Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

לחיי המטבח - מתכונים למתמודדים עם סרטן

מאת: אמבר רוגע
זמן קריאה: 4 דקות
מתכונים קלילים, צבעוניים ופשוטים, המסייעים להקל ולשכך את התופעות של טיפולים בסרטן, עמדו במרכז ההרצאה של אייל שפרינגר וג'סיקה הלפרין

צילום: מתוך הספר בישולחיים

PassoverFocus_IN

אין דבר שלא עובר דרך הקיבה, ובוודאי שהדרך להחלמה אינה יוצאת דופן. וכאשר מדובר בנושא כבד וטעון כמו מחלת הסרטן, שבה החולים מתמודדים עם שילוב גורמים מורכב כמו המחלה עצמה ותופעות הטיפולים בה – המטבח הופך לאחת האופציות היותר נעימות ופחות פולשניות להשפיע על התקדמות ההחלמה.

לנושא זה, של תמיכה בהחלמה באמצעות תזונה, הקדישו המטפלים אייל שפרינגר וג'סיקה הלפרין את ספרם המשותף שיצא לאחרונה, "בישולחיים", כמו גם את ההרצאה-הדגמה שלהם בכנס "אוכלים בריא 9". הצמד חבר כדי לפתוח לנו צוהר לדרך בה עוזרות שיטות הרפואה המסורתיות לקחת אחריות ויוזמה על בריאותנו, דרך ניסיונם העשיר: אייל שפרינגר כמורה ומטפל ברפואה סינית, הרבליסט קליני ותזונה סינית-יפנית (מקרוביוטית) ואיורוודית, וג'סיקה הלפרין כמטפלת ברפואה סינית ומקרוביוטית ושפית מזון בריאות מבוסס רפואות מסורתיות.

ההרצאה נגעה בתופעות הקשות איתן מתמודדים חולי סרטן, אם אלה בחילות, חוסר תיאבון, איבוד משקל, חולשה, הופעת פצעים בפה ובמערכת העיכול ועוד, תוך כדי הדגמות למתכונים קלילים, צבעוניים ופשוטים (לעתים עם נגיעות אקזוטיות), המסייעים להקל ולשכך את התופעות. אך שלא במפתיע, הדגש הושם על ההקשר הרחב יותר מעבר לחולי הספציפי: תפקידה של רפואה מסורתית היה מאז ומעולם לחבר את האדם לקצב הטבעי של גופו ושל אורחות חייו, כדי לעזור לו להשליט הרמוניה בגופו, או במילים אחרות – לשמור על האיזון והבריאות.

שפרינגר תיאר בפנינו כיצד התפתחו הרפואות המסורתיות (בין אם מדובר ברפואה האיורוודית בהודו, הסינית, היוונית-ערבית במזרח התיכון ואחרות) בזמנים שבהם תרופות מסונתזות, טיפולים פולשניים, ניתוחים, בדיקות מעבדה וסריקות לא היוו אופציה, ולכן ניתנה חשיבות קריטית להבנת קשר הגומלין בין הבחירות שלנו – באכילה ובהרגלי החיים – לבין מצב הבריאות שלנו.

כדי לפתח את ההבנה כיצד מסייעות בחירות התזונה שלנו לתמיכה במצבנו הבריאותי, פרש בפנינו אייל כמה רעיונות יסוד של הרפואה המסורתית, ביניהם ההבנה שאין תזונה בריאה הנכונה לכלל האנושות, אלא יש תזונה מותאמת, הנכונה לאדם ספציפי, ובהמשך לכך, התזונה צריכה להיות מותאמת גם למחלה ספציפית ולהשתנות לפיה. אבני יסוד נוספות הינן היכולת להבין את אופיים הטיפולי של חומרי גלם, היכולת לשלב צמחי מרפא בבישול היומיומי, ושימוש בתבלינים על פי תכונותיהם.

תזונה נכונה לסרטן

ג'סיקה הלפרין, צילום: תומר פלד

ניקח לדוגמה את מרק הטום-יאם שהכינה הלפרין על הבמה – מרק ידוע ופופולרי המוגש בכל קרן רחוב בתאילנד, ובכל מסעדה תאילנדית בשאר העולם. מרק זה מוכן מחומרי גלם מועטים אך רבי טעם וריח, ולא פחות מכך, רבי השפעה. תמצית הטעם של המרק מגיעה מהשימוש בעשב לימון, גלנגל (קנה שורש ממשפחת הג'ינג'ר) ועלי קפיר ליים, התורמים לו ארומטיות וחריפות. צמחי תבלין אלה משמשים באופן אפקטיבי לסילוק טפילים ומפריעים לצמיחת כלי דם, תכונה רצויה כאשר נלחמים בגידולים המנסים לבנות עצמם ולהתפשט בגוף.

עשב הלימון, על פי הרפואה הסינית, מקרר, מייבש ומשתן, ממריץ עיכול ומונע בחילות, כאשר השמנים שבו המעניקים לו את הריח והטעם – ציטראל, לימונן וגרניול – מעודדים אפופטוזיס (הרג תאי מתוכנן המונע התפשטות גידולים). הגלנגל, בדומה לג'ינג'ר, מחמם, מייבש ומעודד סירקולציית דם – תכונה הלוחמת גם בסוכרת. הוא גם משפר תיאבון ומנטרל רעלים סביבתיים, והקפיר ליים מחטא, מגרה תיאבון ומחסל תאים סרטניים, בעיקר בלוקמיה. שלל התכונות המשותפות האלה פועלות נגד הסרטן באופן ישיר וגם באופן עקיף, על ידי הקלה על הבחילות, מתן הגנה מרעלים סביבתיים וכך הלאה.

תזונה נכונה לסרטן

אייל שפרינגר, צילום: תומר פלד

מלבד החומרים המוזכרים, מבוסס מתכון מינימליסטי זה על ציר עוף לאוכלי בשר או אצות לצמחוניים, והוספת פטריות וכוסברה טרייה לקראת סוף הבישול. ניתן אמנם להעשיר אותו על ידי בשר, טופו, אטריות ואחרים, אולם בבסיסו זהו מרק שכל תפקידו הינו לנקות ולחטא את המערכת מבפנים, ולא להעלות משקל או לבנות מאסה.

המתכונים שהציגה הלפרין הדגימו יפה את העובדה שבכל חומר גלם ישנו הפוטנציאל לחידוש וריפוי הגוף, אם אנחנו משתמשים בו במצב הנכון. קחו לדוגמה את תבשיל הבמיה ברוטב עגבניות המוכר במחוזותינו. אמנם מדובר בתבשיל פופולרי, אך שנוי במחלוקת עבור רבים, עקב המרקם הרירי שלו. אך דווקא במרקם זה מתגלה חוזקה של הבמיה, ודווקא בהקשר של ניקוי פנימי עמוק של הגוף.

כפי שתיאר שפרינגר, לא פעם חשים חולים שנתבשרו על הימצאות סרטן בגופם, שהם מלאים ברעלים ובפסולת שהצטברו בגופם במהלך החיים, וחשים צורך ליצור לעשות ניקוי. ובאמת, לפי הרפואה המסורתית סרטן הוא מחלה של עודף – של הצטברות עודפת. אבל הדרך לניקוי אמיתי אינה פשוטה וחד משמעית, ובעיקר כשמתמודדים בעת המלחמה בסרטן עם תופעות הלוואי של כימותרפיה כמו איבוד תיאבון, ירידה במשקל, חולשה ולעתים פצעים בריריות הפה ופגיעה ברקמות מערכת העיכול. כאן, מזהיר שפרינגר, חובה ליצור ניקוי שמחייב לא רק תזונה דלה של מיצים וירקות שיעזרו להיפטר מהעודף אבל לא יסייעו לגוף לשמר את כוחו, אלא יש להקפיד גם על שימוש במזונות מחזקים ובמזונות ריריים-מסככים.

תזונה נכונה לסרטן

צילום: מתוך הספר בישולחיים

כאשר יש בגופנו פסולת שטבועה עמוק, נדרש מזון חלקלק ורירי כגון הבמיה (מזונות ריריים נוספים בעלי תכונות דומות: צ'יה, פשתן, חוביזה) כדי לשנע אותה החוצה. בהסתכלות רפואה סינית, האיכות הרירית הינה יינית – מקררת, מסככת, מרגיעה – כך שבו בזמן שהיא תורמת לניקוי הגוף בזמן מחלה, היא גם ממתנת דלקות: מסככת פצעים ברירית מערכת העיכול וטובה לאולקוס, מטפלת בעצירות, בשיעול טורדני, ובדלקות וצריבה במערכת השתן, ואף מפחיתה את היצמדות החיידק הליקובקטור פילורי למערכת העיכול. למעשה, התגלה מחקרית קשר בין שכיחות נמוכה של סרטן שד לבין אוכלוסיות שצורכות את הירק הזה באופן קבוע.

ואם השתכנעתם שכדאי להוסיף את הבמיה לתפריט אך אתם עדיין נרתעים מהמרקם שלה, נתנה לנו ג'סיקה כמה טיפים לטובת העניין: להסיר את קצה הבמיה בגילוף זהיר, כך שהגרגרים הפנימיים לא יחשפו וישפכו אל התבשיל את מלוא ריריותה; המלצה לחפש במיה גמישה, קלה לקילוף ולא סיבית, ובנוסף התזכורת לא להשתמש בעגבניות במתכון זה, אם מדובר במקרה של חולה עם אפטות מציקות בפה.

מתוך שפע המתכונים בספר, הדגימו שפרינגר והלפרין מנות נוספות כמו סלט קליפות לימון, קינוח פודינג שקדים ודייסת בוקר מזינה, שהעמקה אל תוך תכונות חומרי הגלם שלהן ושיטות ההכנה, חשפה את השפעתן המיטיבה. ובעיקר נחשפה שוב בעיניי העובדה שמי שרוצה להשתתף באופן פעיל בהחלמתו דרך האמצעי היומיומי, הזמין והפשוט ביותר לכולנו – אכילה – מוזמן לקחת את השרביט לידיו ולהיכנס למטבח.

אמבר רוגע, שפית מזון בריאות

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו