Thymoquin_Fly
himalayaKrem_Fly

נשים ושוקולד - מה אומרים המחקרים?

מאת: טלי רויזמן כהן
זמן קריאה: 3 דקות
שוקולד ידוע כמזון שקשה להפסיק לאכול, אבל מחקרים מצביעים על כך שדווקא נשים נוטות להתמכר אליו יותר. מהו החומר הגורם להתמכרות? האם יש לה קשר למחזור החודשי ומה קורה אצל הגברים?

צילום: pixabay

Sunrider_Article

השוקולד מוכר למדינות המערב כבר מהמאה ה-16, כשהובא לאירופה ממקסיקו ע"י הכובשים הספרדים. בתחילה ערבבו אותו עם סוכר וניל והוא נצרך בעיקר כמשקה, שדחק את התה והקפה המוכרים והזולים יותר. רק בהמשך, עם התפתחות השיטות לעיבוד תעשייתי, השוקולד הפך למוצר אכיל.

לשוקולד יש כוח משיכה עז המביא לעיתים קרובות להתמכרות, במיוחד בקרב המין הנשי. כוח המשיכה נובע מטעמו, מרקמו וריחו של השוקולד, וממרכיבים שונים המצויים בו, אשר מיוחס להם כוח השפעה פסיכו-פרמקולוגי. כמו כן, ישנו קשר בין התמכרות לשוקולד לבין מחזור האישה ולשינויים ההורמונאליים בו.

תשוקה בלתי מרוסנת

המנגנונים המשפיעים על בקרת האכילה בבני אדם מסובכים. האכילה כרוכה בהפעלת כל החושים המוכרים לאדם. נמצא שכאשר אדם אוכל את המזונות המועדפים עליו, פעולת האכילה נובעת לא רק משיקולים של ירידה ברמת האנרגיה בגוף, אלא גם בהיעדר רעב ולפעמים אף במצב של שובע! תשוקה למזון שכיחה ביותר בכלל ובקרב נשים בפרט, ומכוונת כלפי סוגי מזון מסוימים.

מבין סוגי המזון שמתפתחת אליהם תשוקה בלתי מרוסנת, המובילה לאכילה מופרזת שלהם וכתוצאה מכך להשמנה והתפתחות מחלות, תופס השוקולד מקום ראשון. במחקרים נמצא ששוקולד הוא סוג המזון השכיח ביותר בקרב נשים עם הפרעות אכילה. קיימים לא מעט סוגי מזון הנחשבים אנינים ובעלי טעם משובח ויוצא דופן, אשר מצדיקים השתוקקות להם בכל עת. יחד עם זאת, לשוקולד, המכיל בהרכבו אחוזים גבוהים של סוכר ושומן, והוא בעל מרקם קטיפתי וארומה משכרת, שמור מקום בפני עצמו ומעל כל האחרים.

התמכרות לשוקולד

מרקם קטיפתי וארומה משכרת (123RF)

השוקולד מכיל מספר אמינים, כשהחשובים ביניהם הם טיראמין ופנילטיראמין. השפעת החומרים האלה במוח דומה להשפעת הקטכולאמינים והאמפיטאמינים. הם נחשבים כשמשפיעים על מצב הרוח, ומחסור בהם עלול לגרום לדיכאון. למרבה הפליאה נמצא כי מזונות אחרים, כמו גבינות ונקניקים, מכילים כמויות גדולות יותר של חומרים אלו, אך אינם מזוהים עם התמכרות להם כמו בשוקולד.

פולי הקקאו מכילים גם קפאין ותיאוברומיד, שני חומרים מעוררים, שעל אף כמותם, שהיא קטנה יחסית, הרי שנוכחותם המשותפת בשוקולד גורמת לתוצאה סינרגיסטית המחזקת את השפעתם הפסיכו-פרמקולוגית.

קקאו ושוקולד מכילים בנוסף רמות גבוהות של מגנזיום. נמצא כי מתן תחליפי מגנזיום מנע בחלק מהמטופלים התמכרות לשוקולד. נמצא גם, כי צריכת סוכר מגבירה את ייצור הסרוטונין במוח ובכך מונעת תופעות לוואי של דיכאון הנגרם ממחסור במתווך עצבי זה. שוקולד כידוע מכיל כמויות גדולות של סוכר.

מה יש בו בשוקולד הזה?

למה דווקא נשים?

תשוקה למזון או התמכרות אליו שכיחות הרבה יותר בקרב נשים. מבין המזונות המעוררים תשוקה או גורמים להתמכרות נמצא השוקולד בראש הרשימה והתמכרות אליו אף כונתה במושג "שוקוהוליזם".

התשוקה העזה לשוקולד בקרב נשים עשויה להיות מוסברת בשינויים ההורמונאליים החלים בזמן המחזור. נמצא קשר בין עלייה ברמת ההשתוקקות לדברי מתיקה בכלל ושוקולד בפרט, בנשים עם תסמונת קדם-וסתית, ועליה זו אף גוברת בזמן הוסת. ישנה סברה כי היחס בין אסטרוגן לפרוגסטרון משפיע על התשוקה לשוקולד. בתקופת המחזור רמות ההורמונים נמוכות בהרבה מרמות השיא שאליהן מגיעים שני הורמונים אלה סביב מועד הביוץ. הדבר נגרם עקב השפעת הפרוגסטרון על צבירת שומנים – מצב המביא לירידה של מולקולת טריאצילגליצרול בדם ולעליה ברצון למזון שמן כתוצאה מכך. מאידך, אסטרוגן גורם לפירוק שומן ובכך מרווה את הדם בחומצות שומן חופשיות וסותר את השפעת הפרוגסטרון. בזמן של טרום וסת, עולה רמת הפרוגסטרון ביחס לאסטרוגן, לטובת הפרוגסטרון ומכאן שהשפעתו היא הדומיננטית. מצב זה מביא להתעוררות התשוקה לשוקולד (שהוא מזון שמן בנוסף להיותו מתוק). כמו כן השפעת האסטרוגן על מתווכים עצביים כדופאמין וסרוטונין מתבטאת בירידה ברמת הסרוטונין. מצב זה מביא לדיכאון ולתשוקה לפחמימות, המשפיעות בתורן על העלאת ייצור הסרוטונין במוח. כמו כן נמצא כי אכילת שוקולד, העשיר במגנזיום, משפרת את התסמינים הטרום וסתיים – ויוצר מעין מצב של "ריפוי עצמי".

התמכרות לשוקולד

מגוון הפתעות ממכרות במזון אחד (123RF)

נוכחותם של חומרים פסיכו-פרמקולוגיים בשוקולד מיוחסת לחומרים המצויים במסת הקקאו. ההנחה הייתה שככל שהשוקולד מכיל יותר מוצקי קקאו, כך תגבר הכמיהה אליו. תוצאות המחקרים היו מפתיעות: לא נמצאה לתכולת החומרים הפסיכו-פרמקולוגיים שניתנו לנבדקות השפעה על העדפתן לשוקולד או על היגמלותן ממנו. המסקנה הייתה שלכמיהה לשוקולד יש מרכיבים אחרים או נוספים מלבד השפעת החומרים הפסיכו-פרמקולוגיים שבו.

כמו כן, שכיחות גבוהה יותר של הפרעות אכילה נמצאה בנשים המכורות לשוקולד. בנוסף, השוקולד נמצא במקום השלישי ברשימת החומרים הממכרים אחרי סיגריות וקפה. הבדל נוסף שנמצא היה בהגדרה השונה של מזונות הנאכלים לצורך "ניחום" או "פיצוי" בקרב גברים ונשים. מחקר מצא שגברים העדיפו יותר מזונות מסוג סטייק, תבשיל או מרק, בעוד שנשים העדיפו חטיף (שוקולד או גלידה). השוני בהעדפה בין המינים היה ניכר מבחינה סטטיסטית.

אפשר לראות כי התמכרות לאכילת מזון מתוק ושמן בכלל ולשוקולד בפרט, נפוצה במיוחד בקרב נשים. עם זאת, אין כיום הסבר יחיד המסביר באופן ברור ומוסכם את נטיית הנשים להתמכר לשוקולד.

טלי רויזמן-כהן, נטורופתית talir78@gmail.com

ואם כבר שוקולד, אז שיהיה בריא – לחצו כאן למתכון משגע

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו