himalayaKrem_Fly
bari14_Fly

עצירה מתוך חמלה למען שלום פנימי

מאת: - ND, נטורופת, הרבליסט קליני ומטפל ברפואה סינית
איך להפיק את המקסימום מהצום? יגאל קוטין עם עצות פרקטיות ורוחניות
bari14_In

fast and see the strength of the spirit reveal itself" Rumi"

צום הוא השתהות לרגע, הפסקה של מרוץ החיים. צום יום הכיפור הוא זמן של עצירה בצורה המלאה והשלמה. בצום אנו מפסיקים לצרוך, מפסיקים להכניס פנימה חומר פיסי לזמן. הפסקה זו מאפשרת לפלא להתרחש, לכוחות הגוף והנפש להתחדד ולהתעצם, להתבהרות החושים וההכרה הופכת צלולה יותר.

"אף אם אדם יביס בקרב אלף אנשים אלף פעמים, עדיין, המנצח הגדול מכולם הוא זה המנצח את עצמו" גוטהמה בודהה

המגיפה של העידן המודרני אינה מלחמות או טרור בין מדינות או דתות או מגיפה שהיא מצב בריאותי גופני. המגיפה איתה אנו מתמודדים היא מגיפה פסיכולוגית, מאבק על התודעה שלנו, על הלב שלנו. אולם "מלחמה" זו אינה נפתחה עלינו רק מבחוץ, אלא אנו גורמים לנו מבפנים לעצמנו. התרחקנו מהעצמי האמיתי שלנו, האותנטי, התרחקנו מהלב, מהרגשות, התחושות וממעמקי נפשנו, לבשנו אישיות המגדירה עצמנו דרך החומר בו אנו אוחזים, דרך הרכב, הבית, הביגוד והציוד שלנו, דרך העיסוק שלנו וסביבתנו.

התרבות שלנו ואופיינו כבני אנוש מעודדים ודוחפים אותנו לצרוך חומר רב, ומדגישים כי צריכה שיגרתית ומרובה תהיה מענה "לסבל" היום יומי, הגנה מפני תחושות לא נעימות, פתרון לאותו מאבק הקיים בנו אל מול התודעה והלב שלנו אשר שואפים לתחושת רווחה, חמלה ושלום.

 

"ועניתם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶםוְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ" ויקרא כג כו-לב

על אף שיום הכיפורים נחשב כיום צום ותענית, שונה יום זה מימי צום אחרים במסורת היהודית. משמעות העינוי אינה במובן סיגוף, אלא במובן של הפסקת הפעילויות היום יומיות בצורה מלאה ובכך להעצמת הקדושה. למעשה יום כיפור זכור ונחשב ליום שמח מכיוון שעל פי המקרא וחז"ל, לאחר שמשה רבנו חזר פעם נוספת ושהה בהר סיני 40 יום, שהחלו מראש חודש אלול, נמחל ונסלח לישראל על חטא העגל, ומשה ירד מההר ביום הכיפורים עם לוחות הברית השניים.

צום יום כיפור אינו בא "לסגף ולהרוס את הגוף" אלא במגמת ריפוי הגוף והנפש בדרך של צמצום מסוים מחד ופתיחה גדולה והרחבת הנפש לשם והתחברות לאור רוחני מרפא מאידך.

צום אילימה

הכנה לצום. צילום: Depositphotos

 

השהייה זו מאפשרת ל 3 עקרונות משמעותיים ביותר להתרחש, פעולות שלהן השפעה מרפאת יוצאת מן הכלל על המערך הגופני והנפשי שלנו

"בערב יום הכיפורים הפלגנו מניסיונות שתמו אל ניסיונות שהחלו. ערב יום הכיפורים היה לנו ראשית הזמן בדממת אי שהאיר". זלדה

 

העקרון הראשון הוא העצמת כוחות החיים. אנו רגילים לקבל כוח (ברפואות המסורתיות נקרא כוח זה צ'י או פראנה) בעיקר מן המזון (גם מהאוויר אותו אנו נושמים ואף דרך החושים), זו היא דרך "גסה" יותר לקבל אנרגיית חיים.

בצום אנו מפסיקים להכניס חומרים גסים לגופינו, אנו מתכנסים לזמן של שקט אמיתי, לזמן של חיבור אמיתי לכוחות החיים, כוחות של אור ואהבה. אנו הופכים לעדינים ורגישים קצת יותר, חומרים אחרים, כוחות אחרים, עדינים יותר מסביבתנו מסוגלים להיכנס לתוכנו. כאשר אנו במצב של השהיית הפעולות היומיות והרפיה מלאה אנו במצב של קבלה ואותם כוחות חיים עדינים ועוצמתיים, כל כך חיוניים לבריאותנו, זמינים לנו תמיד אך חבויים תחת מעטה מרוץ החיים המודרני נמצאים זמינים לנו בזמן צום, ערוצי האנרגיה בגופינו מתעוררים ונפתחים לזרימה עדינה יותר, החושים שלנו מתחדדים בזמן צום לריחות, למגע, לטעמים חדשים הנפתחים, המודעות לתחושות הגוף מתעצמת.

אנשים רבים אשר צמים מעידים על תחושה מיוחדת ומתארים אותה כמו לב שנפתח ומתמלא בחמלה עדינה, חמלה לסביבתנו, לעולם, לגופינו, נותנים תשומת לב לפרטים קטנים ועדינים כמו ציוץ של ציפור או הצבע והריח של פרח, מערכים את האוויר שנושמים… הנוכחות בעולם גדלה כאשר הגוף ריק מחומרים גסים (מזון, מדיה, טלפון, עבודה וכו'), העוצמה החשמלית של התאים שלנו גדלה, התדר האנרגתי של הגוף מתעצם.

על פי חלק מהדעות בחז"ל, יום הכיפורים מאופיין באווירה טהורה, שכוחה יפה לטהר את האדם, גם מבלי שהאדם יחזור בתשובה. אותה אווירה טהורה משמעותה העצמת כוחות החיים המביאה הבנה כל כך חשובה כי אנו חלק משלם, אנו חלק מבלתי נפרד מהסביבה שלנו, אנו, האחרים, האדמה, הטבע אינם נפרדים, כולנו קשורים. מתוך ההתכנסות פנימה האינטימית ביותר שמתרחשת בצום הלב שלנו נפתח לתחושה של שלמות, להבנה של השלם שאנו חלק ממנו ולראייה רחבה יותר של המציאות.

מחקרים רבים מראים כי בזמן צום מתרחשים תהליכים מופלאים במוח ובמערכת העצבים שלנו המעצימים את תפקודם. בזמן צום ישנה פעילות מוגברת של מוליכים עצביים כמו סרוטונין, דופמין ואצטיל כולין, הפעילות החשמלית בתאי המוח ותאי מערכת העצבים גוברת בצורה משמעותית, היכולת הפלסטית (יכולת השינוי) של המוח מתגברת, תהליכים המתקנים פגמים ומחקרים מחדש תאי עצב פגועים וסינפסות מתגברת ע"י הפרשה מוגברת של חומר הנקרא BDNF, חילוף החומרים בתאי המוח מואץ ותהליכים דלקתיים וחימצוניים השוחקים ומזיקים לתאי המוח שוכחים ועוצמתם נחלשת בצורה משמעותית. מחקרים מראים בצורה יפה מאד כי ביכולתו של צום לשפר פעילות קוגניטיבית, לשפר זיכרון וריכוז ולשפר פעילות מוחית עצבית. זו הבנה ביולוגית פיסיולוגית של תהליכים נפשיים רוחניים עוצמתים המתקיימים בזכות צום והפסקה, תהליכי סליחה וזיכוך הנפש, תהליכי התקרבות לעצמי, לאמונה רוחנית ולכוחות החיים.

 

"כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה', תִּטְהָרוּ."   ויקרא, פרק ט"ז, פסוק ל

העיקרון השני המתקיים בגופנו בזמן צום הוא תהליך ניקוי אינטנסיבי, רגשי וגופני. כאשר אנו שוהים לרגע, מתכנסים פנימה לבית החיצוני ובפרט הפנימי שלנו, מפסיקים להכניס פנימה ליום אחד מתחיל תהליך שחרור שבבסיסו נחה תחושת אחריות אישית, השבת יכולת השליטה הרגשית של האדם במערכת היחסים שלו עם מזון בראשית ובהמשך עם רגשותיו, תאוותיו ומנהגיו.

מעשה זה, ולו רק ליום אחד של התכנסות פנימה ועצירת הצריכה משמעותו השבת הכוח הביתה אל גופינו ונפשנו. במקום לבזבז הכוח בחוץ, בצריכה של חומר מכל סוג או צריכה של גירויים חושיים שונים או בפיזור הכוח במעשים שונים והתנהגות מוחצנת, במקום להעמיס על הגוף והחושים –  כוחות הגוף מתעצמים, האנרגיה החיונית בגוף מאפשרת לזרימה חופשית ומשוחררת של כוחות חיים (צ'י, פראנה), זה הוא חופש פנימי אמיתי הבא לידי ביטוי בתחושת שחרור גופני המלווה בשחרור רגשי.

בצום, הגוף עובר שינויים מטבולים (חילוף חומרים) משמעותיים, לא רק ברמה הגופנית אלא גם ברמה הרגשית נפשית. חילוף חומרים הוא הבסיס לבריאות! כאשר אנו מסוגלים לעכל, לפרק ולטהר חומר מוחשי ובעיקר "חומר" רגשי נפשי, גירויים חושיים, מחשבות, תחושות נהיה חופשיים מחולי.

מאחר ומערכת העיכול אינה מעכלת אוכל ואין דרישה לכוחות בכדי לעכל, לפרק, לספוג ולנקות את המזון שאנו מכניסים, פעולות עוצמתיות לטיהור וניקוי הגוף מרעלים ופסולת בכל מערכות הגוף, בכל תא ותא מתעצמות בצורה משמעותית. ברגע שאנו מפסיקים להכניס מזון (ובעיקר סוכר), הגוף מפרק שומנים, מנקה את התאים מפסולת (תהליך הנקרא אוטופאגיה) ומעצים את פעילות הכבד והכליות לטיהור והפרשה של רעלים מחוץ לגוף.

 

"כפי אותה המידה שהאדם מכיר את עוונותיו – הבהירות של אור התשובה זורחת על נשמתו. אף על פי שלכאורה עדיין לא זכה לקביעות התשובה בלבבו וברצונו, מכל מקום הרי אורה חופפת ומרחפת עליו, וכבר היא פועלת לברוא אותו בריאה חדשה." הרב קוק

העקרון השלישי המתקיים בגופנו בזמן צום הוא תהליכי תיקון משמעותיים מאד. צום רפואי רוחני תמיד נעשה במודעות מלאה ובבחירה אישית חופשית. בחירה מודעת זו היא ההבדל המשמעותי בין צום למטרות טהור גופני ונפשי ובין תהליך שהוא הרעבה וסבל. צום המתקיים מתוך תחושת אהבה עצמית וסביבתית, מתוך מעין של חמלה יחד עם עדינות הגוף והנפש והעצמה של כוחות החיים בנו, יחד עם תהליך שחרור רגשי וגופני והתנקות – מביא לתהליכי תיקון תאים ביולוגי ותיקון של דפוסי הרגשות והמחשבות שלנו.

בזמן צום מתקיימים תהליכי תיקון תאים, תהליכים טבעיים בהם הגוף סורק ומזהה תאים פגומים ואף תאים בהם החלו תהליכים סרטניים ומסוגל לסלקם או לחסלם במגוון דרכים (כמו האצת תהליך אפופוטוזיס, תהליכי mTOR, תהליכי אוטופאגיה ועוד).

ברמה הנפשית, אותו אור הזורח בתוכנו כפי שמציין הרב קוק מביא את ההיפתחות הפנימית ומביא את התיקון, את התשובה.

"כי הרצון הטוב השורה בנשמה תדיר, מהפך הוא את כל החיים והמציאות לטובה" (אורות התשובה ט,א). מהפך זה הוא התיקון הגופני והנפשי המתקיים בצום יום הכיפורים.

אחת מהגדולות של צום ובפרט צום יום הכיפורים הוא לקיחת אחריות מלאה על מעשינו, על דרכינו, על נפשנו וגופינו ועל בריאותינו וכל זאת מתוך בחירה חופשית וכל זאת מתוך הודיה אמיתית וחמלה.

 

הכנה לקראת הצום

ישנה חשיבות רבה ומשמעות עמוקה להכנת הגוף והנפש לקראת צום יום כיפור.

כמה ימים לפני הצום מומלץ להפחית את צריכת הקפה ומשקאות אחרים המכילים קפאין (תה, תה ירוק) ואף להוריד צריכתם לחלוטין יום לפני. הקפה משתן ומייבש את הגוף וגרם לתגובה גופנית כימית המעוררת כאבי ראש ותופעות גמילה לא רצויות בזמן הצום.

יום לפני הצום:

מומלץ להפחית צריכה של סוכרים, ממתקים, מזונות המרוכזים בסוכר (כמו פירות יבשים, דבש, סילאן וכו') ודגנים לבנים כמו קמח לבן, אורז לבן, מאפים ובצקים למינם. למזונות אלו ערך גליקמי גבוה ויביאו לרעב רב והשתוקקות למתוק בזמן הצום.

מומלץ להפחית צריכה של משקאות ממותקים ומוגזים, אלו גורמים לעליה בערכי הסוכר בגוף ולצמא ורעב רב.

מומלץ להפחית את צריכת המלח. מלח מייבש ומביא לצמא רב.

מומלץ להרבות בצריכת ירקות ופירות בכל הצורות, טריים ומבושלים, אלו מהווים תוספת נכבדה של סיבים המפחיתים את תחושת הרעב ותורמים לתחילת תהליכי הניקוי של הגוף.

מומלץ להרבות בשתיית מים (לפחות 2-3 ליטרים) ונוזלים לא ממותקים (כמו תה, סודה). הרוו את הגוף במים לאורך כל היום (ולא רק לפני תחילת הצום) והצום יעבור בקלות רבה יותר.

ארוחה מפסקת:

חצי שעה לפני ארוחה מפסקת טוב לשתות כ 1 ליטר מים בלגימות קטנות, מים או ירוו את הגוף לפני הצום.

מומלץ לתכנן את הארוחה המפסקת כך שתסתיים כשעה לפני תחילת הצום. נוחו לאחר הארוחה ושתו עוד 1 ליטר כשעה לאחר תום הארוחה המפסקת (הימנעו משתיה מרובה מיד בתום הארוחה דבר שמפריע לתהליך העיכול ועלול לעורר צרבת וריפלוקס של מזון)

טוב שתהה ארוחה קלה (הפוך ממה שרובנו חושבים ומאביסים את גופינו בכמויות גדולות של אוכל), ארוחה המורכבת מחלבון איכותי (מן הצומח או מן החי לבחירה), כמות טובה של שומנים טובים (טחינה, אבוקדו, שמן זית, שמן קוקוס, שקדים או אגוזים) וירקות בכמות גדולה. אפשר להוסיף מעט פחמימה או דגן מלאים כמו אורז מלא, כוסמת או קינואה.

חשוב שארוחה זו תהיה דלה בתבלינים וללא תבלינים חריפים ודלה במלח. משפרי טעם אלו רק יוסיפו לתחושת הצמא במהלך תחילת הצום.

הימנעו ממזונות עשירים במלח העלולים לגרום לצמא רב (רוטב סויה, מיסו, בשר משמור, דג מלוח, רוטבים קנויים למינם וכו')

אכלו לאט, לעסו טוב, כל אלה תורמים לתהליך העיכול, לאיזון בכמויות האוכל הנכנס ולמניעה של הרגשת כבדות.

 

מה לעשות לפני צום יום כיפור?

התפריט האידיאלי לפני צום יום כיפור (כמו לפני כל צום אחר) הוא יום אחד של ירקות ופירות בלבד! מבושלים או טריים ובכמות נכבדת! יחד עם נבטים ואצות. בתוספת מעט שומנים טובים כמו אבוקדו, שמן זית, שקדים, זרעי דלעת וכו'. זו היא ההכנה הטובה ביותר והמועילה ביותר לעבור את הצום בצורה מועילה וקלה.

 

ביום הצום

ביום הצום מומלץ לנוח כמה שאפשר ולא לעסוק בפעילות אשר מבזבזת אנרגיה. בזמן צום המנוחה היא מאד חשובה בכדי שיתקיימו כל אותם תהליכי ניקוי ותיקון בצורה מועילה וקלה.

בזמן הצום מומלץ לעצור ולפנות זמן להתבוננות פנימה, על מגוון התחושות והמחשבות שעוברות דרכנו ובפרט כאשר אנו חווים "משבר" וקושי בזמן הצום. זו הזדמנות לקבל את הקיים ללא התנגדות, להבין כי חלק מהתהליך שלנו האישי כרוך בקושי זמני ותחושה זו מזמנת אותנו להתבוננות והבנה כי אנו לא רק הגוף הגשמי אלא ישות נפשית רוחנית אשר עוברת תהליך מעמיק של הזדככות.

 

בתום הצום וארוחה מפסקת

הפסקת הצום בצורה בריאה ונכונה היא הכרחית לגוף. הפסקת צום חשובה שתהה הדרגתית וחזרה איטית למזונות.

מומלץ להתחיל בשתיית מים איטית ולא מהירה (שתיית מים מהירה לאחר צום ממושך ממים עלולה להזיק לגוף) ולהמשיך בשתיית תה צמחים.

אפשר לסיים את הצום עם כוס יפה של מיץ ירקות ופירות טבעי (מיץ גזר, תפוח, סלרי / מיץ תפוח, סלק, ג'ינג'ר) וללגום את המיץ באיטיות.

לאחר רווית הגוף בנוזלים (לא להגזים ולא למהר) מומלץ לפתוח את האכילה עם פרי רך (מלון, אבטיח, פאפיה, בננה) או ירק ולאחר זמן לגשת אל הארוחה הראשונה.

יציאה אפקטיבית מהצום (123RF)

יציאה אפקטיבית מהצום (123RF)

 

הארוחה צריכה להיות ארוחה קלה ופשוטה וטוב שתהה מורכבת מירקות מבושלים, דגן מבושל (כמו אורז מלא או קינואה או כוסמת וכו') ומעט שומנים. עדיף לא לאכול בארוחה המפסקת מקורות חלבון מן החי כמו בשר או עוף. זכרו שלאחר צום מערכת העיכול והגוף כולו נמצאים במצב רגיש ועדין, התייחסו בהתאם מבחינת הרכב הארוחה וכמות האוכל.

חשוב מאד ללעוס היטב את האוכל בארוחה המפסקת ולצרוך כמות קטנה של מזון.

התייחסו לגופכם בעדינות אחרי צום גופני רוחני.

 

סיכום לצום בריא גופני ורוחני

–        הביעו כוונה כנה לפני הצום, כנסו לצום בשמחה ומתוך רצון עז להיטהר ולהתעלות, להיכנס פנימה אל הנפש ולהביא אהבה, חמלה וריפוי.

–        תרגלו תפילה, התבוננות והתכנסות, אפשרו לעצמכם להיות שקטים ושלווים במהלך היום.

–        הכינו את גופכם כראוי לצום, אכלו ושתו בצורה בריאה ומועילה בימים שלפני ובפרט ביום תחילת הצום. שתו הרבה לאורך היום, המעיטו בקפה, מלח ותבלינים והרבו בירקות ופירות.

–        סיימו את הצום בצורה מאוזנת ואיטית, שתו באיטיות ותנו לנוזלים לשטוף ולהרוות גופכם, אכלו מזון קל ופשוט בתום הצום והתייחסו לגופכם בעדינות.

צום היה מאז ומעולם, בתרבויות ודתות רבות וביהדות בפרט כלי עוצמתי לריפוי, היטהרות גופנית ונפשית. צום יום כיפור הוא הזדמנות נהדרת לזכות בכל התועלת, לזכות לגוף ונפש קלים ושמחים יותר לקראת השנה החדשה.

 

If physical fasting is not accompanied by mental fasting it is bound to end in hypocrisy and disaster.”

 

 Mahatma Gandhi, The Story of My Experiments With Trut

 

בברכת חתימה טובה וצום קל ובריא

צרו קשר עם יגאל קוטין



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו