Liat_Fly
Myco_Fly

המלח הכי בריא שיש

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: 3 דקות
ד"ר מרדכי הוכברג ממליץ להחליף את המלח השולחני במליחות העדינה והבריאה של אצות. זה לא רק לא מעלה לחץ דם, כפי שמלח עושה, זה אפילו מוריד אותו
metabolix_IN

אצות ים הן מן הצמחים היותר עשירים בערכים תזונתיים מבין שלל צמחי המאכל הקיימים בעולם. עדויות על שימוש בהן למאכל קיימות כבר אלפי שנים. הן נאכלות טריות או מבושלות, במדינות רבות השוכנות לחופי ימים: יפן, קוריאה, סין, איי האוקיאנוס השקט, איסלנד, סקוטלנד, אירלנד, הוואי ועוד.

יש להן איכויות מרפא הקשורות לתת-פעילות של בלוטת התריס, מחלות דרכי הנשימה, צינור העיכול, המערכת החיסונית ומערכת העצבים. והכי חשוב: הן תורמות לאריכות ימים.

האצות מכילות מרכיבים תזונתיים חיוניים רבים כמו חומצות אמיניות, מינרלים, יסודות קורט, את ויטמיני A ,B קומפלקס, C, D, E, ו-K. הן גם מכילות אנזימים וחומצות גרעין. מבחינת מינרלים, יש בהן הריכוז היותר גבוה של יודן, כמות רבה של סידן, ברזל, זרחן ומינרלי קורט.

שלא כמו צמחי יבשה שמסוגלים לקלוט מינרלים רק מאזור בית השורשים שלהם, לאצות אין מגבלה כזו. כך יוצא שיש בהן בכמות נאותה את כל המינרלים הדרושים לקיום חיים.

באצת הים קומבו למשל יש פי 10 יותר ברזל מאשר בתרד, בטא קרוטן כמו בבטטה, ויטמין C וויטמיני B יותר ממה שיש בכל ירק או פרי טרי אחר. בזכות הריכוז והמגוון הרב של רכיבי תזונה שיש באצות, הן עוזרות לגוף להתגבר על שלל מחלות והפרעות.

מספיק חמישה אחוז

בספרה "Healthy-Healing" לינדה פייג' כותבת על היכולת האנטי סרטנית והאנטי אוקסידנטית של אצות ים. נמצא שלאצות ים יש יכולת אנטי סרטנית כנגד סרטני שד וערמונית. עד כה נמצאו מעל 47 מיני אצות שונים עם פעילות נוגדת סרטן.

מחקרים ביפן מצאו שאם כוללים בתפריט אפילו רק 5% אצות ים, הן מונעות התפתחות סרטן ואפילו גורמות לנסיגה במצב הסרטני במידה והוא כבר קיים.

אצות הים מכילות גם ליגננים שמצמצמים תחלואה בסרטן. מבחינה זו, האצות למינריה וסרגסום הן היותר פעילות. יכולתן נוגדת הסרטן של האצות קשורה בכך שהן משפרות את פעולת ההורמונים, קושרות מזהמים, משפרות את פעולת מערכת העיכול והמערכת החיסונית ומוסיפות מינרלי קורט חיוניים לגוף.

מסלקות רעלים

באצות ישנו חומר הקרוי אלגינאטים, חומרים בעלי יכולת להגן על תאים בגוף בפני רעלי סביבה וקרינות. האלגינאט סופח מתכות כבדות רעילות כמו כספית, קדמיום וסטרונציום רדיואקטיבי. תכשירים טבעיים המוכנים מאצות טובים גם לטיפול חיצוני בעור ולסילוק רעלים דרך העור.

אצות לבריאות הלב

אצות ים מורידות את רמות הכולסטרול ומצמצמות הידבקות של לוחיות הדם. הן משפרות את זרימת הדם, מחזקות את ההתכווצות של שריר הלב ושל הוורידים, שומרות על יכולת הפעולה של שריר הלב ומחדשות אותו.

במקום מלח

נתרן הינו מינרל חשוב ביותר לפעולות הגוף ולבריאות, אבל בצורתו הנצרכת, נתרן כלורי (מלח ים או מלח בישול) הוא צופן גם בעיות רבות, ביניהן עלייה בלחץ הדם ומחלות נוספות.

נתרן ציטראט לעומת זאת, המצוי באצות, מוריד יתר לחץ דם. נתרן כלורי כלל איננו מצוי באצות. יש באצות מספר תרכובות של נתרן עם חלבון – כולן מורידות לחץ דם ולא מעלות אותו. כולן ספקיות טובות של נתרן בצורה היותר מתאימה לתפקוד הגוף. על כל פנים, באצת הים קומבו, מרבית המליחות היא ממלחי אשלגן. נתרן מצוי יותר בוואקמה, הישיקי וארמה.

אצות כספקיות יודן

יודן הינו מינרל שמהווה חלק מרכזי בתפקוד ההורמונים של בלוטת התריס. מצב חמור במיוחד נוצר כאשר אין די יודן בתפריט ובמקביל שותים מים מופלרים. בארה"ב, עקב הפלרה, יש מדי שנה עלייה של יותר  מ-6% בתחלואה בסרטן בלוטת התריס. באצות יש למעשה את כל המינרלים המצויים בים. חשוב לציין כי הכמות הגדולה ביותר של יודן מצויה באצות הגדלות בים ולא בבריכות עם מי ים.

כאמור, לאצות יש מליחות טבעית עדינה. הפכו אותן למלח שלכם, הרווח יהיה כולו שלכם.

דלורית ממולאה אצות / מתכון של זהורית שייחי, תזונאית קלינית

חומרים:

1/2 כוס אצות היג'יקי
בצל פרוס דק
שמן שומשום קלוי
שמן שומשום
דלורית

אופן הכנה:

להשרות את האצות במים חמים ורוטב סויה למשך כעשרים דקות.
לקלות קלות את הבצל בשמן שומשום, להוסיף את האצות כשהן סחוטות מהנוזלים, להמשיך לבשל מספר דקות.
לחצות את הדלורית, להוציא את הזרעים, למלא את הדלורית בתערובת האצות.
להניח בתבנית אפייה ולכסות, לאפות בחום גבוהה כשעה, עד שהדלורית רכה.
להגיש עם בצל ירוק קצוץ מעל.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו