Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

כללי המשחק החדשים בפיצוח אתגר הירידה במשקל

מאת: - מפתחת תוכנית השתלמות למטפלים, מרצה, נטורופתית
מה הבעיה עם הדיאטות ה"קלאסיות"? איך אפשר לשפר את ההצלחה של תהליך הירידה במשקל? אפרת בר לב מציעה מגוון דרכים לירידה במשקל
Laisha_In

תהליך ירידה במשקל הינו אתגר מורכב מאוד, עבור אנשים רבים, המתמודדים עם עודף משקל.

 

הגישה השמרנית, אוחזת באסטרטגיה של תפריט מאוזן, אך מוגדר ומדויק, שינוי אורחות חיים, שילוב פעילות גופנית, ועידוד האדם לפתח מודעות, משמעת עצמית וחיזוק "שריר" כח-רצון, תוך עמידה בפיתויים קולינריים, על מנת לייצר סטטוס של מאזן קלורי שלילי, המעודד ניצול מאגרי אנרגיה קיימים (משמע, ניצול רקמת שומן) וירידה במשקל.

 

באופן ביוכימי ולוגי, בסה"כ, הנוסחה פשוטה, המשוואה היא: "להוציא יותר קלוריות, ממה שמכניסים לגוף", ורבים מצליחים ליישם זאת ומורידים במשקל.
עם זאת, עבור רבים אחרים, ירידה במשקל היא אגוז קשה לפיצוח, ובמקרים חמורים יותר, עודף משקל מהווה סיכון בריאותי הגורר התפתחות מחלות כרוניות נלוות, כגון: סוכרת, דלקות מפרקים, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, מחלות לב וכלי דם וכיו"ב.

המסקנה היא, שהמערכת המורכבת והחכמה הנקראת גוף האדם, מצריכה אסטרטגיה כזו, שמוכיחה את עצמה, וגורפת הצלחות, בסדר גודל כלל-עולמי.
ירידה במשקל, מסתבר, זה לא-פשוט כמו מתמטיקה, תוכנת מחשב או מודל במעבדה, ובמקרים בהם קיים סיכון בריאותי ממשי, הרפואה מציעה אפשרויות טיפול התערבותיות יותר, כגון, תרופות הניתנות במרשם רופא להרזיה, וניתוחים בריאטריים, שכולכם מכירים אותם בשם ניתוח שרוול וניתוח קיצור קיבה.

 

רבים מסתמכים בדיאטה על כח-רצון ומשמעת עצמית של האדם, יכולת עמידה בפיתויים, טיפול באחת מהשיטות המקצועיות להתמודדות עם אכילה רגשית, אימוץ הרגלים של פעילות גופנית, כי "הכל בראש", כולנו מכירים את האמרה: אין דבר העומד בפני הרצון.

 

המגרעות של שיטת הדיאטה השמרנית, הם:

רבים מתקשים להחזיק מעמד, *לאורך זמן*, בתפריט מוכתב מראש ומוגבל; פעמים רבות, המציאות היומיומית מכריעה את האדם, ומסתבר, שאין דבר העומד בפני התשוקה לאוכל.

 

  1. אין התייחסות לשינויים ביוכימיים ופיזיולוגיים המתרחשים בגופו של האדם המתמודד עם עודף משקל, מה שמחייב שינוי כללי המשחק ומצריך אסטרטגיה אחרת!

 

הבהרה: מאזן קלורי שלילי, הוא תנאי הכרחי לירידה במשקל.
אורח חיים בריא, ופעילות גופנית, הם הכרחיים לשיפור הבריאות, בכל אסטרטגיה שתבחר לצורך ירידה במשקל.
הרי כל בר דעת, יודע, לא-ניתן לפרוק כל עול באמצעות אכילה מוגזמת וניהול אורח חיים פרוע, ולצפות לאיזון משקל והשגת בריאות.

 

עם זאת, הבהרה זו, היא אך ורק ערוץ בסיסי בתהליכי ירידה במשקל, הרי עם עובדות לא-ניתן להתווכח, כיום, מערכת הבריאות נאבקת בתופעה של עודף משקל ותחלואה נלווית, ותופעת ההשמנה חולשת על אוכלוסיות רחבות של מבוגרים וילדים, כאחד.

 

רקמת שומן היא איבר פעיל, ככל האיברים בגופך

ראשית, צריך להבין, רקמת שומן היא איבר פעיל, וצריך ללמוד את האיבר הזה, מכל הכיוונים!

אדם המתמודד עם עודף משקל – אשר התרחשה בגופו טרנספורמציה ביוכימית בעקבות משקל עודף, מחייבת אסטרטגיה מתאימה, כדי לתמוך בו, בתהליך ירידה במשקל.

רקמת שומן, מהווה מאגר רזרבה של אנרגיה לטווח ארוך, עשויה לשמש את האדם, במצבים של תקופות רעב ממושכות – תרחיש כזה פחות-רלוונטי לימנו, לפחות בעולם המערבי. כמובן, לרקמת שומן תפקידים חשובים רבים אחרים, כאשר המשקל מאוזן.

 

הבעיה היא, שרקמת שומן בנפח גבוה, מפרישה חומרים שונים, הגוררים שיבושים ביוכימיים בגוף, כגון:

ועוד…

 

רקמת שומן עודפת, במובנים רבים, נחשבת לבעלת השפעה ליפוטוקסית – מעין, "רעילות" לעבר כלל רקמות הגוף. ומלבד זאת, רקמת שומן בעצמה, עשויה לעבור תהליכי הצטלקו ואי-ספיקה.

 

כמובן, שהמכונה החשובה והחכמה הזו, הנקראת גוף האדם, בעלת מנגנונים שתפקידם לאזן את התהליכים האלו, אך התדרדרות עד גבול מסוים, מאוד מקשה עד בלתי-אפשרית להתגבר על כך, באופן עצמאי, ולכן, ירידה במשקל עפ"י השיטה השמרנית, במקרים רבים, היא אתגר מאוד-מאוד מורכב.

 

כיצד מתבטאים שינויים פיזיולוגיים-ביוכימיים הנגרמים מהשמנה?

 ראשית, אציין שככל שתאי השומן גדולים יותר, מתרחשת שרשרת אירועים, העשויה לשבש, לחלוטין, את תפקוד רקמת שומן, אציין חלק מסוים מהמנגנונים המעורבים בכך:

 

 

 

 

 

מסקנה: שילוב של מספר תהליכים הקשורים לתפקוד רקמת שומן ושיבושים במטבוליזם של הורמונים ומנגנונים נוספים רבים אחרים שלא ציינתי לעיל (כגון שיבושים בתפקוד בלוטת-תריס, הרכב חיידקי המעי שלכם, וויסות לקוי של פרמטרים, כגון: אינסולין, סרוטונין, אסטרוגן, קורטיזול, אכילה רגשית, הרגלי חיים ועוד),

מחייבים הרחבת האסטרטגיה השמרנית, במתן מענה לתהליכי השמנה ומניעת מחלות כרוניות נלוות!

 

מהי האסטרגיה המשולבת לאיזון משקל?

כאן נכנסת לתמונה, התרומה האדירה של רפואת-הצמחים ושיטות שונות מעולם הרפואה המשלימה, התומכים במנגנונים הטבעיים של הגוף, ומעודדים איזון תפקודי הגוף, במסע של הירידה במשקל.

 

אנשים בעלי עודף משקל, המתמודדים, ביישום בלעדי וממושך של דיאטה שמרנית להפחתה במשקל, עשויים לשפר את תוצאותיהם בירידה במשקל, בסיוע ערוצי טיפול מגוונים ברפואה משלימה – שירות שניתן למצא בכל קופות החולים, בקליניקות מתמחים במכללות ידועות לרפואה משלימה או בייעוץ פרטי.

 

לדוגמה, צמחי מרפא ידועים בתכונותיהם המיטיבים עם הבריאות, הפעילויות הפופולריות ביותר המוכרות בציבור, הן תרומתם של צמחי מרפא בתחום מחלות חורף, איזון הורמונלי, מחלות כאב ועוד.

כמו כן, אנשי מקצוע העוסקים בתחום רפואת הצמחים, מתווים תמצית מרוכזת של פורמולת צמחים, באופן ייעודי, מותאם אישית, כדי לתמוך בתהליכי ירידה במשקל, בהתאם לצורך, נעשה שימוש בצמחי מרפא הידועים כ:

תורמים לשיפור מצב רוח, מאיטים ספיגת סוכר לדם, תומכים בוויסות הורמוני רעב ושובע, תורמים לשיפור רגישות התאים לאינסולין, מעודדים מטבוליזם תקין ועוד.

אפרת בר לב

 

נטורופתים ודיאטנים המשלבים המלצות בתחום תוספי תזונה, נעזרים במרכיבים טבעיים, העשויים לעודד תהליכי פירוק רקמת שומן, תורמים לעיכוב מסלולי אגירת שומן והפחתת אותות רעב, איזון אכילה רגשית, קשירת שומנים וסוכרים במעי, רכיבים מעודדי הפרשת הורמוני שובע, שימוש בצמחים ושרפים העשויים לתרום לאיזון לפטין ואדיפונקטין, מעודדי פינוי תאי שומן מתים שמפריעים לתהליך ניצול שומן והרזיה, וויסות אינסולין ועוד.

 

מטפלים ברפואה סינית, נעזרים בצמחי מרפא סיניים ודיקור נקודות ספציפיות במחטים, הממשמשים לאיזון מנגנונים הורמונליים בגוף, ובכך תורמים לתהליכי דיאטה.

 

מטפלים בתחומי המגע, כגון שיאצו, רפלקסולוגיה ועיסוי מבצעים טיפולים התורמים לאיזון הטבעי של מערכות הגוף, מובילים לרוגע, שלווה, זרימת דם תקינה, שיפור תהליכי ניקוז ופינוי רעלים טבעי של איברי הגוף.

 

לבסוף, החדשות הטובות הן, שגם אתם, בבית, יכולים לשפר את תוצאות תהליכי הדיאטה שלכם, במידה מסוימת, באמצעות שימוש במזונות ותבלינים, בשימוש ביתי, פשוט ונגיש, להלן מספר דוגמאות כלליות:

 

כמובן, לא די בהמלצות-כלליות, בלבד, אם המצב הבריאותי שלכם מצריך התערבות מקצועית! משום שגורמים רבים עשויים להאפיל על מאמציה ההרזיה שלכם, כגון תפקוד לקוי של בלוטת תריס, רמות משובשות של אינסולין או קורטיזול בדם, הימצאות מזהמים חבויים במערכת עיכול, רגישות או אי-סבילות למזונות, נטילת תרופות מרשם באופן קבוע, כגון נוגדי דלקת סטרודיאליים, תרופות ממשפחת SSRI, גלולות למניעת הריון ועוד.

 

הבהרה משפטית – אין לראות במופיע לעיל תחליף לייעוץ רפואי ו/או לטיפול תרופתי ו/או לטיפול המבוצע על ידי מטפל ו/או רופא ו/או להוות בכל דרך או אופן המלצה לצורך טיפול פרטני.
לפרטים נוספים אפרת בר לב באתר Eatwell

צרו קשר עם אפרת בר לב



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו