In2024_Fly
In2024_Fly

הפטרייה שתסייע לכן במניעת סרטן השד

האם ייתכן שפטריית השמפיניון התמימה למראה, היא ולא אחרת, עשויה להיות המילה האחרונה במניעת סרטן השד? הכירו את המאכל היומיומי שהמחקרים אומרים שיש לו בשפע בדיוק מה שאתם צריכים

צילום: shutterstock

supherb_IN

בישראל, כמו במדינות אחרות ברחבי העולם, סרטן השד הוא הסרטן בעל השכיחות הגבוהה  ביותר בקרב נשים, בכל קבוצות האוכלוסייה, והוא גם הסרטן הראשון בשכיחותו כגורם תמותה בנשים.

אמנם המחלה יכולה להתבטא גם אצל גברים, אולם התחלואה בקרב נשים היא גבוהה יותר (ע"פ נתוני משרד הבריאות ביחס של כ- 1:100).

ע"פ פרסומים של האגודה למלחמה בסרטן, בישראל מאובחנות מדי שנה כ-4000 נשים חולות בסרטן שד. אחת מכל שמונה נשים תאובחן עם סרטן שד במהלך חייה (עד גיל 80). בישראל, כמו גם באירופה, כ-25% מהמאובחנות הן בנות 50 ומטה, (כ-6% מתחת לגיל 40), כלומר, 75% מהנשים החולות בסרטן שד הן מעל גיל 50.

רוב גידולי סרטן השד (70%) תלויים בהורמון אסטרוגן כדי לגדול, כיוון שהוא מעודד את התאים הסרטניים להתרבות ולשגשג. גידולים אלו ידועים בשם "גידולי קולטן אסטרוגן חיובי" (Estrogen receptor positive).

המקור העיקרי לאסטרוגן אצל נשים שעברו את גיל המעבר, הוא דרך המרה של אנדרוגנים (הורמוני מין המיוצרים על ידי בלוטת יותרת הכליה) לאסטרוגנים. תהליך זה מבוצע על ידי אנזים שנקרא ארומטאז (Aromatase) הממוקם בכבד ובשכבות השומן של הגוף. תהליך ההמרה נקרא ארומטיזציה ומתרחש לרוב ברקמות השומניות של הגוף. אחד מהטיפולים המקובלים כיום בסרטן השד הוא שימוש בתרופות מעכבות ארומטאז (Aromatase inhibitors) לצד תרופות אחרות הגורמות להפסקת תהליך ההמרה של האנדוגנים ולירידה בכמות האסטרוגן בגוף האישה.

לא סתם פטרייה

פטריות שמפיניון המכונות בלועזית בשם WHITE BUTTON MUSHROOMS  (ובלטינית agricus bisporus) הן לא הראשונות שעולות במחשבותינו בהקשר לפטריות מרפא. בדרך כלל אנחנו עושים בהן שימוש בהקשר הקולינרי – להכנת סרטים, מרקים, תבשילים ועוד. אבל הפטריות הלבנות הללו שנראות תמימות למראה, עשויות להוות את המילה האחרונה במניעת סרטן השד.

מתברר כי היכולת לעכב את פעילות האנזים ארומטאז, אינה שמורה לתרופות בלבד, כי אם גם לירקות ופירות – ובראשן פטריות שמפיניון.

סרטן השד

צילום: shutterstock

במחקר שנערך ב-2001 ופורסם ב-JOURNAL OF NUTRITION, נמצאה פטריית השמפיניון כמי שמכילה את מעכב הארומטאז האפקטיבי ביותר גם בהשוואה לבצל ירוק, סלרי, גזר, פלפל, ברוקולי ותרד. כן, כן – דווקא הפטריות הלבנות הללו, שנראות תמימות למראה וזמינות בכל מדף ירקות בסופר או במרכול השכונתי. אין להן יחסי ציבור כמו לאחיותיהן בעלות המראה או הניחוח האקזוטיים, אבל מעלותיהן לא פחותות משלהן, אלא להיפך.

במחקר שפורסם בשנת 2006 ב CANCER RESEARCH JOURNAL הן הוכיחו את הפעילות המרשימה ביותר בהשוואה לפטריות כגון: מאיטקה, שיטאקי, פורטובלו ואחרות, בהקשר למניעת סרטן השד.

במחקר אחר שפורסם ב-2009 ב-JOURNAL OF CANCER שעקב אחר הרגלי התזונה של מעל ל-1000 נשים בסין, בגילאי 20-87 שצרכו פטריות (טריות ויבשות מסוגים שונים) בשילוב עם תה ירוק על בסיס יומי, נמצא כי לשילוב של פטריות ותה ירוק יש השפעה משמעותית בהפחתת הסיכון לתחלואה בסרטן השד.

מחקרים שונים, מצביעים על כך שפטריות שמפיניון מכילות רכיב ייחודי המסייע להן להילחם בסרטן, הנקרא CLA  (ובשמו המלא: CONJUDATED LINOLEIC ACID). חומר זה, שהוא סוג של חומצת שומן, ממתן את השפעתו של אנזים הארומטאז. הוא נמצא על פי רב במזונות מן החי כדוגמת חלב, גבינה וביצים.

סרטן השד

פטריות מרינה

מידע קליני שנאסף בשנים האחרונות בקוריאה, סין ומדינות אחרות, מאשש גם הוא את ההנחה שפטריות השמפיניון מכילות מרכיבים ביולוגיים פעילים כדוגמת כימיקלים, שיש להם השפעה מעכבת כנגד נזק חמצוני, פרוליפרציה של תאים ודיכוי של ארומטאז.

כמה פטריות שמפיניון צריך לצרוך כדי לסייע לגוף ליהנות מהפעילות מדכאת הגידולים? לא תאמינו…ע"פ מחקר מוביל בנושא עומדת ההמלצה על 100 מ"ג שהם שווי ערך ל-5 פטריות ביום!

בניסוי אחר, נמצאה הפטרייה כעשויה למלא תפקיד חיובי בכימותרפיה מונעת לסרטן הפרוסטטה.

 יתרונות נוספים של השמפיניון שחשוב להזכיר

1. עתירה בוויטמינים ומינרלים כדוגמת נחושת, זרחן, ויטמין C, ויטמין D, ויטמיני B (ובמיוחד 2B ו-5B), סלניום, ברזל, מגנזיום ועוד. משמח לדעת שגם לאחר בישול שומרת הפטרייה על ערכיה התזונתיים ומאבדת רק כ-5-20% מערכה.
2. אכילה של פטריות שמפיניון נמצאה כעשויה לעודד את פעילותם של תאי הרג טבעיים (NK) – תאים השייכים למערכת החיסון המולדת, אשר אמונים על  חיסול תאי גוף שנדבקו בנגיפים או שהתפתחו לתאים סרטניים, ככל הנראה בשל תכולת הפוליסכרידים (רב סוכרים שתפקידם להגן על ממברנת התא) שלהם.
3. מקור לנוגדי חמצון   L-ERGOTHIONEINEהמסייע בהגנה בפני רדיקלים חופשיים ופגיעה ב-DNA. הפטרייה מספקת כמות גדולה יותר של חומר זה, בהשוואה לנבט חיטה (פי 12) וכבד עוף (פי 4) – שבעבר נטו לחשוב שהם המקורות הטובים ביותר לחומר זה, שהוא נוגד חמצון ייחודי המסייע לטיפול בנזקי כבד, קטרקט, אלצהיימר, סוכרת ומחלות לב.
4. השמפיניון מסייעת בהגנה על הגוף במצבי דלקת כרוניים – כידוע, מצבי דלקת כרוניים מעלים את הסיכון לתחלואה במחלות רבות כגון: סוכרת סוג 2, מחלות קרדיו וסקולריות, סוגי סרטן שונים ועוד. הפטרייה נמצאה יעילה במיוחד בהקשר לטרשת עורקים – מצב בו מתפתח רובד שומני על דפנות העורקים הגורם לשינוי במבנה שלהם ולהיצרות. מתברר כי היא מסייעת בהפחתת דלקתיות (חוסמת ייצור מולקולות שמעודדות דלקת) ומונעת מתאי דם לבנים מלהידבק לדפנות העורקים.
5. שמירה על בריאות השלד והעצמות – הודות לתכולת הנחושת (305 מק"ג בכוס, שהיא 34% מהצריכה היומית המומלצת) והזרחן (80 מ"ג שהוא 11% מהצריכה היומית המומלצת) שבהן.
6. ערך קלורי נמוך – 21 קלוריות בלבד לכוס, מה שהופך אותה למתאימה לכל תכנית דיאטה.

ואיך אפשר בלי מתכון?

פטריות מרינה

המתכון והכתבה בחסות חברת "מרינה" המגדל והמשווק המוביל כיום בארץ של פטריות שמפיניון ואחרות. למידע נוסף  בקרו באתר
https://www.marina-galil.co.il/HE/
או בדף הפייסבוק של החברה:https://www.facebook.com/MARINATAAMHAGALIL

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו