Sunrider_Fly
Thymoquin_Fly

אקזמה (Eczema)

מאת: הוצאת פוקוס
זמן קריאה: 4 דקות
המלצות לתזונה בריאה בנושא אקזמה מתוך "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" מאת ד"ר ג'יימס באלך (.M.D) וד"ר מארק סטנגלר (.N.D) בהוצאת פוקוס
Thymoquin_In

מזונות מומלצים

הקפידו על תזונה בסיסית המורכבת ממזונות מלאים, על מנת לסייע לאיזון הגוף והמערכת החיסונית.
יש לצרוך מדי יום חומצות שומניות חיוניות. זרעי פשתה ושמן פשתה הם מקורות מצוינים לחומצות אלה. תוכלו להוסיף את שמן הפשתה כרוטב או לפזר זרעי פשתה על דגני בוקר או על סלטים. זרעי הפשתה ושמן הפשתה משנים את תכונותיהם לאחר חימום, לכן אל תכניסו אותם לדברי מאפה ואל תחשפו אותם לטמפרטורות גבוהות.

דגי מים קרים, במיוחד דגי סלמון (אלתית), דגי מקרל ודגי הרינג (דג מלוח) הם מקורות טובים לחומצות שומניות חיוניות.
אכלו גרעיני דלעת או גרעיני חמניות מדי יום. אלו מכילים כמויות גדולות של אבץ, מינרל שתורם לחילוף חומרים יעיל של חומצות שומניות חיוניות ומשמש כמרכיב חיוני במערכת החיסונית.

שתו כוס מים נקיים מדי שעתיים, במהלך היום, כדי לשטוף רעלים מהגוף וכדי לסייע בשמירה על בריאות העור.
אם אתם סובלים מעצירות, גופכם ימצא דרכים אחרות לסילוק חומרי פסולת, בדרך כלל דרך העור. הרבו באכילת דגנים מלאים, פירות וירקות. כל המזונות האלה עשירים בסיבים תזונתיים המסייעים לשמירה על מערכת עיכול נקייה.

ויטמין A ובטא-קרוטן חיוניים לבריאות העור. אכלו ירקות עליים וירקות בעלי גוון כתום-צהוב. הרכיבים התזונתיים המצויים בירקות אלה נספגים בצורה הטובה ביותר כאשר אינם מבושלים, או מבושלים מעט וכן בצורת מיץ.

קנדידיאזיס הוא אחד הגורמים האפשריים לאקזמה. אכלו מוצרים מוחמצים מדי יום כדי לעודד התרבות של "חיידקים טובים". למידע נוסף, עיינו בערך קנדידיאזיס.

מזונות שיש להימנע מהם

אל תאכלו מאכלים המכילים תוספים מזיקים. לא זו בלבד שתוספים מזיקים אלה עלולים לעורר בגוף תגובות בלתי רצויות, אלא שהם אף תורמים להרעלה של הגוף שעלולה להתבטא בבעיות עור.

בדקו אם אתם אלרגיים למזון כלשהו. לפרטים נוספים, עיינו בערך אלרגיה ורגישות למזון. קיימים מזונות שנוטים במיוחד לגרום לאקזמה כמו חלב ומוצריו, פירות הדר, עגבניות, סויה ומוצריה, צדפות, ביצים, חיטה וגלוטן.

אל תאכלו שומנים רוויים ושומנים מוצקים, כמו למשל מרגרינה. שומנים אלה מפריעים לחילוף חומרים יעיל של החומצות השומניות החיוניות.
הימנעו מצריכת מאכלים מעוררי דלקות כמו סוכר לבן, מזונות חריפים, חלב ומוצרי חלב, קפאין ואלכוהול.

סוכר לבן וקפאין עלולים להעלות גם את רמת החרדה והמתח הנפשי, וזו כשלעצמה כבר סיבה נוספת להימנע מצריכתם.

למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" בהוצאת פוקוס.

המלצות לתזונה בריאה בנושא אקזמה מתוך הספר "תרופות סיניות ביתיות" מאת ד"ר ליהוא וואנג בהוצאת פוקוס

כיצד תנהגו בחיי היומיום?

• נסו לזהות מהו הגורם המעורר את הבעיה, כגון אבקה של צמח, תמיסה כימית או מאכל כלשהו. שימו לב מה קורה כשאתם אוכלים דגים, ביצים, מוצרי חלב, אגוזים ופירות הדר. היו מודעים לאפשרות שיש תרופות הגורמות אקזמה.

• מומלץ לאכול מזון עתיר בוויטמין B2, כגון חלב, ביצים, פטריות סיניות מיובשות *Xiang Gu)Chinese dried mushroom) וירקות ירוקים. הרבו באכילת סוגי מזון המחממים את הגוף מבפנים, כגון שעועית מַאש Lu Dou) mung bean) שעועית אדומה קטנה – שעועית אדוקי Chi Xiao Dou) red small bean) מלון חורף winter *Dong Gua) melon) מלפפונים, מלון מריר *Ku Gua) bitter melon) וכן הצמחים רגֵלָה Ma Chi Xian) purslane ) או שן הארי Pu Gong Ying) Dandelion) השתדלו לאכול מזונות העשירים בחומצת שומן, כגון אבוקדו, סלמון או אגוזי מלך.

מה אסור?

• הימנעו ממאכלים חריפים, כגון פִלפל חריף, בצל או שום. כמו כן, אין לאכול בשר כבש, סרטנים או חסילונים. הפסיקו לזמן מה צריכה של מאכלים עתירי חלבונים. אל תשתו תה חזק, אלכוהול וקפה.

טיפול תזונתי

• אִכלו 4 משמשים ביום, במשך 3 ימים. בנוסף, הניחו את ציפת המשמש על האזור הנגוע.

• במקרים קשים, מומלץ על שתיית מרק משעועית אדומה – שעועית אדוקי:
המצרכים: 15 גרם שעועית אדומה קטנה – שעועית אדוקי (Chi Xiao Dou)
15 גרם זקן תירס Yu Mi Xu) corn silk) (ניתן להשיג בחנויות לצמחי מרפא), 30 גרם גריסי פנינה סיניים (Yi Yi Ren).
אופן ההכנה: השרו את השעועית וגריסי הפנינה במים במשך הלילה. עִטפו את זקן התירס בגזה והניחו בסיר. הוסיפו מצרכים נוספים עם 3 כוסות מים והרתיחו. הנמיכו את עוצמת הלהבה ובשלו עד שהשעועית תתרכך. אִכלו את גריסי הפנינה והשעועית ושתו את המרק, פעם ביום, במשך שבוע.

צמחי מרפא

• במקרים חמורים, מומלץ על מרק העשוי משעועית מַאש Lu Dou) mung bean)
ואצת מים Hai Dai) kelp) ניתן להחליף את אצת ה-kelp באצות שונות המתפקדות באופן דומה, ונקראות Hai Zao או Kun Bu – עם צמח מרפא:
המצרכים: 30 גרם שעועית מַאש, 30 גרם אצת מים מיובשת Hai Dai) kelp)
15 גרם צמח Yu Xing Cao) houttuynia), סוכר.
אופן ההכנה: השרו את השעועית והאצה במים במשך הלילה. עִטפו את צמח המרפא בגזה והניחו את כל המצרכים בסיר. הוסיפו 4 כוסות מים והרתיחו. הנמיכו את עוצמת הלהבה ובשלו עד שהשעועית תתרכך. הוציאו את עשב המרפא. אִכלו את השעועית והאצה ושתו את המרק, פעם ביום, במשך שבוע.

• מרק פירות, מומלץ למקרים כרוניים:
המצרכים: 30 גרם תותי עץ, 30 גרם בצל של שושן Bai He) lily bulb)
10 תמרים, 7 גרם זיתים.
אופן ההכנה: הוסיפו את המצרכים ל-4 כוסות מים והרתיחו. הנמיכו את עוצמת הלהבה ובשלו במשך 20 דקות. חלקו ל-2 מנות. אִכלו פעמיים ביום במשך שבוע.

המלצות לתזונה בריאה בנושא אקזמה מתוך הספר "להוציא את המיץ" מאת פט קרוקר וסוזן איגלס בהוצאת פוקוס

אלרגיות (קדחת השחת, אקזמה ואסתמה)
פירות וירקות: תפוחים, אוכמניות, ענבים, מנגו, תפוזים, פטל, תותים, אספרגוס, סלק, גזר,
בצל, פלפל אדום וירוק, תרד וגרגר הנחלים.

צמחי מרפא: אסטרגלוס, שורש דקורית (לפה)*, ציפורני החתול*, קינמון, עלה ושורש שן הארי*, פרח הסמבוק, שום, זנגביל, שוש**, פטרוזיליה***, סרפד, קורנית (תימין), כורכום ואכילאה*.

מזונות נוספים: זרעי פשתה, אגוזים (מלבד בוטנים), זרעי דלעת, אורז, מוצרי סויה, יוגורט המכיל חיידקים פעילים וידידותיים ודגנים מלאים.

*  אנשים הסובלים מאלרגיה לאמברוסיה נפוצה (Ambrosia artemisiifolia, Ragweed) אלרגיים לעיתים לצמחים נוספים מאותה משפחה (משפחת המורכבים) כמו דקורית (לפה), ציפורני החתול, קמומיל, עולש, שן הארי, אכינצאה, חרצית ריחנית, גדילן מצוי ואכילאה.

** הימנעו מאכילת עולש במקרה של יתר לחץ דם. בשום מקרה לא מומלץ ליטול מצמח מרפא זה לאורך זמן.
*** בתקופת ההיריון הגבילו את צריכת הפטרוזיליה ל-½ כפית (2 מ"ל) מהצמח המיובש או לגבעול טרי אחד מדי יום. אין לצרוך פטרוזיליה במקרה של דלקת כליות.

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו