PassoverFocus_Fly
Laisha_Fly

מה בין תזונה לסרטן?

מאת: ד"ר שחר לב-ארי, מומחה לרפואה משולבת ואיכות חיים לחולי סרטן
זמן קריאה: 2 דקות
על תזונה נכונה למניעת סרטן, תוספי תזונה והגישה האינטגרטיבית, בכתבתו של ד"ר שחר לב-ארי, מומחה לרפואה משולבת ואיכות חיים לחולי סרטן.

שום וסרטן, צילום: 123RF

supherb_IN

גורמי הבריאות העולמיים הגדירו את מחלת הסרטן כגורמת לשיעורי התמותה הגבוהים ביותר, אף יותר ממחלת הלב. מכאן ברורה חשיבות הדיון בדרכים למניעת מחלת הסרטן.

בכנס השנתי של החברה לאונקולוגיה משולבת שהתקיים בסאן-פרנסיסקו, בחסות אוניברסיטת סאן-פרנסיסקו
(UCSF), המאגדת בתוכה את מיטב הרופאים, החוקרים והמטפלים בתחום זה בבתי החולים הגדולים בעולם, כולל במרכזים הרפואיים המובילים בארה"ב, הייתה השפעת התזונה על מניעת סרטן אחד הנושאים החשובים והמעניינים ביותר שהובאו לדיון.

עקרונות היסוד של מניעת סרטן

ד"ר לורנס קושי, חבר הועדה לתזונה של האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן, מומחה בקנה מידה עולמי לחקר הקשר בין תזונה ובריאות, והבן של מיצ'יו קושי שהביא את התזונה המקרוביוטית לארה"ב, תיאר במסגרת הכנס את עקרונות היסוד של מניעת סרטן מטעם הקרן העולמית לחקר הסרטן (WCRF) והאגודה האמריקאית למלחמה בסרטן (ACS):

מניעת סרטן באמצעות הקפדה על תזונה נכונה:

על התזונה להיות מבוססת על מזונות מהצומח – לכלול דגנים מלאים ולא מעובדים, על מנת לסייע לשמירה על משקל תקין, ובין חמש לתשע מנות פירות וירקות ביום (ואין הכוונה לקטשופ או לצ'יפס).

חשוב להימנע ממזון ממולח או משומר עם מלח (סיכון לסרטן קיבה).

מומלץ להמעיט בצריכת בשר אדום (פחות מ – 500 גרם) ולהימנע מבשר מעובד.

יש להימנע מצריכת אלכוהול מופרזת – לנשים עד כוס אחת של יין ביום ולגברים עד שתי כוסות.

הנקה של לפחות שישה חודשים מסייעת לילד בהפחתת הסיכון למשקל יתר, וכן – מפחיתה את הסיכון לסרטן שד אצל האם.

מניעת סרטן על ידי שמירה על משקל תקין ומאוזן:

ממחקרים שנעשו בתחום עולה, כי קיים מתאם בין משקל יתר לבין התפתחות גידולים סרטניים. הדבר מדאיג במיוחד נוכח העובדה שמשקל עודף הפך למגיפה בעולם המערבי; בארה"ב קיים שיעור גבוה מאוד של בעלי משקל יתר (BMI30), וגם באירופה נצפתה עלייה משמעותית בשנים האחרונות בשיעורי האוכלוסייה הסובלת ממשקל עודף.

ד"ר קושי העלה את ההשערה, כי המגמה לעליית שיעור סרטן המעי הגס באסיה יכולה להיות קשורה בחדירת רשתות המזון המהיר לאזור, והביע משאלה, כי בעתיד מערכות הבריאות ידאגו לפרסם ברבים שמוצרים כמו קוקה-קולה או בשר אדום מסוכנים לבריאות ויוכלו להיאכל רק באזורים מיוחדים במסעדות, כפי שהדבר נעשה לגבי הסיגריות.

מה בין תוספי תזונה לבין מניעת סרטן?

באשר לתוספי התזונה ולוויטמינים (כגון: C , E ובטא קרוטן), ולתפקידם במניעת סרטן – עדיין אין מספיק מידע מדעי מבוסס שיתמוך בטענה זו, ולכן מומלץ להתייעץ עם תזונאי מוסמך לגבי הצורך בנטילתם, וזאת על פי התמונה הקלינית הכללית של המטופל ומצב בריאותו.

ביחס לשמני הדגים, ציין ד"ר קושי, שעד כה לא הוכח באופן מובהק כי הם יעילים למניעת סרטן, אולם יש להם תפקיד חשוב במניעת מחלות לב.

ד"ר קושי הדגיש כי ההנחיות המפורסמות מיועדות אומנם למניעת סרטן, אולם מומלץ למחלימים ממחלת הסרטן לאמץ אותן, בכדי למנוע הישנות של המחלה.

מניעת סרטן וטיפול בחולי סרטן באמצעות תזונה אינטגרטיבית (משולבת)

התפתחות חדשה וחשובה שעסקו בה במסגרת הכנס הייתה תזונה משולבת (אינטגרטיבית);
בבית החולים המוביל לסרטן Dana Farber Cancer Institute המסונף לאוניברסיטת הרווארד, הוקם שירות הקרוי Integrative nutrition.

השירות מגלם ראיה הוליסטית לגבי תפקיד התזונה אצל חולי סרטן, והינו חלק מתפיסה רחבה יותר, המאפשרת למטופלים לקחת חלק פעיל בשמירה על בריאותם.

במסגרת השירות, קיים קריטריון ברור לאבחנה בין תזונה קונבנציונלית לאינטגרטיבית, ודיאטניות מוסמכות, שהתמחו בתזונה משלימה (משולבת), עובדות בשיתוף פעולה הדוק עם המרכז לרפואה משלימה ומייעצות בנושאים, כגון: צמחי מרפא, מוצרים הומיאופתים, תוספי מזון ואנטי-אוקסידנטים לחולי סרטן. כמו כן, הן מייעצות גם לגבי גישות תזונתיות לא מסורתיות, כגון: תזונה מקרוביוטית, raw food, תזונה לפי סוג הדם, ועוד.

בנוסף, עוסק השירות במתן המידע הרפואי העדכני ביותר למטופל, על מנת שיוכל לקבל ההחלטה מודעת, ולהשתתף באופן פעיל באחריות על בריאותו.

השירות זוכה להצלחה גדולה בקרב המטופלים, ויותר מ – 4,000 מטופלים כבר פנו להתייעצות במסגרתו.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו