PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

מה העתיד של התזונה הטבעונית?

מאת: - לענת גרינברג ניסיון רב בתחום הרפואה המשלימה עם ארגז כלים עשיר
סיקור תערוכת חדשנות בקולינריה מן הצומח לראשונה בתל אביב

צילום: גיא הרצליך

In2024_Article

תריחות של בשר אפפו את האנגר 11 שבנמל תל אביב. קצת הופתעתי, לא ציפיתי למצוא כל כך הרבה אוכל שנראה כמו בשר, מריח כמו בשר ואני חייבת הודות גם טעים וקרוב מאוד למרקם של בשר אבל מהר מאוד הבנתי שהתערוכה מכוונת לא רק לקהל הטבעוני אלא גם לקהל שרוצה להפחית את צריכת הבשר אם מטעמי בריאות או מוסר או שמירה על כדור הארץ ועדיין רוצה ליהנות מחוויית ההמבורגר או השווארמה.

לצד אוכל שנראה כמו בשר – קציצות, המבורגר, שווארמה, ועוד שעשויים בעיקר מסויה או אפונה או גרגרי חומוס שעוברים תהליכי עיבוד שונים, אפשר היה למצוא גם גבינות נהדרות שעשויות מקשיו מותסס וטעימות ממש כמו הגבינות הצרפתיות הנהדרות, אבל אין בהן טיפת חלב, תחליפי חמאת גורמה, גבינת מסקרפונה, גבינשיו – מוצר קשיו טבעוני לבישול ואפייה שנכנס לפיצריות, מסעדות ובתי קפה למנות של פיצה, פסטות ועוד, תחליפי בשר עשויים מפטריות, מאוד טעים, ועוד.  בקיצור זה כבר לא שניצל תירס או ברוקולי או נקניקיות טופו שאנחנו מכירים מימי טבעול, זה כבר ממש אוכל טעים ועסיסי, כזה שיש ממש חשק לאכול.

 

תערוכת PLANT BASED PROFFESSIONALS התקיימה בחסות  VEGAN FREINDLY  ו- Meatless Monday.

הציגו שם חברות מובילות בתחום האוכל הטבעוני, התערוכה כוונה לקהל מקצועי – מוסדות, מסעדות, חברות מזון וכדומה.

באולם ההרצאות בהאנגר, התקיימו הרצאות לקהל המקצועי שהסבירו את המגמות בשוק זה ואת הסיבות להן.

כ-75% משטחי החקלאות בעולם (שטחי מרעה ושטחי גידולים), שהם כ- 30% משטחו היבשתי של כדור הארץ מיועד לגידול בעלי החיים. זה שטח עצום!

משק החי הוא גורם ראשי לפליטת גזי חממה הן בגלל פליטת  גז מתאן מפרות, גז חזק הרבה יותר מ-CO2 וגם בגלל השימוש בתעשייה שמסביב, משק החי פולט יותר גזי חממה מאשר התחבורה בכל העולם כולו.

צריכה הבשר והחלב בעולם הולכת וגוברת בעיקר בגלל התפתחות המדינות במזרח הרחוק, אנשים רוצים לאכול יותר ויותר בשר ולשתות יותר ויותר חלב, וזה גורם לכריתה מאסיבית של יערות האמזונס שהם מקור עיקרי לחמצן עבור בני האדם ובעלי החיים  ומונע מבני האדם לייער שטח ניכר מכדור הארץ ולהגדיל בכך את כמות החמצן שבני האדם ובעלי החיים כל כך זקוקים לו.

אכילת המבורגר אחד מהחי שקולה לצריכת מים יומית ממוצעת במשך שבועיים!

לתזונה שלנו יש השפעה גדולה על כדור הארץ.

החדשות הטובות הן שיש ביקוש הולך ועולה בעולם למזון מין הצומח. עלייה של מסעדות צמחוניות וטבעוניות במקומות כמו לונדון, תל אביב ניו יורק ובכל העולם כולו. אנשים מודעים, אנשים רוצים לשנות, אנשים לא רוצים להיות חלק מהבעיה, הם רוצים להיות חלק מהפתרון, להשאיר כדור ארץ נקי יותר לילדים ולנכדים שלהם וזה מהווה הזדמנות עבור מדינת ישראל.

תל אביב הפכה לבירת הטבעונות העולמית. יש לנו כוח למשוך אנשים אם נספק אוכל טבעוני איכותי גורמה. ישראל היא המדינה הכי טבעונית בעולם זו נישה שאפשר רצוי לפתח אותה.

אנחנו רוצים לראות את ישראל כמובילה בזירת הפודטק, שוק תחליפי בשר, בשר מתורבת או חלבונים מין הצומח. יש עלייה משמעותית בדרישה לתחליפי בשר וחלב ובישראל יש סטרטאפים וחברות שפועלות בישראל ויש אפשרות למתג את ישראל כמובילה בתחליפי מזון צמחיים.

עד 2050 יחיו על פני כדור הארץ 10 מיליארד בני אדם! נצטרך לייצר 70% יותר מזון עד 2050 ! כלומר משקלו של המזון ומה שאנחנו אוכלים הולך להיות מאוד משמעותי בהקשר של משבר האקלים ונפתחות אפשרויות למתג את ישראל כמדינה שמספקת תחליפים של מזון מין החי – תחליפי בשר, חלב וביצים!

צילום: גיא הרצליך

 

ישנו גוף בינלאומי שנקרא GFI – GOOD FOOD INSTITUTE שלא הכרתי עד הכנס, גוף ללא מטרות רווח, עם זרועות בארה"ב, אירופה, הודו, ישראל ומדינות אחרות, שמעודד אלטרנטיבות מין הצומח לבשר, מוצרי חלב, ביצים ומעודד פיתוח של בשר מתורבת. הגוף הזה ניזון מתרומות והשקעות של בעלי עניין, והוא מעודד סטארטאפים ומייזמים אחרים בתחום זה.

המוטו של GFI – לפני שהאוכל יותר מוסרי יותר בריא, יותר חסכוני, יותר מקיים מדובר על מזון והוא חייב להיות טעים ועסיסי שבא לאנשים לאכול ולשם התעשייה הזאת הולכת. בניגוד לעשורים האחרונים, כיום אנחנו רואים פנייה לקהל הרחב, ההמבורגר העסיסי וכל המוצרים שאנחנו רגילים לאכול ולא רוצים להפסיק לאכול.

תיאוריית השינוי של GFI – לפגוש את הלקוח היכן שהוא! ולייצר בשר טעים שלא מגיע מבעלי חיים שהלקוח לא יוכל לעמוד בו! ואפילו יעדיף אותו על פני הבשר מהחי!

יחד עם זאת כמובן הבשר הצמחי יותר היגייני, חסכוני, יותר בריא לציבור, אין בו אנטיביוטיקה, אפשר יהיה להאכיל 10 מיליארד אנשים בעולם בשנת 2050.

תערוכת חדשנות במזון

צלם: רועי הרצליך

 

למרות שכבר די הרבה זמן כולם יודעים על חסרונות תעשיית המזון מין החי, עדיין יש גידול עצום בביקוש למזון מהחי, מגיע בעיקר מהמדינות המתפתחות כמו המזרח הרחוק, הודו, סין  וכדומה כשבמערב יש סוג של סטגנציה למזונות הללו, ולכן אין ברירה, צריך לפנות לעולם הטכנולוגי ולייצר את אותו מזון שהציבור רוצה ואוהב לאכול מין הצומח.

 

אז מהן 3 הטכנולוגיות כיום בתחום המזון הצמחי?

  1. מזון מין הצומח כבר קיים בשוק – בד"כ אנחנו לוקחים מקור צמחי אפונה חומוס סויה, מבודדים ממנו את הרכיבים שבהם אנחנו רוצים להשתמש ועושים להם תהליך עיבוד. יכול להיות שמשתמשים בתהליכים כימיים. בסופו של דבר מקבלים חומר גלם שממנו ניתן להכין תחליפי בשר. דוגמאות IMPOSSIBLE FOOD, BEYOND FOOD וכדומה. ההנפקה של BEYOND MEAT שהנפיקו בנסדאק ב2019 ופתאום זה הפך לטרנד וכל המשקיעים רוצים ללכת לשם וזה התחום הכי חם שמשקיעים רוצים ללכת אליו. פודטק ובתוכו הנושא של חלבונים אלטרנטיביים מאוד צומח והכל התחיל מהנפקת BEYOND MEAT. מוצרים אחרים מוצלחים כמו ביצה מקושקשת, נכנסו חזק לשוק האמריקאי בעיקר.
  2. טכנולוגיה שנייה היא פרמנטציה או תסיסה, מכירים אותה מעולמות כמו בירה ויוגורט ועכשיו נכנסת חזק – לוקחים בקטריה או פטריה ועושים לה אופטימיזציה ובתהליך של התססה יכולים לייצר חלבונים או שומנים שלא קיימים היום בממלכת הצומח אלא רק בממלכת החי. ADM במטרה להביא לשוק חלבוני חלב פרה ושומנים שהם זהים מבחינה ביולוגית לטבע אבל מעולם לא הגיע מפרה והם בונים מפעלי ייצור ראשוניים ואנחנו נראה מוצרי חלב פרה שלא הגיעו מפרה. סטרטאפ אמריקאי הביא לשוק בייקון עשוי מבשר מתורבת – CLTIVATED MEAT ,CLEAN MEAT – לוקחים דגימה מבעל חיים, מספר תאים מצומצם, בתהליך לא פולשני ולא כואב לבעל החיים, ומייצרים איזה תאים שרוצים ומרבים אותם, ומשם ניתן לייצר שריר או רקמה אחרת ומקבלים חומר גלם שעשוי מתאים חיים שיוצרו באופן תעשייתי ואפשר לבנות רקמה, למשל סטייק או עוף, בשר אמיתי לחלוטין רק שאין לו אמא, אפשר יהיה לייצר בעתיד סטיק מתאים של פרה, להעשיר אותו בשומן אומגה 3, אפשר יהיה להכליא תאים של ברווז עם תאים של עוף.
  3. אפשר לבנות רקמה כמו סטייק או שניצל יפה ועסיסי שלא הגיע מבעל חיים אבל זה בשר אמיתי המפותח במעבדה, מה שאומר שלא נפגעה אף חיה כדי שאתם תוכלו ליהנות מסטייק טעים ועסיסי. ממש הייטק! שוק של סטארטאפים שמגייסים הון בעשרות מיליוני דולרים, בשיתוף עם קרנות וארגונים אחרים, במטרה לשלב קיימות עם עסקים! בפעם הראשונה אנחנו לא מחויבים לשוק בעלי החיים, אפשר יהיה לייצר גם בשר מותאם אישית, למשל אדם שהכולסטרול שלו גבוה, יוכל לקבל סטייק מופחת שומן רווי או עם תוספת של אומגה 3 מהצומח.

התחום הזה הפך להכי חם בתחום ההשקעות, אין היום קרן הון סיכון שלא מחפשת להשקיע בתחום, אין היום חברת מזון שלא מחפשת את דרכה להיכנס לתחום המזון הזה של תחליפים למזון מין החי והסיבה היא שהתחום הזה רווחי!  כולם רוצים להרוויח, וזה לא רק מטעמים אידיולוגיים!

בעולם האמריקאי שממנו אנחנו יכולים ללמוד, בשנת 2016,  כמעט שלא היו רשתות שהגישו תחליפים מהצומח. לעומת זאת, בשנת 2019 אנחנו רואים עלייה מטאורית בחדירה של המוצרים הללו לשוק, 30 אלף נקודות בארה"ב בסניפים של מקדונלד, בורגרקינג SUBWAY וכלי הרשתות הגדולות כבר הבינו שיש כאן כסף גדול. וזה הגיע גם לישראל כמובן.

 

כמה טבעונים יש? וכמה יהיו?

כיום יש בעולם כ-5% טבעונים, כ-18% צמחוניים, וזה נתח שוק מסורתי שמחונך מזה דורי דורות לאכול אוכל מסורתי צמחוני כגון קטניות, זרעים, אגוזים וכו. השוק הזה יודע לצרוך טופו וטמפה וכו ולכן נתח השוק העיקרי והגידול העיקרי מגיע מהקהל הרחב, אנשים שאוכלים בשר!

כיום  37% מהאוכלוסיה בארה"ב, נקראים פלקסיטריאן, אנשים שאוכלים הכל, גם מהחי וגם מהצומח! והדור הצעיר מהווה 79% מהם, הם נקראים דור ה-Y ודור ה-Z. זה צעירים שרוצים לאכול מהצומח כדי לשמור על כדור הארץ, 30% אוכלים מזון מין הצומח בכל יום!  ואלה הם הדורות שיקבעו בעתיד, אלה הן האימהות של השנים הקרובות שיחליטו מה קונים לבית!

 

מה קרה לתעשיית החלב? ומה זה אומר על עתיד המזון?

תעשיית החלב בעולם בסטגנציה ובדעיכה והחלב מהצומח מהווה כיום 15% מהשוק האמריקאי ואנו צופים שתהיה עלייה כזאת גם מבשר וביצים. בשנתיים האחרונות ישנה עלייה של 100% בצריכת תחליפי ביצים בארה"ב למרות שמספר החברות שמייצרות תחליפי ביצים קטן מאוד והן מייצרות בעיקר אבקות!

שם המשחק זה BIO MIMICRY – חיקוי מוצרים מהחי! חיקוי של בשר עוף וחזיר, ויש מוצרים שחסרים לנו, תחליפי ביצים איכותיים ודגים. בתחליפי מזון מין הים יש פוטנציאל עצום ועדיין אין חברות שנכנסו לשם.

מבחינת סוגים שונים של מוצרים – כיום שוק תחליפי הבשר מייצר בעיקר המבורגר או בשר טחון, בעתיד נראה יותר רקמות סיביות ושומניות, יותר דברים כמו סטייקים ושניצלים.

הגענו לזמנים טובים! תארו לכם מצב בו הילד היחיד הטבעוני במשפחה מביא את כל המשפחה שלו לסניף של בורגר קינג או מקדונלדס בעוד שבעבר הלא רחוק הוא לא נכנס לשם!

בתיאבון!

צרו קשר עם ענת גרינברג - רפואה טבעית



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו