supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

קדש ורחץ - כרפס

מאת: ענת גרינברג
זמן קריאה: 2 דקות
מתכוננים לפסח? אתם כבר יודעים מה אתם הולכים לאכול? על השולחן יהיו כל כך הרבה מאכלים, רבים מהם מן הצומח ומלווים את סדר הפסח דורות רבים אחורה. אחד מהם הוא הכרפס. תקראו, ולא תאמינו כמה הוא טוב לכם!

עשירים בחומרים מרגיעים (123RF)

supherb_IN

הכרפס הוא ירק הנכלל בקערת ליל הסדר, ומוטבל ונאכל בליל הסדר – הלילה הראשון של פסח.

אצלנו, יוצאי יהדות טוניס, אומרים את הברכה: "קדש ורחץ כרפס". לאחר מכן טובלים את הכרפס במי-מלח ואוכלים בברכת "בורא פרי האדמה". זכר לכתונת הפסים של יוסף שטבלו אחיו בדם שעיר עיזים ואשר בעוון המחלוקת ושנאת החינם שנגרמו בעטיה, ירדו אבותינו מצריימה.

מבין כל מאכלי הפסח דווקא אותו אני אוהבת מאוד. העלים שלו צבעם ירוק עז והם החלק המזין ביותר בצמח. הם גם בעלי הטעם המריר ביותר. גבעולי הכרפס פחות מרירים, יותר מימיים ויש להם טעם מיוחד, קצת מלוח. שורש הכרפס מתקתק, מריר ומעט מלוח. רק חסר לשים עליו לימון ויש לנו את כל הטעמים.

העלים והשורש שניהם בשימוש כירקות או תבלינים. פירות הכרפס שלרוב נקראים זרעים, גם הם בשימוש בתבלין. הכרפס טעים מאוד טרי כחלק מסלט וגם מבושל במרק או בתבשיל קדירה.

אז מיהו הכרפס?

הכרפס הינו ירק תרבותי. מוצאו באירופה ומשם נדד לרחבי אמריקה. כרפס הבר גדל על מוצאי מים, גדות נהרות, נחלים ומקווי מים. כיום מצויים בשוק שני סוגי כרפס: "כרפס השורש", אשר שימושו כפול העלים בפני עצמם והשורש בפני עצמו. וכן "כרפס העלים" אשר הוא חדש יחסית בארץ. שניהם כאחד בריאים וטעימים. קיים גם כרפס בר הנקרא "כרפס ריחני". הכרפס הריחני נקרא גם סלרי או בשמו המדעי Apium Graveolens.

כבר בימי הביניים ידעו על תכונותיו הרפואיות הרבות, השתמשו בו נגד עצירות, הפרעות ווסת, וליקויים בתפקוד האיברים הפנימיים (כבד, כיס מרה, כליות).

ירקות לדיאטה

(Lebensmittelfotos)

גבעולי הכרפס עשירים בברזל ובוויטמין A. טחינת הצמח מביאה לתבלין מעודן המתבל מרקים ובשרים. בתלמוד מובא: "אישה המרבה באכילת כרפס בעת הריונה יולדת ילדים מלאים ויפים".

הכרפס צמח מחזק ומעורר, מסייע וממריץ את הכושר המיני, במסורת היהודית נהוג לאכול כרפס מעורב בחמאה או בשמן כסגולה לתפקוד מיני תקין ומניעת שפיכה מוקדמת.

הכרפס טוב נגד נפיחות הקיבה וגזים בבטן. יש לו תכונות של הרחקת מים, מעניק חלומות נעימים. מצוין נגד שיגרון (ראומטיזם). הוא מרגיע עצבים, מוריד לחץ דם וטוב לשיפור הראיה.

הכרפס מפחית תיאבון, שומרי דיאטות למיניהן יעשו בו שימוש טוב. מיץ הכרפס מעורב בדבש יעיל מאוד למחלות גרון ושקדים. לאבנים בכיס המרה או בדרכי השתן, נהגו לשתות כרפס מבושל במים או יין.

הכרפס ממריץ את פעולת הכבד, ומפעיל את תפקוד הכליות. לכרפס יש תכונה מצוינת לעצירת דימומים. לכרפס שמנים עשירים בחומרים מרגיעים, בעלי עצבים מתוחים יאכלו כרפס או ישתו את מיצו. תוצאות מצוינות למחלות דרכי השתן ולדלקת פרקים.

מתכון – דג בקלה "מטוגן בריא" עם סלרי – נפלא כמנת דג לסדר פסח

ענת גרינברג, נטורופתית והרבליסטית קלינית

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו