supherb_Fly
In2024_Fly

טעם, בריאות ומראה מיוחד - האגסים כאן כדי להישאר

אמנם צורתו מזכירה חמוקיים ענוגים, אך אל תטעו – האגס הוא אחד הפירות הבריאים והתורמים ביותר להרזיה הנמצאים כיום על המדף, בין היתר בזכות הסיבים התזונתיים המצויים בו (ובעיקר בקליפתו) והערך הגליקמי הנמוך שלו. כתבה בניחוח פירותי.
Thymoquin_In

אני מודה, לא תמיד התעניינתי בסגולותיהם של פירות, ובמיוחד לא כאלה שלא "עשו עליה" ממקומות אקזוטיים כמו האננס והמנגו, שתמיד נראו קוסמים יותר מחבריהם ה"צברים" הידועים. אלא, שלאחרונה זכיתי להשתתף באירוע שהתקיים במכללת "דנון" לבישול בנמל תל אביב המוקדש כל כולו לאגסים, בהנחיית "איש האגסים" יובל בן נר, כשעל הסירים והמחבתות במטבח מנצח ביד רמה השף חגי לרנר לצד צוות בשלנים מהולל של מכללת "דנון", ואחרי טעימות של מגוון רחב של מנות שונות, מהמתאבנים ועד הקינוח, דרך מנות עיקריות בשריות (!), המבוססות כולן על אגסים, הבנתי שמדובר בפרי שאת הפוטנציאל שלו עוד לא השכלתי לנצל, ויש כל כך הרבה מה לנצל!.

 

ואם כבר הזכרנו את האננס והמנגו, הראשון הוא פרי עסיסי ומתקתק מדרום אמריקה והשני בעל ארומה עשירה ומרקם סיבי מאסיה, כאן המקום לציין שהאגס ה"מקומי" בכלל מגיע אלינו ברובו מ"הדוד סם", הלא היא ארה"ב, בזכות תנאי מזג האוויר הדרושים לגידולו, כלומר – אזורים קרים, קרים מאוד.. ובניגוד לפירות העסיסיים והמתוקים מאוד, שטעמם הלפעמים דומיננטי מדי ועושר העסיס שלהם מגביל את השימוש בהם למנות שאינן קינוח מובהק, האגס ניחן בארומה עדינה מאוד ובמרקם יציב, שתי תכונות שמאפשרות לו להשתלב גם בצורתו ה"בסיסית", החיה – למשל בסלט, ולאחר אפיה או ריסוק, הוא מצוין גם כתוספת מפתיעה בפשטידות או אפילו כ.. מרק מרענן!.

 

בריא + נראה טוב – האגס

לא רק שטעמו של האגס מעשיר ומשתלב בכמעט כל מנה – כידוע, עם עליית האינסטגרם, נאלצים שפים להיות יותר ויותר מקוריים ולהמציא מנות לא רק טעימות וריחניות אלא שגם מצטלמות נהדר, וגם כאן, האגס ממלא תפקיד עיקרי בצורניות המנה, בזכות צורתו העגלגלה (ויש שיאמרו סקסית) המושכת את עין הצופה (ויותר חשוב – את עיני האורחים).

 

מרק אגסים

מרק אגסים. באדיבות יובל בר נר ראשי

 

וכשאני חושבת על שימוש מקורי ומושך באגסים, אני נזכרת, רק על קצה המזלג, במנות של חגי לרנר וצוותו, כמו פוקאצ'ה אגסים (שילוב של מתוק ומלוח – יש מושלם מזה?), סלט סביצ'ה דניס עם אגסים (כמה שהעדינות של שני המרכיבים האלה משתלבת נהדר!), סלט עוף אסיאתי חרפרף שמאוזן בעדינות של האגס, ועוד ועוד מנות מבוססות בשר שזוכות לפאנץ' מתקתק בזכות שילוב אגסים מבושלים. ולא נשכח גם את הקינוח – מרנג עטוף בקצפת, שוחה ברוטב אגסים מתקתק.. אכן מעורר השראה.

אגסים – ויטמין C במקסימום, קלוריות במינימום

לא נסיים טור על אגסים ללא התייחסות לסגולותיו הרבות, שהרי לשם כך התכנסנו.. אז מה יותר חשוב מויטמין C? הויטמין ששומר על עור פנינו זוהר ובריא ותורם למערכת החיסונית? חדשות טובות – האגס הוא פרי עמוס ויטמין C, מה שהופך אותו לאחד הפירות הבריאים ביותר, בכל עונות השנה וכל זאת ב"מחיר" של 50 קלוריות בלבד. שווה, לא?. ועור הפנים הוא אמנם חשוב, אך לאגס תכונות חשובות רבות נוספות, כמו נוגדי החימצון והסיבים התזונתיים הרבים שבו המסייעים לזירוז מערכת העיכול ומעכבים את ספיגת הסוכר, וישנה סברה שהוא מסייע גם למניעת מחלות לב, מניעת סכרת, מניעת סרטן השד והורדת כולסטרול רע. ההורים שבינינו מכירים גם את תרופת הסבתא לשיעול ילדים המבוססת על מיץ אגסים. חשוב לציין, שישנו הבדל מסוים בין אכילת אגס טרי לאגס שעבר עיבוד, מאחר ובתהליך העיבוד מאבד האגס חלק (אך לא את כל) סגולותיו.

אז אני לא יודעת מה אתכם, אבל השתכנעתי והשנה אקנה יותר אגסים. בתיאבון!

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו