SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

10 המזונות הכי בריאים

מאת: איילת אופיר, מטפלת בכירה באיורוודה ובצמחי מרפא
צמחונות, טבעונות, אטקינס, רואו פוד - האם יש דיאטה אחת שמתאימה לכולם, תמיד, בכל גיל ובכל שלב בחיים? ד"ר עדיאל תל אורן מנפץ כמה מיתוסים חשובים וגם נותן את 10 המזונות

צילום: 123RF


ד"ר עדיאל תל אורן הגיע לכנס אוכלים בריא מסיבוב הרצאות בארה"ב על מנת לנפץ לנו כמה מיתוסים ותיקים. לא סתם מיתוסים אלא כאלה הקשורים בדיאטה – נושא כאוב, טעון רגשית ושנוי במחלוקת. כשתל אורן מדבר על דיאטה הוא מתכוון לכל סט של הנחיות לגבי מה לאכול או לא לאכול ולא בהכרח לדיאטה להרזייה במשקל.

כבר עשרות שנים אנו מתוודעים לדיאטות כאלה או אחרות הטוענות לכתר התשובה לעודף המשקל ושיפור הבריאות. אבל מה היא הדיאטה האידיאלית והאם היא קיימת בכלל? האם יש דיאטה אחת שמתאימה לכולם, תמיד, בכל גיל ובכל שלב בחיים? ואם כן למשך כמה זמן צריך להתמיד בה?

כמה שאלות נוקבות הועלו לאוויר למשל: מה גופנו אמור לאכול בכלל? דיאטת "אטקינס" או אולי תזונה מקרוביוטית? תזונה על פי סוג הדם או לספור קלוריות בשיטת שומרי משקל? האם הדיאטה היא שעוזרת לנו או אולי המזונות שהוצאו מן התפריט שלנו?

למשל מעבר לדיאטה צמחונית-טבעונית משאיר מחוץ לתזונה שלנו מגוון מזונות מהחי הידועים כמעוררי דלקתיות או אלרגניים. אולי זו הסיבה להקלה והתחושה הטובה שחשים אלו שעברו לדיאטה זו? ושאלה אחת מאד עקרונית שאם תחשבו עליה תגלו שהיא נשמעת גם הגיונית: האם עלינו באמת לענות את עצמנו במסלול צר ומוגבל מאד של תזונה מסוימת או שמא מילת הקסם כאן היא גיוון?


הדיאטה שבחרתם מגובה במחקרים?

 

אחד החסרונות הבולטים בדיאטות השונות, טוען תל אורן, היא התעלמות מרכיבים חשובים שלא נכללו בהן והעובדה שהן מציעות מגוון קטן מדי של סוגי מזונות שהן מתירות. בנוסף יש כאלה המתעלמות מן המדע או מביאות בחשבון רק חלק מן העובדות. דיאטה הינה סט של חוקים המכתיבים לנו תזונה שאמורה לשפר את בריאותנו, לסייע לנו לרדת במשקל ולהרגיש טוב יותר. רוב הדיאטות טוענות שיש להן את המפתח לשיפור בריאות הגוף והנפש, חיזוק האון המיני והכושר הגופני, מתיימרות לתת לנו יותר אנרגיה ולסייע לנו לרדת במשקל ולהאריך את חיינו. האם הן מגובות במחקר מדעי?

לדעתו של ד"ר תל אורן אין בעיה לאמץ דיאטה מסוימת למספר שבועות עד מספר חודשים, אבל מה קורה אחרי מספר שנים ואיזה השלכות תהיינה לה על בריאותנו בעתיד? יש גורמים נוספים מלבד התזונה המשפיעים על בריאותנו שחשוב להתחשב בהם כמו למשל סטרס, בעיות רגשיות ונפשיות, טיפולים רפואיים ותרופות שקבלנו, חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית, רעלים מהסביבה, חוסרים תזונתיים, מחסור בנוטריינטים חיוניים כמו שומנים בריאים, ברזל,  אבץ, או ויטמין 12B. מי שמאמץ דיאטה צמחונית-טבעונית עלול להגיע למחסור משמעותי בוויטמין חשוב זה.

 הבחירה בשיטת תזונה זו או אחרת חייבת להיות מבוססת על עובדות מדעיות ולא על אמונה או רגש. זה היה אולי המסר הפשוט והחשוב ביותר בהרצאה. חשוב לא פחות לנסות להבין מה הטבע יעד לנו. הטבע לא אומר לנו שאנו חייבים להיות 100% צמחונים או טבעונים, עובדה שיש לנו קולטנים לוויטמין 12B לאורך המעי הדק, הם לא היו שם אם המזון שלנו לא היה מכיל 12B המצוי במזונות מהחי. בטבע אכלנו בשר ציד וזה המקום להעיר ולהאיר את עינינו בהבדל התהומי בין בשר ציד והבשר המעובד והמתועש שאנו קונים בסופר. התזונה ואורח החיים של החיות אותן אנו אוכלים היום שונים בתכלית ממה שאמור להיות בטבע ולכן אין דין בשר ציד כדין הבשר שזמין לנו כיום.

ד"ר תל אורן, טבעוני בעצמו ובעל רשת מסעדות רו-פוד בארה"ב, דיבר על החסרונות בשיטת תזונה זו והסכנות האורבות לבריאותו של מי שמאמין בה בצורה עיוורת. תופעות נוירולוגיות קשות, דמנציה ומחלות ניווניות אחרות בשל מחסור חמור בוויטמין 12B או בכולסטרול החיוני ביותר לבריאות תאי הגוף והמוח.

טבעונים, היזהרו ממחסור בכולסטרול

כמובן שלא יכולנו להמשיך הלאה בלי כמה מילים על כולסטרול: הכבד מייצר כולסטרול כי יש לו תפקיד חשוב בגוף. הוא מרכיב חשוב בממברנות התא, בכדוריות הדם האדומות והלבנות ומיצי המרה, משמש כחומר גלם לייצור הורמוני מין וסטרס וויטמין D, בעל תפקיד במערכת החיסון וחיוני לתפקוד תקין של המוח ומערכת העצבים.

לדעתו של ד"ר תל אורן חשוב להפעיל הגיון בריא ולא ללכת בצורה עיוורת אחרי שיטת תזונה זו או אחרת, הוא מטיף לגמישות וחופש גדול יותר בבחירת המזונות המרכיבים את תזונתנו ומדגיש את חשיבות הגיוון.

וממשיכים לנפץ מיתוסים: הדיאטה הזו הצילה אותי, האומנם? אולי תודות לכמה מזונות מזיקים שלא נכללו בה השתפרה בריאותי? רוב הדיאטות אינן כוללות מזונות אלרגניים ומעוררי דלקת. אולי בכלל זו הסיבה שהן משפרות את בריאותנו?

מיתוסים נוספים שנופצו – מאחר והדיאטה הזו הצילה אותי עלי להמשיך בה כל החיים. לדעתו של ד"ר תל אורן זו תפישה מסוכנת ולא נכונה. פתולוגיות רבות מתפתחות במשך שנים, חשוב להביא בחשבון גם גורמים נוספים כמו למשל תורשה וגנטיקה, התנהגות האם בתקופת ההיריון, הינקות והילדות שלנו ולהבין כי לא כל הגורמים למחלות תלויים בתזונתנו.

או: מה שעבד בשבילי טוב בשביל כולם והם צריכים לאמץ את השיטה שלי – ברור שלא. דיאטות קיצוניות מידי או צומות ממושכים לא מתאימים לכולם וחשוב לבצע אותן בפיקוח מקצועי בלבד.

דיאטות עתירות חלבון – סכנה גם עבור טבעונים

 

ד"ר תל אורן הקדיש כמה מילים גם לדיאטות עתירות חלבון. לדבריו תזונה עתירת חלבון תביא תועלת אולי בטווח הקצר אך היא עלולה להיות מסוכנת בטווח הארוך. החלבון גורם לתסיסה במערכת העיכול, יש לו תוצרי לוואי מזיקים והוא עלול לגרום לתסמונת עמידות לאינסולין, סרטן ומחלות אוטו אימוניות. עודף חלבון עלול גם להעלות רמות קורטיזול (הורמון סטרס), לעודד השמנה בטנית, ירידת רמות טסטוסטרון, לפגוע במערכת החיסון וגם לגרום לנו להתמכרות כי הוא מעלה רמות של נוירוטרנסמיטרים במוח.

טבעונים עלולים גם הם להתמכר לעודף חלבון אם הם צורכים תוספים עתירי חלבון, כמו למשל זרעי צ'יאה או כמויות בלתי נתפסות של אגוזים למיניהם.

ומה לגבי השומן?

 

ובכן ד"ר תל אורן לא ממליץ על דיאטות דלות בשומן ובטח לא לאורך זמן. וגם כאן הטבע נותן לנו תשובה ברורה – אם לא היינו אמורים לאכול שומן לא היה לנו כיס מרה.

מיתוס נוסף שנופץ – הדיאטה היא דבר עקבי. ד"ר תל אורן הדגיש את החשיבות שבשינוי וגיוון ודיבר על כך שהדיאטות השונות אומרות לנו מה לא לאכול. לדעתו חשוב יותר לומר מה כן לאכול, במה חשוב להזין את הגוף שלנו.

ובכן מה כן לאכול כדי לא לרעוב או לפתח חוסרים תזונתיים, מה לאכול כדי להרגיש טוב פיזית ונפשית ומה הם המזונות הגורמים להתמכרות?

חשוב לכלול בתזונה שומן רווי ממקור צמחי כמו למשל שמן קוקוס המסייע לחילוף החומרים. קבלו טיפ אחד פשוט מד"ר תל אורן: הוא לא אוכל שום דבר ארוז ובכך חוסך מעצמו מזון מתועש, חומרים משמרים, צבעי מאכל, שומנים מעופשים ועוד.

ד"ר תל אורן ממליץ על מזון טרי, מקומי, הגדל בשטח טבעי ואורגני היישר מאמא אדמה. המזון הפשוט הוא האידיאלי בשבילנו – עלים ירוקים (כף האווז, חובייזה, סרפד, ריג'לה – חלקם לכאורה עשבים שוטים) ירקות ממשפחת המצליבים, צמחי מרפא. חשוב להמעיט בצריכת מזונות-על עתירי חלבון, להפסיק לספור קלוריות  "זה רק מסבך את החיים, מייצר רגשות אשם ותחושת כשלון".

הטבע נתן לנו שפע של מזונות אבל לא צירף "הוראות הפעלה" לצירופי מזון. עדיף לאכול מגוון מזונות, לא לשתות בזמן האוכל (כדי לא לדלל את מיצי העיכול) ואם מערכת העיכול תקינה אין לדבריו מניעה מלאכול פירות וירקות ביחד. הטבע העניק לנו שפע ורצוי שנהנה ממנו.

עשרת המזונות שיש לאכול כל יום

 

עשרת המזונות עליהם ממליץ ד"ר תל אורן לאכול כל יום הם: עלים ירוקים כהים, פירות, ירקות ממשפחת המצליבים, אגוזים וזרעים, ירקות, שמנים שמקורם בפירות (אבוקדו, קוקוס, זית), קטניות, אצות, דגנים וירקות שורש.

 

ועוד כמה אנקדוטות חשובות: מחסור בוויטמין D חשוב להשלים (הוא עלול להיות קטלני עבורנו ולגרום ל- 20 סוגי סרטן, סוכרת, מחלות לב, בעיות נוירולוגיות, אוטיזם ועוד) וגם להקפיד להיחשף לשמש . אין תחליף לאכילה נכונה אבל לעיתים צריך להיעזר בתוספים איכותיים כשסובלים מחוסרים, מחלות או חוסר פגיעה בתפקוד מסוים. שומנים הם מרכיב חשוב בתזונה על מנת לספוג ויטמינים מסיסים בשמן. שמן קוקוס מסייע לשיפור חילוף החומרים. לדעתו של ד"ר תל אורן תזונה מקרוביוטית היא אנטי דלקתית אולם בשל חוסר הגיוון עלולה לגרום להתפתחות רגישויות למזון. ביצים לפי תל אורן ניתן לאכול, אבל אולי פעם בחודש, בטח לא כל יום.

 

אילת אופיר, מטפלת בכירה באיור וודה, צמחי מרפא ותזונה.   ayeletoffir@gmail.com

השאירו תגובה:
  1. ירוק טחון

    כתבה מאכזבת ברמה עיתונאית, דגל השטחיות. 10 המזונות מוזכרים בשורה אחת בסוף, ללא כל הרחבה. רוב הכתבה היא שורה ארוכה של הפחדות. כורך בנשימה אחת דיאטה עשירת חלבון מן החי ומן הצומח, נושא B12 מוצג כמפחיד במקום להסביר, והטיעון של גיוון בתזונה מובא ללא הנמקה והסבר.