Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

סערה סינית בכוס תה

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
"אדם ללא תה אינו מסוגל להבין חוכמה ויופי." (אוקקורה קקוזו, ספר התה, 1906); בואו להכיר סוגי תה חדשים ולהבין מהם הערכים התזונתיים של התה
supherb_IN

יש אנשים שלא יכולים להתחיל את הבוקר שלהם בלי קפה. אני דווקא נמנית על הזן שלא יכול להתחיל את היום בלי ספל מהביל של תה. חורף, קיץ, סתיו, אביב – תמיד תמצאו אותי עם כוס של בריאות, ללא קשר לטמפרטורה בחוץ. הוא מרגיע. הוא מרווה. הוא עושה לי נעים בלב. ולא פחות חשוב – הוא עתיר יתרונות בריאותיים.

בדומה לסיפור סינדרלה, גם התה התגלה באופן אקראי, כאשר הקיסר הסיני שן נונג, יצא לתור ברחבי ממלכתו. בעת שעצרו הוא ופמלייתו במחוז יונאן, להתקין מדורה ולהתאושש מן המסע, רוח שובבה העיפה מספר עלי תה משיח סמוך אל קערת המים החמים של הקיסר, והיתר הוא היסטוריה. הנוזל החום ירקרק הזה, הפך ברבות הימים למשקה הנצרך ביותר בעולם אחרי מים. ואחד מן המרכיבים המשמעותיים בתחום הרפואה העממית במזרח הרחוק. עד שאפילו הנזירים במקדשים השונים נהגו ללעוס עלי תה או לשתות תה, כדי שלא להירדם במהלך תרגול המדיטציה ושעות הלימוד.

על אזור והתה שלו

בהמשך הפך התה גם לבן בית במדינות נוספות באסיה – יפן, קוריאה, וייטנאם, הודו. ואף הרחיק לכת עד לאירופה, שם התקבע גם בתרבות האנגלית.

לכל אזור בסין מנהגים ייחודיים לשתיית תה, וסוגי התה המועדפים שונים

מאזור לאזור. התה החביב על תושבי בייג'ין הוא תה יסמין בעוד שתושבי

שנחאי יעדיפו תה ירוק. תושבי מחוז פוּגְיֵין שבדרום מזרח סין אוהבים דווקא

לשתות תה שחור. ישנם מקומות בהם נהוג להוסיף לתה תבלינים שונים:

באזורים מסוימים במחוז הוּנַאן למשל, נהוג לכבד אורחים בתה עם זנגוויל ומלח. מלבד עלי תה, מוסיפים לכוס גם מלח, זנגוויל, פולי סויה מטוגנים וסומסום. תוך כדי שתיית התה מנערים קלות את הספל ולבסוף נוטלים את עלי התה, פולי הסויה,

הסומסום והזנגוויל, מכניסים אותם לפה ולועסים באיטיות, תוך שמתענגים על הטעמים השונים.

ע"פ הערכות, הצרכן הישראלי צורך כ- 2 ספלי תה בממוצע ליום. שוק התה נחשב לאחד מהשווקים מהירי הצמיחה בענף המזון בארץ,  ומגלגל נכון לשנת 2018 כ-460 מיליון ₪, בשנה עם מכירות של כ-15 מליון אריזות תה.

 

חובבי תה מעל העולם לוקחים ברצינות את תהליך ייצור התה; ומדוע זה כל כך מהותי? כיוון שהקפדה על תנאים מאד ספציפיים בתהליך גידול, קטיף, ייצור ואריזה של התה, תהיה בעלת השפעה קרדינלית על איכותו וטעמו.

מקורו של התה בצמח ה CAMELLIA SINENSIS המשמש כבסיס לכל סוגי התה המוכרים לנו – שחור, ירוק, לבן וכו'.  ההבדל בין סוגי התה השונים נובע מדרך הגידול, זמן הקטיף, תהליך העיבוד והייצור של התה.

תה

סוגי תה שונים

 

כשמגדלים תה, כך מתברר צריך להיות עם אצבע על הדופק לאורך כל תהליך הגידול – לוודא שהאקלים יהיה בטמפרטורה הנכונה (קרה למשל יכולה להחריב את היבול שכן מטעי התה מושפעים  מאד ממזג האוויר ועונות המעבר. זאת ועוד, במידה והחורף יתארך ישפיע הדבר על זמן הלבלוב.

חיוני להקפיד גם שקטיף העלים, שאגב נעשה באופן ידני, על ידי אנשים שהוכשרו לכך, יעשה בתזמון מושלם ותוך בחירה מוקפדת של גודל העלים. קיימת משמעות גם לתהליך ההתססה, האחסון והאריזה – כל אלו ייקבעו בסופו של התהליך את איכות התה שיגיע לשולחן שלנו. לכן, בכול עונת קטיף, נקטפות מכל מטע גידול דוגמיות עלי תה, העוברות בדיקות מעבדה ומומחי תה מקומיים ומקצועיים (TEA MASTER) שהוכשרו לכך, קובעים את איכותו ומחירו.

איך תדעו אם התה שרכשתם בתפזורת הוא איכותי?

אם העלים בכוס צפים, משמע שהתה לא איכותי. אם העלים שוקעים – זכיתם.

 

על מבחר סוגי תה, המאפיינים והערכים התזונתיים שלהם

  1. תה לבן – התה המועדף על ידי משפחת המלוכה של הקיסר הסיני, שנחשב ליקר ונדיר יותר. ויש מי שמכנה אותו בסין בשם "התה של הנשים". מקורו של התה במחוז פוג'יין, שם נקטפים עלי התה נקטפים בעונת האביב בלבד בצאת הניצנים העדינים של צמח הקמליה הסינית, כאשר הם עוד מכוסים בפלומה לבנה, ומכאן שמו. בתהליך הפיכתם לעלים מוכנים, מאפשרים לניצני ועלי הצמח

לקמול לאור שמש טבעי מהלך המעניק את טעמו העדין והנקי של התה הלבן.

ערכו הבריאותי: תכולת קפאין נמוכה ומקור לויטמין C.

מחקרים עדכניים מצביעים על כך שמבין כל סוגי התה, התה הלבן הוא בעל הפוטנציאל הגבוה להילחם בסרטן, במיוחד בסרטן המעי.

 

  1. תה ירוק – ידוע במוניטין שלו כמשקה מרפא המסייע לבריאות טובה.

ערכו התזונתי : מכיל רמות גבוהות של נוגדני חמצון, ויטמינים, מינרלים ופנולים המחזקים את מערכת החיסון ומסייעים הן במניעת מחלות רבות והן בהאטת תהליכי ההזדקנות בגוף. התה הירוק של חברת  Te עשיר גם ב EGCG המסייע בהגברת קצב שריפת השומן בגוף ובאיזון רמות הסוכר בדם.

 

  1. תה שחור – במערב הוא ידוע כ"תה אנגלי" ובסין מכנים אותו בשם "תה אדום". בעל טעם וארומה דומיננטים, הנשמרים לאורך תקופה ארוכה.

ערכו הבריאותי: עשוי לסייע בצמצום השומנים בדם, הפחתה במשקל ובעיות עיכול.

 

  1. תה פוא'ר – מגיע ממחוז יונאן, ונחשב לתה משובח שצבעו נע בין אדמדם

לשחור והוא מאופיין בעלים גדולים הנקטפים בכל עונות השנה בקטיפה ידנית

מבוקרת. הייחוד שלו נובע מן העובדה שהוא עובר יישון, בדומה ליין. היישון נעשה

באוויר הפתוח בחדרים עם לחות גבוהה ורוח, מה שיוצר שינויים בריח התה

ובטעמיו.

 

  1. תה אולונג – שפירושו בסינית הוא "דרקון שחור" הוא תה סיני מסורתי, המשלב את התכונות הטובות ביותר של תה ירוק ושל תה שחור. עליו נחתכים לאחר הקטיף

ומושארים להתחמצן בשמש, למשך זמן ארוך יותר מזה של התה הירוק וזמן

קצר יותר מעלי תה המיועדים לתה שחור. הוא מאופיין לכן מאופיינת בניחוחות וטעמים הנעים בין פירותי לפרחוני ומתאים במיוחד לחובבי תה אניני טעם.

 

  1. תה פרחים – שילובי פרחים טבעיים ותה פרחים בעלי ניחוח טבעי של יסמין, ורדים ואוסמנטוס. ניתן לשתות אותם במתכונת חמה או קרה בימי הקיץ כדי להכניס לגוף רעננות ומרגוע. הם מכילים רמות נמוכות של קפאין או נטולי קפאין בכלל.

 

  1. תערובות צמחים – מגוון חליטות, טבעיות לחלוטין, ללא תוספים וחומרים אחרים, רבות מהן אורגניות, המשלבות צמחי מרפא, פרחים, צמחי תבלין, ירקות ופירות. כל אחד מהמרכיבים תורם את טעמו ואת תכונותיו הבריאותיות.

 

 

כוס התה המושלמת? צילום: 123RF

 

טיפים לכוס התה המושלמת:

* להקפיד על כמות התה שחולטים – כמות מומלצת:  בין 2-5 גרם בהתאם לחליטה ולמיכל (כוס או קנקן).

*להימנע בשימוש במים רותחים. הטמפ' האידיאלית נעה סביב 80 – 70 מעלות צלזיוס. לכן מומלץ להמתין 3-4 דקות לאחר הרתיחה ורק אז למזוג את המים לכוס.

*כדאי להשתמש במים באיכות טובה (מים מסוננים ולא מי ברז) – בסין למשל מומלץ על מי נחל שהורתחו פעם אחת.

* זמן החליטה ינוע בין 2-10 דקות תלוי בסוג החליטה. כלל אצבע – ככל שהתה יותר מורכב זמן החליטה ארוך יותר. וזה גם תלוי בעוצמת הטעם שאתה אוהבים.

* לשתות ברוגע, תה לא שותים כשלחוצים בזמן!

* בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, לא מומלץ להמתיק תה. זה הורס את המרקם ואת הסגולות של התה. ואם מוכרחים, אז ממש טיפה.

*לוקחים לגימה ומחייכים.

 

הכותבת היתה אורחת באירוע תה מטעם חברת Te; בשבועות הקרובים, ייכנס לשוק התה שחקן חדש – "Te" – יצרנית תה הפרימיום הישראלית הראשונה, שתשווק בארץ תה בשיטת מהמטע לספל ("From field to the cup") בהתאמה אישית, היישר ממטעי התה המובחרים בסין.

 

Te  הינה החברה הישראלית הראשונה והיחידה ובין החברות הבודדות היום במערב שמעורבת בתהליך הגידול, וקביעת איכות התה על ידי מומחי תה מקומיים. החברה שולטת ומפקחת על כל שרשרת תהליך ייצור התה – החל מבחירת סוג הגידול, חלקת המטע, הקטיף הידני, יישון והתססת התה, אריזתו ושילוחו. בשלב הראשוני ניתן יהיה לטעום ולרכוש את התה בקניונים ברחבי הארץ באמצעות "ביתני תה בוטיק בהתאמה אישית" בהם יותאמו למבקרים ולקוחות סוגי תה ספציפיים לאחר תשאול ואבחון מקצועי קצר. ביתן התה הראשון יפתח בקניון הזהב בראשון לציון. ויציע טעימות של סוגי התה השונים והתאמת תה אישית ללקוח ( טעם, בריאות, לחץ דם גבוה, הרזיה, עיכול, ניקוי גוף ועוד).

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו