PassoverFocus_Fly
PassoverFocus_Fly

טיפים ליום עצמאות בריא יותר

מאת: אסתר ריו אלדד, דיאטנית
זמן קריאה: 3 דקות
איך אפשר להפוך את סל הקניות לכבוד יום העצמאות ליותר בריא?

צילום: PEXELS

Thymoquin_In

הכרזת העצמאות אולי לא כללה בשרים ונפנופים, אבל ה"על האש" הפך למסורת חגיגית בישראל. כמו כל חג, גם יום העצמאות מוציא אותנו מהשגרה העמוסה של היומיום, אבל לצערנו גם משגרה בריאה שפיתחנו.

הרגלים בריאים מתבטאים הרבה לפני המאכל או השתיה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו. אחת הדרכים להתמיד בהרגלים אלו היא, לדעת איך להתנהל נכון בקניה של אוכל.

אז לפני שאתם נוהרים לסופר לכבוד יום המנגל, כדאי שתנקטו בפעולות הבאות:

 

אל תבואו רעבים

תחושת רעב במהלך הביקור בסופר משולה למלאך הרע שיושב לנו על הכתף ומפציר בנו לחטוף כל מה שבא ליד, כשלצערנו מאכלים בריאים לא יהיו בראש הרשימה. במצבי רעב הנטייה שלנו היא להימשך לחטיפים ועוגיות, או בשמם המלא – מאכלים שלא עוזרים לנו לשמור על הבריאות.

 

ערכו רשימת מצרכים

רשימת קניות מתוכננת מראש תמקד אתכם וגם תחסוך לכם הרבה זמן. רשימת קניות מבטיחה שגם אם תחרגו ממנה, לא תחרגו כמו שהייתם חורגים אם לא הייתה לכם רשימה.

רצוי שהרשימה תהיה מחולקת לקטגוריות בהתאם לנוחות שלכם. אני ממליצה לחלק אותה לפי המחלקות בסופר, כשהמחלקה הראשונה שתבקרו בה תהיה מחלקת הירקות. לא חובה להשאיר מקום למחלקת המתוקים או החטיפים.

 

בחרו בשר רזה

האיגוד הקרדיולוגי בישראל  ועמותת הדיאטנים בישראל – עתיד ממליצים  על צריכת חלקים רזים של בשר ועוף, לשמירה על בריאות הלב ועל משקל יציב ובריא.

חלקי עוף רזים הם: חזה עוף, פרגיות, כרעיים (רצוי בלי העור) והודו. חלקי בשר רזים – סינטה, שייטל, פילה.

וותרו על בשרים מעובדים שבינינו גם לא מגיעים לטעם האמיתי והטוב של בשר טרי ועלולים לגרום להשמנה ולהתפתחות של מחלות מעי וסרטן.  הבשרים המעובדים הם – נקניקיות, קבבים, המבורגר, פסטרמות, נקניקים וכו'.

הקפידו להשאיר את הבשר/העוף מקורר בצידנית.

צמחונים או טבעונים? בחרו מוצרים . לא  מעובדים, כאלה שיותר קרובים לצורתם הטבעית (כמו טופו או סייטן). רצוי שתימנעו מתחליפי הבשר השונים, כגון נקניקיות והמבורגר מן הצומח.

 

שדרגו את החגיגה עם ירקות צבעוניים

הירקות מוסיפים צבע, טעם ושדרוג לכל ארוחה וגם עוזרים לנו לשמור על בריאות מיטבית. הירקות עשירים בויטמינים ומינרלים ומכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים המסייעים לנו לעיכול.

צרפו לחגיגת העצמאות ירקות בשתי צורות – שיפודים וסלט טרי.

ירקות מצויניים לשיפודים הם: עגבניות, בצל (לבן, סגול, שאלוט), פטריות, גמבה, פלפלים, חצילים, קישואים וכל ירק אחר לטעמכם.

ירקות טריים יעניקו רעננות לארוחה וגם ישמרו על הויטמינים שהם מכילים.

אוהבים סלטים קנויים? סלטים אלו, כגון כרוב במיונז, מטבוחה, סלט טורקי ועוד, הם מזון מעובד לכל דבר. האופציה הבריאה (והזולה) היא לרכוש את הירקות עצמם ולבשל או לחתוך אותם מבעוד מועד, כך שכשתגיעו לפארק הדבר היחיד שתצטרכו לעשות זה לתבל אותם.

 

חומוס וטחינה – הגרסה הבריאה

צמד המאכלים הישראלי הזה, יכול להיות מאוד בריא ויכול להיות גם מאוד לא בריא.

חומוס קנוי של חברות המזון השונות מכיל חומרים משמרים ורכיבים נוספים שעלולים לפגוע לנו בבריאות. אבל אל תמהרו להתייאש, האופציה הבריאה (והטעימה יותר) היא לרכוש חומוס טרי מחומוסייה או כמובן להכין בבית.

את האחות של החומוס, בלעדיה הוא לא יכול להתקיים, רצוי להכין מטחינה גולמית. ערבבו טחינה גולמית עם מים, מלח ומעט לימון וקיבלתם טחינה מנצחת. הכינו מראש ושמרו בקופסא אטומה.

שתייה בדיאטה

המים יכולים לשפר את המצב (Pixabay_kaboompics)

 

זכרו לרכוש ולשתות מים

בין אם חגיגות יום העצמאות שלכם נעשות בבית ובין אם בחיק הטבע, הצטיידו במספיק מים לכל אחד מבני המשפחה. ההמלצה היא לשתות בין 8-12 כוסות מים ביום, בדגש על מים (אפשר גם סודה).

שימו לב כי משקאות על בסיס קפאין, כמו משקאות אנרגיה, קפה, תה וקולה הינם משקאות משתנים ואילו מיצים ושתיה ממותקת מכילים בעיקר סוכרים ורכיבים נוספים שפוגעים לנו בבריאות ועלולים לגרום לעליה לא רצוי במשקל.

לא אוהבים מים? קלפו מלפפון או חתכו פירות הדר, הוסיפו נענע והכניסו לבקבוק או לקנקן.

 

כמה עצות לסיום:

 

חג עצמאות שמח!

 

הכתבה באדיבות אסתר ריו אלדד, דיאטנית, חברת עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל – עמותת עתיד

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו