natu_Fly
natu_Fly

תקציב סופגניות לכבוד חנוכה

מאת: סיגלית פז, דיאטנית קלינית
זמן קריאה: 3 דקות
8 ימים של סופגניות ולביבות זה לא עניין קל, בייחוד כשיש במשפחה ילדים עם בעיית משקל. הנה כמה עצות פרקטיות למזעור נזקים, צמצום קלוריות והתמודדות עם הפיתוי
supherb_IN

תקציב סופגניות

אין ספק, חנוכה הוא אחד האתגרים הלא קלים עימם מתמודדים שומרי המשקל שבינינו. ובייחוד הורים לילדים בעודף משקל. הסופגניות והלביבות עתירות הקלוריות, חוסר התעסוקה, סדר היום ההפוך, והחופשה מחוגי הפעילות הגופנית, עלולים להסתכם בעלייה במשקל.

סופגניה ממוצעת מספקת כ-500-350 קלוריות, לביבה כ-150-200 קלוריות. מבלי להרגיש, בארוחת חג אחת שכוללת שתי לביבות וסופגניה, ניתן להגיע לכמחצית מכמות הקלוריות היומית המומלצת לילדים.

מעבר לעניין הקלוריות, אין זה סוד שסופגניות ולבביבות הן לא "מאכלי בריאות". הן מכילות כמויות לא מבוטלות של שמן. לרוב כשנקנות בחוץ, מדובר בשמן סויה או חמניות, שידועים כשמנים פחות בריאים בגלל הרכב חומצות השומן שלהם. בעיה נוספת היא שהתחלופה של השמן היא נמוכה, כך שסביר להניח שהשתמשו באותו שמן מספר רב של פעמים. כתוצאה מכך, השמן עבר תהליך של חמצון, וכמות הרדיקלים החופשיים בו גבוהה. בנוסף, הסופגניה עשירה גם בפחמימות פשוטות – קמח לבן או תפוחי אדמה, ובכמויות גדולות של סוכר – שבמקרה הטוב מגיע מריבה בלבד, במקרה הפחות טוב – מציפויים כמו  ריבת חלב, שוקולד וקצפת.

אז נכון, לא מדובר  במאכלי בריאות. מהצד השני, עד כמה שחשוב לנו כהורים לשמור על בריאותו הפיזית של הילד, חשוב גם לשמור על בריאותו הרגשית והנפשית ולא לגרום לו להרגיש יוצא דופן. אם שאר בני המשפחה והילדים אוכלים סופגניות ולביבות, אין סיבה שלא יאכל כמו כולם, ושירגיש "בעונש". רגשות שעלולים ליצור חסך שיתבטא אח"כ  בתחושת תסכול אדירה, קנאה בן אחים, גניבת אוכל ובאכילה מופרזת כפיצוי.

הנה כמה עצות פרקטיות להתמודדות עם פיתויי הסופגניות

1. צרו "תקציב סופגניות" – תכנון מראש של כמות הסופגניות שתאכל בחג כולו יכול לעזור להתמקד. כשהילד יודע כמה סופגניות יש לו סה"כ הוא יכול לבחור מתי לאכול ומתי הוא מעדיף לוותר. התחושה שהבחירה בידיים שלו מעצימה ומאפשרת לו להיות שותף בתהליך. חשוב לשוחח על כך באופן אישי עם הילד ולא להביך אותו מול שאר בני המשפחה.

2. בחרו מתי – בכל זאת חנוכה הוא לא חג קצר, שמונה ימים של סופגניות ולביבות באמת יוצרים עומס של מאכלים לא בריאים לכן, החליטו מראש מתי יהיו סופגניות ולביבות ומתי לא. לא כל הדלקת נר מחייבת אכילת סופגניות ולביבות, ניתן לקיים טקס נפלא שכולל שירים, בילוי זמן איכות יחד והדלקת נרות.

3. סופגניות אוכלים רק בחנוכה – הסופגניות צצות להן בכל פינה, לפני, במהלך ואחרי החג. כדאי להחליט מראש, שסופגניות אוכלים בחנוכה בלבד, וכך למנוע עימותים עתידיים. כשהגבולות ברורים, קל יותר לעמוד בהם.

4. בחרו בסופגניות קטנות, אפויות, ובמילוי ריבה – התוספות השונות כמו שוקולד, קצפת, שמנת וכו' מכילות הרבה סוכר אך גם הרבה שומן, ולכן יכולות להעלות את הערך הקלורי של הסופגניה עד לפי שניים. מומלץ לבחור בסופגניה במילוי ריבה – כפית של ריבה מספקת כ-20 קלוריות כיוון שיש בה הרבה סוכר אך לא הרבה שמן ולכן עדיפה על פני התוספות האחרות.

5. ניתן לחלוק – סופגניה היא קינוח די גדול לילד. לכן כמו שבמסעדה בני המשפחה חולקים בקינוח, גם כאן ניתן לעשות אותו הדבר ולהנות מהאכילה גם בכמות קטנה.

6. סופגניה היא לא ארוחה – ילדים רבים מגיעים להדלקת הנר רעבים כי לא אכלו ארוחת ערב וכתוצאה מכך הם אוכלים הרבה סופגניות ולביבות כדי להשביע את רעבונם. חשוב להקפיד שהילדים יאכלו ארוחת ערב מזינה כך שלא יגיעו רעבים כך שהסופגניה תהיה הקינוח ולא הארוחה השלמה.

7. סופגניה שלא נאכלה רצוי לזרוק – כשיש פיתויים מול העיניים הרבה יותר קשה להתנגד להם. מה שיש בבית נאכל. לכן אם במקרה נשארו  סופגניות מהדלקת הנר, כדאי לזרוק או להקפיא, ובפעם הבאה לקנות פחות.

8. הגבילו שעות מסך ועודדו פעילות גופנית – בחופש  חנוכה כמו בשאר החופשים, הטלויזיה והמחשב תופסים חלק נכבד משעות הפנאי. ההמלצה הרווחת כיום היא להגביל את שעות המסך לשעתים ביום. על מנת לעזור להם לעמוד במשימה זו, חשוב לתכנן מראש את הפעילויות לחופש ולתת לילדים מגוון אפשרויות לפעילות אחרת.

דרך מצוינת להתמודד עם השיעמום ולאזן את הצריכה הקלורית העודפת היא להגביר את הפעילות הגופנית. עודדו את הילדים לצאת החוצה להפגש עם חברים, לשחק משחקי כדור, תופסת או לרכב באופניים.

פעם בשנה: 5 מתכוני לביבות בריאים

הכותבת היא סיגלית פז, דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות הרזייה

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו