supherb_Fly
Thymoquin_Fly

עונת החופשות: איך לאכול כמו שצריך גם בחופשה

מאת: - יועצת מוסמכת לאורח חיים בריא בוגרת המכון לתזונה אינטגרטיבית ניו יורק
מתכוננים לחופשה? לצד הבגדים והציוד שאתם אורזים, שווה לעצור ולהקדיש מחשבה גם לנושא התזונה. טיפים לאכילה עם הגבלות בחופשה, בימי הקיץ המאתגרים ואפילו בתקופת החגים

מה לאכול בחופשה? צילום: RF123

Laisha_In

חופשות ונסיעות הם חלק מהחיים והכיף. אבל מה עושים כשאתם בחופשה ואוכלים על פי פרוטוקול תזונתי מיוחד או מוגבלים במה שאתם יכולים לאכול? הנה כמה עצות מניסיוני העשיר עם פרוטוקול בלוטת התריס.

שימו לב: מצבים רפואיים כגון צליאק מצריכים הקפדה אדוקה מלאה גם בחופשות ומחוץ לבית, כנ"ל לגבי מצבי אלרגיה קשים או מסכני חיים.

אהבה עצמית – טקטיקה לשיפור התזונה בחופשות

כדי לשמור על התזונה שעזרה לי לשפר את מצבי גם בחופשה, חג, או אירוע נדרשת קודם כל אהבה עצמית. אם אגיע בגישת "לא נעים לי להטריח", או "אין סיכוי שמישהו יעזור לי" וכהנה מחשבות מורידות, כלום לא יקרה. במקום זאת, אני מזכירה לעצמי אני אוהבת את עצמי ואת העבודה שעשיתי מספיק כדי להרגיש שמגיע לי להרגיש טוב גם בחופשה וגם לבקש שיעזרו לי בנימוס ובאהבה.

עבודה הכנה לתזונה נכונה גם בחופשה

באותו אופן שאני לא לוקחת תיק ומחליטה רק בשדה התעופה לאן לנסוע, או מחליטה איפה אשן כשכבר נחתתי ביעד, כשאני מתכננת חופשה אני עושה עבודת הכנה לא רק  לגבי מיקומה והסגנון שלה (ריזורט, טיול טבע, עיר וכו') אלא גם בוחנת את אפשרויות המזון שלי.
בתוך כך, יום הנסיעה / הגעה הוא הרבה פעמים הבעייתי ביותר – לעיתים יידרשו שעות ארוכות עד ימים עד שאוכל להגיע למקום שבו האוכל מתאים לי. לשם כך תוכלו להערך מראש עם צידה מהבית ולא להסתמך על אוכל של שדות תעופה או מטוסים. תקחו איתכם במידת האפשר מזונות מתאימים (סלט חתוך, עם חלבון לבחירה, ירקות שורש אפוים, ירקות טריים, מיצי ירקות, פירות, אגוזים או שבבי קוקוס אם בתזונתכם, זיתים, אבוקדו,  חמאת קוקוס to go, חטיפים בריאים שמתאימים לתזונתכם כגון טורטיות קוקוס וכו).

 

מפה - חופשה

חופשה: הרפתקאה שלא צריכה לפגוע בבריאות ובתזונה

 

אם אני נוסעת לריזורט / מלון – מקום קבוע שבו אשהה רוב החופשה, אני דואגת לפנות למלון מראש וליידע על הגבלות התזונה העיקריות שלי. כשאני עושה את זה אני תמיד מסבירה פנים ונעימה ושואלת את האדם שענה לי, איך המקום יוכל לסייע לי? כשמעבירים את הכדור ליידים שלהם אני מאפשרת להם למצוא פתרונות יצירתיים שיספקו את שני הצדדים והאתגר הזה בדרך כלל עובד.  הטיפ שלי – לקחת את השם של האדם שדיברתם איתו שיהיה לכם רפרסנס.

בעת ההגעה –  אני מיידעת את פקידת הקבלה שהגעתי ושיש לי הגבלות תזונתיות. אני מציינת את השם של האדם שדיברתי איתו בנושא בעבר. אם הכנתם את הקרקע מראש ולא נפלתם עליהם ברגע האחרון אתם מאפשרים להם להתכונן מראש ולעזור לכם באמת.

אם אתם שוהים בדירה בחופשה – קחו המלצות מבעלי הבית לגבי הסופר / שוק הקרוב והיכן כדאי לקנות מצרכים טריים ומזינים או לחילופין לאכול עם ההגבלות התזונתיות שלכם. ברוב המקרים בדירה קל מאד להמשיך את השגרה הרגילה של ארוחות בוקר, ולקבל המלצות לגבי ארוחות צהרים וערב או להכין לכם את חלקן מראש.

מסעדה בחופשה

רגעים יפים וטעימים – חופשה

 

מסעדות – חלק מהחופש

עבור רבים מאתנו, מסעדות הן חלק בלתי נפרד מהכיף בחופשה, ולמרות שמה שמגישים לנו לעולם לא יהיה מדויק מבחינת מה שמותר ואסור כמו בבית, אין סיבה לא להנות ממסעדות בחופשה גם אם יש לכם הגבלות תזונתיות. קחו המלצות מקבוצות או קהילות עם תזונה דומה לשלכם ביעד החופשה ועשו מחקר משלכם און ליין. במקרים רבים תוכלו גם לעיין בתפריטי המסעדות, לשלוח מייל או להתקשר מראש וליידע את הצוות על מצבכם. תתפלאו לגלות שגם במסעדות הכי נחשבות מגוון האפשרויות שלכם לארוחה יגדל משמעותית אם תכינו את המקום מראש לבואכם. אני מבקשת לעיתים לשוחח עם השף או האחראי על המסעדה וכבר קרה שהם הרכיבו לי מנות במיוחד, אז הרווח היה כפול: גם אכלתי לפי פרוטוקול התזונה שלי וגם קיבלתי מנה שאף אחד לא קיבל.
לעשות הכי טוב בסיטואציה – זו חופשה, ולא כדאי לבלות אותה בהלקאה עמנית. השמירה על התזונה אף פעם לא תהיה מושלמת אבל זה לגמרי בסדר. תזכרו ליידע את מי שצריך על הדברים שחשובים לכם במיוחד ולהניח לשאר, גם 70% זה הרבה יותר טוב ממה שעשיתם בחופשה הקודמת.

טולרנס – כיוון שבחופשה אתם (בשאיפה) ישנים טוב ורגועים הרבה יותר, אתם נמצאים פחות בסטרס, מה שאומר שהגוף יגיב בטולרנס אחר להחזרות של מזונות שהסרתם בעבר מן התזונה או כאלו שאתם לרוב לא צורכים. אם אין לכם מצב רפואי כגון צליאק, שלא מאפשר עיגול פינות, תהנו מהמצב הזה. זה לא אומר שאפשר לאכול הכל, אבל טעימה או שניים לא תהרוג אתכם.

חופש זה לא רק אוכל

תזכרו תמיד שחופשה מורכבת גן מזמן איכות עם משפחה או חברים, מלראות דברים חדשים, ומלחוות נופים, טבע, תרבות, מוסיקה, אווירה ואנשים שאנחנו לא מכירים. בקיצור, בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, חופשה זה לא רק מה שאכלתי!

 

חופש נעים!

גלי

הכתבה באדיבות גלי הנדל, יועצת לאורח חיים בריא בוגרת המכון לתזונה אינטגרטיבית Institute for Integrative Nutrition , NY. עם שובי לארץ הקמתי את "תזונה יצירתית" מרכז המתמחה בהטמעת שינוי מזון  ואורח חיים לשיפור ואיזון תפקודי בלוטת התריס, אלרגיות ורגישויות למזון. גלי תרצה על תזונה לבלוטת התריס באוקטובר בקישור

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו