Sunrider_Fly
Sunrider_Fly

סוכרת - סכרת (Diabetes)

מאת: אנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" מאת ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D) בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 5 דקות
תזונה נכונה ונבונה היא החלק החשוב ביותר בטיפול בחולי סוכרת מכל שלושת הטיפוסים. ההמלצות התזונתיות שיובאו להלן יסייעו לכם לאזן את רמת הסוכר בדמכם. כמו כן, הן עשויות להפחית את הסיכון שלכם לפתח סיבוכים על רקע סוכרתי כמו מחלות לב וכלי דם.
himalayaKrem_IN

מזונות מומלצים

הקפידו על תזונה עתירה בסיבים תזונתיים (המצויים בירקות, באגוזים, בזירעונים ובדגנים מלאים). סיבים תזונתיים המסיסים במים מסייעים באיזון רמת הסוכר בדם, הם מצויים בסובין שיבול השועל, בשעועית יבשה, בזירעונים ובתפוחי עץ.

מומלץ לאכול זרעי פשתה טחונים מדי יום. אכלו כף אחת מהם בכל ארוחה או 1/4 כוס מדי יום.

הקפידו לשתות כמות גדולה של מים כאשר אתם אוכלים זרעי פשתה (300 מ"ל מים לכל כף). כדאי מאוד להגיע לכמות כוללת של 50 מ"ג סיבים תזונתיים מדי יום.
אכלו חלבונים מן הצומח (קטניות, אגוזים או זירעונים) או חלבון נטול שומן מהחי (הודו, עוף או דגים) בכל ארוחה.

ניתן לשתות משקאות המכילים חלבון וכמות קטנה של סוכר. חלבונים מסייעים לייצב את רמת הסוכר בדם. חולי סוכרת רבים מפיקים תועלת מהגדלת הכמות היחסית של החלבון בארוחותיהם.

הרבו לאכול סלטים מירקות עליים בלבד.

התמקדו בצריכת שומנים איכותיים. דגים כמו דגי הסלמון (אלתית) הם מצוינים, וכך גם אגוזים וזירעונים. הוסיפו לסלטים שלכם שמן זית או שמן פשתה.
במקום 3 ארוחות גדולות ביום, אכלו מספר ארוחות קטנות יותר במהלך היום, כדי לשמור על רמה יציבה של גלוקוז ואינסולין בדמכם. לחילופין, אכלו שלוש ארוחות עיקריות וביניהן ארוחות ביניים קטנות המורכבות מחטיפי בריאות. אל תניחו לעצמכם לא לאכול במשך 3 שעות רצופות.

נמצא שיש קשר בין חוסר בכרום לבין מחלת הסוכרת. מסיבה זו הרבו באכילת שמרי בירה, נבטי חיטה, דגנים מלאים, גבינות, מוצרי סויה, בצל ושום. בצל ושום מסייעים גם להפחתת רמת הסוכר בדם ומגנים עלינו מפני מחלות לב וכלי דם.

הרבו באכילת פירות יער, שזיפים וענבים. פירות אלו מכילים פיטוכימיקלים שמסייעים לשמור על הראייה שלנו.

אכלו מאכלים בעלי מדד (אינדקס) גליקמי נמוך.

מזונות שיש להימנע מהם

התרחקו מסוכר לבן. כמובן שממתקים, עוגיות, משקאות מוגזים וממותקים וכל שאר דברי המתיקה אסורים בתכלית האיסור.
לחם מקמח לבן מעלה גם הוא באופן דרמטי את רמת הגלוקוז בדם. עדיף לאכול לחם מדגנים מלאים מטחינת רחיים המותפחים בשאור, דגני בוקר ופסטות.

כדאי לאכול פחמימות מורכבות כמו אורז מלא, חיטה, שעורה, שיבולת שועל וכוסמין.
הימנעו מצריכת חלב-פרה ומוצריו. במספר מחקרים נמצא קשר בין צריכת חלב-פרה לבין סוכרת מטיפוס 1 אצל ילדים. נראה שיש ילדים, שבשל סיבות גנטיות, מגיבים לחלבון קזאין, המצוי בחלב-הפרה. דבר זה עלול להוביל לתגובה אוטואימונית כנגד הלבלב.

הימנעו מצריכה של משקאות אלכוהוליים וקפאין.
הפחיתו את צריכת השומנים הרוויים. נמצא ששומנים אלה, המצויים בבשר בקר ובמוצרי חלב מגביר את הסיכון ללקות בסוכרת ובמחלות לב.

הימנעו מצריכת ממתיקים מלאכותיים. תוכלו להמתיק את מזונכם בממתיקים טבעיים ובריאים יותר שאינם מזיקים לחולי הסוכרת כמו צמח הסטיביה (Stevia) או הקסיליטול.

הימנעו מאכילת מזון בעל מדד גליקמי גבוה.

כיצד תנהגו בחיי היומיום?

אתם זקוקים להדרכה מקצועית בתחום התזונה ותכנון הארוחות. עליכם לרשום את שמות המאכלים והכמויות שצרכתם, כדי להתאים את תוכנית התזונה שלכם לרמת הסוכר בדמכם. ברפואה הסינית נהוג להמליץ על המאכלים האלה: דלעת, מלון מריר, שעועית מַאש,שעועית אדומה קטנה – שעועית אדוקי, בטטה סינית, שורש טארו, גרעיני שומשום, אגוזי מלך בצל.

מה אסור?

• הימנעו מאכילת חטיפים. אל תאכלו מזון המחמם את הגוף או אוכל מתובל, כגון בשר כבש, ג'ינג'ר, פִלפל חריף, קינמון או ג'ינסנג אדום. אין לשכב לנוח מיד לאחר הארוחה.

• אסור בתכלית האיסור לעשן או לשתות משקאות אלכוהוליים.

• אל תפסיקו את הטיפולים באמצע כאשר חל שיפור במצב.

תרופות עממיות

• השרו 7 גרם של עלי תה ירוק בתוך 1 כוס מים קרים במשך 5 שעות. שתו לעתים קרובות. בתה הירוק יש חומרים שעשויים להעצים את השפעת האינסולין. חומרים אלה מאבדים את יעילותם כאשר מרתיחים את עלי התה.

• אִכלו דלעת כמנה עיקרית, כ-½ ק"ג ביום, במשך חודש ימים.

טיפול תזונתי

• מרק משעועית אדומה קטנה – שעועית אדוקי
המצרכים: 60 גרם שעועית אדומה קטנה.
אופן ההכנה: השרו את השעועית ב-4 כוסות מים למשך הלילה. הניחו בסיר והרתיחו. הקטינו את הלהבה ובשלו במשך שעה. שתו 100 מ"ל (בכל פעם) 3 פעמים ביום במשך חודש ימים.

• חִתכו בצל שלם ל-8 חלקים, השרו ב-500 מ"ל יין אדום במשך 10 ימים. כשהמשקה מוכן, שתו 30 מ"ל ממנו לפני הארוחות, פעמיים ביום.

• אִכלו דייסת דוחן בכל בוקר: הרתיחו 60 גרם דוחן במים, והשאירו אותו בסיר לאחר ההרתחה. הסירו את השכבה העליונה. אִכלו מחצית מן הכמות חצי שעה לפני ארוחת הבוקר, ואת המחצית השנייה כחלק מארוחת הבוקר.

• אדו 120 גרם בטטה סינית טרייה. חלקו ל-2 מנות. קלפו ואִכלו פעמיים ביום.

• בכל בוקר, אִכלו ½ קופסת טופו. אפשר לבשל אותו או להכינו בכל דרך המקובלת עליכם.

פירות וירקות: תפוחים, אבוקדו, אוכמניות, אשכולית, לימון, ליים, אגסים, פפאיה, ברוקולי, ארטישוק ירושלמי, ירקות עליים ירוקים ובצל.

צמחי מרפא: קינמון, ציפורן, שורש ועלים של שן הארי, שמן נר הלילה, זרעי חילבה, שום, זנגביל, ג'ינקו בילובה, פרחי טיליה, סטביה, כורכום, כוסברה, פטרוזיליה* ואכילאה.

מזונות נוספים:
שמן דגים, זרעי פשתה, קטניות, שיבולת שועל, שמן זית (כתית מעולה), זרעי דלעת, חלב סויה, האצה ספירולינה שעליה תוכלו לקרוא כאן, טופו, דגנים מלאים ויוגורט המכיל חיידקים מועילים ופעילים.

*  בתקופת ההיריון הגבילו את צריכת הפטרוזיליה ל-½ כפית (2 מ"ל) מהצמח המיובש או לגבעול אחד טרי מדי יום. אין לצרוך פטרוזיליה במקרה של דלקת כליות.

המלצות לתזונה נכונה בנושא סוכרת – סכרת מתוך הספר "נטורופתיה" מאת גילית שטיינר בהוצאת פוקוס-

 הטיפול הנטורופתי

מטרת הטיפול בסוכרת היא לשפר את תזונתו של המטופל ואת אורח חייו, כמו גם למנוע ככל שניתן סיבוכים אפשריים כתוצאה מהמחלה. בנוסף, מטרת הטיפול הנטורופתי היא לנסות ולתקן את הנזק הקיים בתפקוד הלבלב וכן להפחית את התנגודת לאינסולין.

הטיפול דרך תזונה נכונה

אכילת פחמימות מורכבות העשירות בסיבים, חשובה ביותר לטיפול הנטורופתי: דגנים מלאים, ירקות וקטניות, צריכים להוות את מקור התזונה העיקרי. העלאת כמות הסיבים בתזונה, הפחתת השומנים מהחי, העלאת השומנים ממקור צמחי וכמו כן, הפחתת שתייה אלכוהולית, מפחיתים את חומרת המחלה ב-87% בקרב האוכלוסייה.

מחקר שנערך בנושא מצא כי עלייה בצריכת דגנים מלאים, שיפרה את הרגישות לאינסולין.

בנוסף, מומלץ להרבות במזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך. האינדקס הגליקמי GI, הוא רשימת דירוג מזונות, על-פי התגובה הגליקמית המתקבלת לאחר אכילתם, כלומר מדובר בכמות ומהירות ספיגת הסוכר ממערכת העיכול אל הדם וכפועל יוצא מזה, כמות הפרשת האינסולין. האינדקס הגליקמי נמדד תמיד באחוזים בהשוואה לסוכר הלבן, שהוא 100%. מזונות בעלי GI נמוך הם: קטניות, סויה, אגוזים, שיבולת שועל, שיפון, פסטה מחיטת דורום, אורז בסמטי, אשכולית, תות שדה, גריסי פנינה ועוד.

מחקר המראה את חשיבות המזונות בעלי האינדקס הגליקמי הנמוך בטיפול בסוכרת עקב אחר תזונה של 36 חולי-סוכרת בעלי עודף משקל. במשך 6 שבועות, נוסו שני הרכבי מזון בעלי אותו ערך קלורי, אבל עם ערך גליקמי משתנה. התזונה עם הערך הגליקמי הגבוה כללה יותר לחם מקמח לבן, תפוחי אדמה ופירות עם ערך גליקמי גבוה. תוצאת המחקר הראתה כי מצב הסוכרת (ערך ה-A1C) השתפר, אצל מי שהרכב המזון שלו היה בעל הערך הגליקמי הנמוך.

מומלץ להרבות באכילת ירקות ירוקים, זרעונים ואגוזים, העשירים במגנזיום. במעקב שנערך במשך 18-12 שנים אחר תזונתם ובריאותם של 85,060 נשים ושל 42,872 גברים בארה"ב, נמצא יחס הפוך בין כמות המגנזיום בתזונתם, לבין הסיכוי לחלות בסוכרת. בקבוצת הנשים חלו 4,085 נשים בסוכרת ובקבוצת הגברים חלו 1,333 מהמשתתפים. בהשוואת קבוצת המשתתפים עם צריכת המגנזיום הגבוהה, לקבוצה עם צריכת המגנזיום הנמוכה ביותר, שיעור חולי-הסוכרת היה נמוך בכשליש. חשוב לציין, כי יותר מ-95% מהמשתתפים קיבלו את המגנזיום מהירקות בתזונתם, ולא מתוספים מלאכותיים.

הקפדה על ארוחות קטנות עם ארוחות ביניים, מסייעת במניעת הפרשת אינסולין מוגברת מהלבלב. חשיבות ארוחת הבוקר נדונה במסגרת הכינוס השנתי של אגודת הלב האמריקאית שבה הוצג מחקר, אשר עקב אחר 1,198 כהי עור ו-1,633 לבנים, במסגרת מחקר CARDIA. במחקר נאספו נתונים במשך 8 שנים להערכת סיכוני מחלות לב ונמצא, כי לאוכלים ארוחת בוקר היה סיכוי קטן ב-50%-35% לפתח עמידות לאינסולין ובעיית השמנה. בנוסף, בקרב האוכלים דגנים מלאים בארוחת הבוקר, ניכרה ירידה של 15% בסיכון לפתח עמידות לאינסולין.

לסוכרתיים, מומלץ לאכול חלבון מהצומח, כיוון שבתהליך עיבוד החלבון מהחי, הוא מאבד את הוויטמין B6, החשוב לחולי-הסוכרת.  יש לציין כי כשקיימת כמות מספקת של ויטמין B6, חומצת האמינו טריפטופן שהגוף מפיק מהחלבון הופכת לסרוטונין, שהוא חומר כימי הנמצא ברקמות שונות בגוף וכן במערכת העצבים המרכזית. חומר זה פועל כמעביר עצבי בין תאי העצב במוח ומחסור בו עלול לגרום לדיכאון, לחרדה, להפרעות אכילה ועוד.

 

למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "נטורופתיה" בהוצאת פוקוס

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו