Thymoquin_Fly
himalayaKrem_Fly

סודות האפיגנטיקה – הרצאתו של ד"ר עדיאל תל-אורן חלק ב'

מאת: תמר מונטג, ליווי לאורח חיים בריא לכל המשפחה
זמן קריאה: 4 דקות
בחלק השני של ההרצאה ד"ר תל-אורן דיבר בהרחבה על השפעתה של נטייה גנטית על טיהור רעלים, על חולשות גנטיות, על השפעת הסביבה ועל השפעת בקטריות על מערכת החיסון

סודות האפיגנטיקה, צילום: 123RF

Thymoquin_In

חלק ב' – השפעת הסביבה על הגנים שלנו, חשיבות החיידקים הטובים בגופינו והצגה של טיפול חדשני המונע את התבטאות הגנים הפגומים

כיצד נטייה גנטית משפיעה על טיהור הרעלים בכבד

 ציין ד"ר תל-אורן שניקוי הרעלים בכבד מתרחש בשתי פאזות: הראשונה מופעלת ומבוצעת על ידי אנזימים ממשפחת ציטוכרום, ובשנייה הכבד מקבל את הרעלים אשר פורקו בפאזה הראשונה וממיר אותם למסיסי מים וכך הם יכולים לעבור לדם ולמערכת השתן. והרחיב אודות הפאזה הראשונה. בהמשך ההרצאה הוא הסביר שתהליך היצור של האנזימים הספציפיים ותהליך ניקוי הרעלים עצמו עלולים להיפגע בשל נטיות גנטיות או בשל מחסור במרכיבים תזונתיים שונים. כתוצאה מכך, בפאזה השנייה הכבד עלול להפוך לאיטי מדי ביחס לפאזה הראשונה, ולא יכול להשתלט על הכמות הגדולה של תוצרי הביניים של הפאזה הראשונה. כתוצאה מכך תוצרי הביניים הרעילים נכנסים ישירות לזרם הדם ומצטברים במוח, במפרקים, וברקמות אחרות. איטיות כרונית זו של ניקוי רעלים בפאזה השנייה בהשוואה לפאזה הראשונה גורמת למצב של "טיהור רעלים פתולוגי" אצל אנשים רבים, כלומר בכל פעם שהאדם עובר תהליך של דטוקסיפיקציה (טיהור רעלים) יש לו סיכון להרגיש חולה, ולגרום לתופעות בלתי הפיכות במוח. לכן צריך לנקות את הרעלים מהגוף בצורה מבוקרת וחכמה שתומכת גם בשתי הפאזות, מכיוון שטיהור יעיל (ולא פתולוגי) יכול למנוע מאתנו סוגים רבים של סרטן, של מחלות כלי דם ולב, של סכרת, ושל מחלות ניווניות.

חולשות גנטיות הפוגעות בטיהור הרעלים ומעודדות מחלות כרוניות

הגנטיקה שלנו יכולה גם לפגוע באנזימים האחראים לניקוי הרעלים, להאט את קצב פינויים, לגרום להצטברותם באיברי הגוף ולהוביל למחלות כרוניות רבות. דוגמה אחת היא פגיעה גנטית באנזים חשוב ביותר הנקרא GST (ובשמו המלא: Glutathione-S-Transferase). אנזים זה ממחזר את הגלוטטיון בתאים. הגלוטטיון הוא מנטרל הרעלים ונוגד החמצון החשוב ביותר בתאי הגוף ומחסור בו יגרום לחשיפה מרובה יותר של רעלים מהסביבה. ד"ר תל-אורן מנה עוד רשימה ארוכה של אנזימים אשר מוטציה גנטית בהם מובילה לשלל מחלות כרוניות.

מה הם אותם גורמים סביבתיים המובילים לפגיעות הגנטיות הללו ומה כדאי לנו לעשות כדי למנוע אותם?

סטרס – גורם לבעיות הורמונליות והיווצרות עודפי הורמונים, משפיע על זרימת הדם בכלי הדם ומוביל ליתר לחץ דם, פוגע בנטרול הרעלים, פוגע בחילוף החומרים, בייצור האנזימים ועוד.
מזון אשר תומך בבלוטת האדרנל הוא מזון העשיר בויטמין C, ויטמין B5 , ויטמין B6 וכן צמחים אדפטוגנים כגון אשווגנדה, ג'ינסנג סיבירי, ג'ינסנג קוראני, וצמחי תבלין כמו רוזמרין, בזיליקום, מליסה.

הרעלה – רעלים מכל הסוגים פוגעים בהורמונים שלנו, פוגעים במערכת החיסון שלנו שצריכה לייצר אנרגיה וכדוריות דם לבנות, פוגעים פגיעה ישירה במיטוכונדריה של התא ובכך גורמים למחלות כרוניות כמו פיברומיאלגיה, עייפות כרונית. הרעלים פוגעים גם בבקטריה שלנו, ד"ר תל-אורן מציין כי 90% מהתאים שלנו הם עשויים מאותה בקטריה.

חשיפה אלקטרומגנטית – קרינת מיקרוגל, קרינה סלולרית, חשיפה לאנטנות, קרינת רדיו בתוך הבתים. אחד הגורמים הידועים ללימפומה הוא חשיפה אלקטרומגנטית מוגברת.

דלקת – אחד הגורמים המשמעותיים ביותר המשפיעים על הביטוי הגנטי שלנו. ד"ר תל-אורן ציין במיוחד גורם מרכזי להיווצרות דלקת בגוף והוא חומרים הנקראים AGE'ss: אלו הם כימיקלים הגורמים להיצמדות של חלבונים ושומנים למולקולות סוכריות הנמצאות בעודף בזרם הדם שלנו, אותה היצמדות פוגעת בתפקוד של אותם חלבונים ושומנים. AGE's נוצרים בתהליך השחמה של מזון על ידי חום רב כגון אפייה/טיגון/ברביקיו.

רגישויות למזון – כל מזון חלבוני מורכב, שהוא בעצם הזרע הבוטני של הצומח כמו שומשום, חומוס, אגוזים, זרעים למיניהם, וכל מזון חלבוני מן החי עלול לגרום רגישויות למזון.

כדי למנוע את אותן רגישויות למזון ד"ר תל-אורן ממליץ לצרוך את המזונות החלבוניים המורכבים בסבב של אחת לשבוע, לא כל יום אותו סוג של חלבון וכך נמנע חשיפה מוגברת של מערכת החיסון לאותם חלבונים ונמנע את התהליך הדלקתי שיוצר את אותה רגישות.

ד"ר תל-אורן הזהיר במיוחד ממזון שעובר הנדסה גנטית כגון תירס, סויה, כותנה, שמן כותנה וקנולה. שכן מזון מהונדס גנטית עלול לגרום לשינויים קיצוניים בבקטריות שלנו, וחוסר איזון בקטריאלי הוא זה שמוביל לתהליך הדלקתי עצמו. הבקטריות מאפשרות למערכת החיסון לתפקד כהלכה ומגינות על ריריות הגוף.

תזונה – יש מזונות המשפיעים באופן ישיר על הביטוי הגנטי שלנו. כמו תרכובות גופרית בשום ובצל אשר חשובה לתהליך טיהור הרעלים בכבד, חומצה פיטית בדגנים וקטניות, סאפונינים בקטניות, אינדולים בירקות מצליבים, ח. אלגית בענבים ובתותי עץ, פלאבנואדים הנמצאים בפירות יער, טרפנואידים נוגדי דלקת הנמצאים בצמחים ממשפחת השפתניים כגון נענע, פטרוזיליה, כוסברה ועוד.

המיקרוביום

המיקרוביום הוא אלמנט אפיגנטי חשוב ביותר. ההנחה, על פי ד"ר תל-אורן, היא שהבקטריות מכתיבות לנו את ההתבטאות הגנטית שלנו (הפנוטיפ). הבקטריות משפיעות על מערכת החיסון שלנו, מונעות דלקות במערכת העיכול, משפיעות על המצב הקוגניטיבי שלנו, השכלי והרגשי ומשפיעות על מצב הרוח שלנו. לכן חשוב מאד ליצור פלורת חיידקים מאוזנת ומשגשגת בגופינו.

מידע מעניין נוסף שמסר ד"ר תל-אורן היה אודות צורה מיקרוביאלית נוספת – נבגים. נבגים הם בקטריות מסוג בצילוס ומשפרים בצורה יעילה ביותר את תפקוד המעי, תומכים בצורות בקטריות אחרות ויוצרים נוטריינטים כמו קרטנואידים שהם נוגדי סרטן. יתרון נוסף של אותם נבגים על פני הפרוביוטיקה הרגילה זה שהם עמידים בחומצות הקיבה, מתיישבים בקלות במעי ויוצרים מושבה שלמה במהירות. קראו עוד על פרוביוטיקה.

 

הטיפול המחומש

לסיום ד"ר תל-אורן דיבר והציג את הטיפול המחומש – טיפול העוזר לאנשים בטווח הקצר ובטווח הארוך, להירפא ממחלות כרוניות קשות כגון ALS, טרשת נפוצה, דמנציה, אוטיזם, שיקום לאחר שבץ, מחלות לב וכלי דם ועוד. מטרת הטיפול היא לאפשר הגעה של כל הנוטריינטים מהמזון לכל איברי המטרה בגוף בצורה האופטימאלית ולהעשיר את הדם באלמנט שהכי חסר לנו והוא החמצן. הטיפולים יוצרים עיכוב במחלות ואף עוצרים אותן לחלוטין.

הטיפול כולל חמישה אלמנטים שונים – טיפול מטאבולי (השלמת חסרים תזונתיים), טיפול נוגד דלקת, ניקוי רעלים, ושימוש בשני מכשירים הנקראים BEMER ו- HBOT. שני מכשירים אלו מחוברים לתא לחץ ומרכז חמצן ומסייעים בהעברה של הדם והחמצן לאיברים ונמצאו כיעילים ביותר לאנשים אשר משתקמים משבץ, מחלות לב איסכמיות ומחלות נוירולוגיות שונות.

לסיכום – לא הכול כתוב מראש, יש לנו את היכולת לקחת אחריות על הגוף שלנו ולמנוע את הצפוי הלא רצוי.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו