Thymoquin_Fly
supherb_Fly

סדנת בישול טבעונית

מאת: איילת אופיר
זמן קריאה: 3 דקות
אביטל סבג וזוהר צמח ווילסון העבירו סדנת בישול צבעונית ומרתקת שהוכיחה שוב את מה שידענו כבר מזמן: אוכל טבעוני בריא ומזין, יכול להיות גם טעים ואפילו קל להכנה. תנסו את זה בבית!!!
Thymoquin_In

התחלנו בקינוח גלידה טבעונית

אגוזי קשיו מושרים (לפחות 10 שעות) טחונים בבלנדר יעניקו מרקם קטיפתי קרמי וישמשו כבסיס לגלידה. אליו מצטרפים פירות יער ותותים (טריים או קפואים) המכילים כמות גדולה של נוגדי חמצון. כמה תמרים ישמשו כממתיק טבעי, ניתן להוסיף גם "אסאי" פרי הנחשב ל"סופר פוד" עשיר בנוגדי חמצון ובברזל המגיע מיערות הגשם בברזיל, הישר אל המקפיא בחנויות הטבע. בננות בשלות תוספנה מתיקות ומרקם שמנוני ויציב ולהשלמת המרקם הקטיפתי קצת שמן קוקוס, משפר זיכרון וריכוז, אנטי ויראלי, יציב בחימום ומתאים לבישול ואפיה כתחליף לחמאה.

אביטל מציעה להמתיק בעזרת תמרים, סילאן, מייפל, סירופ אגבה או מולאסה ומבקשת לא להפריז כי כידוע סוכר מעודד את צמיחתם של תאים סרטניים. לבסוף מוסיפים קצת קרח ואצת כלורלה העשירה בחלבון איכותי ומומלצת לעוסקים בספורט אתגרי.

אצת הכלורלה מושכת לרגע את אור הזרקורים כי היא מסייעת למנוע חמרמורת (האנג אובר) אחרי לילה רווי אלכוהול. זוהי אצה של מים מתוקים המסייעת בסילוק רעלים מהגוף שזה בדיוק מה שהאלכוהול מהווה עבור הגוף שלנו.

מקפיצים בבלנדר את כל רכיבי התזונה המופלאים הללו ומקבלים מעדן טעים להפליא, מזין ובריא לא פחות, תאמינו לי טעמתי.

שניצל טבעוני

רבות דובר בחזה העוף ובהורמונים שמזריקים לעופות כדי שיגדל עוד ועוד, מלבד ההתעללות בעופות חשוב לזכור כי בשרם מכיל לא מעט זרחן הגורם לגוף לאבד מגנזיום וסידן ומעלה רמות חומציות בדם. אז בואו נכין את השניצל שלנו מטופו איכותי, כדאי לקנות מוצר אורגני שאינו מהונדס גנטית.

בכלל כדאי להתרגל לקרוא את האותיות הקטנות, זו אמנם משימה לא פשוטה אבל חשוב לאתר רכיבים לא רצויים ולהוציאם בהדרגה מהתזונה שלנו. חומר משמר, צבע מאכל, מונוסודיום גלוטמט ועוד רבים אחרים ידועים בהשפעתם המזיקה על המוח ומערכת העצבים. בעידן שבו כל כך הרבה סובלים מהפרעות קשב וריכוז כדאי בהחלט להקדיש לזה קצת מחשבה.

את אצבעות הטופו משרים ברוטב סויה איכותי שאמור להיות מוכן באופן מסורתי, מיושן בחביות עץ ולהכיל סויה, מלח וחיטה בלבד. ההכנה המסורתית מייקרת אותו כמובן. את פירורי הלחם מחליפים בקלות בקמח כוסמין או קמח חומוס, נטול גלוטן. התיבול יכול להיות מזרחי (כמון, ג'ינג'ר, כוסברה, כורכום) או איטלקי (טימין, אוריגנו, בזיליקום) כיד הדמיון הטובה עליכם.

התהליך כולו פשוט מאד: משרים את השניצלונים ברוטב הסויה, מתבלים ומקמחים בקמח חומוס, על ניר אפיה משוח במעט שמן קוקוס, רבע שעה בתנור וזה מוכן, מומלץ להגיש עם רוטב "סלסה" או סתם עגבניות מרוסקות.

ממרח עגבניות מיובשות במג'ימיקס

ממרחים הם חלק בלתי נפרד מן המטבח הטבעוני ומהווים לא פעם תחליף לגבינות. אגוזי קשיו (הפעם לא מושרים) שניתן להחליפם באגוזי מלך, לוז, ברזיל או צנוברים. עגבניות מיובשות (ניתן גם להכין לבד במייבש מזון או בתנור בטמפרטורה נמוכה) ג'ינג'ר, פטרוזילה או כוסברה, קצת שמן זית ולימון ישמרו את הממרח ומים לפי המרקם המבוקש.
הממרח הטעים הזה הוגש על לחם מחמצת מכוסמין שאביטל אפתה בהחלט מומלץ למצוא את המתכון ולנסות.

בסדנה הוזכרו כמה דברים חשובים שכדאי לזכור:

הקפידו ללעוס היטב את המזון וזכרו כי תהליך העיכול מתחיל בפה.

שמן קוקוס יכול להחליף כל שומן (שמן או חמאה) במאפים, במקום כוס שמן זית תוכלו להשתמש ב-1/4 כוס שמן קוקוס. שמן קוקוס (מכבישה קרה כמובן) מומלץ מאד לטיגון, בישול ואפיה, בעל תכונות מופלאות, טוב גם למריחה על העור והשיער, יציב ואינו נהרס בחימום. לקריאה נוספת על שמן הקוקוס המופלא, הכנסו.

חלב סויה, שקדים או אורז אינם בריאים וניתן לוותר עליהם.

כשאתם מכינים קינוחים המתיקו במתינות ואם אתם מכורים למתוק הגמלו ממנו בהדרגה.
עלים ירוקים מסייעם לתהליך הגמילה ממתוק, הוסיפו לתזונתכם ירקות עליים ירוקים.

העדיפו את הפירות והירקות העונתיים והוסיפו לימון לאוכל, הוא ממריץ, מחטא ומוריד חומציות.

לתיבול הקפידו להשתמש במלח איכותי – מלח גס אטלנטי או מלח סלעים במידה כמובן.
חשוב לא להפריז בכמויות המלח אלא להתרגל לטעם הטבעי של המזון.

היה טעים, מרתק ובהחלט השאיר טעם של עוד, אביטל הזמינה את הקהל להיכנס לאתר שלה המציע שלל מתכונים אותם היא רואה כבסיס לשינויים כל אחד על פי טעמו ודמיונו.

 

אילת אופיר, הרבליסטית קלינית ומטפלת באיור וודה ayeletoffir@gmail.com

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו