Thymoquin_Fly
himalayaKrem_Fly

צבע מאכל ושמנים ממדינות עולם שלישי - לא בשמן הזית שלי

לאחר מאבק ארוך של ענף הזית במועצת הצמחים: החל מהיום יצרני שמן הזית והיבואנים יהיו חייבים לציין את ארצות המקור של השמן על הבקבוקים
Nadar_IN

בתור פורטל שתומך בתזונה בריאה, שמחנו לגלות יוזמה שמטרתה לשפר את בריאות השמן שהישראלים צורכים ושומרת על כך שהוא יצרוך שמן ממקור בריא.

אחת מאלו שעמדו מאחורי המהלך, ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים: "עד היום ערבבו את הצרכן הישראלי וגרמו לו להאמין שהוא קונה שמן זית "ישראלי" אולם במרבית המקרים הוא רכש שמנים מעורבבים שמקורם לא ידוע, חלקם ממדינות עולם שלישי בהן לעיתים קרובות אין הקפדה על סטנדרטים של איכות השמן"

לטענת מנהלי ענף הזית, עד היום היתה הטעייה הצרכנית והסוואה של מקור שמן הזית הנמכר לציבור בישראל תוך שהציבור חושב שמדובר בשמן של מותגים המיוצרים בישראל או אפילו מיובא ממדינה אחת כמו איטליה או ספרד כשבפועל זה לא תמיד נכון. התקנה החדשה מחייבת הן את היצרנים והן את רשתות המזון והללו יחוייבו להוריד מהמדפים בקבוקי שמן שלא סומנו בהתאם לתקן. האחריות לאכיפת התקן החדש היא על שירות המזון במשרד הבריאות.

האם הקפדה על מקור שמן הזית חשובה לבריאותנו?

בענף הזית במועצת הצמחים אומרים כי בכל הנוגע לשמן הזית, זה מהותי לעקוב אחר מקור השמן והאותנטיות שלו. במקרים רבים נעשה טשטוש מכוון של ארצות המקור. איטליה, לדוגמה, מייצאת כמות שמן גדולה משמעותית מזו שהיא מייצרת. הפער הזה מוסבר על-ידי היותה צינור יצוא למדינות עולם שלישי כגון: איראן, טורקיה ולוב, מדינות בהן לעתים קרובות אין הקפדה על סטנדרטים של איכות שמן הזית. יתרה מכך, לדברי ד"ר נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, מרבית השמן המיוצר באירופה נשאר ביבשת לשימוש מקומי כאשר השמן המיוצא הנו שמן המעורבב משמנים ממדינות שונות, פעמים רבות באיכות נמוכה יותר וממלאים ישנים יותר, של שנה או שנתיים. במקרים רבים שמנים מיובאים אלו מעורבבים עם שמן זית ישראלי בלי שהצרכן יידע שהוא אינו קונה שמן ישראלי.

מה הסכנה בשמן מזויף?

לדברי ד"ר נעלי, החשיבות לציון מקור השמן גדלה על רקע תעשיית זיופי שמן הזית. בארץ, ובמיוחד בעולם, תעשייה זו שכיחה מאד, מתקדמת כל העת ונעשית יותר ויותר מתוחכמת. צרכני שמן הזית עלולים להיות חשופים לשמני זית באיכות ירודה, לשמני זית בהם מעורבבים שמנים ממספר מקורות, שטיבם אינו ברור, ואף לשמנים שאינם ראויים למאכל. חלק מן הזיופים נעשים עם שמני זית נחותים המיועדים לתעשיות הקוסמטיקה והמאור. זיופים אחרים נעשים על-ידי שימוש בשמנים כגון שמן סויה, הנוטה להתחמצן בקלות, תוך הוספת תמציות טעם, תוספי ריח ותוספי צבע כגון צבע ירוק זרחני, החשוד כחומר מסרטן.

 

מה אומרת הדיאטנית?

כדי לבדוק האם התקנה החדשה באמת משפרת את התזונה בישראל, פנינו לד"ר אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית הפקולטה למדעי הבריאות אוני' אריאל.

ד"ר רז, מה דעתך על התקנה?
"לדעתי זה מצוין! אני מקווה שיאכפו אותה. אחת מהבעיות היא שאין אכיפה של תקנות וחוקים".

אז איזה שמן זית לקנות?
כששואלים אותי איזה שמן זית לקנות – אני לא יודעת לענות כי אני לא יודעת מה יש. אני יודעת שהשמנים מעורבבים עם שמנים יותר זולים שאין להם את אותן התכונות כמו שבשמן זית.

שמן הזית האמיתי משפיע היטב על הבריאות. רוב חומצות השומן שלו חד-בלתי וויות או עם אומגה 9 שיודעים כמשפרי בריאות שמורידים את רמת הכולסטרול. בנוסף יש פיטוכימיקלים מפרי הזית שיש להם תכונות חשובות ונחשבים כאנטי סרטניות ואנטי מחלות לב. אלו חומרים מאוד איכותיים".

מה קורה כשמערבבים אותו?
"כשמערבבים הערך של שמן הזית יורד ואין 100% של שמן זית איכותי אלא תוספות וערבובים שמורידים את הערך התזונתי ובאמת לא היתה היום אפשרות לדעת אם השמן נקי. לי לא חשוב אם ישראלי או לא – אלא אם זה באמת שמן זית איכותי. כתוב SUPER VIRGIN אבל אין לנו וודאות שזה אכן נכון, לכן התקנה הזו בעצם, בתקווה, תעשה סדר".

האם להעדיף שמן זית ישראלי?
"חשוב ששמן הזית יהיה באיכות טובה. אני מעדיפה ישראלי כי אני ציונית ואני כן רוצה שהחקלאות הישראלית תצליח ותרוויח, אבל באופן עקרוני שמן זית טוב הוא שמן זית טוב בכל מקום. הייתי בספרד לפני כמה שנים ובכל מקום שאני נוסעת אליו – אני תמיד נכנסת לסופר לראות מה אוכלים ומה מוכרים. בספרד היה אולם ענק רק עם שמן זית. כל המדינות של אגן הים התיכון מייצרות שמן, אבל מתברר שמה ששולחים לייצור זה תערובת עם שמנים מהעולם השלישי – אולי אלו שמנים לא ראויים לאכילה? לכן חשוב שיהיה רשום כל דבר ודבר

בואי נדבר על הסלמון – כולם חושבים שיש בו אומגה 3, אם תלכי לדגים הקפואים בסופר ותראי סלמונים תראי שחלק גדול הם ייבוא מסין ואין בהם אומגה 3 – זו בדיוק הסיבה שחשוב לדעת מאיפה בא המוצר. אני תמיד מציינת שחשוב להקפיד שהסלמון יהיה מנורווגיה או מאחת המדינות הצפוניות. כשאנחנו יודעים על מקום המוצא של המוצר אנחנו יכולים להחליט מה לקנות ואם להשקיע במשהו ששווה את זה"

כדאי להעדיף שמן זית ישראלי?

על פי הוראות הסימון של התקן החדש (תקן 191 לשמן זית ישראלי), רק שמן זית שיוצר בישראל מזיתים שגודלו בישראל יסומן כשמן זית ישראלי. כאשר שמן הזית מיוצר מחוץ לישראל, תהיה חובה לציין על גבי הבקבוק את ארץ המקור. במקרה והשמן מיוצר מתערובות שמקורן במספר מדינות, תהיה חובה לציין על גבי הבקבוק את כל ארצות המקור של השמן. בנוסף, על פי התקנה החדשה, כאשר מדובר בשמן זית ישראלי המהול בשמנים שמקורם במדינות אחרות, תהיה חובה לציין את רשימת כל המדינות מהן מורכב השמן. זאת בניגוד למצב שהיה עד כה ולפיו מספיק היה ש-35% מערך המוצר מקורו בישראל, על מנת לציין כי מדובר במוצר ישראלי. התקן נחתם בסוף 2016 ע"י שר הכלכלה משה כחלון לאחר לחץ כבד של היצרנים והיבואנים לדחות אותו במשך מספר שנים, ניתנו להם שנתיים להתארגנות לסימון, וכאמור התקן יכנס לתוקף מחר.

שימו שמן – כמה שמן הישראלים צורכים?

על פי נתוני משרד החקלאות, שוק שמן הזית בישראל מוערך בכ-23.5 אלפי טון לשנה. כ-25% מכמות זו נמכרת ברשתות השיווק. השאר נקנה ישירה מיצרני השמן הישראלי.. בישראל כ-340,000 דונם של מטעי זיתים מהם הפיקו בשנה האחרונה כ-18,000 טון של שמן זית. שמן הזית המופק בישראל נחשב לשמן זית איכותי מאוד השומר על ערכיו התזונתיים והבריאותיים הודות לטריות ולמהירות בה הוא מגיע מהעץ לצרכן.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו