Laisha_Fly
Thymoquin_Fly

צומות קצרים משקמים את המערכת החיסונית

מאת: -
חוקרים גילו תהליך מדהים בגוף שגורם לצומות קצרים לשקם את הגוף מסרטן וממחלות אוטו-אימוניות רבות אחרות. להלן ההסברים ואורך הצום המומלץ

צילום: unsplash

Thymoquin_In

חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה, לוס אנג'לס, טוענים שבכוחם של צומות קצרים (הכוללים שתיית מים) לשמר ולשקם את המערכת החיסונית, במיוחד אצל אלו שהמערכת החיסונית שלהם לקויה. מדובר בצומות האורכים בין שניים לארבעה ימים ונערכים פעמיים בשנה.

החוקר וולטר לונגו (פרופ' לגרונטולוגיה ולמדעי הביולוגיה במכון USC לחקר נושא אריכות הימים) וצוותו בדקו את השפעתם של צומות הן על עכברים והן על בני אדם. הם מצאו שבעקבות הצום כדוריות הדם הלבנות בדם פחתו במספרן. התוצאה הייתה שהגוף פירק תאים ישנים של המערכת החיסונית וכך האיץ את ייצורם של תאי מערכת חיסון חדשים, כדי שיחליפו את הישנים.

עם הזמן, תאי המערכת החיסונית יכולים להתבלות ושוב אין הם פועלים ברמה האופטימאלית. עד המחקר המדובר, רווחה בעולם הרפואה הדעה שאין הרבה מה לעשות בנושא זה, מלבד טיפול בתאי גזע. אבל כאמור, מחקר חדש זה מצא שצומות קצרים, אחת לכמה חודשים, מעוררים בנייה מחודשת בגוף וממריצים ייצור תאי גזע עצמוניים, שהם עצמם הופכים לכדוריות לבנות המחזקות את המערכת החיסונית. לדברי פרופ' לונגו, הוא וצוותו לא חזו מראש את השפעתם של צומות כאלו על תאי גזע ועל שיקום מערכת הדם.

כשהגוף מורעב קורה לו משהו טוב

כאשר אדם מורעב, הגוף מנסה לחסוך אנרגיה. החוקרים מצאו שאחת הדרכים של הגוף לעשות זאת, היא למחזר תאים רבים של המערכת החיסונית. מדובר בתאים שלגוף אין בהם שימוש ובמיוחד תאים פגומים. צומות מובילים לכך שספירת תאי הדם הלבנים בדם יורדת, הן אצל בעלי חיים והן אצל בני אדם. כאשר חוזרים לאכול, תאי הדם חוזרים לנורמה. החוקרים, שתהו על קנקנו של התהליך הזה, גילו שצומות קצרים, מדי פעם, מרפאים בעיות אוטואימוניות, כולל כאלו שנגרמו עקב חיסונים.

צומות קצרים

צילום: pixabay

בעוד שמחקר זה התמקד קודם כל בחולי סרטן שעברו טיפולי כימותרפיה והמערכת החיסונית שלהם נפגעה כתוצאה מהרעלים שבטיפול, היישום של טכניקה זו יכול לעזור גם לאנשים הסובלים ממצבים בריאותיים כמו מחלות אוטואימוניות. על-ידי המרצה של יצירת תאים חדשים, לא פגועים, של המערכת החיסונית, צומות כאלו יכולים לעזור לאנשים שהמערכת הרפואית הגדירה אותם כבלתי ניתנים לריפוי.

לעכב את האנזים שמקצר את החיים

צומות מסוג זה מאלצים את הגוף לנצל מאגרי גלוקוז, שומנים וקטונים, כמו גם כמות משמעותית של כדוריות דם לבנות שהזדקנו. את כדוריות הדם הלבנות שהזדקנו מחליף הגוף בכדוריות חדשות. כך נוצרת מערכת חיסונית שלמה חדשה.

צומות כאלו עוזרים במיוחד להפחית את כמות האנזים PKA, פרוטאין קינאז A,  שנמצא בולם את הפעולה של תאי גזע ובכך עשוי לקצר תוחלת חיים. הם נמצאו גם כעוזרים בהפחתת הרמות של IGF-1, הורמון גדילה שנמצא קשור להזדקנות ולהתפתחות סרטן בגוף.

לדעת החוקרים, ההיבט החשוב יותר בהמרצת התחדשות תאי הגזע היא צמצום התבטאותו של הגן PKA. כך, תאי גזע מקבלים "אישור" להתרבות ולבנות מחדש את כל מערכות הגוף. תוך כדי התהליך הזה הגוף גם מסלק מתוכו חלקים פגועים ולא יעילים. אם יש בגופו של אדם אזורים שנפגעו בגלל הזדקנות או כימותרפיה, צומות כאלו עשויים לבנות בו מערכת חיסונית חדשה.

מקורות

https://www.sciencedirect.com
https://news.usc.edu https://www.naturalnews.com/049794_stem_cells_fasting_immune_system.html#ixzz3alXWrBjR

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אורה

    האם הכוונה לצום מוחלט, ללא כל סוג של שתייה מלבד מים?