himalayaKrem_Fly
Nadar_Fly

עושים סדר! תרופות, תוספי תזונה ומה שביניהם

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
סיקור הרצאתו של ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא סוכרת, הרבליסט קליני ומומחה לרפואת משפחה פסטיבל "אוכלים בריא", 13.9.19
himalayaKrem_IN

הידעתם? 2,000 איש מתים בישראל כל שנה כתוצאה משימוש שגוי בתרופות, כך ע"פ מחקר שנערך ב 2016 ע"י הרוקח המרכזי של בית חולים הלל יפה בחדרה. מתוך 3,110 הנחיות למתן תרופתי לחולים בכל המחלקות – 488 (15.7%) מהמרשמים סווגו עם מינון לא נכון של תרופות – ניתן מינון גבוה מדי או נמוך מדי. עוד נמצא במחקר כי 694 (22.3%) מהמרשמים סווגו כטיפול לא מתאים. כאשר ההנחיות למועדי נטילת התרופות היו שגויים.

115  מהמרשמים (3.7%)  לא נתנו טיפול לתוצאות הלוואי של השימוש בתרופה – למשל תרופות שגורמות לאיבוד נוזלים בשתן לא ניתנו עם השלמה של נוזלים, 470 (15.1%) מהמרשמים התבררו ככפילות טיפולית – כך למשל, חולה קיבל תרופה בעלת פעילות זהה, ממספר רופאים בו זמנית.

המחקר מגלה גם כי 246 (7.9%) מהמרשמים סווגו כשילוב בעייתי בין תרופתית – שילוב שעשוי לגרום לסכנה ואף פגיעה משמעותית, עד לכדי מוות.

 

תרופות: הטוב, הרע והמכוער

תרופות עשויות להיות מצילות או מאריכות חיים, וקיימות לא מעט תמונות ששינו את חיינו  כדוגמת תרופות לסוכרת, יתר לחץ דם, הפרעות קצב, אנטיביוטיקה, אפילפסיה ועוד. אבל תרופות  עשויות לגרום ללא מעט תופעות לוואי ארוכות טווח (לאחר שימוש של 10-15 שנה). ולהוות סכנה משמעותית כאשר השפעתן אינה מנוטרת.

קיימות לא מעט תרופות שבשעה שנותנות מענה לבעיה רפואית אחת, יוצרות חסרים בויטמינים, מינרלים, אנזימים וכד' וגורמות להופעה של סימפטומים ותופעות לוואי חדשים.

 

יותר ויותר אנשים מבינים שתרופות לא מרפאות ומחפשים דרך אחרת

למה חשוב לנטר את התרופות? צילום: Depositphotos

 

קיימים גם מצבים בהם אנשים נוטלים על דעת עצמם תרופות ותוספי תזונה "טבעיים" שעשויים לפגוע אלו באלו ולגרום לתוצאה הפוכה.  לכן ממליץ ד"ר ויינפאס לבדוק מהם החסרים הפוטנציאליים שעשויים להיווצר כתוצאה מנטילה של תרופה כזו או אחרת ולהשלים אותם מבעוד מועד, במקום להוסיף תרופה נוספת לסל התרופות שלנו, שלא לצורך.

להמחשת דבריו, הציג לנו ד"ר ויינפאס שורה של מקרים, מהם יכולנו ללמוד כיצד להסיק לגבי חסרים אפשריים ודרך ההתמודדות עמם.

 

להלן המרכזיים שבהם:

מקרה א: מחסור באבץ?

מטופלת בת 72 המאובחנת עם סוכרת ויתר לחץ דם. מטופלת ב OCSAR PLUS ו – JARDIANCE DUO . מתלוננת לאחרונה על נטייה לתחלואה במחלות ויראליות, נשירת שיער והפרעה בחוש הטעם.

 

אחד מהמנגנונים החשובים הקיימים בתרופות לסוכרת (וגם ליתר לחץ דם) הוא שיתון. תרופות רבות מעודדת פינוי של הסוכר באמצעות הכליות. כך למשל, אדם שנוטל תרופות לטיפול בסוכרת מפנה בממוצע מדי יום 75 גרם סוכר שהם שווי ערך ל 170 קלוריות. הדבר נמצא כמסייע לירידה במשקל, תחלואה פוחתת במחלות לב ועוד. אבל עשויות לגרום מאידך לחסר באבץ בקרב אנשים שנוטלים תרופות משתנות לאורך זמן.

האבץ הוא מינרל חיוני לחלוקת תאים ותפקוד התא, המעורב בשלל תהליכים מטבוליים. וקשור לחוש הטעם, בריאות העין, ריפוח פצעים, בניית עצם ועוד.

אין בקופות החולים בדיקות הבודקות חסר באבץ, אבל הוא יתבטא בנשירת שיער, הפרעות בחוש הטעם, פגיעה בתפקוד מערכת החיסון (ריבוי תחלואה), עצבנות, דיכאון, הפרעות בזיכרון, נמנמת  ועוד.

מי עשוי לסבול מחסר באבץ?

אנשים הניזונים מתפריט עתיר פחמימות ריקות, טבעונים, אנשים החשופים לסטרס, מתכות, חומרי הדברה וחומרים רעילים, עישון, IBD, שחמת הכבד, ממאירויות, תרופות מרוקנות אבץ (נוגדי דלקת, אנטיביוטיקה, נוגדי חומצה, פיברטים, תרופות נגד יתר לחץ דם, משתנים, גלולות) ועוד.

מקורות לאבץ: בקר, עוף, ביצים, זרעי דלעת, אגוזי קשיו, גרעיני חמניה, טחינה, קינואה, שיבולת שועל, קטניות.

קיימים מספר סוגי אבץ: פיקולינאט, גלוקונאט, סולפאט ואצטאט. אבץ פיקולינאט הוא בעל הזמינות הטובה יותר.

 

מינון יומי: טבליה אחת של 15-22 מ"ג לתחזוקה שוטפת.

 

בזמן צינון: 2 טבליות.ולאו דווקא ויטמין C.  אין לעבור מינון של 50 מ"ג.

 

טיפ: לאנשים החשים בטעם מתכתי בפה, מומלץ ליטול אבץ.

חשוב! אחרי חודשיים של נטילת אבץ, כדאי לעשות הפסקה של 4 חודשים, כדי למנוע פגיעה במינרלים אחרים.

 

מקרה ב' – למי חסר מגנזיום?

מטופלת בת 47 עם יתר לחץ דם 165/85. שתתה חליטות של עלי זית וטיליה מדי יום. נוטלת תרופה בשם וקטור פלוס ליתר לחץ דם (תרופה משתנת). אחרי חודש ל"ד עדיין גבוה. מתלוננת על התכווצויות שרירים ברגליים בלילה וכאבי ראש.

כאשר נוטלים תרופות משתנות לאורך זמן, עשוי להיגרם חסר במגנזיום.

המגנזיום היא מינרל חיוני המשתתף בפעילות של כ 300 אנזימים. חיוני לבניית עצם, בריאות השיניים, מערכת החיסון, שיפור פעילות האינסולין, הפחתת לחץ הדם ועוד.

מי בעל פוטנציאל לחסר במגנזיום? ע"פ מחקרים 60-80% מהאוכלוסייה סובלת מחסר במגנזיום. ובמיוחד חולי סוכרת, קשישים, חולים בדיסטרופיה מיוטונית, אנשים הסובלים מבעיות עיכול, צריכה מוגברת של מים מותפלים, ספורטאים (מאבדים בזיעה ובשתן 15%), אנשים הנוטלים גלולות, תרופות משתנות, סותרי חומצה ועוד .

מקורות למגנזיום: ירקות עליים ירוקים, ירקות אחרים, פירות, דגנים מלאים, אגוזים, שוקולד מריר ועוד.

הידעתם? תרופות משתנות מרוקנות מאגרים של מגנזיום, סידן, אבץ, ויטמין C, אשלגן, ויטמין B.

טיפ: סובלים ממיגרנה כרונית, נסו ליטול תוסף תזונה של מגנזיום על בסיס יומי.

 

מקרה ג – למה גורמים הסטטינים?

מטופלת בת 70 ללא מחלות רקע, הנוטלת סטטינים מזה חודש. סובלת מכאבי שרירים בלילה ובעלייה במדרגות, מתלוננת על עייפות, מיגרנה, החמרה בכיסי החניכיים.

נטילה של סטטינים עשויה לפגוע באנזים קו קיו 10  – נוגד חימצון המשתתף ביצור האנרגיה בכל אחד מתאי הגוף ומזרים דם לשריר. מגן על מעטפת התאים וחומצות גרעין מחימצון. מונע חימצון שומנים וכולסטרול ואף מגן על המוח בפני הזדקנות, משפר תנועתיות זרע ומקל על מיגרנות ופיברומיאלגיה.

גם נטילה של תרופות נוגדות דיכאון (כדוגמת ציפרלקס), משתנים, כימותרפיה, מטפורמין, חוסמי ביתא, פעילות גופנית מאומצת, סטרס, גיל ועוד – מפחיתים רמות של קו קיו 10 בגוף.  בארוחה נוכל להגיע לרמה של 3-5 מ"ג שאינה מספקת (פולי סויה, ברוקולי, תרד, אגוזים, דגנים מלאים, איברים פנימיים, דגים (סלמון, מקרל, סדינים). לכן קיים צורך בנטילת תוסף תזונה בכמות של 60 מ"ג ליום.

 

מקרה ד' – הפרעות והתכווצויות שרירים, זה טבעי?

מטופלת סובלת מצרבות עקב בקע סרעפתי. נוטלת תרופה בשם לוסק. לאחרונה מתלוננת על בטן נפוחה  למרות שלא אוכלת הרבה. תפקודי תריס ורמות קורטיזול תקינים. סובלת מהפרעות בזיכרון והתכווצויות שרירים במהלך הלילה.

 

נטילה של תרופות סותרות חומצה, תגרום לחסר בויטמינים ומינרלים עקב בעיות ספיגה (כיוון שהחומציות בקיבה תפחת). כאבי השרירים מעידים על חסר במגנזיום. בעיות זיכרון על חסר ב 12B. נפיחות בבטן – מעידה על שינוי במערך הפרוביוטי.

 

טיפול: להעדיף ארוחות קטנות, לא לאכול סמוך לשינה, לשנות את זוית השכיבה במיטה, להמנע ממזונות שומניים, חריפים, חמוצים, משקאות מוגזים, קפאין, אלכוהול.

תמיכה באמצעות צמחים נוגדי חומצה (שמאטים את יצור והפרשת חומצות הקיבה),  מוצילגיים (שמרפדים  תאים ברקמות פגועות) כדוגמת שוש קרח (ליקוריץ), אולמוס (3-4 כוסות ליום) ומשקה אלוורה ועוד.

 

חשוב: במצבים של חומציות גבוהה כמו תסמונת בארט (Barrett's esophagus) חשוב לא להפסיק טיפול בסותרי חומצה. 

 

מקרה ה' – הצד האפל של תרופות הסוכרת

מטופל בן 55 סכרתי מזה 3 שנים, נוטל METFORMIN. סובל מעקצוצים באצבעות (מעיד על פגיעה עצבית). בדיקות הדם מעידות על אנמיה וכדוריות דם אדומות גדולות (MCV). לשון אדומה.

 

ישנן תרופות לחולי סכרת המעכבות פירוק של הורמונים כדוגמת GLP1 –המופרש מתאי המעי . הבעיה היא שחלק מהתרופות מכלות את המאגרים של 12B וגם של חומצה פולית (כמו גלוקופאג', סותרי חומצה ומשלשלים למשל).

ה-USDA  ממליץ על נטילה גורפת של בי 12 מעל גיל 50.

 

טיפ: אם בבדיקות הדם MCV  גדול = חסר בבי 12 וחומצה פולית.

אם בבדיקות הדם MCV  קטן = אנמיה הנובעת מחסר בברזל.

 

איך מחליטים על נטילת תוסף תזונה כזה או אחר?

לצורך כך ממליץ ד"ר ויינפאס לשאול את השאלות הבאות:

 

קונטרה אינדיקציות בין צמחי מרפא לתרופות

ד"ר ויינפאס מציין שהפעולה של תרופות היא בדרך כלל ממוקדת משום שמשתמשות ברכיב מבודד. בעוד שההשפעה של צמחים כלל מערכתית, יותר הוליסטית, יותר איטית ומלווה בפחות תופעות לוואי. לחברות תוספי תזונה אין תקציבי ענק כמו לחברות תרופות, אבל עדיין יש כמות מכובדת של מחקרים על צמחי מרפא שניתן להתרשם מהם. וישנן לא מעט צמחי מרפא שהפכו לתרופות מוכרות.

תרופות לכולסטרול

מתי להוסיף צמחי מרפא או תוספי תזונה? צילום: PEXELS

 

ניתן להשתמש בצמחי מרפא בפורמטים שונים: חליטות של צמחים יבשים (מסיסים במים), טינקטורות/מיצויים אלכוהוליים (מסיסי שמן), מיצוי יבש בכמוסה/טבליה ועוד.

 

מתי נשתמש בצמחים ו/או תוסף תזונה?

  1. כאשר אין תרופה לבעיה – לדוגמא: עייפות, IBS, כבד שומני.
  2. מצבים שניתן לשלב בין שניהם.
  3. מצבים שנרצה להמנע משימוש בתרופות.

 

חשוב: בכל מצב חשוב לשים לב לדגלים אדומים כמו: ירידה במשקל ללא סיבה, שינוי ביציאות, הזעות לילה וחום.

מצבים בהם נרצה להזהר/להמנע משימוש בצמחי מרפא: תרופות לאפילפסיה, מדללי דם, תרופות פסיכיאטריות, מחלת לב, RF (קדחת שגרונית).

 

מצבים של עייפות ותחלואה מתמדת

בהנחה שבדיקות הדם תקינות ניתן לתת לתמיכה צמחים אדפטוגניים שמחזקים, בונים, מווסתים (מעוררים או מרגיעים). הללו משפיעים גם על מסלולים הורמונליים שונים (אדרנל, תריס) ותומכים במערכת העצבים. לדוגמא: ג'ינסנג (קוריאני, אמריקני, אסטרגלוס, סכיזנדרה, גנודרמה, רודיולה, ויטניה משכרת, סנטלה, מאקה ועוד).

 

מקרה ו

מטופלת נוטלת פוסיד 40 מ"ג בשילוב עם חליטות סרפד. סובלת מבצקות ברגליים, כאבים וחולשה ברגליים.

חלק מהחומרים העלו  את רמת האשלגן וחלק הורידו אותו ופינו אותו מהגוף. לכן הופיעו הסימפטומים שתוארו.

 

מקרה ז – למה עלול לגרום הציפרלקס?

מטופל עם אנהדוניה (תסמין של דיכאון – שמשמעו  היעדר יכולת לחוות הנאה מאירועי חיים הנחשבים למהנים). חש ירידה בתיאבון, קשיי שינה, קיבל תרופה בשם ציפרלקס ובמקביל נוטל רודיולה והיפריקום. מתלונן על הזעות, הקאות, הזיות.

ככל הנראה מדובר ב "סינדרום הסרוטונין" שתסמיניו כוללים בין היתר חוסר מנוחה, הזיות, הזעה, התכווצות שרירים, בחילות והקאות. מצב זה נגרם עקב צריכה קיצונית של סרוטונין. כל למשל, הן רודיולה והן היפריקום הם צמחים שמעלים את רמות הסרוטונין בגוף. ואצל מי שנוטל תרופות נוגדות דיכאון מלכתחילה, השילוב עשוי להיות בעייתי עקב עליה דרמטית ברמות הסרוטונין.

 

מקרה ח – איזון של דילול הדם

מטופל סובל מיתר לחץ דם. נוטל קומאדין, אספירין, ליפיטור ואנלדקס. בנוסף משתמש בכמוסות שום (לכולסטרול) ויטמין E ואומגה 3. מתלונן על דימום מהחניכיים.

הצמחים שהוזכרו הם מדללי דם, לכן בשילוב עם התרופות מדללות הדם, עשויים לגרום לדימום.

 

מקרה ט – היזהרו ממיץ אשכוליות

מטופל עם הסטוריה של מחלות לב וכולסטרול. נוטל סטטינים בשילוב עם מיץ אשכוליות. מתלונן על שתן בגוון כהה כמו קולה.

מיץ האשכוליות מכיל כימיקלים צמחיים בשם פורנוקומרינים שמעכבים את אחד האנזימים שאחראי לפירוק ופינוי של תרופות בגוף. הדבר עשוי לגרום לפירוק שריר, פגיעה בכליות ועוד. הדבר נכון גם לגבי אכילת אשכוליות (וכן פומלה) או שימוש בתוסף GSE  המופק מזרעי אשכוליות.

 

מקרה י – מה הקשר בין דיכאון להיריון?

בחורה הנוטלת גלולות למניעת הריון, לצד היפריקום לדיכאון.

ההיפריקום עשוי לבטל את השפעת הגלולות ולגרום להריון לא צפוי.

 

תזונה ותוספי תזונה לבריאות טובה

לסיכום, ממליץ ד"ר ויינפאס להתייעץ עם אנשי מקצוע, כאשר מעוניינים לשלב תרופות עם תוספי תזונה וצמחי מרפא. לשמור על הפרדה של לפחות שעתיים וחצי בין נטילת תרופות לתוספי תזונה, להעלות או להוריד מינון בהדרגה, לבדוק אינטרקציות, ולנטר את מצבנו הגופני (אנזימי כבד, תפקודי כליות ועוד) והכי חשוב – לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת.

 

ההרצאה היא חלק מאוכלים בריא בקתדרה. בנובמבר 2019 ייערך פסטיבל אוכלים בריא 11 – פסטיבל התזונה הבריאה הגדול בישראל.

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו