PassoverFocus_Fly
Laisha_Fly

מה זו בכלל דיאטה קטוגנית?

מאת: ד"ר מריאלה גלאנט, אנדוקרינולוגית
זמן קריאה: 3 דקות
האם התזונה הקטוגנית היא טרנד חדש שיחלוף או הפתרון האולטימטיבי לסוכרת ולהשמנה?

צילום: RF123 תזונה קטוגנית

PassoverFocus_IN

מהי הדיאטה הקטוגנית?

הדיאטה הקטוגנית היא דיאטה דלה בפחמימות ועשירה בשומנים. הגוף שלנו יודע לנצל שני מקורות אנרגיה עיקריים: סוכר או שומן. הדיאטה הקטוגנית מאפשרת שינוי מטבולי כך שמקור האנרגיה העיקרי לגוף הוא שומן ולא סוכר. ברגע שהגוף משתמש בשומן לאנרגיה, הכבד הופך חלק מהשומן לגופי קטו שיכולים לשמש כמקור אנרגיה למוח. במצב זה, הגוף נכנס לקטוזיס והופך ל"מכונה לשריפת שומנים".

התזונה המערבית כיום מתבססת בעיקר על פחמימות ולא על שומנים, ולאורך השנים לימדו אותנו כי שומן משמין והמליצו לנו על דיאטות דלות שומן (ועשירות בפחמימות). בפועל, הגוף שלנו לא נועד להתמודד עם כמויות הסוכר האדירות שאנו מכניסים לגוף. זה נכון שלחם היה הבסיס לתזונת האדם, אבל זה כך רק ב-10,000 השנים האחרונות. כיום, אדם ממוצע אוכל לחם כ-3 פעמים ביום, פירות בשפע, ומוצרים מעובדים שונים שהגוף שלנו פשוט לא יודע להתמודד איתם. וברגע שלגוף אין מספיק מקום "לאחסן" את הסוכר, הוא אוגר את עודף הסוכר כשומן.

מהי הגורם המשמעותי ביותר הקשור להשמנה?

על מנת להבין מה גורם להשמנה, חשוב להבין את פעילות הורמון האינסולין. האינסולין מופרש על-ידי הלבלב, לרוב תהליך זה מתרחש כתגובה לאכילה של פחמימות. אינסולין הוא הורמון אגירה. במצב נורמלי, ההורמון מופרש לאחר אכילה, וכאשר אנחנו לא אוכלים, רמות האינסולין יורדות, מה שמאפשר לגוף לשרוף את השומן במאגרי הגוף כמקור לאנרגיה. אבל ברגע שרמות האינסולין גבוהות, אנחנו לא יכולים לפרק את מאגרי השומן בגוף.
זה בדיוק מה שקורה ברוב המקרים של השמנה וסוכרת מסוג 2, רמות האינסולין גבוהות יותר מהנורמה. האינסולין גם נותר גבוה בין הארוחות. זה אומר שהגוף לא יכול להשתמש בשומן הגוף כאנרגיה, גם כשאנחנו לא אוכלים. בנוסף, הורמון האינסולין מעודד תחושת רעב וחשק לאוכל, גם כשלגוף יש מאגרים לאנרגיה.

למה רמות גבוהות של אינסולין הן בעייתיות?

הבעיה העיקרית היא שרמות גבוהות של אינסולין קשורות לסיכון מוגבר למחלות לב, שבץ, וסוגים שונים של סרטן. מצד שני אנחנו יודעים שרמות נמוכות של אינסולין קשורות לאריכות ימים. לכן, המטרה היא להוריד את רמות האינסולין בדם.

פחמימות מעלות את רמות האינסולין בצורה המשמעותית ביותר. חלבונים מעלים מעט את רמות האינסולין, ושומנים לא מעלים את רמות האינסולין כלל. זו הסיבה לכך שכדאי לשמור על דיאטה קטוגנית, דלה בפחמימות ועשירה בשומנים.

זה בריא לאכול כל כך הרבה שומן?

למרות שלאורך שנים רבות לימדו אותנו ששומן הוא לא בריא, חשוב להבין שאכילה של שומנים טבעיים לא "סותמת" את העורקים. במשך מיליוני שנים בני אדם אכלו שומנים טבעיים, ורק ב-50 שנים האחרונות הזהירו אותנו מפני שומן והמליצו על דיאטות דלות בשומן. הנחיות אלו התבססו על ממצאים לא חד משמעיים. מעניין לציין כי במקביל ליישום ההמלצות לתזונה דלת שומן, חלה עליה משמעותית בשיעור ההשמנה והסוכרת.

איך שומרים על דיאטה קטוגנית?

הדיאטה מבוססת על מזון טרי ולא מעובד. עיקר הקלוריות מקורן בשומנים וההגבלה היא בכמות הפחמימות.
המזונות העיקריים בדיאטה הם בשר, דגים, ביצים ושומנים טבעיים כמו שמן זית, שמן אבוקדו, שמן קוקוס, חמאה, אבוקדו וטחינה. בנוסף, משלבים בתזונה ירקות שגדלים מעל האדמה כמו כרובית, ברוקולי, זוקיני וקישואים, שעועית ירוקה, תרד, פטריות, מלפפונים, חסה ועוד.

קפה בסגנון קטוגני

קפה בסגנון קטוגני. צילום: RF123

ממה נמנעים בתזונה?

סוכרים, משקאות קלים, עוגות וממתקים וגם לחם, קרקרים, דגנים (אורז, פסטה, אטריות, תירס, כוסמת, בורגול), דגני בוקר, חטיפי אנרגיה וירקות עמילניים כמו תפוח אדמה ובטטה. גם פירות אינם מומלצים בדיאטה, למעט פירות יער.

איך מסתגלים לדיאטה?

בימים הראשונים, הגוף עוד לא יודע איך להשתמש בשומן כמקור אנרגיה. לגוף לוקח כשבוע עד שבועיים להתרגל ל"מקור דלק" החדש. בתקופת הסתגלות זו, אתם עשויים להרגיש מספר תסמינים שמזכירים מעט את מחלת השפעת כמו התכווצויות שרירים, עייפות, כאבי ראש ועצירות. חלקכם תרגישו תסמינים בודדים, וחלקכם לא ירגיש בהם כלל. לרוב התסמינים חולפים תוך מספר ימים. חשוב מאוד לשתות הרבה נוזלים בתקופת ההסתגלות ומומלץ אף להוסיף להם מלחים. שתייה של מרק עצמות או מרק עוף יכולים לסייע במניעת הופעת רוב התסמינים.

למי מתאימה דיאטה קטוגנית?

הדיאטה מתאימה בעיקר לחולי סכרת וטרום סוכרת, לירידה במשקל, לשיפור תסמינים של תסמונת מטבולית וכבד שומני. בחולים המטופלים באינסולין, הדיאטה דורשת התאמת מינונים של האינסולין ומעקב צמוד למניעת היפוגליקמיות. הדיאטה מיושמת כטיפול בחולי אפילפסיה כבר מעל 100 שנים. ובנוסף, מחקרים עדכניים מראים כי הדיאטה עשויה לסייע גם בהתמודדות עם מחלות כמו שחלות פוליצסטיות, אלצהיימר ועוד…

איך התזונה הקטוגנית עזרה לחולי סוכרת?

הנה כמה סיפורים של מטופלים ממרכז גלאנט לטיפול בסוכרת, שהשתפרו משמעותית בעקבות הדיאטה.

שחר טרופ, בן 39, הגיע למרפאה לפני 9 חודשים, זמן קצר לאחר שקיבל אבחנה חדשה של סוכרת עם מדדי המוגלובין מסוכרר (A1C) של 8%. שחר סבל מיתר לחץ דם, כבד שומני וכולסטרול גבוה. והוא החליט לנסות לטפל בסוכרת בלי תרופות, ויחד עם אשתו, אימץ את הדיאטה הדלה בפחמימות ועשירה בשומן. לאחר 3 חודשים בלבד, מדדי ה-A1C שלו השתפרו בצורה משמעותית וירדו ל5% והוא ממשיך לשמור על מדדים תקינים גם היום. לאחר 6 חודשים מתחילת הדיאטה, שחר הוריד 28 ק"ג ממשקלו, לא סבל יותר מכבד שומני והרגיש יותר נמרץ ואנרגטי. הוא השתחרר מתחושת הרעב ומהמחשבות על אוכל, ואפילו עושה צום לסירוגין בלי שום בעיה ומבצע פעילות גופנית.

בנוסף, הדיאטה משפרת את הבריאות גם בקרב חולים עם אבחנה ארוכת שנים של סוכרת.

הקטור קופיטמן בן 68 עם סוכרת מגיל 38 והיסטוריה של יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, מחלת לב ולאחר ניתוח מעקפים. ה-A1C שלו היה 6% בעזרת הזרקת אינסולין ארוך וקצר טווח והתרופות ויקטוזה, ג'רדיאנס וגלוקופאז'. לפני כשנתיים הקטור התחיל לשמור על דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן, וזמן קצר לאחר תחילת הדיאטה הוא החל לרדת במינוני התרופות, וה-A1C שלו ירד ל-5% ונשאר כך עד היום. הקטור איבד סך הכל מעל 15 ק"ג ממשקלו, והיום נוטל רק ויקטוזה וגלוקופאז', ומרגיש נמרץ כפי שלא הרגיש מזה שנים רבות.

 

ד"ר מריאלה גלאנט

ד"ר מריאלה גלאנט

הכתבה באדיבות מרכז גלאנט לטיפול בסכרת.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו