום לרווחה. אומנם נמצא קשר אחר בין מזונות להתפתחות אקנה אבל שוקולד הוא לא אחד מהם.

לצחצח שיניים עם שוקולד!

בלואיזיאנה וביפן גילו שבקקאו יש חומר חזק יותר מפלואוריד בהגנה על השיניים ובחיזוק חומר השן. אפשר לומר ששוקולד מונע חורים בשיניים (כמובן שוקולד ללא סוכר). חוקרים מאמינים שיום יבוא ויוסיפו שוקולד למשחות שיניים ושטיפות פה. חוקרים מצאו כי באבקת הקקאו יש אפקט אנטי בקטריאלי בחלל הפה שיכול להילחם באופן יעיל בבעיות שיניים.

איזה שוקולד מומלץ לקנות

בחפיסה של שוקולד בשונה מאבקת קקאו טחונה מוסיפים חומרים שונים ולכן יש להקפיד שהשוקולד יהיה מריר (כהה) ולא חלבי. ישנן הוכחות כי החלב מנטרל חלק מהמרכיבים החיוניים שבשוקולד. רוב אבקות הקקאו מעובדות ומכילות תוספות בלתי רצויות כגון שומן מוקשה. בחלק מאבקות הקקאו נמצא חומר מסרטן בשם acrylamides.

כדי ליהנות מיתרונות הקקאו ולהמעיט בחסרונות מומלץ לחפש שוקולד איכותי שמכיל:

1. קקאו טהור ככל האפשר ולא מעובד

2. ללא סוכר

3. לא חלבי

4. ללא תוספות או חומרים כימיים שונים

אין ספק כי שוקולד בריא ומשמח לא מעט אנשים, אך למרות יתרונותיו הרבים מומלץ להפריז בצריכתו, שכן מכיל כמות גדולה של שומן וקלוריות. כדי להעצים את  היתרונות הבריאותיים של נוגדי החמצון מומלץ לשלב את הקקאו עם תה ירוק, יין אדום, אוכמניות וכמובן הגוג'י ברי.

 

השאירו תגובה:
  1. יוחאי

    מעולם לא הבנתי איך זה שבשוקולד שמכיל קקאו ועוד מרכיבים שונים יש יותר מרכיבים בריאותיים מאשר באבקת קקאו טהורה שלא מכילה שום תוספות

  2. יצחק

    גם השוקולד הכי איכותי מכיל הכי הרבה 70% קקאו [נקווה שלא מעובד], השאר זה במקרה הטוב סוכר לבן מזוכך שהוא בטח נורא בריא, ובמקרה הפחות טוב אינני יודע. 30 גרם סוכר זה המון!

  3. מרווה

    יש להשיג שוקולד מריר עם 85% מוצקי קקאו שרכיביו לפי הסדר הם: עיסת קקאו, קקאו דל שומן , חמאת קקאו , קנה סוכר גולמי , פולי וניל טבעיים. תוצרת חוץ.

  4. משה

    מה עדיף כפית אבקת קקאו, כמובן ללא סוכר או שוקולד?