Sunrider_Fly
bari14_Fly

שופכת אור על העור

לקראת הקיץ והיציאה מהסגר - טיפים שימושיים להתמודדות מיטבית עם השמש
bari14_In

הכתבה באדיבות – ד"ר גילית שטיינר Ph.D – נטורופתית ומנהלת ביה"ס לרפואה משלימה במכללה האקדמית בוינגייט.

מצד אחד, אין ספק כי השמש מהווה איום רציני על בריאותו של העור. כמו כן, בריאות העור תלויה בעיקר בתזונה נכונה, אך גם בזיהום הסביבתי ובגיל הכרונולוגי שלנו. עור חסר חיים וברק או מקומט אינו מצביע דווקא על חוסר טיפוח חיצוני שלו אלא ובעיקר על חוסר טיפוח פנימי. מראה העור משקף לא רק את גילו, אלא גם את בריאות הגוף ואורח החיים של האדם.

 

העור בנוי מ-4 שכבות: השכבה העליונה, השכבה השנייה – האפידרמיס, השכבה האמצעית – הדרמיס, השכבה העמוקה – התת עורית.

 

השכבה העליונה – ציפוי דק שעשוי ממים ומשומן. הציפוי מעט חומצי (6.5-5.5Ph), שכן השכבה זקוקה למעט חומציות כדי להרוג בקטריות וחיידקים וכמו כן משמשת כבידוד, ולכן לא מאפשרת ללכלוך להידבק. שכבה זו מאפשרת ייצור ויטמין D עם החשיפה לשמש. השכבה השנייה – האפידרמיס – האפידרמיס מכילה מעט מאוד כלי-דם ומעט עצבים. שכבה זו מחדשת את עצמה על-ידי דחיפת תאי העור המתים כלפי מעלה. תינוק מחדש את תאיו כל 3 שבועות ואדם מבוגר כל 3 חודשים (תהליך ההזדקנות). השכבה האמצעית – הדרמיס – בדרמיס נוצרים תאי העור החדשים וכמו כן, בדרמיס כלי-דם ולימפה, ולכן הדרמיס זקוק למזון ולתחלופת נוזלים. בדרמיס נמצא זקיק השערה (השורש), אשר מחובר אל כלי-דם ועצבי חישה. כמו כן, יש בלוטות חלב ובלוטות זיעה, המחוברות לזקיק השערה ומצפות אותו ויוצרות שכבת מגן. הדרמיס של תאי עור חדשים מייצר לחות שהעור זקוק לה, על-ידי חמצן, ובחמצון תקין של העור, העור לח ובריא. הדרמיס גם מספק חומרים חלבוניים, כמו האלסטין, הקולגן, מייצר חומצות אמינו וחומרים נוספים.

 

השכבה העמוקה – התת עורית – שכבה שומנית, ה"סוודר שלנו". בשכבה זאת הרבה שומן ומעט לימפה ועצבים, ותפקידה לבודד איברים פנימיים מנזקי קור וחבלה.

 

הקרינה האולטרה-סגולית של השמש יוצרת רדיקלים חופשיים, שהן מולקולות בלתי יציבות, הפוגעות בשכבות הפנימיות של העור. הרדיקלים החופשיים תוקפים את הקולגן והאלסטין (החלבונים העיקריים השומרים על גמישות העור) ומחמצנים אותם. בתהליך זה נוצרים חיבורים צולבים בין חומצות השומן והחלבונים בעור, דבר הגורם לפגיעה בגמישותו וחיוניותו של העור, והעור הופך למחוספס ונוקשה, ויתקשה לחדש את התאים בו ולכן יתקמט מהר יותר.

 

מצד שני, בעקבות חשיפה לשמש נוצר ע"י תאי העור, ויטמין D. ויטמין זה נחוץ לוויסות רמות הסידן והזרחן בגוף, ההכרחיים לשמירה על בריאות העצמות, השיניים ותפקוד מערכת העצבים. בזמן האחרון, מתחזקות הראיות לכך שלוויטמין D גם תפקיד חשוב בשמירה על תפקוד תקין ובריא של מערכת החיסון ומניעת זיהומים בדרכי הנשימה. בסקירה שפורסמה באפריל 2020 , מצביעים המחברים על מנגנון הפעולה של הוויטמין הכולל הקטנת קצב השכפול של וירוסים (שפעת, SARS) והקטנת סערת הציטוקינים שקשורה למחלת ריאות.

Grant WB, Lahore H, McDonnell SL, Baggerly CA, French CB, Aliano JL, Bhattoa HP. Evidence that Vitamin D Supplementation Could Reduce Risk of Influenza and COVID-19 Infections and Deaths. Nutrients. 2020 Apr 2; 12(4

 

מס' קבוצות אנשים באוכלוסייה עלולות לסבול מחסר של הוויטמין: חולים עם בעיות בספיגת הוויטמין או בייצורו, תינוקות יונקים (לכן ממליצים על תוסף של ויטמין D בינקות), אוכלוסיות שלא נחשפות לשמש בעקבות מגבלה רפואית וקשישים שמרבים להישאר בבית. כמו כן, אוכלוסייה שמקפידה על לבוש ארוך, ואנשים שעובדים במשך כל שעות היום במשרד או בבית, ועלולים להיקלע למחסור.

 

הדרך הטובה ביותר להעלאת רמת ויטמין D בגוף היא בחשיפה לשמש, אך בגלל החשש מהסיכון לסרטן עור זו אינה הדרך המומלצת בשגרה. בתקופה זו שאנו יוצאים מחורף ארוך ובתקופת הסגר בבתים,  מומלץ לחשוף חלקי גוף כמו גפיים, לשמש למשך כ – 20 דקות ליום להשגת ייצור מהיר של וויטמין D, או לחלופין, ליטול תוסף תזונה.

 

לסיכום, לשמירה על בריאות העור חשוב: ה ז נ ה    ו נ י ק ו י.

ויטמין D

צילום: RF123

 

התזונה החשובה לבריאות העור צריכה להכיל:

* מים – בין 8-10 כוסות ביום.

* חומצות שומן חיוניות (אומגה 3 ) – שמן דגים שנמצא בעיקר בדגים מהים

הצפוני (מקרל, קוד, סלומון) ובמזונות כמו: אגוזי מלך, זרעי צ'יה, גרעיני פשתן.

* סיבים תזונתיים וחיידקים פרוביוטיים – העוזרים למערכת העיכול בניקוי

הפסולת.

*  להרבות בפירות וירקות ולהמעיט בפחמימות פשוטות.

*  נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) – ויטמינים, מינרלים ותוספי תזונה העוזרים למניעת פעילותם של הרדיקלים החופשיים. בין האנטי-אוקסידנטים הטובים נמצאים הפיקנוגינול,  סלניום, ויטמין  C , ויטמין E ועוד.

* הימנעות מעישון – יוצר רדיקלים חופשיים.

* לחבוש כוכב רחב שוליים.

* להרכיב משקפיים.

* להימנע מחשיפה מוגברת לשמש.

צרו קשר עם המכללה האקדמית בוינגייט, בית הספר לרפואה משלימה



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו