Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

מקפא שקדים בהשראה סינית

מאת: אייל שפרינגר וג'סיקה הלפרין
זמן קריאה: 2 דקות
Laisha_In

מנות מתוקות מסוג זה נפוצות בדרום סין ובדרום אסיה באזורים כמו הונג קונג, סינגפור וטאיוואן. המנה נקראת לעתים “טופו שקדים“. במתכון המקורי מחליפים לפעמים את השקדים בגלעיני משמש המשמשים ברפואה הסינית לטיפול בסוגי סרטן שונים, בעצירות ובמחלות של מערכת הנשימה. המנה המסורתית מעוטרת לרוב בצימוקי גוגי (עמוד 19).

המתכון המובא מבוסס על חומרים שאפשר להשיג בארץ. השקד בעל האיכות המלחלחת והמזינה עשיר בחלבון, שומן, סידן וויטמין E. הדובדבנים עשירים בנוגדי חמצון. האגר אגר והקוזו מסככים ומקלים על רגישות בדרכי העיכול.

אם מעוניינים במנה בריאה ממש, בלי שום נקיפות מצפון, מוותרים על סירופ המייפל ומסתפקים במתיקות הטבעית של השקדים והדובדבנים. למשקיענים, בסוף המתכון רשימת צמחי מרפא סיניים המשמשים גם למאכל, מעשירים את טעם המנה ותורמים להשפעתה הבריאותית.

 

המרכיבים

1 ליטר חלב שקדים (מתכון בעמוד 114)

6 כפות שבבי אגר אגר (עמוד 17)

2 כפות סירופ מייפל קנדי טהור

לרוטב:

300 גרם דובדבנים מגולענים

1 כף קוזו

1/2 כוס מים

להגשה:

שבבי “מחלב“ תבלין מסורתי העשוי מזרעי דובדבן

 

אופן ההכנה

שמים את חלב השקדים יחד עם האגר אגר והמייפל בסיר ומבשלים על אש בינונית עד שכל השבבים נמסים בנוזל. שופכים את הנוזל שהתקבל לכלי הגשה שטוח מזכוכית ומחכים שיתגבש. הנוזל יתגבש מהר יותר בקירור, אך הוא יתגבש גם בטמפרטורת החדר. אין להשתמש בניילון נצמד, משום שאם הניילון הנצמד ייגע בנוזל הוא לא יתגבש.

להכנת הרוטב, מבשלים את הדובדבנים בסיר, על אש נמוכה. ממיסים את הקוזו במים בטמפרטורת החדר ומוסיפים לתוך הסיר עם הדובדבנים. מבשלים על אש נמוכה עד שהנוזל שקוף וסמיך. יוצקים את הנוזל לכלי זכוכית, ומניחים על השולחן או במקרר עד שהתמצק.

להגשה, חותכים את הגלי לקוביות, מגישים עם מעט רוטב דובדבנים ומקשטים בזרעי דובדבן או בפיסטוק קצוץ.

 

אפשרויות נוספות:

ניתן לרכוש בשווקים (כמו באגריפס בירושלים ובלווינסקי בתל אביב) ובחנויות תבלינים גלעיני משמש, ולשלב אותם עם השקדים כחומר גלם להכנת חלב השקדים (מתקבל חלב מר יותר).

בזמן ההכנה רצוי לצרף לשקדים 3-2 כפות של פקעת שושן (Bai he בסינית), אותה ניתן לרכוש בחנויות לצמחי מרפא. מומלץ לעטר את המנה בצימוקי גוגי, בקליפת הדרים מגוררת או בזרעי דובדבן מרים.

התוספות האזוטיות למנה תורמות להשפעתה המלחלחת ומשמשות ברפואה הסינית למניעת סוגי סרטן שונים.

 

המתכון מהספר בישולחיים מהוצאת פוקוס.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו