Nadar_Fly
bari14_Fly

שייקים ירוקים – מנה גדושה של נוגדי חמצון

מאת: תמר מונטג - נטורופתיה ורוקחות טבעית
זמן קריאה: 3 דקות
האביב כבר פה, הקיץ נמצא מעבר לפינה, וזהו הזמן המושלם ביותר להחליף את ארוחת הבוקר בשייק ירוק!

שייק ירוק מפנק

Nikui_IN

הכנת שייק ירוק זוהי דרך נפלאה לארוז בכוס אחת שפע של מזונות בריאים ומזונות-על, ולהתחיל כך את היום, או לשלבו כארוחת ביניים נפלאה במשך היום. שייק ירוק הינו בעצם ארוחה בכוס (או צנצנת) שניתן לקחת אתכם לדרך, ומכילה שלל עלים ירוקים, פירות וירקות. השייק הירוק מכיל את הפרי והירק השלם, על סיביו, לרבות קליפתו, ולמעשה הוא פצצת אנרגיה עשירה בוויטמינים ומינרלים, מים, נוגדי חמצון, סוכרים טבעיים וכלורופיל.

כלורופיל הינו מולקולה הדומה במבנה שלה להמוגלובין בגופינו, משפר את ריכוזי האנרגיה בגוף, עוזר לשפר ריכוזי המוגלובין (בגלל הדמיון המולקולרי), ומסייע בפינוי רעלים ומתכות כבדות מהגוף.

איך מכינים שייק ירוק?

את השייק מכינים בבלנדר (מערבל מזון), שבזמן פעולתו, נוצרת הפרדה של סיבי הפרי/ירק – וכך המזון הופך קל יותר לעיכול. לפיכך, שתייה של שייק ירוק יוצרת תהליך איטי ומאוזן של שחרור רכיבי המזון לזרם הדם, ובכך נמנעת עלייה חדה של רמת הסוכר בדם.

שייקים ירוקים ידועים גם ביכולתם לנקות את גופנו בצורה מקיפה יותר ומסייעים לפעילות מעיים תקינה. הסיבים בשייק מנקים את הגוף באופן שונה ממיצים סחוטים נטולי סיבים. השייק הירוק בעצם מכיל סיבים תזונתיים אשר אינם מסיסים במים ומוסיפים נפח לצואה, בכך הם מסייעים לה לצאת בקלות מהמעי הגס.

כשאתם מכינים שייק, אל תסתכלו רק על הרכיבים, אלא גם על אופן ההכנה

אם כן, אין עוררין לגבי היתרונות הבריאותיים הרבים של שתיית שייק ירוק כחלק מהתפריט היומיומי באורח החיים הבריא, ובכל זאת, לאורך השנים נשאלה רבות השאלה האם עצם הפעולה המכנית הסיבובית המהירה של הבלנדר ומגע להבי המתכת שלו עם הירקות והעלים הירוקים אינו גורם לחמצון רכיבי השייק? אכן שאלה טובה! מתברר שכן.

המהירות הגבוהה בה מסתובב הבלנדר (עשרות אלפי סיבובים בדקה), אכן יוצרת חיכוך רב ונוכחות האוויר והחמצן שמתערבב יחד עם העלים והפירות, גורמת לאובדן של חלק משמעותי מנוגדי החמצון שהיו קודם לכן בעלים ובפירות. הבלנדר פוגע בערכים התזונתיים ובכמות נוגדי החמצון של השייק, אבל זה המחיר שצריך לשלם, אם רוצים לשתות שייק ירוק וטעים ולא ללעוס נבטים ועלים עם השיניים. אבל, כעת נכנסה טכנולוגיה חדשה לתמונה. טכנולוגיה חדשה זו יצרה בלנדר חדש הנקרא בלנדר ואקום.

בלנדר ואקום הינו בלנדר שלפני שהוא טוחן את תכולת המיכל, הוא שואב את כל האוויר ממנו ורק אז מתחיל לטחון. כלומר, הטחינה של מרכיבי השייק, נעשית ללא נוכחות של חמצן, כך שאין מה שיפגע בנוגדי החמצון של מרכיבי השייק. הכנת שייק בבלנדר ואקום תבטיח לנו כי נקבל שייק עם מלוא רכיבי נוגדי החמצון. בנוסף, טחינה באמצעות טכנולוגיית ואקום, ממש משמרת את הטעמים של הפירות ומרכיבי השייק וטעם השייק מרגיש הרבה יתר "חי".

שילובים שונים בהכנת שייק ירוק

ניתן להכין שייקים בריאותיים שונים וכך לגוון בין צבעים וטעמים וליהנות מאנרגיה מידית וממשקה בעל סגולות רפואיות שונות.

שלבו בשייק הירוק שלכם אצות מים מתוקים כמו ספירולינה וכלורלה

ספירולינה הינה בעלת תכולת חלבונים גבוהה, מכילה רכיבים תזונתיים נוספים כמו B12 וחומצה פולית, הינה בעלת פעילות נוגדת חמצון גבוהה ונוגדת סרטן בעיקר במח ובמערכת העצבים. או כלורלה העשירה בפיגמנט הכלורופיל ויעילה בנטרול רדיקלים חופשיים, הגברה של ייצור כדוריות דם אדומות וטיפול באנמיה, מספקת מגנזיום בכמות גדולה, יעילה באיזון רמות הגלוקוז בדם ואיזון לחץ הדם.

שלבו בשייק הירוק עלים ירוקים כהים כגון תרד, פטרוזיליה, קייל, כוסברה, שמיר, העשירים ברכיב הנקרא לוטאין והינו אחד מנוגדי החמצון העיקריים בשמירה על הראייה והאטת תהליכי הזדקנות

שלבו בשייק ירקות ממשפחת המצליבים כגון עליי קייל, עלי חרדל, כרוב, ברוקולי. ירקות ממשפחה זו עשירים בשני רכיבים הנקראים סולפוראפן ו- אינדול – 3  – קארבינול, שהינם רכיבים נוגדי חמצון ונוגדי סרטן בכך שמעודדים תקשורת בין תאית ואפופטוזיס של תאים אשר עברו מוטציות.

מתכון בסיסי להכנת "שייק מסורתי" בו ניתן לשחק עם מרכיבי השייק לפי היחסים הבאים:

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו