Nikui_Fly
Thymoquin_Fly

מה עדיף: תוספי תזונה או ירקות ופירות?

תוספי תזונה מתאימים לאורח החיים המהיר והתובעני שלנו, אך האם הם 'מספקים את הסחורה' ומה הבדל בינם לבין צריכת ירקות ופרות בשלמותם?

צילום: 123RF

Thymoquin_In

תוספי תזונה הפכו להיות חלק בלתי נפרד מחייהם של רבים מאתנו – אנחנו נוטלים לפחות ויטמין C בחורף ומקפידים שהילדים וההורים שלנו יעשירו את התזונה שלהם ברכיבים ספציפיים שנאמר לנו שהם ייטיבו אתם.

גם העיסוק ההולך וגובר בבריאות ובכושר מפנה אותנו למצוא פתרונות קלים ויעילים להעשרת התזונה. לכם רבים מעדיפים תוספי תזונה מוכנים מאשר לצרוך יותר פירות וירקות – העשירים בכל אותם ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון שאנו מבקשים למצוא בתוספים הקנויים והקלים יותר לצריכה.

כיוון שתוספי התזונה מתאימים לאורח החיים המהיר והתובעני שלנו, נשאלת השאלה האם 'מספקים את הסחורה' והאם קיים הבדל בינם לבין צריכת ירקות ופרות בשלמותם.

מה באמת חסר לכם?

דוגמה טובה היא ויטמינים לילדים – ענף המגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה. הוויטמינים ותוספי התזונה לילדים נמכרים כמו ממתקים – בצורת סוכריות גומי, דובונים, קוביות שוקולד וסוכריות על מקל. הם מפתים מאוד ומשקיטים את ההורים, אבל רוב הרופאים תמימי דעים כי אין בהם צורך אמיתי עבור מרבית הילדים. הם גם תמימי דעים לגבי כך שעדיפה תזונה נכונה ומאוזנת המכילה את כל מה שילדים צריכים כדי להתפתח באופן תקין.

דוגמה נוספת היא תוספי ויטמינים מקבוצה B, שעל פי רוב לא נמצאת בחוסר אצל אנשים הצורכים תזונה רגילה. אנשים הסובלים מתת-תזונה קיצונית או מאלכוהוליזם צריכים השלמה שלו לעתים, אך לא רוב האנשים.

האם זה טבעי?

בלדר מומלץ

צילום: unsplash

אין לנו ספק בעניין הירקות והפירות שאנחנו קונים אצל הירקן. אבל מה עם תוספי התזונה שאנחנו צורכים? אמנם, מרבית היצרנים מציינים האם התוסף מגיע ממקור טבעי ואף אם הוא מקור אורגני, אך צריך לזכור שכל תוסף עבר תהליך עיבוד כזה או אחר.

כמו כן, תוספי תזונה מציעים לנו רכיבים מבודדים או מבודדים, כמו ויטמין C או סידן. לעיתים הם יורכבו מחדש עם מרכיבי תזונה אחרים מסיבות כאלה ואחרות. יחד עם זאת, במהלך האבולוציה, הסתגל גוף האדם להפיק את המרב מהמזונות הקיימים בטבע, שהם מזונות מורכבים יותר ומכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים, כמו גם חומרים פעילים נוספים כמו טרפנים, סטרולים, אינדולים, פנולים, קרטנואידים ופלבנואידים. חומרים אלו עובדים יחד בסינרגיה, מעלים את ספיגת החומרים הפעילים בגוף ומאפשרים ניצול יעיל של חומרי הבניין שהגוף זקוק להם. ירקות ופרות מספקים לגוף בדיוק מה שהוא צריך – לא פחות מדי ולא יותר מדי.

אם קיים חוסר קיצוני ברכיב תזונה כזה או אחר, עכב מחלה או מצב בריאותי מורכב, אפשר לשקול נטילה של תוספי תזונה, אך על פי רוב אין בכך צורך.

לשפר את הספיגה

פעמים רבות אנחנו פונים לתוספי תזונה גם לא קיים אצלנו מחסור קיצוני בוויטמינים או מינרלים, פשוט כי זה יותר נוח מאשר לאכול כמויות גדולות של ירקות ופירות.

בלדר מומלץ

צילום: 123RF

יחד עם זאת קיים פתרון פשוט וזול יותר מכל תוסף תזונה והוא גם שומר על הסיבים והערכים התזונתיים. מדובר בשייק. כן, אותו שייק שמככב כבר כמה שנים בתזונה של הרבה סלבס ושוחרי בריאות. מומלץ כמובן להקפיד על בלנדר איכותי להכנת השייק – גם כדי לקצר לכם את זמן העבודה והניקיון וגם כדי להקפיד על איכות החומרים (שלא ישתחררו חומרים לא רצויים מהבלנדר לשייק). קיימים גם בלנדרים הפועלים בטכניקת ואקום – טחינת המרכיבים ללא נוכחות חמצן – טכנולוגיה השומרת על ערכי המזון ממש כאילו אכלתם את הירקות והפירות האלה בשלמותם.

שייק מאוזן מבחינת המרכיבים שלו יעניק לגוף שלכם כל מה שהוא צריך ובמנות גדושות. תוכלו לשתות אותו בכיף בדרך לעבודה או באחד מהטיולים היומיים שלכם עם הכלב, או בכל רגע אחר ביום. בלנדר טוב יוכל לטחון היטב גם אגוזים ושקדים, שהשומן שלהם חיוני לספיגה של מרכיבי תזונה רבים. הוא יוכל לטחון גם פירות קפואים, כמו פירות יער, שהם מקור מעולה לנוטריינטים רבים, ובארץ אפשר להשיג אותם כמעט רק במצב קפוא.

דוגמאות לשייק מאוזן

דוגמה לשייק מאוזן, משביע ומרגיע הוא שיבולת שועל, משמשים מיובשים אורגניים, בננות וזרעי צ'יה. ברביעייה זו יש רכיבים שונים המרגיעים את הנפש והם יתרמו לשינה נינוחה יותר ולנפש שלווה. השייק הזה יכול להחליף את ארוחת הערב שלכם.

דוגמה לשייק אחר היא ירקות ירוקים עליים עם לימון – ירקות ירוקים עליים מכילים ברזל הנספג טוב יותר בנוכחות של ויטמין C – המצוי בלימון. לא צריך הרבה לימון ואפשר להוסיף תמר, בננה או תפוח להוספת מתיקות. עם שייק כזה טוב לפתוח את הבוקר!

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו