supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

מחקר חדש: אגוזים יכולים להיות התרופה לסוכרת

מאת: עינת מזור בקר
זמן קריאה: 3 דקות
תראו מה חופן אגוזים יכול לעשות - אכילת אגוזים במקום פחמימות יכולה לשפר את רמות הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2

אגוזים - מלאי בריאות. צילום: PEXELS

Laisha_In

 החלפת פחמימות באגוזים משפרת את איזון הסוכרת ותורמת לבריאות הלב אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2, כך קובע מחקר חדש שראה אור בעיתון המדעי Diabetologia.

מדענים מקנדה דיווחו כי אכילת כ-70 גרם של אגוזים ביום במקום פחמימות משפרת את הבריאות, ומספקת הוכחה נוספת להשפעה החיובית של צריכת שומנים בריאים עבור אנשים עם סוכרת מסוג 2.

סוגי האגוזים אותם אכלו המשתתפים במחקר היו שקדים, אגוזי קשיו, מקדמיה, אגוזי לוז, צנוברים, אגוזי פקאן, פיסטוק חלבי, ואגוזי מלך. בעוד אגוזי הקשיו עשירים יותר בפחמימות, האחרים דלים בפחמימות.

חוקרים מאוניברסיטת טורונטו וביה"ח סנט מייקלס גייסו 117 בוגרים עם סוכרת מסוג 2, שאינם מטופלים באינסולין, כדי להעריך האם אכילת אגוזים נמצאת בקורלציה עם רמות ה-HbA1c  ועם רמות השומנים בדם, שני מדדים שמהווים סמן חשוב לבריאות המערכת הקרדיו וסקולרית.

המשתתפים במחקר חולקו באורח אקראי לשלוש קבוצות, שקבלו דיאטה שונה למשך שלושה חודשים. קבוצה ראשונה קבלה כ-70 גרם של תערובת אגוזים ליום, הקבוצה השנייה קבלה כ-30 גרם תערובת אגוזים ליום וחצי מאפין מחיטה מלאה (מוּפִין, עוגה קטנה ועגולה, האפויה בתבנית משוקעת או בסלסילה), והקבוצה השלישית קבלה מאפין שלם מחיטה מלאה ליום.

כל הדיאטות כללו מספר קלוריות זהה, אולם אלה שאכלו כמות גדולה יותר של אגוזים צרכו כמות גדולה יותר של שומנים בריאים ופחות פחמימות. אגוזים הם מקור טוב לשומנים לא רווים, שאינם מעובדים וממקור טבעי.

"הממצאים שלנו גילו שהקבוצה שקבלה 70 גרם תערובת אגוזים הציגה ירידה  משמעותית בערכי ה-HbA1c בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות," אמר ד"ר דיויד ג'נקינס (David Jenkins ) שעמד בראש המחקר. "מצאנו גם רמות נמוכות יותר של LDL כולסטרול – ה"כולסטרול הרע" שמהווה גורם סיכון למחלות קרדיו וסקולריות. ד"ר סירל קנדל (Cyril Kendall) מצוות החוקרים, הוסיפה: "השיפור בערכי הסוכר בדם והשומנים שניתן להשגה באמצעות שינוי בהרגלי תזונה וסגנון חיים הוא משמעותי ויכול להיות תרומה חשובה לטיפול בסוכרת מסוג 2. אגוזים הם אופציה בריאה וטעימה עבור אנשים עם סוכרת מסוג 2 שרוצים להגיע למשקל בריא."

 

אגוזים – בחירה חכמה לטיפול בסוכרת

לדברי עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת והשמנה: "ניתן לסכם ולומר כי אגוזים הם בחירה מועדפת בתוכנית דיאטה דלת פחמימות, שמסייעת לאנשים עם סוכרת מסוג 2 ליהנות מאכילת שומנים בריאים, להצליח לשפר את איזון רמות הסוכר בדם וגם להפחית משקל. שימת הדגש על אכילה בריאה המשלבת את עיקרון הפחתת הפחמימות לצד הוספת שומנים בלתי רווים המצויים באגוזים, כמו גם בשמן זית, באבוקדו ובטחינה יכולה לסייע לאנשים עם סוכרת מסוג 2 להגיע אפילו עד הפוגה (רמיסיה) בסוכרת. מבחינת כמויות הפחמימות, השומנים והחלבונים בתפריט – ההמלצות משתנות כתלות במספר גורמים אישיים ולכן מומלץ לפגוש דיאטנית לצורך הרכבת תפריט אישי באמצעות הולטר סוכר.

 

אגוזים שונים, יתרונות שונים

עוד מוסיפה כי לכל אגוז הרכב מעט שונה, אשר יספק לנו רכיב חשוב אחר לתזונה. לכן, רצוי לדעת מהו היתרון הבולט של כל אגוז:

שקדים
מכילים את כמות הסידן הרבה ביותר מבין כל משפחת האגוזים – 264 מ"ג סידן ל100 גרם. הסידן הוא מינרל חשוב, המשתתף בתהליכים ביולוגיים רבים ומהווה מרכיב עיקרי בעצמות. טבעונים יכולים בהחלט למנף יתרון זה של השקדים להגדלת צריכת הסידן בתפריטם.

אגוזי ברזיל
מכילים את כמות הסלניום הגדולה ביותר מבין כל משפחת האגוזים. הסלניום הוא סוג של מינרל קורט (מינרל אותו גופינו צריך בכמות קטנה ועלול להיות רעיל בכמויות גדולות), והוא בעל פעילות נוגדת חמצון. מומלץ להגביל אכילת אגוזי ברזיל, על מנת שלא לצרוך כמויות גדולות של סלניום. כיוון שכמות הסלניום משתנה בהתאם לבית הגידול, תנאי הקרקע ותנאים נוספים, לא ניתן לדעת בוודאות מהי כמות הסלניום באגוזים. מסיבה זו, מומלץ לצרוך 1-3 אגוזי ברזיל ליום.

אגוזי מלך
מכילים את כמות החומצה האלפא לינולנית הגבוהה מבין האגוזים. חמוצה זו היא חומצת שומן ממשפחת האומגה 3.

בוטנים
מקור מצוין לחומצה פולית, שהיא ויטמין ממשפחת ויטמיני B, הקשור להפחתת גורמי הסיכון למחלות לב, סרטן ועוד.

קשיו
מקור מצוין למגנזיום, שהינו מינרל החיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים, השרירים והעצמות, ועוד.

אגוזי לוז
מקור מצוין לוויטמין E – נוגד חמצון, המגן על רקמות הגוף מנזקי החמצון.

 

הכתבה באדיבות עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת והשמנה

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו