PassoverFocus_Fly
PassoverFocus_Fly

מדד בלומברג - מדד הבריאות העולמי לשנת 2019: ישראל במקום העשירי

מידי שנה תאגיד מדד בלומברג מפרסם את מדד הבריאות השנתי. השנה גילינו שספרד מככבת במקום הראשון וישראל במקום העשירי והמכובד. מה המקום של התזונה הישראלית?

צילום: RF123

Thymoquin_In

169 מדינות לקחו חלק בדירוג של תאגיד בלומברג; התאגיד פרסם את מדד הבריאות השנתי שמגלה שהספרדים הם האומה הבריאה ביותר בעולם,מייד אחרי ספרד מככבות איטליה יפן ואיסלנד.

אז נכון, נאמרו דברים קשים על מצב מערכת הבריאות בישראל, אבל התוצאות ממקמות אותנו במקום העשירי והמכובד.אז איך זה עובד?

האינדקס מדרג את המדינות בהתאם למשתנים שונים הכוללים תוחלת החיים, שיעור העישון וההשמנה, גישה למים ראויים לשתיה והיגיינה, זיהומים ותמותת תינוקות ואמהות לאחר לידה.

איזה תפקיד משחקת התזונה בתוצאות?

פנינו לד"ר אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית הפקולטה למדעי הבריאות אוני' אריאל שהציגה בפנינו תוצאות של סקר מב"ת של משרד הבריאות:

סקר מב"ת צעיר השני נערך בשנים 2015-2016 על מדגם ארצי של תלמידים בכיתות ז'-יב' והציג ממצאים מעניינים:

· 19.5% מהתלמידים הוגדרו כבעלי עודף משקל (מדד מסת גוף שנע בין אחוזון 85 לנמוך מ-97, מותאם לגיל ולמין) ו-10.7% מהתלמידים הוגדרו כשמנים (מדד מסת גוף באחוזון 97 ומעלה).

· שיעור הסובלים מהשמנה (obesity) גבוה יותר בתלמידי המגזר הערבי בהשוואה לתלמידי המגזר היהודי.

· 18.4% מהתלמידים דיווחו שהם מבצעים דיאטה לשמירה או לירידה במשקל.

· הדיאטות לירידה או שמירה על המשקל שכיחות יותר בקרב בנות, בהשוואה לבנים.

אופיר פוגל, נטורופת - בדיקות מתקדמות לבריאות הלב, המוח והעורקים

"יפן מובילה בפער ניכר"; אופיר פוגל, נטורופת, צילום: בני גם זו לטובה

 

מוקדם מידי לשמוח? "תוחלת החיים בישראל מתקצרת"

כדי לקבל פרספקטיבה בריאה עולמית, פנינו לאופיר פוגל, "המדד לוקח בחשבון נתונים נוספים מלבד בריאותם הישירה של האנשים, כמו רמת הגיינה, נגישות למים נקיים וכדומה.

אלו כמובן נתונים חשובים, אבל מבחינה בריאותית אנחנו מכירים את המדדים של ארגון הבריאות העולמי שמפרסם כל שנה את הנתונים המראים ששם התמונה קצת שונה – גם באריכות חיים ובמיוחד באריכות חיים בריאה – יפן מובילה בעולם בפער ניכר עדיין"

מה עם ישראל?

״אני מניח שישראל מקבלת ציון גבוה גם בזכות הטיפול היעיל בתינוקות ויולדות, ההגיינה ואיכות המים. בנוסף, אפשר לתת קרדיט לכמה תהליכים בתחום הבריאות שנעשים כמו למשל עידוד מזון בריא, העלאת מודעות לשמירה על משקל תקין וכדומה.

אולם, הנתונים האמיתיים הם שתוחלת החיים בארץ מתקצרת. בוודאי שכבר יותר מעשור שמשך החיים הבריאים בארץ מתקצר, זה ידוע וזה עצוב. זה אמור לשים לנו דגל אדום מול העיניים ולעודד אותנו לפעול ולשנות בארץ את התמונה אם נשקיע הרבה יותר ברפואה מונעת".

בהקשר זה, נעשו כמה תהליכים יפים במשרד החינוך ובמשרד הבריאות. לדוגמא, פעולתו של משרד הבריאות לסימון מזונות בריאים יותר, ובריאים פחות, הינו דוגמה טובה ליוזמה אמיצה שטרם יושמה, מאחר ותעשיית המזון מצליחה בנתיים לעכב או לעצור אותם. אני מקווה שהרשויות יצליחו להתגבר על המכשולים, ולשפר מהיסוד את עתיד הבריאות שלנו במדינה. ״

מה מיוחד בספרד?

"למיטב ידיעתי הרפואה המונעת. בספרד משקיעים בחינוך לבריאות וברפואה מונעת ואצלנו יש כמה דברים יפים שמשרד הבריאות ניסה לעשות ואני מקווה שהוא גם יצליח והצדק ינצח".

אופיר פוגל הוא אחד מהמרצים בכנס אוכלים בריא מודיעין שייערך ב-29.03

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו