supherb_Fly
Laisha_Fly

פיצה או אושר? צחי בוקששתר על אוכל, טיפול והבראה

מאת: צחי בוקששתר
זמן קריאה: 3 דקות
צחי בוקששתר מגשר על הפער בין האהבה לאוכל לבין בריאות. הוא ירצה עם אופיר פוגל בכנס אוכלים בריא שייערך בנובמבר

צילום: יורם אשהיים

In2024_Article

איך זה התחיל? על איזה נקודה בזמן זה יושב? אפשר להצביע על כמה. למשל הסיפור האופייני של י.י.:

י.י. הוא חבר וותיק ואיש אדיר, שעבר הרבה בחיים בלי שראו מבחוץ כלום, אבל הכאבים הפיזיים שהתפרצו איימו להוריד אותו לקרשים. הרופאים נתנו כדורים, הכדורים, כדרכם, עזרו במקום אחד והזיקו באחר ורגע לפני שהוא התייאש המלצתי לו על נטורופתית נהדרת. ואז הגיע הטלפון. י.י. מולל ביד נייר A4 עם רשימה של מצרכים ומבט של תשעה באב. "אני מעדיף להמשיך עם הכאבים ולא לחיות על זה, פשוט לא רואה איך מהרשימה הזאת יוצא אוכל".

כן, כאלה הם הנטורופתים – לא תמיד מצליחים להבין למה אדם שסובל סבל רב מתעקש להכניס לתוך גופו בדיוק את החומר שגורם לו לסבל הזה, איך אפשר לשקלל את ההנאה מפיצה או מסטייק טוב למי שזה מזיק לו – מול סימפטומים מקצרי חיים וכאבים בשעות החשכה.

"שים לב, אמרתי לחבר י.י. – זוהי רשימת קניות, גש במטותא למרכול לאסוף את כל המצרכים שברשימה, אחד לאחד, מכורכום ועד גריסי פנינה וכל מה שבאמצע, שים אותם על משטח העבודה במטבח וקרא לי, ורצוי היום כשיש לי במפתיע זמן אחר הצהריים". החברה של י.י., לא חשוב מאיזו עדה, אפילו הקדימה לעזור ובישלה את גריסי הפנינה – וזה נראה בערך ככה:

מייד הכנו  לעצמנו ארוחת צהריים. הקפצנו את הגריסים עם קצת ג'ינג'ר, שום וכורכום בשמן קוקוס. פיזרנו בצל ירוק,  וכבר חל שיפור קל. גם במצב הרעב של שנינו, ובמצב הרוח שלו.

 

אבל זה לא היה סוף הסיפור, בטח אחרי שראיתי כי הרשו לו גם תפוחי אדמה ועגבניות שרי אדומות ובשלות.

 

לבשל בריא, יפה וטעים

משם המשכנו, עם הרעיון הפשוט הזה: לבשל בדיוק את מה שהנטורופת אומר, בשיטה שהוא אומר – אבל כמנהג השפים, להוציא מזה את המיטב. לעשות אוכל טעים, שמח ושנראה טוב, מנחם במידה ואלגנטי לפי הצורך – מתוך הרשימה שתרפא אותנו מהצרות, לפחות אלה הגופניות. זה לא עולה יותר כסף, זה אפילו לא הרבה יותר מאמץ, אבל זה מצריך איזשהו שינוי תודעתי. לצאת לגמרי מהמחשבה על כמה זה מאמלל לאכול אוכל מבריא. אם תשאלו אותי, הסוד טמון במזווה. כן, וגם בהסרת ההתנגדות לאוכל החדש. ולדעת מה לעשות איתו. כי המטרה היא להכין אוכל כזה ברמה שאפשר לארח בה חברים, להביא קערה לסוכה או לשולחן הסדר ושכולם יקנאו ויבקשו את המתכון.

צילום: יורם אשהיים

 

כשמקבלים רשימה מנטורופת, יש בה תמיד דברים חשובים שמבריאים אותנו, דברים שאינם מזיקים ודברים שרצוי להימנע מהם. אנחנו רוצים להכניס דברים לתפריט שלנו בסדרי העדיפות הנכונים – אבל אז צצה בעייה אחרת. אצל נטורופתים, לא לכולם אותם מאכלים מועילים. מה שטוב לחולי קרוהן לא בהכרח יועיל לאחינו עם משקל היתר, ובטח שמה שטוב לתת פעילות של בלוטת התריס הרסני לעודף פעילות ולהיפך.

 

אז מה עושים? שיערת ובדקתי כי אם יש לך סינדרום מסוים, סביר שנטורופתים טובים ייתנו לך תפריט מומלץ עם קו משותף לזה של אנשים עם סינדרום דומה, בהבדלים אישיים קטנים. לזה אסור פטרוזיליה, לשני מומלץ מאד. ואז פניתי לנטורופת ששנים התפללתי ללמוד ממנו, לאופיר פוגל, והעליתי את הרעיון: אם לוקחים מטופלים עם קו משותף של סבל, נוכל ללמד אותם ליהנות מתפריט משותף, לעשות סדנאות של אוכל שמח וטעים. אופיר ייתן את המטרייה הנטורופתית המקצועית ברמה הגבוהה ביותר, יסביר מה צריך לאכול ולמה, ואני אכין אוכל שכל אחד רוצה לאכול. אולי לא את כל המאכלים המותרים בעולם, רק ארוחה נהדרת ומשמחת, שתרמוז על האפשרויות, שתראה כי יש עם מה לעבוד. כך סוכרתי יכול להישאר FOODY, חולה קרוהן לבשל לעצמו ולחברים ארוחת פאר ובמקרה של אוכל התומך במוח – לכולנו לא יזיק להכניס לקופסא קצת תזונה נכונה. בייחוד אם זה גם אוכל נפלא.

צילום: יורם אשהיים

 

בצפון הרחוק, בכפר ששורה עליו קסם, ביקב כישורית הנפלא – עשינו את הניסיון הראשון. אופיר פוגל ואני. קיבצנו חולים במחלות דלקתיות כמו קרוהן וקליטיס, ונהנינו לבשל יחד, להכין קינוחים שמותר להם ומועילים להם בהתמודדות עם המחלה, להסביר על חליטות מרפאות וטעימות ואפילו, במקרה הזה, להרים כוס יין. ומשם זה ממשיך.

בתחילת השנה הבאה נעשה סדנאות עם הרבה אוכל ושמחה. ובינתיים, בכנס "אוכלים בריא 11" הבא, נסביר ביחד על העקרונות ותפיסת העולם שלנו, של הנטורופת והשף, שרואים בהנאה חלק בלתי נפרד מההבראה. אל תפסידו!

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו