In2024_Fly
supherb_Fly

ניקוי רעלים – טוב? רע? או לא נורא?

מאת: עדי לוין, דיאטנית
זמן קריאה: 4 דקות
לאחרונה דווח בתקשורת על אישה שצום מיצים "לניקוי" הוביל אותה למצב רפואי קשה. זה הזמן לעצור ולבדוק מה אומרים המחקרים על ניקוי רעלים
Thymoquin_In

ניקוי רעלים או דה-טוקסיפיקציה (Detoxification) הוא סוג של התערבות תזונתית קצרת טווח שמטרתה להוציא החוצה מהגוף רעלים, לקדם בריאות ולסייע לירידה במשקל.
נכון להיום, אין שיטה אחת וקיימות טכניקות שונות של דיאטות ניקוי רעלים, לדוגמא:

ניקוי רעלים הפך לטרנד פופולארי עם הבטחות רבות: טיפול בהפרעות גסטרו-אינטנסטינליות, מחלות אוטו-אימיוניות, דלקות, פיברומיאלגיה, עייפות כרונית, ירידה במשקל ובאופן כללי כטיפול מונע מחלות. חלק מהמסגרות בהן דיאטות אלו מוצעות אינן נמצאות תחת פיקוח של איש מקצוע.

ברפואה הקונבצניונלית המושג "רעלים" מתייחס לסמים ואלכוהול, והניקוי הוא למעשה הגמילה מהם.
בדיאטות ניקוי רעלים מסחריות המושג "רעלים" הוא רחב יותר ומתייחס לכימיקלים, מתכות כבדות, מזון מעובד ומוצרים מזיקים אחרים אשר נפוצים בעולם המודרני והמתועש של עכשיו.
ההתייחסות לכימיקלים השונים הוא במינוח של "טוב" ו"רע", ללא התייחסות כלל למינון החומר- מה שעל פי רוב קובע את רעילותו. בנוסף, לרוב לא מוסבר המנגנון באמצעותו הרעלן יוצא החוצה מהגוף, מה שמקשה לחקור את טענות הדיאטות השונות ומהימנותן.

בסוף שנת 2014 פורסמה סקירה מקיפה בנושא ניקוי רעלים בכתב העת "Journal of Human Nutrition and Dietetics". לפי מסמך זה, לא בוצעו מחקרים קליניים משמעותיים בנושא זה, וקומץ המחקרים הקטן שפורסם מכיל מגבלות מתודולוגיות רבות (גודל מדגם קטן, הטעיות, היעדר קבוצת ביקורת, הסתמכות על דיווח עצמי וסובייקטיבי והיעדר מדידות של פרמטרים כמותיים).

 

מסוכן

מה יותר מסוכן – הרעלים במזון או שינוי קיצוני? צילום: PEXELS

 

חשיפה לכימיקלים ורעלים, האם עלינו להיות מודאגים?
מגמת התיעוש בעולם נמצאת בעליה מתמדת ויחד איתה עולה החשיפה לכימיקלים. מעריכים כי בארה"ב בכל שנה מוספים לפחות 2000 סוגים שונים של כימיקלים למזונות ולמוצרים אותם אנו צורכים, אשר השפעת רובם על הבריאות טרם נבדקה.

מהו תפקיד הגוף בניקוי רעלים?
לגוף האדם יש מגנונים משלו לניקוי רעלים – הכבד, הכליות, מערכת העיכול, העור והריאות שלנו -כולם משתתפים בתהליכים של הפרשת חומרים לא רצויים החוצה מהגוף.
מסלולי הניקוי אותם מבצעים האיברים בגופינו תלוי בכימיקל עצמו – הכימיקל יכול לעבור המרה למטבוליט פחות רעיל (למשל מתילציה של ארסן), מטבוליזם וצימוד למולקולות שונות על מנת להפרישו דרך מערכת השתן או הצואה.
נכון להיום, אין שום הוכחות מדעיות התומכות כי דיאטות ניקוי רעלים אכן מסייעות בניקוי הגוף מחומרים אלו.

מהו תפקיד התזונה בניקוי רעלים?

מחקרים שבוצעו בבעלי חיים הראו כי מספר מזונות שונים הצליחו להפחית הצטברות של מתכות בגוף. לדוגמא, כוסברה נמצאה כמפחיתה הצטברות של קדמיום בכבד של דג מסוג "טרוטת עין הקשת" ב-20-30% ומובילה לירידה של 22% בריכוז העופרת בעצמותיהם של עכברים מורעלים בהשוואה לקבוצת הביקורת.

מחקרים נוספים בבע"ח מצאו גם כי הזרקת חומצה מאלית (נמצאת ביין ובענבים), חומצה ציטרית (נמצאת בפירות הדר) וחומצה סוקסינית (נמצאת באוכמניות ותפוחים) לעכברים עם ריכוז גבוה של אלומיניום בגופם הגדילה את הפרשת האלומיניום בצואה והורידה את ריכוז האלומיניום בעצם בהשוואה לקבוצת ביקורת. המנגנון לכך עדיין אינו ידוע.

בשורה תחתונה- מאחר ולא בוצעו מחקרים בבני אדם, קשה לומר האם תוצאות מחקרים אלו רלוונטיות ברמה הקלינית לאדם וחשוב לציין כי צריכה מספקת של ברזל, סידן ומגנזיום היא הדרך הטובה ביותר להגן מפני הצטברות אלומיניום בגוף.

האם דיאטות ניקוי רעלים אפקטיביות לירידה במשקל?
לפי הסקירה, אין מחקרים מדעיים שחקרו את האפקטיביות של דיאטות ניקוי רעלים על ירידה במשקל ולכן אסטרטגייה זו אינה מגובה מחקרית.
ירידה במשקל תושג באמצעות גרעון קלורי (הכנסה קלורית נמוכה ביחס להוצאה האנרגטית) .
לרוב דיאטות ניקוי רעלים שונות עניות בנוטריינטים חיוניים (למשל, כמות חלבון נמוכה) ודלות בקלוריות ולכן מקיימות את תנאי הגרעון הקלורי. מכאן, שתיתכן ירידה במשקל בטווח הקצר. ירידה במשקל זו היא לרוב בשל איבוד נוזלים ובמקרים מסויימים איבוד מסת שריר.

האם אסטרטגייה זו יעילה לירידה במשקל גם בטווח הארוך?
דיאטות ניקוי רעלים הן לרוב תחומות בזמן. העדויות מלמדות כי כאשר חוזרים לאכול "רגיל" גם חוזרים להרגלי האכילה הישנים ועלולה להתרחש עליה במשקל.
יתרה מכך, אנשים רבים עלולים לבצע "פיצוי קלורי" (אכילת יתר, כי "עכשיו מותר") מה שעלול להוביל לצריכת קלוריות עודפת והשמנה עוד מעבר למשקל ההתחלתי.

מה כן אפקטיבי לירידה במשקל?

האסטרטגייה הטובה ביותר לירידה במשקל היא דיאטה היפו-קלורית אשר מאוזנת מבחינת נוטריינטים, מכילה את כל אבות המזון ומותאמת לאורח חייו של האדם והעדפותיו.
הישגים לאורך זמן יישמרו כאשר תהליך הירידה במשקל מלווה על ידי בעל מקצוע. הטיפול התזונתי אינו צריך להיות תחום בזמן אלא עליו להיות מוגדר כתהליך מתמשך, אשר במהלכו האדם מסגל לעצמו הרגלים חדשים, לומד להתמודד עם קשיים ופיתויים ומשנה את אורח חייו בכל ההיבטים (פעילות גופנית, הפסקת עישון, שינה מספקת וכו').


מה הם הסיכונים בדיאטות ניקוי רעלים?

הסכנות הבריאותיות העיקריות של דיאטות ניקוי רעלים קשורות לצריכה הקלורית הנמוכה לכמות בלתי מספקת של נוטריינטים חיונים בתפריט.

אם כך, איך ניתן לנקות רעלים?

גוף האדם יודע היטב להתמודד עם רעלנים ולנטרל אותם. על מנת לסייע לגוף לבצע זאת מומלץ:
1. להפחית במזונות מעובדים ומתועשים.
2. להפחית במזונות מטוגנים ועשירים בשומן רווי וטראנס.
3. לבצע פעילות גופנית סדירה.
4. להפחית סוכרים פשוטים וממתיקים מלאכותיים.
5. להקפיד על שתיית נוזלים מספקת (מים).
6. להימנע מעישון סיגריות ושתיית אלכוהול מופרזת.

 

שורה תחתונה – היזהרו מדיאטות קסם

נכון להיום, אין ראיות מדעיות מספקות על מנת לתמוך בשימוש בדיאטות ניקוי רעלים שונות למטרת ירידה במשקל, שיפור הבריאות או ניקוי רעלנים מהגוף.
דיאטות ניקוי רעלים עלולות להוות סכנה של ממש בטווח הקצר ובטווח ארוך, במיוחד כאשר מתנהלות ללא פיקוח של איש מקצוע.
מאחר והתחום פרוץ, מומלץ להתייעץ עם דיאטנ\ית קליני\ת ולהזהר משרלטנים ומדיאטות "קסם".

הכתבה באדיבות עדי לוין, דיאטנית, חברת עמותת עתיד, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל.

 

המאמר מתאר את חוות דעתה של הדיאטנית על ניקוי רעלים ואין לראות בו המלצה או אזהרה מטעם הפורטל בנושא דיטוקס; הפורטל לתזונה בריאה Eatwell משמש כערוץ פרסומי ואין הוא ממליץ על מטפל כזה או אחר ואינו נושא באחריות כלשהי למוצר/שירות שניתן ע"י חברה או בעלי המקצוע המפורסמים באתר או בכלל.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו