bari14_Fly
himalayaKrem_Fly

קפה על חשבון הבית

מאת: - ייעוץ והדרכה לתזונה ואורח חיים עם התאמה אישית והסתכלות רחבה על צרכים ומטרות בגישת התזונה האינטגרטיבית
Thymoquin_In

לפני כמה שבועות המתינה לי בתיבת הדואר גלויה עם הכיתוב:

אנחנו loveat ורצינו להזמין אתכם לקפה של בוקר חינם – עלינו. רק בשבילכם. לקבלת הקפה, רק תגיעו עם הגלויה לבית הקפה שלנו. זה הכל.

להפתעתי מרבית השכנים בבניין לא גילו התלהבות גדולה מההזמנה וזרקו את הגלויות אל פח הניירות שליד תיבות הדואר. למרות שאיני שתיין גדול של קפה, אני מאוד אוהב את טעמו ואת עוצמתו. אספתי את הגלויות, כעשרים במספר.

למחרת ניגשתי אל סניף loveat והזמנתי בדלפק אספרסו ארוך. מסרתי עבורו את הגלויה ושלשלתי מטבע אל צנצנת הטיפים. הקפה הגיע כשלצדו כוסית סודה. נחמד. לא היה לי צורך בכפית משום שאני אוהב את הקפה כפי שהוא, ללא המתקה וללא חלב. אם כבר, אז כבר.

בזמן הקצר ששהיתי ב-loveat (לא לוקח הרבה זמן ללגום אספרסו), קראתי בתפריט שהקפה שלהם אורגני, נטול חומרים כימיים, ושהם קונים אותו בסחר הוגן ישירות מהחוואים. התגלית המשמחת הזו, בשילוב עשרים גלויות הקפה "שלי," גרמו לי להרגיש שזכיתי בפיס.

וכך, בתור אדם ששותה כוס קפה אחת ליום, ולעיתים אחת ליומיים, עלה בי החשש שמא עשרים הגלויות הללו יהוו תמריץ לשתייה מוגברת של קפה, דבר שבהחלט איני חפץ בו.

לשמחתי תרחיש האימים לא התקיים. אחת לכמה ימים, כשהייתי עובר ליד בית הקפה, הייתי נכנס ונהנה מאספרסו. אפילו נשארו לי עדיין שתי גלויות.

למי מכם שמרגיש שניצלתי את loveat ושהייתי אמור להשתמש רק בגלויה אחת, אספר שגם לי היו נקיפות מצפון בעניין. בסופו של דבר, ככל שהתרגלתי יותר לבית הקפה הזה, מצאתי עצמי מדי פעם מזמין בו אוכל. חשבון פשוט מראה שכיסיתי את חובי אליהם עם ריבית והצמדה.

אסיים בקטע חשוב אודות קפה, מתוך הספר "תזונה אינטגרטיבית" (הוצאת פוקוס) שהיו לי הכבוד והזכות להיות העורך המדעי של המהדורה העברית שלו:

קפה וסיכון מוגבר להפלות

"מיליוני אמריקאים מתניעים את עצמם בבוקר בעזרת כוס קפה, ובהמשך היום, שותים 3-1 כוסות קפה נוספות. סניפי הרשת "סטארבקס" ורשתות אחרות נפתחו בהמוניהם ברחבי ארה"ב והעולם כולו. יותר ויותר אנשים מנסים להגביר את הקצב ולעמוד בדרישות ההולכות וגוברות של אורח החיים המודרני. כצפוי, צריכת הקפה מהווה 75% מצריכת הקפאין הכוללת בארה"ב. אם הסוכר מצוי בראש רשימת המזונות הממכרים בארה"ב, הקפה מגיע למקום השני, כשהוא מפגר אחריו רק במעט. הקפאין הוא סם, והאמריקאים הם אומה שמכורה לסם הזה.

"שתיית קפה אינה רק עניין של טעם אישי. היא הפכה להרגל חברתי, לסוג של בידור ולצורה של נחמה. הקפה חמים, קצפי וטעים לשתייה עם תוספת של סוכר, קקאו או קינמון. שתיית הקפה היא רגע חברתי מהנה, מעין טקס וסמל עבור אנשים עובדים, עסוקים ודינאמיים.

"יצרני הקפה מקדישים זמן וכסף רב כדי להבטיח לציבור ששתיית קפה אינה מזיקה לבריאות, כולל הצהרה גורפת שכמות של עד שלוש כוסות ביום אינה גורמת לבעיות בריאות כלל, ואפילו עשויה למנוע מחלות כמו סרטן וסוכרת. קפאין, המרכיב החיוני, נחשב כמשפר את הערנות, הריכוז והביצועים המנטאליים והגופניים ותופעות הלוואי השליליות שלו מוצגות כלא-משמעותיות. אולם, לקפה יש, בכל זאת, סיכונים בריאותיים. הוא חוסם את ספיגתם של מינרלים חיוניים כמו ברזל, מגנזיום ואבץ, כמו גם ויטמינים מקבוצת B. מחקרים רבים מצאו גם קשר בין צריכת קפה מוגברת לבין סיכון מוגבר להפלות, אוסטאופורוזיס ומחלות לב.

"למעשה, הקפה הוא מערכת להפצת אדרנלין שמטלטלת את מערכת העצבים המרכזית. בטווח הקצר, פעולת הטלטול מעוררת ומתניעה אותנו. בטווח הארוך, הגירוי הממושך והבלתי טבעי של העצבים מוביל לרמות מתח שמזיקות לעמידותה של המערכת החיסונית, המגנה עלינו מפני מחלות. הקפה הוא חלק ממעגל הקסמים המזיק של הלחץ. אנחנו זקוקים לקפה כדי לעמוד בקצב החיים המודרני, אך הקפה עצמו מסייע ליצירת האנרגיה העצבנית הנלווית לקצב הזה.

400 מיליון כוסות קפה ביום

"האמריקאים שותים 400 מיליון כוסות קפה ביום, נתון שהופך את ארה"ב לצרכנית הקפה הגדולה ביותר בעולם. למעלה ממחצית האוכלוסייה הבוגרת בארה"ב שותה קפה מדי יום, והצריכה הממוצעת עומדת על 3 כוסות קפה ביום. הקפה הוא פשוט סם בתוך כוס, שמוגש לנו בצורה מקובלת יותר מבחינה חברתית, בהשוואה למחט תת עורית שמוחדרת לזרוע. השאלה היא זו: מדוע אדם בריא ונורמאלי במיטב שנותיו אינו מסוגל לעבור את היום ללא זריקת אדרנלין? אנשים אוהבים לדבר על הארומה והטעם של סוגי הקפה השונים, בדיוק כשם שהם מתלהבים מסוגי יינות מסוימים, ובמידה מסוימת, הם צודקים. אולם, אם אתם "מחסלים" בקבוק שלם של יין קברנה ביום, אתם לא עושים זאת רק בגלל הטעם. הדבר נכון גם לגבי קפה. אם אתם שותים 3-2 כוסות קפה ביום, אתם מכורים לקפאין. שתיית מים ואכילת חטיפים בריאים במשך היום יסייעו לכם לצמצם את כמות הקפה בתפריט ולהעלות את רמת האנרגיה שלכם בעזרת תזונה נכונה, ולא על ידי הצפת גופכם באדרנלין.

"הוויתור על קפה צריך להיעשות באיטיות. גמילה מקפאין אינה תהליך נעים, ורבים מדווחים על כאבי ראש ותנודות במצב הרוח. אני ממליץ לכם לעשות זאת באמצעות הפחתת מספר כוסות הקפה שאתם שותים מדי יום או דילול הקפה החזק בקפה נטול קפאין. שתו לעיתים קרובות מים מינרלים או מסוננים ובדרך זו, תפחיתו באופן טבעי את כמות הקפה בתפריט היומי. גלו מחדש את ההנאה שבשתיית תה. תה ירוק ולבן מכיל כמות קטנה בהרבה של קפאין ועשוי להוות דרך נהדרת להתגבר על כאבי הראש הנלווים לתהליך הגמילה.

אם כבר קפה, אז את הכי טוב שאפשר

"אם אתם שתייני קפה כבדים, אני ממליץ לכם לחשוב כיצד ייראו חייכם ללא קפה וכיצד הפסקת הקפה תשפיע על מי שאתם. חשבו על המצב הטבעי שלכם כבני אדם, ללא זריקת המרץ שהקפאין מעניק לכם. ייתכן שתלכו לישון מוקדם יותר או תנסו להבין טוב יותר מהם המזונות שבאמת ממריצים אתכם. האם אי פעם נהגתם, רכבתם על אופניכם או צעדתם ברגל לאורך אותו רחוב בשכונה שלכם? האם כל פעם לא הייתה שונה לחלוטין מהפעם הקודמת? אני נוהג להשוות את האטת הקצב בחיים למעבר מנהיגה לרכיבה על אופניים או מרכיבה על אופניים להליכה. בכל פעולה, אנחנו נקשרים יותר ויותר לסביבה שלנו ומסתכלים על הדברים מנקודת מבט שונה. אם עדיין אינכם מסוגלים לדמיין את חייכם ללא הקפה, חפשו את הסוג האיכותי ביותר ושתו ממנו במתינות."

צרו קשר עם זהר צמח וילסון



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו